Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@02:30:34 GMT

کوبه های شهر یزد

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۹۲۲۴

کوبه های شهر یزد

ماهنامه به وقت یزد در شماره سوم خود در مطلبی با عنوان ' کوبه های شهر یزد' به قلم حسین مسرّت نوشت: روزی به سراغم خواهی آمد و کوبه های خانۀ عشق را خواهی کوبید، کوبه هایی که چون گوشواره های عروسان شهر عشق بر چهرۀ آفتاب سوخته خانه‌ام قرار دارد.

در ادامه این مطلب آمده است: کوبه یعنی من، کوبه یعنی تو، کوبه یعنی ما، کوبه یعنی صدای سخن عشق در این آفرینش بیکران، روزی که تو کوبه های خانه ام را زدی و مرا به سوی خود خواندی، دانستم که کوبه ها ،حلقه های پیوندند، بین دو انسان بین دو آفریده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آن روز بود که آرزو کردم کاش خانه های سنگی دل ما نیز کوبه ای می داشت تا کسی آن را به صدا درآورد و ما را به خود بخواند و از خانۀ تنگ دل ما را بیرون برد؛ امّا و دریغا دیر گاهی است که این کوبه‌ها زنگار گرفته است.
کوبه، صدای خواندن است، صدای مهر است، صدای کشش و کوشش است؛ کوبه صدای سخن عشق است که از صدای سخن عشق خوش تر نباشد.
آهای پسر، ببین چه کسی است که کوبۀ خانۀ ما را می‌کوبد شاید آشنایی باشد، شاید مسافری باشد که از دور دست ها می آید، شاید غریبه ای باشد که بدین جا پناه آورده است. شاید راه گم کرده باشد، شاید هم پیام‌آور محبّت باشد و پیک عشق،
هر که باشد و از هر کجا باشد به فرمان پیر طریقت، «خرقانی» که گفته است: « هرکه در این سرا درآید، نانش دهید و از ایمانش مپرسید»، در را به رویش بگشایید.
من این کوبه ها را برای چنین روزی به در آویخته ام تا دست مهربانی در آن حلقه شود و آن را به صدا درآورد.
خوشا به آسمان پر صدایت ای یزد که شهر کوبه ها هستی؛ کوبه هایی که نشان از ذوق و هنر آهنین مردان این دیار می دهد، هر یک با نقشه و طرحی.
اگر فرمانروای چنین دیاری بودم، فرمان می‌دادم روزهای جشن پایکوبی، کوبۀ درها را به صدا درآورند و به مردم شهر با حوالۀ عشق ،دو کوبه می دادم تا به در خانه های خود بیاویزند، تا بدانند روزگاری در این شهر، هر کوبه حرمتی داشت، هر کوبه آوازی داشت که نشان از صدایی آشنا می داد.
در خانه های کهن یزد، چندین خانوار زندگی می‌کردند هر کوبه برای اهل خانه، نشانه‌ای از امّید، آرزو و اظهار وجود بود که می گفت: پدر خانواده به در ایستاده که امروز شادمان یا غمگین است. می‌گفت که در دستان پر مهرش چه دارد، خسته است یا خرسند.
یا که می گفت: مادر است که از سر گذر، نان معطّر شاطر محل را بر سر دست آورده که از بویش سر مست می شوی، یا تازه داماد است که برای دیداری تازه به خانۀ محبوب خویش آمده است. باری کوبه گزارش روزانۀ هر خانه بود ،کوبه یعنی یادگار یک خانه، کوبه یعنی صدای سخن عشق، و سخن آخر آنکه:
از صدای سخن عشق ندیدم خوش تر
یادگاری که در این گنبد دوّار بماند
ماهنامه به وقت یزد به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی محمد مهدی محمدی پور در گستره استان یزد منتشر و توزیع می شود.
175 رسانه در استان یزد مجوز دارند که از این تعداد 126 مجوز متعلق به نشریات چاپی، 31 مورد متعلق به رسانه های برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری) و ١8 مجوز هم مربوط به رسانه های الکترونیک غیر برخط است.
7532/ 2047/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي كوبه در خانه هاي يزد ماهنامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۹۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شنیده‌شدن صدای انفجار در این شهر اصفهان

به گزارش خبرآنلاین، هنوز علت این صداها مشخص نیست و پیگیری‌های خبرنگار فارس تا مشخص شدند دقیق این حادثه ادامه دارد.

شهر قهجاورستان در نزدیکی فرودگاه اصفهان و پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی ارتش واقع است.

۴٧۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896906

دیگر خبرها

  • شغل عجیب بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در چین!
  • تصاویری از اصفهان ساعاتی بعد از شنیده شدن صدای انفجار
  • شلیک پدافند منشا صدای انفجار در تبریز
  • جزئیات شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان
  • شنیده شدن صدای انفجار در تبریز | منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد
  • جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان
  • شلیک پدافند، منشا صدای انفجار در تبریز
  • شنیده شدن صدای نسبتا شدید در استان اصفهان
  • شنیده‌شدن صدای انفجار در این شهر اصفهان
  • پای حرف شما هم استانی‌ها در بسته صدای مردم