Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیش - ایرنا - برای بررسی مشکلات اقتصادی مناطق آزاد، اولین نشست کار گروه ویژه با همت دولت تدبیر و امید تشکیل شد، کارگروهی که هفته گذشته معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور وعده آن را داد و در جلسه نخست کلیات و سرفصلهای کاری آن ، بررسی و مشخص شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، اولین نشست این کارگروه ویژه با حضور معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، مدیرعامل منطقه آزاد کیش، اعضای شورای هماهنگی و همکاری فعالان منطقه آزاد، نمایندگان جوامع بازاریان و بازرگانان و هتلداران و انجمن سرمایه گذاران و سندیکای صنایع کیش برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در خصوص جزئیات جلسه یاد شده، رئیس هیات مدیره شورای هماهنگی و همکاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد در مصاحبه اختصاصی با ایرنا گفت: در این جلسه ضمن مشخص شدن اعضا، اعلام برنامه کاری و تاکید بر ضرورت استمرار فعالیت کارگروه، بنابر دعوت مدیر عامل منطقه آزاد کیش مقرر شد دومین نشست کارگروه بررسی مشکلات مناطق با حضور اعضا پس از تعطیلات نوروزی و در فروردین سال 98 در کیش برگزار شود.
رحمان سادات نجفی در ادامه این گفتگو ، ضرورت حضور و نقش آفرینی مناطق آزاد در تصمیم سازی مربوط به
این مناطق، مشارکت در تدوین طرحهای آمایش سرزمینی و هفمین برنامه 5 سال توسعه کشور را از دیگر تصمیمات نخستین نشست کارگروه ویژه بررسی مشکلات مناطق آزاد عنوان کرد.
مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش، تشکیل و آغاز فعالیت کارگروه ویژه بررسی مشکلات مناطق را اقدامی مهم در رفع موانع رشد و توسعه فعالیت های اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی مناطق آزاد ارزیابی کرد و از معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ، مدیرعامل منطقه آزاد کیش، دبیر مناطق آزاد، جوامع بازاریان بازرگانان، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، شورای هماهنگی و همکاری مناطق آزاد و رسانه ها بویژه خبرگزاری ایرنا در کیش به خاطر تلاش موثر برای حل مشکلات این مناطق تشکر کرد.
همچنین بر اساس گزارشهای دریافتی از روابط عمومی منطقه آزاد کیش ، 'سیدحمید پورمحمدی ' معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور در اولین نشست گارگروه بررسی مشکلات مناطق آزاد گفت: سازمان برنامه و بودجه با تشکیل کارگروهی ویژه بررسی و حل مشکلات اقتصادی منطقه آزاد کیش و مباحث مطرح شده از سوی منطقه آزاد کیش موافق است و تلاش دارد تا با همراهی اعضا و ارکان این کارگروه موانع پیش روی فعالیت ها مناطق آزاد را از میان بردارد.
وی در ادامه گفت: این کارگروه می تواند در صورت لزوم برخی بخشنامه ها یا دستور العمل های صادره را اصلاح کند.
پورمحمدی با ابراز تمایل جهت انجام کار مشترک با منطقه آزاد کیش و ضمن اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه درسال آینده در خصوص تخصیص مبالغی از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه گردشگری و ساخت هتل در جزیره زیبای کیش و بازنگری سهمیه کالای همراه مسافر قول مساعد داد.
همچنین ' محمد قاسم پناهی' سرپرست سازمان امور مالیاتی کل کشور نیز در این جلسه در خصوص بررسی و تسهیل مباحث مرتبط با امور مالیاتی به فعالان اقتصادی قول همکاری داد.
در پایان این نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ضمن تشکر از تشکیل کارگروه ویژه بررسی و حل مشکلات اقتصادی منطقه آزاد کیش ابراز امیدواری کرد: ادامه کار این کارگروه نتایج خوبی برای مجموعه مناطق آزاد به وِیژه منطقه آزاد کیش داشته باشد.
تشکیل کارگروه بررسی مشکلات مناطق آزاد، در نشست مشترک هفته گذشته' محمد باقر نوبخت با غلامحسین مظفری مدیرعامل منطقه آزاد کیش و سرمایه گذران و فعالان اقتصادی این جزیره به عنوان راهکار مطرح شد و اکنون طبق وعده های رئیس سازمان برنامه بودجه تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرده است.
از طرفی روابط عمومی و امور بین اللمل منطقه آزاد گزارش داد که مدیرعامل منطقه آزاد کیش در اولین نشست کارگروه مذکور ضمن تاکید بر ضرورت بهره برداری از ظرفیت های این جزیره و اقداماتی که تا کنون صورت گرفته خواستار توجه جدی مسئولان کشور به نقش مناطق آزاد در اقتصاد شده است .
وی در سخنانی گفت: توجه به اختیارات قانونی مناطق آزاد از مهمترین موضوعات مورد پیگیری است تا این مناطق بتوانند کار خود را انجام دهند.
غلامحسین مظفری افزود: سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی بر اساس قوانین مناطق آزاد در این مناطق سرمایه گذاری کرده اند اما به دلیل شرایط ویژه و تحریم ها، بخشنامه ها و دستورالعمل های جدیدی که به این مناطق ابلاغ می شود و با قوانین اصلی مناطق آزاد متفاوت است با مشکلات و موانع جدی مواجه شده اند.
موضوع تشکیل کارگروه ویژه بررسی مشکلات مناطق آزاد هفته گذشته ' در نشست مشترک مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، رئیس سازمان برنامه بودجه و فعالان اقتصادی مطرح و مقرر شد کارگروهی ویژه بررسی و حل مشکلات اقتصادی منطقه آزاد کیش ایجاد شود که با پیگیری های انجام شده، این کارگروه با حضور غلامحسین مظفری، سیدحمید پورمحمدی معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور، محمد قاسم پناهی سرپرست سازمان امور مالیاتی کل کشور، مدیر بخش صنعت معدن و تجارت و مسئولان مناطق آزاد در سازمان مدیریت و نمایندگان سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی جزیره کیش، شکل گرفت.
یادآوری می شود مشکلات ناشی از ممنوعیت ورود کالاهای گروه 4 در بهمن ماه گذشته در قالب دو میزگرد ایرنا در کیش نقد و بررسی و ماحصل آن در خروجی های این رسانه منتشر شد.
کارشناسان و فعالان اقتصادی کیش و شرکت کنندگان در این میزگردها، صدور برخی بخشنامه ها از جمله بخشنامه ممنوعیت کالاهای گروه 4 را عامل رکود اقتصادی و فرار سرمایه از مناطق آزاد ارزیابی کردند.
گمرک کشور، بیست و هفتم دی ماه امسال در بخشنامه ای به گمرکات اجرایی مستقر در مناطق آزاد کیش، قشم، چابهار، اروند، انزلی، ارس و ماکو و مناطق ویژه اقتصادی اعلام کرد تا از صدور هرگونه مجوز ترانزیت و ورود کالاهای گروه 4 به مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی خودداری کنند.
براساس این بخشنامه و ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش و واردات 1339 ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از 1400 قلم کالا است ممنوع شد.
این بخشنامه بازتابی گسترده در محافل اقتصادی و تجاری داشته، واکنش منفی مسئولان،کارشناسان و فعالان اقتصادی مناطق آزاد را برانگیخته و موجب التهاب در فضای کسب و کار و تجارت در این مناطق بویژه منطقه آزاد کیش به عنوان فعالترین منطقه آزاد شد.
1339

