Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@08:17:53 GMT

کره جنوبی اگر راه پهلوی را می‌رفت، اکنون ویرانه بود

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۹۵۶۴

کره جنوبی اگر راه پهلوی را می‌رفت، اکنون ویرانه بود

این ادبیات مقایسه ایران و کره جنوبی، که در طول ۴۰ سال گذشته علیه انقلاب اسلامی به کار گرفته شده، و متأسفانه جا افتاده، ناشی از کم‌کاری ما و حتی بی‌اعتنایی‌مان به تاریخ اقتصاد سیاسی کره جنوبی است.

به گزارش مشرق، سید یاسر جبرائیلی کارشناس ارشد اقتصاد سیاسی و عضو هیئت علمی پژوهکشده‌ی حکمت در یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

اخیراً اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک، در مقاله‌ای که برای هر انسان آگاهی سوگیری‌های غیرعلمی آن هویداست، اقتصاد ایران در دوره پهلوی را مشابه اقتصاد کره جنوبی در آن دوره دانسته و نتیجه گرفته است که در دوره جمهوری اسلامی، کره پیش رفت و ایران عقب ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ادبیات مقایسه ایران و کره جنوبی، که در طول ۴۰ سال گذشته علیه انقلاب اسلامی به کار گرفته شده، و متأسفانه جا افتاده، ناشی از کم‌کاری ما و حتی بی‌اعتنایی‌مان به تاریخ اقتصاد سیاسی کره جنوبی است. غربی‌ها نه در ایران بلکه در کل جهان، پیشرفت کره جنوبی را حاصل دوستی با آمریکا و پیروی از مکتب اقتصاد بازار تبلیغ کرده‌اند، که در حالی که واقعیت دقیقاً عکس این است. امروز هم کارشان به جایی رسیده که عملکرد پهلوی را شبیه عملکرد دولت وقت کره می‌خوانند و می‌گویند "کره در دهه ۱۹۷۰ همانند ایران تلاش می‌کرد قدرت صنعتی شود"، اما نمی‌گویند کره با توان بومی صنعت ایجاد کرد، و پهلوی نفت فروخت و کارخانه وارد کرد!

یادداشت دیگری از جبرائیلی را بخوانید:

تصحیح یک برداشت غلط از بیانیه گام دوم بحران‌زایی با قیاس‌های اینجا و اکنونی نگاه فرابخشی و فرآیندی در بیانیه گام دوم

چندی است که روی چگونگی پیشرفت کره جنوبی متمرکز شده‌ام و نکات جالبی عایدم شده است. از جمله اینکه برنامه‌های ۵ ساله توسعه کره در دوره ژنرال پارک چانگ هی- که پدر پیشرفت این کشور است- به فارسی که هیچ، حتی به انگلیسی هم ترجمه نشده است و آنچه درباره پیشرفت این کشور گفته می‌شود، صرفاً روایت مغشوش غرب است. معدودند کتاب‌هایی انگلیسی که توسط خود کره‌ای‌ها نوشته شده و واقعیات پیشرفت کشورشان در دوره پارک را روایت کرده باشند.

یکی از کتاب‌های خوبی که در این زمینه نوشته شده، کار خوب خانم کیم هیونگ آ. با عنوان Korea's Development Under Park Chung Hee است. این کتاب محصول مطالعات کتابخانه‌ای و همچنین مصاحبه‌های نویسنده با سیاست‌گذاران اصلی کره جنوبی در دوره پارک است. خانم کیم ویژگی‌های دولت پارک را اینگونه جمع‌بندی کرده است:
- نفرت پارک از تکیه کره به کمک آمریکا
-مدل کره‌ای صنعتی شدن با هدایت دولت
-استراتژی پیشرفت سریع پارک
-نقش ویژه نخبگان حاکم و اراده سیاسی آنها برای پیشرفت
-برنامه هسته‌ای پارک
- توسعه صنایع سنگین و شیمیایی در دهه ۱۹۷۰

