Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- واقعیت آن است که از هنگام روی کار آمدن جریان تندرو و نژادپرست در کاخ سفید به رهبری دونالد ترامپ ، جهان در حال سقوط به ورطه تندروی هایی از نوع نژادی و مذهبی است؛ اگرچه نوع مذهبی، تکفیری آن با ظهور گروه های تروریستی در خاورمیانه مانند القاعده و داعش و النصره، از حدود دو دهه قبل جهان را از خود متاثر ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون ، با وقوع حمله تروریستی یک نژادپرست در نیوزیلند، از نوع نژادگرایانه تروریسم در جهان رونمایی شده که به واقع آژیرهای های خطر را به صدا در آورده است.
«برنتون تارانت» تروریست 28 ساله استرالیایی در حمله روز جمعه به دو مسجد «نور» و «نوورد» شهر کرایست چرچ نیوزیلند به هنگام اقامه نماز جمعه، 50 تن را کشت و 48 نفر را زخمی کرد. او به روش بازی های کامپیوتری سلاح خودکار به دست درداخل مساجد دربدر به دنبال نمازگزار بود و از لحظه لحظه آن فیلمبرداری کرد.
بعد هم از سوی این تروریست ها ، تصویری از یک اسلحه خودکار در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد که بر روی آن شعارهای به شدت تند و افراطی و تهدید آمیز ، عمدتا علیه مسلمانان درج شده بود.

ابعاد و پیامدهای حادثه نیوزیلند ، نیاز به تحلیل و کنکاش جدی دارد، بویژه آنکه تحریکات رسانه ای و نوع برداشت و رویکرد طرف های مختلف در چهارگوشه جهان می تواند از این حادثه ، یک جهنم برای جامعه جهانی بسازد. از همین رو این حادثه می بایست از چند جنبه مورد توجه قرار گیرد؛

*نقش الیت ها
اول اینکه ، باید اعتراف کرد که زمینه های هرگونه برخورد قومی و مذهبی در گوشه گوشه جهان ریشه های تاریخی و قدیمی دارد و این امر قابل انکار نیست، جنگ های بسیاری در طول تاریخ، جهان زیست بشر را به آتش کشیده و به تبع آن کشتارهای قومی و مذهبی به وقوع پیوسته است. اما این نکته را هم نباید نادیده گرفت که در اکثر این منازعات خونین مردمان نه نقش داشته اند و نه رضایت ؛ انسان ها اعم از اقوام و با گرایش های مذهبی خاص خود ، معمولا دهه ها و حتی قرن ها بطور مسالمت آمیز در کنار هم زندگی زیسته اند، تا زمانی که دور به دست الیت ها یا افراد شاخص قومی و مذهبی تندرو با عقاید افراطی، یا دولت های یکجانبه گرا افتاده است.
شاید بتوان آخرین فجایع انسانی را که همین الیت ها و شخصیت های موثر بر تفکرات اجتماعی براه انداختند ، در ماجرای بوسنی و یا رواندا و این آخری در عراق و سوریه مورد توجه قرار داد.

*عامل رسانه
دوم نقش تعیین کننده رسانه است که می تواند با تحریک احساسات قومی و مذهبی ، بر خاکستر اختلافات بنزین بپاشد . برخورد دوگانه در ارتباط با حوادث مختلف اخیر عملا تحریک آمیز بوده است، بطوری که در ماجرای اخیر در نیوزیلند رسانه های غرب تلاش کردند این حادثه را فاقد پشتوانه ایدئولوژیک و فکری القا کنند و از همین رو در گزارش های خود در اکثر موارد از اطلاق عنوان حمله تروریستی به این حادثه خودداری کردند، آنها سعی نمودند ماهیت این حادثه را به وضعیت روانی مهاجم گره بزنند، این درحالی بود یک نماینده پارلمان نیوزیلند با اظهاراتش نشان داد که این حادثه همانطور که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به آن اشاره کرده ، یک عملیات سازمان یافته بوده و عقبه فکری داشته است.
این نحوه برخورد رسانه های غرب با ماجرای نیوزیلند در حالی است که هر حادثه ای که در آن، پای یک شهروند مسلمان در میان باشد، حتی بدون تحقیقات اولیه ، به اقدام صورت گرفته ، عملیات تروریستی اطلاق می شود.
نمونه بارز آن اقدام مسلحانه در هلند تنها یکی دو روز بعد از حادثه نیوزیلند بود که در آن سه تن کشته شده و چند نفر هم زخمی شدند. کشورهای اروپایی و رسانه های این بخش از جهان به سرعت عنوان عملیات تروریستی را برای آن بکار بردند، اگرچه یک دادستان در هلند انگیزه های خانوادگی را در این اقدام شهروند ترک تبار هلندی ، محتمل دانسته بود.

*بازی های رایانه ای
یکی از نکاتی که در این جنایت شاید چندان مورد توجه ناظران قرار نگرفت، نحوه عملیات کشتار و رفتار مهاجمان تروریست بود، بطوری که از صحنه های مختلف همانند یک بازی رایانه ای فیلم گرفتند و به سرعت آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند.
نوع عملکرد تروریست ها در این عملیات نشان می دهد که بازی های رایانه ای که این روزها عمدتا جنگی و نظامی است، هدفمند طراحی و ساخته می شوند. روزانه در سراسر جهان میلیون ها نوجوان و جوان سرگرم این بازی ها هستند؛ بازی هایی که در آن باید بکشی ، حتی اگر لازم نباشد.

