Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@04:53:52 GMT

رشد یک مغز کوچک در دست دانشمندان

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۸۴۰۷

رشد یک مغز کوچک در دست دانشمندان

پژوهشگران "دانشگاه کمبریج" در مطالعه اخیرشان موفق به رشد یک مغز کوچک شدند که این اندام مذکور می‌تواند به طناب نخاعی متصل شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، دانشمندان اخیراً موفق به رشد یک مغز کوچک همراه با طناب نخاعی و عضلات در یک ظرف در آزمایشگاه شده‌اند.

این گامی بسیار عظیم در علم پزشکی محسوب می‌شود و می‌تواند به دانشمندان در درمان بیماری‌هایی مانند بیماری‌های نورون حرکتی کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماری نورون حرکتی ( Motor neuron disease) به هر یک از پنج اختلال عصبی که به طور انتخابی نورون‌های حرکتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، سلول‌هایی که کنترل فعالیت عضلانی داوطلبانه از جمله صحبت کردن، راه رفتن، بلع و حرکت کلی بدن را بر عهده دارند، میگویند. اختلال در آنها باعث افزایش ناتوانی و در نهایت مرگ می‌شود.

این مغز کوچک می‌تواند اطلاعات را به صورت خودکار به طناب نخاعی و بافت ماهیچه‌ای که از موش‌ها گرفته شده، ارسال کند.

دانشمندان در این مطالعه از یک روش جدید برای رشد مغز کوچک از سلول‌های بنیادی انسان استفاده کردند. این مغز کوچک به اندازه یک عدس است.

"استافانو جیان دومنیکو" (Stefano Giandomenico) یکی از پژوهشگران این مطالعه به همراه دیگر پژوهشگران موفق به ایجاد یک روش برای رشد یک شبه‌اندام مغزی بر روی غشاء در مجاور هوا و مایع شد. این موضوع سبب می‌شود تا این مغز کوچک بتواند برای مدت بیشتری در ظرف بماند و بالغ شود.

شبه‌اندام مغزی یا اُرگانویید مغزی ( cerebral organoid) نوعی اندام مینیاتور شده و مصنوعی است که در آزمایشگاه تولید می‌شود و شبیه مغز است. ارگانوییدهای مغزی از طریق کشت سلول‌های بنیادی پرتوان در بیورآکتورهای چرخشی و پس از گذشت چند ماه ایجاد می‌شوند. مغز انسان یک سیستم بسیار پیچیده از بافت‌های هتروژن است و شامل انواع مختلفی از یاخته‌های عصبی است.

دانشمندان با مطالعه این مغز می‌توانند منشأ بسیاری از بیماری‌ها، از جمله اسکیزوفرنی، اوتیسم، افسردگی، سکته مغزی و زوال عقل را درک کنند.

یافته‌های این مطالعه در مجله " Nature Neuroscience "منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سلول بنيادي مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۸۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوی مرگ مغزی به هفت بیمار زندگی دوباره بخشید

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در یکهزار و چهارصد و هشتاد مین عمل اهدای عضو از اهدا کننده مرگ مغزی؛ ثریا احسان نیا ۳۸ ساله که از بیمارستان واسعی سبزوار به واحد فراهم آوری اعضای پیوندی در مرکز پیوند اعضای دانشگاه مشهد معرفی شد، پس از دریافت رضایت از خانواده اش، در بیمارستان منتصریه تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.

دکتر ابراهیم خالقی افزود: کلیه‌های زنده یاد ثریا احسان نیا در بیمارستان منتصریه به خانم ۴۳ ساله ساکن نیشابور و آقای ۳۸ ساله از مشهد که سال‌ها از نارسایی کلیه رنج میبردند و با دیالیز تحت درمان بودند به صورت رایگان اهدا و پیوند شد.

وی گفت: کبد مرحومه ثریا احسان نیا در بیمارستان منتصریه به آقای ۳۶ ساله ساکن مشهد که سال‌ها از بیماری کبدی رنج می‌برد؛ پیوند شد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: همچنین قلب زنده یاد ثریا احسان نیا در بیمارستان امام رضا (ع) به آقای ۵۰ ساله ساکن سیرجان که از نارسایی قلبی رنج می‌برد با موفقیت در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد پیوند شد.

دکتر خالقی افزود: قرنیه‌های مرحومه ثریا احسان نیا برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قسمتی از پوست ایشان برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد ارسال شد.

دیگر خبرها

  • جزئیات جدید درباره آزمایش بالینی ایمپلنت مغزی نورالینک
  • اهدای اعضای بدن بیمار مرگ مغزی در شهرکرد
  • دستگاه‌های پوشیدنی را متا توسعه می‌دهد
  • پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی
  • چه کنیم تا مغزمان پیر نشود؟
  • این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند
  • ارتباط میان سکته قلبی و ریزش مو کشف شد
  • دانشمندان: تصورات ما درباره غول‌های یخی اشتباه بود
  • شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری
  • بانوی مرگ مغزی به هفت بیمار زندگی دوباره بخشید