Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@06:31:51 GMT

افزایش 127 درصدی بارش ها در نیمه نخست سال آبی

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۹۲۶۱

افزایش 127 درصدی بارش ها در نیمه نخست سال آبی

تهران- ایرنا- شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد: از ابتدای مهرماه امسال تا روز بیست و هفتم اسفند ماه حجم بارش های کشور به 219.4 میلیمتر رسید که این میزان بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (96.5 میلی‌متر) 127 درصد رشد را نشان می ‌دهد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، دفتر مطالعات پایه آب شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد: این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (172.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2 میلی‌متر) 27 درصد و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (96.5 میلی‌متر) 127 درصد رشد داشت.
کشورمان دارای 6 حوضه اصلی شامل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم است.
براساس این گزارش میانگین حجم بارش ها در حوضه خلیج فارس و دریای عمان 383 میلی متر بوده است که نسبت به میانگین سال آبی پارسال از 187درصد رشد برخوردار بوده و نسبت به میانگین دوره 50 ساله از رشدی معادل 36درصد برخوردار بوده است.
براساس این گزارش، میانگین حجم بارش ها در حوضه دریای خرز در سال آبی جاری 333.5میلی متر گزارش شده است که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال 37 درصد رشد را نشان می دهد.
همچنین میانگین حجم بارش ها در حوضه دریاچه ارومیه براساس این گزارش در سال آب جاری 314.5 میلی متر بوده است که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال از 35 درصد رشد داشت و نسبت به میانگین دوره 50 ساله از رشدی 55 درصدی برخوردار بود.
حجم بارش های حوضه قره قوم در سال آبی جاری 154.6 میلی متر گزارش شده است که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال با 113درصد رشد مواجه شده و نسبت به دوره 50 ساله نیز با رشدی معادل 15درصد مواجه بوده است.
براساس این گزارش حجم بارش ها در سال آبی جاری در حوضه فلات مرکزی ایران 127.9میلی متر بوده که نسبت به دوره مشابه در سال آبی پارسال 159درصد رشد یافته است.
براساس این گزارش حجم بارش ها در حوضه مرزی شرق در سال آبی جاری 65.2 میلی متر بوده که نسبت به دوره مشابه پارسال از 343 درصد رشد برخوردار بوده است؛ در عین حال نسبت به میانگین دوره مشابه 50 ساله از 7 درصد رشد عقبگرد را نشان می دهد.
سال آبی از ابتدای مهرماه هر سال آغاز می شود و تا پایان شهریور ماه سال بعد ادامه دارد.
اقتصام**2078**9189

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد شركت مديريت منابع آب ايران ميزان بارش ها رشد بارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۹۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۵ درصدی بارش‌های سال زراعی جاری

علی محمد زورآوند مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با اشاره به آخرین وضعیت بارندگی‌های سال زراعی جاری استان، گفت : میانگین بارش‌های سال زراعی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲ تاکنون) در استان به حدود ۴۵۰ میلی‌متر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با بارش ۳۹۲ میلی‌متری، ۱۵ درصد و نسبت به دوره بلندمدت با بارش ۴۲۸ میلی‌متری، پنج درصد رشد داشته است.

وی میانگین بارش شهر کرمانشاه در این مدت را ۴۰۶ میلی‌متر اعلام کرد که نسبت به سال زراعی گذشته با بارش ۳۴۶ میلی‌متری، ۱۷ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت با بارش ۳۹۴ میلی‌متری، سه درصد بیشتر شده است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیشترین بارندگی‌های سال زراعی جاری در پاوه به ثبت رسیده، اظهار کرد: بارش سال زراعی جاری در پاوه ۹۰۵ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته با بارش ۷۱۰ میلی‌متری، ۲۷ درصد و نسبت به دوره بلندمدت با بارش ۶۹۱ میلی‌متری، ۳۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گفته زورآوند، کمترین بارش سال زراعی جاری در استان به میزان حدود ۲۸۴ میلی‌متر مربوط به سنقر بوده و سنقر و حمیل بیشترین کاهش بارش سال زراعی جاری را در استان داشته اند.

وی گفت: در مجموع می‌توان گفت پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای بارش‌های سال زراعی جاری استان مبنی بر اینکه بارش‌ها بیشتر از نرمال باشد، محقق شده است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه درباره پیش‌بینی بارش‌های اردیبهشت ماه استان نیز عنوان کرد: بررسی نقشه‌های بلندمدت که البته دقت کمی دارند، نشان می‌دهد که بارش‌های اردیبهشت نزدیک به نرمال باشد و به نظر می‌رسد بارش‌های مناسبی داشته باشیم.

زورآوند اظهار کرد: با تحلیل نقشه‌های هواشناسی، به نظر می‌رسد با پشت سر گذاشتن هفت روز پیش رو، در هفت روز بعد از آن بارش‌های خوبی در استان داشته باشیم، اما باز هم امکان تغییر این پیش‌بینی‌ها وجود دارد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • رشد ۲۶ درصدی ارزش صادرات از گمرکات سیستان و بلوچستان
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت
  • رشد ۲۰۰ درصدی صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی
  • رشد ۲۰۰ درصدی در صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی
  • رشد ۱۵ درصدی بارش‌های سال زراعی جاری
  • افزایش ۳۱ درصدی تردد از مرز تمرچین
  • افزایش ۱۶ درصدی بارش‌ها در کشور
  • افزایش ۱۰ درصدی بارش‌های همدان نسبت به بلندمدت
  • خشکسالی در کمین این استان‌ها
  • خوب و بد وضعیت بارندگی در کشور/ افزایش و کاهش۱۶ درصدی بارش ها