امشب در فصل هشتم این کتاب نکته جالبی دیدم که حیفم آمد آن را با شما به اشتراک نگذارم. از اوایل دهه ۱۹۷۰ پیرو تهدیدهای نظامی خارجی، پارک تصمیم به ایجاد کارخانه‌های اسلحه‌سازی می‌گیرد. اما برای تأسیس این کارخانه‌ها سرمایه هنگفتی نیاز است. به هیئت برنامه‌ریزی اقتصادی(EPB) مأموریت اخذ وام از منابع خارجی برای این منظور داده می‌شود، اما پس از ۱۵ ماه مذاکره با آمریکا، اروپا و ژاپن، دهم نوامبر ۱۹۷۱ هیئت اعلام می‌کند که کسی به کره وام نمی‌دهد. در این میان طرحی توسط یکی از مدیران دولتی ارائه می‌شود که این کارخانه‌ها با استفاده از منابع و فناوری‌های موجود در کره و بر مبنای یک تقسیم کار ملی با حمایت دولتی ایجاد شود. طرح آقای "او ونچ اول" روی میز پارک گذاشته می‌شود و رئیس جمهور می‌پذیرد. ایجاد صنایع سنگین و شیمیایی کره به عنوان اولین گام در توسعه صنایع نظامی این کشور آغاز می‌شود و با جزئیاتی که در کتاب تشریح شده، طرح به موفقیت می‌رسد. پیتر بی وون در مقاله خود با عنوان "صنعت دفاعی و تحول اقتصادی کره در دوره پارک"، نشان داده است که این زیرساخت‌های صنعتی که برای دفاع ایجاد شدند و فناوری‌هایی که در این مسیر حاصل شد، چگونه به سایر صنایع سرریز کرده و اقتصاد کره را متحول ساخت.

امیدوارم نخبگان ما این کتاب و نظایر آن را مطالعه کنند تا با توجه به نقش ویژه "نخبگان حاکم" در پیشرفت یک کشور، تجربه تحریف شده کشورهایی نظیر کره که آمریکایی‌ها روایت می‌کنند، ما را درباره مسیر پیشرفت به بیراهه نبرد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: عید کجا برویم گام دوم انقلاب وعده های روحانی پهلوی سید یاسر جبرائیلی کره جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۹۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون ۱۰۵ نازل جایگاه‌های عرضه سی ان جی خراسان جنوبی

به گزارش جام جم آنلاین،مدیر کل استاندارد استان در خصوص نظارت بر نازل‌های عرضه سوخت سی ان جی استان گفت: بر اساس قانون سازمان ملی استاندارد ایران، تمامی نازل‌های سوخت عرضه سی ان جی به صورت دوره‌ای تحت نظارت و آزمون دوره‌ای قرار می‌گیرند تا از نظر کمّی از هر گونه تخلف و ضرر و زیان برای مصرف کنندگان در خصوص حمایت از حقوق ایشان، جلوگیری شود.

دستورانی افزود: تا پایان سال گذشته ۱۰۵ نازل سوخت در شهرستان‌های استان بصورت دوره‌ای تحت آزمون قرار گرفتند که با توجه به برنامه مصوب ابلاغی استانی از سوی سازمان ملی استاندارد در سال گذشته، درصد تحقق کامل برنامه انجام شده است.

وی با بیان اینکه آزمون نازل‌های مستقر در جایگاه‌های سوخت با همکاری آزمایشگاه‌های همکار و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود، گفت: اطمینان از صحت و سلامت عملکرد نازل‌های سوخت مطابق با معیار‌های استاندارد از اهداف انجام آزمون‌های دوره‌ای نازل‌ها از سوی سازمان ملی استاندارد به شمار می‌رود.

مدیرکل استاندار خراسان جنوبی با تاکید براین که گزارشات مردمی نقش بسزایی در جلوگیری از ضرر و زیان مصرف کننده ایفا می‌کند، از هم استانی‌ها خواست: در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در سوخت گیری از طریق سامانه اطلاع رسانی ۱۵۱۷، مراتب را به واحد رسیدگی به شکایات مردمی این اداره کل اعلام کنند.

دیگر خبرها

  • ایجاد شهرک فناوری در خراسان شمالی با همکاری پارک علم و فناوری
  • بورل اوضاع غزه بدتر از ویرانه‌های آلمان در جنگ جهانی
  • اتصال زیست‌بوم فناوری به عرصه آبادانی با «آبادیران»
  • روتردام در مسیر کاهش مصرف مواد خام تا سال ۲۰۳۰
  • خشم آمریکا از افزایش هزینه‌های دفاعی چین
  • مادر کارفرین وبا نگاهی اقتصاد نگر
  • پیشرفت ساخت یادمان شهید گمنام شهرستان اشکذر
  • ۳۸۵ اردوی جهادی در خراسان جنوبی برگزار شد
  • پیشرفت‌های چشمگیر ایران در منطقه و جهان با کاربست های فناوری
  • آزمون ۱۰۵ نازل جایگاه‌های عرضه سی ان جی خراسان جنوبی