Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مردم شناسی خراسان‌جنوبی با اشاره به فلسفه وجودی سفره هفت سین، گفت: آنچه که در منطقه‌ خراسان معمول بوده سفره‌ای به نام سفره عید بوده که به مرور به سفره هفت سین تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، صدای قدم های عمو نوروز می‌آید و بهار هر لحظه نزدیک‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم کم موعد برپا کردن سفره هفت سین می‌رسد؛ سفره‌ای خوش رنگ و لعاب که قرار است لحظه آغاز سال را رنگی دیگر دهد و مهمانی با شکوه بهار در کنارش آغاز شود. حال که همه در تکاپوی خریدن سین‌های این خوان رنگارنگ هستند، به سراغ تاریخچه سفره هفت سین می‌رویم تا ببینیم این سنت از کجا آمده وچگونه به شکل امروزی خود درآمده است.

 

 

هفت‌سین سفره‌ای است که ایرانیان هنگام نوروز آن را روی زمین یا روی خوان پایه می‌آرایند. اعضای خانواده در زمان تحویل سال در کنار این سفره می‌نشینند. عده‌ای این سفره را تا سیزده روز پس از نوروز نگه می‌دارند و در پایان سیزده روز سبزه آن را به آب می‌دهند. تاریخچهٔ این رسم مبهم است و هفت‌سین احتمالاً رسم کهنی نیست.

 

در بعضی ریشه‌یابی‌های دیگر، هفت سین را به هفت «سینی» ربط داده‌اند یا اصلش را «هفت میم» دانسته‌اند ، یا آن از ریشهٔ «هفت‌چین» به معنی هفت چیدنی نامیده‌اند که این ریشه‌یابی نیز از سوی محققین جدی گرفته نمی‌شود.

 

در منبعی مربوط به دوره ی صفوی آورده شده که ایرانیان برای نوروز گلهایی می‌کاشتند که نامشان با سین آغاز می‌شده است.

 

نکته مهم در خصوص هفت سین این است که این سفره برخلاف نوروز باستانی رسم نوینی محسوب می‌شود. عضو اصلی این سفره سبزه یا دیوان حافظ ، تنگ آب به همراه ماهی قرمز و همچنین آیینه، کتاب قرآن و شاهنامه است که در کنار شش سین دیگر که می‌تواند سمنو، سنجد، سرکه، سیب، سماق، سکه و ... باشد، قرار می‌گیرند که هر کدام یک نماد بوده و معنایی خاص دارد.

 

 

سیداحمدبرآبادی کارشناس مردم شناسی خراسان‌جنوبی در خصوص پیشینه سفره هفت‌سین در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: آنچه که در منطقه‌ خراسان جنوبی در این خصوص معمول بوده سفره‌ای به نام سفره عید بوده است.

 

وی افزود: روی سفره‌ عید خشکبار و میوه‌هایی قرار می‌دانند که مخصوص همان منطقه بوده و همچنین در این سفره سبزه قرار می‌دادند که از زمان قدیم مرسوم بوده است.

 

برآبادی بیان کرد: سبزه در این سفره نماد سرسبزی بوده و نماد اینکه در ابتدای بهار باید زمین سبز شود و کارهایی که انجام می‌دانند مطابق حال و هوای فصل بوده مثل رسم کوزه شکنی که در نوروز انجام می‌شده است به این صورت که با کوزه در داخل ناودان‌های پشت‌ بام‌ها آب می‌ریختند که این نماد بارش باران است.

 

کارشناس مردم شناسی خراسان‌جنوبی با اشاره به میوه‌های این سفره، گفت: میوه‌هایی مانند انار و سیب، میوه‌های سرخ رنگی که جلوه زیبایی به این سفره می‌داد نیز در سفره هفت‌سین می‌گذاشتند.

 

وی افزود: در این سفره همچنین آیینه که نشانه پاکی و آب که نشانه زلالی بوده قرار می‌دادند اما قرار دادن ماهی مشخص نیست که از چه زمانی رایج شده است.

