Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@20:10:13 GMT

مراسم نوروزگاه در عین الروم اشنویه برگزار می شود

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۸۱۶۲

مراسم نوروزگاه در عین الروم اشنویه برگزار می شود

مهاباد - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه گفت: مراسم نوروزگاه در ایام عید نوروز در محدوده چشمه تاریخی «عین الروم» این شهرستان برگزار می شود.

روناک تاسا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مراسم نوروزگاه با همکاری بخشداری مرکزی و نالوس، جمعیت هلال احمر و امور عشایری این شهرستان در عید نوروز آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: مراسم نوروزگاه با برگزاری مراسم خاصی با برپایی سیاه چادر(رش مال) اجرای موسیقی محلی، تهیه غذای محلی و لبنیات محلی، غرفه های صنایع دستی و بازی های بومی محلی در این مکان برگزار می شود.
تاسا گفت: هدف از برگزاری مراسم نوروزگاه معرفی منطقه گردشگری اشنویه و پذیرایی و استقبال از مهمانان نوروزی است و امسال دومین دوره از برگزاری مراسم نوروزگاه در منطقه تاریخی عین الروم است.
به گزارش ایرنا، کتیبه عین الروم اشنویه قدیمی ترین سنگ نوشته اورارتویی با مضمونی در ارتباط با آب است؛ کتیبه ای که وقف نامه اهدا آب چشمه ای به همین نام به مردم منطقه به شمار می رود و اهمیت مایه حیات را در حدود سه هزار سال قبل بازگو می کند.
این کتیبه توسط ولفرام کلایس، باستان شناس شهیر آلمانی مورد مطالعه قرار گرفته و وی آن را به دوران پادشاهی منوا (810 - 825 قبل از میلاد مسیح) از پادشاهان اورارتو متعلق دانسته است.
بر اساس مطالعات این باستان شناس، منوا در این کتیبه خود را پادشاه سرزمین اورارتو معرفی کرده و از کلمه ای به نام لوگال در ارتباط با این چشمه استفاده کرده است.
به گفته کارشناسان لوگال در سومری باستان کلمه ای بوده که از لحاظ مفهومی به معنی در ارتباط با مردم یا در جهت استفاده مردم به کار می رفته و می توان با مطالعه ای دقیق در متن به جا مانده در این کتیبه، آن را به عنوان وقف نامه ای تفسیر کرد که در آن پادشاه اورارتو آب این چشمه را به عنوان هدیه ای از طرف خود به اهالی منطقه تقدیم کرده است.
کتیبه عین اروم در کنار جاده ارومیه به اشنویه قرار گرفته و دارای ارتفاعی حدود 150 سانتی متر است؛ این کتیبه در بالا به صورت هلالی شکل تراشیده شده و یادآور شکل کلی کتیبه های دوران اورارتو است.
اگرچه به دلیل شرایط جوی تنها بقایای چند حرف از خطوط میخی این کتیبه به جامانده اما همچنان می توان آن را سندی تاریخی برای اهمیت آب در دوران اورارتو به شمار آورد.
کتیبه یا سنگ نوشته عین الروم قدیمی ترین سند نوشتاری شمال غرب ایران به شمار می رود؛ این کتیبه ارزشمند تاریخی در سال 1393 شمسی به شماره ثبت 31175 توسط میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
تپه دینخواه، کتیبه کلاشین، قلعه قلاتگه، قبرستان مارابراهیم، تومولوس های سوجه، گندویلا، حسن نوران، ملا احمد، سیاوان، کتیبه عین الروم تنها بخشی از آثار متعدد تاریخی اشنویه است.
3020/9870/7129

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي اشنويه ميراث فرهنگي نوروزگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۸۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معارفه رئیس جدید دادگستری شهرستان کازرون

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مراسم تکریم و معارفه رئیس دادگستری شهرستان با حضور رئیس کل داگستری استان فارس در کانون شهیدعسکری اداره آموزش وپرورش کازرون برگزار شد.

در این مراسم که با حضور مسئولان و فرماندهان نظامی و انتظامی برگزار شد از خدمات حجت السلام مصطفی انصاری فرد تقدیر و دکتر محمد حسن اتحاد نژاد به عنوان رئیس جدید دادگستری شهرستان کازرون معرفی شد.

دیگر خبرها

  • معارفه رئیس جدید دادگستری شهرستان کازرون
  • برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی
  • سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند
  • جشنواره گیلاس اشنویه به ایستگاه هفتم رسید
  • مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس در اشنویه برگزار می‌شود
  • تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟
  • مراسم معارفه استاندار لرستان برگزار شد
  • مردم ایران چگونه می‌توانند به مردم جهان کمک کنند؟
  • تور اصفهان‌گردی ویژه هفته فرهنگی اصفهان در منطقه ۱۴ برگزار می‌شود