Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید حسین نقوی حسینی نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص طرح استانی شدن انتخابات بابیان اینکه این طرح یک مزیت و چندین نقطه‌ضعف دارد اظهار کرد: موافقین طرح می‌گویند استانی شدن موجب ارتقای کیفیت نمایندگان و دل‌مشغولی بیشتر آن‌ها به منافع ملی کشور می‌شود که درنتیجه تفکر ملی برای طراحی مسائل اصلی را در مجلس در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقوی حسینی در ادامه با تأکید بر اینکه موضوع ارتقای کیفیت خیلی جای بحث دارد خاطرنشان کرد: معایب این طرح واقعاً خیلی زیاد است که یکی از این معایب به موضوعی برمی‌گردد که اتفاقاً موافقین بحث در این خصوص مطرح می‌کند و آن این است که وقتی شما نماینده یک حوزه انتخابیه هستید چه از آن حوزه ده درصد رأی بیاورید و چه کل آرا را بالاخره نمی‌توانید نسبت به مسائل آن حوزه بی‌تفاوت باشید.

وی ادامه داد: فرض کنید بنده باید از حوزه انتخابیه ورامین، قرچک و پیشوا 10 درصد یا 15 درصد آرا و مابقی را از استان خود بیاورم بعد من نماینده قرچک و ورامین و پیشوا هستم؛ فرقی هم نمی‌کند من 40 درصد آرا را بیاورم یا 15 درصد آرا در هرصورت من نماینده آن منطقه هستم و نمی‌توانم در مراجعات مردم در خصوص مشکلات، پروژه‌ها، طرح‌های و غیره بی‌تفاوت باشم بنابراین مزیتی که ذکر می‌شود هم زیر سؤال است.

این نماینده مجلس حذف مردم را از معایب طرح استانی شدن انتخابات دانست و ادامه داد: با حذف مردم کسانی در صحنه انتخابات وارد می‌شوند که عضو احزاب، گروه‌ها، ائتلاف‌ها هستند و برای رأی آوری حزب خودشان پای صندوق رأی می‌آیند وگرنه توده‌های مردم انگیزه‌‌ای برای شرکت در انتخابات ندارند مثلاً مردم شهریار بیایند پای صندوق به نماینده ورامین رأی بدهند که چه شود؟

وی بیان کرد: وقتی مردم ببینند که انتخابات استانی است فکر می‌کنند انتخاب‌شان تأثیری در سرنوشت آن‌ها ندارد و پای صندوق رأی نمی‌آیند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این همان تفکری است که الآن در غرب وجود دارد، در دموکراسی‌های غربی هم به‌جای مردم احزاب درصحنه هستند، 10 درصد تا 15 درصد از این حزب و 10 درصد تا 15 درصد از حزب دیگر پای صندوق می‌آیند و یک مشارکت 30 و خورده‌ای درصدی انجام می‌شود.

نقوی حسینی بی‌اطلاعی مردم از محلی که باید برای مسائل و مشکلات خود به آن مراجعه کنند را موضوع دیگری دانست و گفت: نماینده می‌گوید من استانی انتخاب‌شده‌ام و منطقه شما به من مربوط نیست.

وی بابیان اینکه طرفداران طرح استانی شدن انتخابات مجلس در این خصوص به نمایندگان تهران اشاره می‌کنند که چه مقدار راحت هستند و حتی مردم آن‌ها را نمی‌شناسند و اظهار کرد: حالا آیا قرار است همه نمایندگان این‌گونه شوند که به مسائل شهرستان‌ها یا منطقه خود کاری نداشته باشند و آیا مثلاً نمایندگان تهران خیلی مسائل کشور را حل می‌کنند؟

این نماینده مجلس ادامه داد: نمایندگان کلان‌شهرها بین خودشان شهر را تقسیم کرده‌اند و می‌گویند چون ما باید پاسخگوی مردم باشیم، آقای فلانی مسئول بررسی مشکلات منطقه یک، آقای فلانی مسئول بررسی مشکلات منطقه دو، خانم فلانی مسئول بررسی مشکلات منطقه سه شهر است و به همین شکل تمام شهر تقسیم‌شده است اما باوجوداین‌ها هم مردم نمی‌دانند که نماینده‌اش کیست و مراجعه هم نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو فلسفه مجالس نمایندگی در همه جای دنیا را همین‌ سرکشی مردم عنوان کرد و گفت: مثلاً من از نمایندگان مجلس فرانسه سؤال کردم که آیا مردم برای وام، اشتغال و درمان به شما مراجعه می‌کنند گفتند بله ما هم دفترداریم هرروز می‌آیند وام یا شغل می‌خواهند، برای درمان یا در فلان سازمان مشکل‌دارند و برای همین سراغ ما می‌آیند.

نقوی حسینی افزود: مشکل اینجاست که اگر بخواهیم در مجلس پاسخگوی مسائل جزئی، عمرانی و عامه مردم نباشیم و فقط ملی فکر کنیم باید مجلس دوم را تشکیل دهیم که در خیلی از نظام‌های سیاسی دنیا این مجلس به نام مجلس سنا شناخته می‌شود و آن مجلس نماد ملی آن کشور است که افراد ایالتی و استانی انتخاب می‌شوند و به مسائل کلان کشور فکر می‌کنند، مسائل شهرستانی و منطقه‌ای را هم‌دست مجلس نمایندگان می‌سپارند، حال همین تقسیم‌بندی جهانی نشان می‌دهد طرحی که الآن آمده شترمرغی است که نه بار می‌برد و پرواز می‌کند.