*نقش رهبران سیاسی
یکی از مهمترین علل بروز و ظهور آتش نفرت قومی و مذهبی ، کنش رهبران سیاسی است. در طول یک دهه گذشته ، آمریکایی ها ، صهیونیست ها و سعودی ها بیشترین رفتارهای تحریک آمیز را در سطح منطقه و جهان داشته اند.
رفتار، گفتار و عمل رهبران رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و نقض آشکارای قوانین و کنوانسیون های بین المللی، یکی از اصلی ترین زمینه های نفرت افکنی در منطقه بوده است. عربستان نیز طی این سال ها ، به کانون نفرت افکنی های مذهبی تبدیل شد و سوخت ماشین ترور را با فتواهای کینه ورزانه در منطقه تامین کرد. هر روز از داخل جغرافیای این کشور ، فتوایی صادر می شد که گروهی را علیه گروه دیگر از مسلمانان تهییج می کرد و نتیجه آن شد که از سال 2011 تا 2018 هزاران نفر در نقاط مختلف سوریه و عراق به جرم شیعه بودن سر بریده شدند.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا یکی از آنهایی است که از هنگامی که بر سر کار آمده، تمام قوای خود را در همین مسیر بکار گرفته است. ممنوعیت مهاجرت مسلمانان و وضع مقررات سخت گیرانه برای مسافرت اتباع کشورهای اسلامی به آمریکا، شروع کار وی بوده است و نوع مداخلات او در منطقه ، برنامه های نژادپرستانه اش را تکمیل کرد.
در ماجرای تروریستی نیوزیلند ، او در واکنشی، نشان داد که در قبال اعمال جنایتکارانه و تروریستی حساسیت چندانی ندارد، برخی نیز آن را چراغ سبز به گروه های نژاد پرست آمریکایی دانسته اند. این برخورد ترامپ با چنان واکنشی روبه رو شد که نشان داد جهان عمق نیات ترامپ و جریان متبوع وی را درک کرده است. بطوری که او را مجبور کرد در پاسخ به واکنش های گسترده بگوید 'عده ای شبانه روز کار می کنند تا مرا مقصر جلوه دهند' و این درحالی است که او در حال تحریکات مختلف و در عین حال خطرناک است.
اما در این میان اظهار نظر پسر نتانیاهو در خصوص فاجعه نیوزیلند ، از بقیه جالب تر بود، چنانچه از آن سوی جهان به استانبول یک پل نژادی زد. او در توئیتی گفت :استانبول پایتخت امپراتوری روم شرقی است و ترکیه آن را هزار سال است که به اشغال خود در آورده است. پسر نتانیاهو درست حرف های تروریست استرالیایی را تکرار می کرد که عمدتا خطابش مسلمانان و خصوصا ملت ترکیه بود.
این اظهارات و توئیت های تروریست استرالیایی و پسر نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ، با واکنش رجب طیب اردوغان روبه رو شد که طی دو روزبه هر دو به پاسخ داد.
افراط گرایی و نژادپرستی در سایر نقاط جهان، از جمله در اروپا نیز در حال گسترش است و بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا را نگران انتخابات آینده در قاره سبز کرده است. نشانه های ظهور افراط را اخیرا در برخی قبرستان های یهودی در فرانسه شاهد بودیم. آنها که بر سنگ قبرها نفرت علیه یهودی ها را به قلم کشیدند.
اکنون این سوال مطرح است که آیا ماجرای نیوزیلند ، یک اقدام فردی بوده یا ، یک عمل سازمان یافته، آنطور که اردوغان به آن اعتقاد دارد؟
پاسخ سوال هر چه باشد، مهم این است که این اظهارات تند و درعین حال متقابل در صورت عدم کنترل، می تواند شعله های منازعات قومی و مذهبی را در جهانی که نا امن تر از همیشه می نماید، روشن کند.
در یک کلام حرف های ترامپ، به مذاق گروه ها و جریان های تندرو در سراسر جهان خوش آمده است؛ او از هر جریان دگر ستیزی در دنیا حمایت کرده ، یا حمایت خود را به نوعی بروز داده است و این می تواند جهان خوفناکی را به تصویر بکشد.
*کارشناس امور بین الملل
خاورم**1770

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي نيوزيلند تروريسم نژادپرستانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۹۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان

محمدمهدی ایرانمنش نوجوان ۱۳ ساله از مجروحان حادثه تروریستی کرمان به خیل شهدا پیوست.

به گزارش مشرق، محمدمهدی ایرانمنش از مجروحان حادثه تروریستی ۱۳ دی‌ماه کرمان که در بیمارستان بستری بود، به شهادت رسید.

وی ۱۳ ساله بود و تا به امروز شرایط سختی را سپری کرده بود.

پدر این نوجوان نیز در این جنایت تروریستی به شهادت رسیده بود.

دیگر خبرها

  • وداع با آخرین شهید انفجار تروریستی کرمان
  • لحظه تدفین شهید ۱۳ ساله حادثه تروریستی کرمان
  • شهادت نوجوان مجروح حادثه تروریستی کرمان
  • شهادت آخرین مجروح حادثه تروریستی کرمان
  • شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثهٔ تروریستی کرمان
  • مجروح نوجوان حادثه تروریستی کرمان به پدر شهیدش پیوست
  • شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان
  • مرگ فردی که مقابل دادگاه ترامپ خودسوزی کرد
  • چند درصد از مردم کشورهای مختلف جهان گیاهخوار هستند؟
  • انباشت ۲۷۰ هزار تن زباله جامد در نوار غزه