 

 

برآبادی اذعان کرد: از بعد از اسلام و در دوران اسلامی قرآن و کلام خدا از ویژگی‌های مهم سفره عید محسوب می‌شود.

 

کارشناس مردم شناسی خراسان‌جنوبی علت تبدیل شدن سفره عید به سفره هفت‌سین را یکسان سازی و همانندسازی این سفره در کل کشور دانست و گفت: برای هر کدام از این سین‌ها نمادی ذکر کردند که در باور عامه مردم این موضوع به طور یکسان وجود ندارد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۸۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

در هفته اخیر، میزان خروج سرمایه از بورس تهران افزایش یافت.

به گزارش اقتصاد نیوز، در هفته اخیر روند خروج سرمایه از بورس تهران ادامه داشت. در اولین روز هفته هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

روز یکشنبه بار دیگر پول حقیقی خارج شد که رقم خروج ۵۲۷ میلیارد تومان بود. اما روز دوشنبه خروج پول متوقف شد و ۱۲۰ میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد. روز سه‌شنبه نیز ۵۷۵ میلیارد تومان خارج شد.

در آخرین روز معاملاتی هفته پول حقیقی خارج شد و ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار ۴۲ میلیارد تومان بود.

در مجموع کل هفته ۲ هزار و ۸۱۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۵۶۳ میلیارد تومان بود. بدین ترتیب خروج سرمایه نسبت به رقم هزار و ۶۸۹ میلیاردی هفته پیشین رشد هزار و ۱۲۵ میلیارد تومانی -معادل ۳۳ درصد- داشته است.

رکوردداران ورود و خروج پول حقیقی

روز شنبه نماد معاملاتی خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشت. پس از ایران خودرو، نماد‌های وبملت، فولاد، خساپا و فملی در رتبه‌های بعدی بودند. در مقابل نماد‌های فزر، غبهار، کازرو و ثپردیس بیشترین ورود پول را داشتند.

روز یکشنبه نیز بیشترین خروج سرمایه به نماد وبملت تعلق داشت و نوری، فملی، وغدیر، بوعلی و فولاد در رتبه‌های بعدی بودند. در سوی دیگر، نماد‌های آسیاتک، فزر، واعتبار، تنوین و کازرو بیشترین ورود را داشتند. در روز دوشنبه نیز بیشترین خروج به وبملت، دامین، حسینا، آریا و وکار اختصاص داشت و نماد‌های ذوب، فملی، اخابر، شستا و خبهمن بیشترین ورود پول را داشتند.

روز سه‌شنبه بیشترین خروج سرمایه به نماد خودرو تعلق داشت و نماد‌های وبانک، فولاد، شستا و ملت در رده‌های بعدی بودند. بیشترین ورود پول نیز به آسیاتک، وارس، فملی، وملی و دکوثر اختصاص داشت.

در آخرین روز هفته بیشترین خروج پول متعلق به نماد آریا بود. ثفارس، فخوز، وپاسار، وکار و تفارس در رتبه‌های بعدی بودند و در سوی دیگر وبملت، کفرا، فولاد، ذوب و مبین بیشترین تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی را داشتند.

دیگر خبرها

  • قیمت خودروی تولید داخل به یک میلیارد تومان رسید!
  • رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس
  • ذخیره‌سازی ۱۴۰ هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان
  • اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید
  • ذخیره‌سازی ۱۴۰ هزار مترمکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان
  • سر سفره خدا خوش درخشید
  • «سر سفره خدا» در طول سال تولید و پخش می‌شود/ افتتاح باغ رسانه کودک و نوجوان در ۱۴۰۳
  • «سر سفره خدا» در طول سال تولید و پخش می‌شود
  • «سر سفره خدا» در طول سال هم روی آنتن می رود/ عوامل تجلیل شدند
  • معین الدین سعیدی: کاش رئیسی، بلوچ بود / با دلار ۶۷، ۶۸ هزار تومانی چه بلایی سر سفره مردم می آید؟