این نماینده مجلس طرح استانی شدن انتخابات را زمینه‌ساز مناقشات خیلی جدی در کشور دانست و اظهار کرد: این طرح در کشور ما که با قومیت‌ها و مذاهب مختلف است واقعاً زمینه‌ساز آشوب‌ها و اعتراضات انتخاباتی به‌نظام و غیره خواهد بود.

وی ادامه داد: فرض کنید مثلاً در شهرستان گنبد از استان گلستان که 80 درصد اهل سنت است اگر یک نفر شیعه و یک نفر اهل سنت کاندیدا شوند معلوم است که کاندید شیعه بیشتر از 15 آرا را نمی‌آورد ولی می‌تواند وارد رقابت استانی شود و وقتی به‌طورمعمول کاندیدای اهل سنت 80 درصد آرا را آورده اما در رقابت استانی آن‌کسی که شیعه بوده اکثریت آرا را می‌آورد و آن کاندیدای اهل سنت رأی نمی‌آورد؛ آن‌وقت مشخص است که نماینده مردم گنبد اعتراض می‌کنند که ما به کسی دیگر رأی دادیم و یک نفر دیگر نماینده ما شده و این اعتراضاتی را ایجاد می‌کند که به‌نظام برمی‌گردد و نظام باید هزینه آن را بدهد.

این نماینده مجلس در پایان اظهار داشت: همین وضعیت را مثلاً در استان‌های که لر و کرد یا عرب و فارس یا ترک و کرد و دیگر قومیت‌ها رادارند تصور کنید که چگونه مصیبتی زمینه‌ساز آشوب‌های اجتماعی است و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: نقوی حسینی استانی شدن انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۸۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۴۵ نماینده در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی راهی خانه ملت می‌شوند

 احمد وحیدی عصر سه‌شنبه در حاشیه آیین معارفه استاندار لرستان در جمع خبرنگاران بیان کرد: با پشت سرگذاشتن مرحله نخست انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاب ۲۴۵ نماینده در ۲۲ حوزه به دور دوم کشیده شد.

وی اظهار داشت: در این مرحله انتخابات در هشت حوزه انتخابات الکترونیکی است و حوزه‌هایی که بیش از یک نماینده انتخاب می‌شود مراحل انتخابات بصورت تمام الکترونیکی است.

وی ادامه داد:تمام مقدمات آماده شده است و در روز ۲۱ اردیبهشت مرحله دوم انتخابات برگزار می‌شود که از مردم دعوت می‌شود در این دوره از انتخابات حضور پرشور داشته باشند.

وحیدی با اشاره به مصوبات دور نخست سفر ریاست جمهور به لرستان گفت: مصوبات دور نخست سفر به لرستان در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: موضوعات کلانی مانند سد معشوره کار یک روزه نیست و سدی بزرگ با حجم ۹۰۰ میلیون متر مکعب نیازمند مقدماتی است که انجام شده و منابع تامین خواهد شد.

او با اشاره به اجرای طرح راه آهن نیز ادامه داد:این طرح در سال‌های پیشین ۳۸ درصد پیشرفت داشت و در سال گذشته نیز ۱۳ درصد رشد داشته است که مشکلی ساده حقوقی در این طرح وجود دارد که به زودی برطرف خواهد شد و تمام مشکلات حقوقی مورد نظر مردم در دستور کار قرار دارد.

وزیر کشور ادامه داد: لرستان مورد توجه رییس جمهور و دولت قرار دارد و با حمایت جدی مبالغ و اعتبارات قابل توجهی برای استان مقرر خواهد شد و سرمایه گذاری بخش خصوصی و بستر سازی بسیار خوبی تا ۲۰ همت در لرستان در نظر گرفته شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • در دور دوم انتخابات ۴۵ نماینده راهی مجلس می‌شوند
  • خبر مهم وحیدی درباره مرحله دوم انتخابات مجلس
  • انتخاب ۴۵ نماینده در دور دوم انتخابات مجلس
  • ۲۴۵ نماینده در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی راهی خانه ملت می‌شوند
  • نماینده مجلس : مردم از چپاول‌های درشت مانند چای دبش نتیجه می‌گیرند که اموال آنان بلاصاحب است
  • علیرضابیگی: مردم از چپاول‌های درشت مانند چای دبش نتیجه می‌گیرند که اموال آنان بلاصاحب است
  • کنایه تند نماینده مجلس به مراسم ازدواج دختر یک مسئول در هتل اسپیناس پالاس
  • سعیدی، نماینده مجلس: عده‌ای در ناراحت کردن مردم فوق تخصص دارند
  • محمودوند، نماینده خرم‌آباد: آقایانی که حرف رهبر انقلاب در خصوص دختربچه‌های مظلوم و معصوم را قبول نداشتند، همه‌کاره انتخابات بودند! درد از این بزرگ‌تر؟
  • علیپور: مردم برای تشکیل مجلسی مقتدر و قوی مشارکت گسترده‌ای در مرحله دوم انتخابات داشته باشند