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد دولت مشكلات مناطق آزاد كيش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۰۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه سخنگوی دولت از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس

سخنگوی دولت با بیان اینکه لایحه برای تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار داخلی تقدیم مجلس کرد و لایحه ای هم برای تشکیل وزرات بازرگانی تقدیم مجلس کرده است، گفت: متاسفانه نگاه همکاران ما در مجلس شورای اسلامی این بود که این موضوع اولویت ندارد و به مدت شش ماه این لایحه از دستور کار خارج شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، امروز _چهارشنبه بیست و نهم فروردین_ در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران در مورد ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی اظهار کرد: نظارت مؤثر بر بازار، جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و نظارت پذیر کردن بازار مستلزم تمرکز در حوزه نظارت بر بازار است ما بارها این را مطرح کردیم و نگاه دولت این بوده است.

وی افزود: تجربه نشان داده است که پراکندگی و پخش کردن حوزه نظارتی ذیل وزرات خانه‌های مختلف موجب افزایش ساختار و ناکارآمدی می‌شود؛ مثلاً بخشی از محصولات لبنی در حوزه دامی است و بخشی دیگری در حوزه بسته بندی، به صنعت مربوط می‌شود و بخشی هم در صنف به فروش می‌رسد که باید تفکیکی در این زمینه صورت گیرد.

بهادری جهرمی اضافه کرد: در خیلی از فروشگاه‌ها محصولاتی موجود است که بخشی ناظر به جهاد کشاورزی و بخش دیگر ناظر به حوزه صنعت معدن و تجارت است، اگر دو سری ناظر وجود داشته باشد هم کاسب و هم مردم اذیت می‌شوند و علاوه بر این هزینه نظارت هم افزایش پیدا می‌کند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت به منظور نظارت مؤثرتر بر بازار داخلی با طرحی که در دستور کار مجلس بود به صورت کتبی موافقت کرد و هم لایحه برای تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار داخلی تقدیم مجلس کرد و لایحه‌ای هم برای تشکیل وزرات بازرگانی تقدیم مجلس کرده است، متأسفانه نگاه همکاران ما در مجلس شورای اسلامی این بود که این موضوع اولویت ندارد و به مدت شش ماه این لایحه از دستور کار خارج شده است.

وی اضافه کرد: نگاه دولت این است که بازار اولویت اول کشور است و ما مستمر مذاکراتی در این زمینه داشته و داریم و خواهش این است که زودتر در این حوزه تصمیم‌گیری شود کار امروز را به فردا واگذار نکنیم و امیدواریم در همین مجلس این موضوع در دستور کار قرار گیرد. امیدواریم ما بتوانیم با حوزه تمرکز در حوزه نظارت بر بازار دریک وزارتخانه قدرت نظارتی، دقت نظارتی و بهره‌وری را افزایش دهیم.

بهادری جهرمی در مورد کاهش حقوق گمرکی کالاهای اساسی گفت: امروز در هیأت دولت موافقت شد که حقوق گمرکی کالاهای اساسی، اقلام داروی، نهاده‌های دامی، مواد مصرفی پزشکی و مواد اولیه که برای تولید دارو و کالاهای اساسی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد (که هم مالیات بر ارزش افزوده که نرخ آن امسال ۱۰ درصد است و هم حقوق گمرکی که ۴ درصد است) با قانونی که به دولت اجازه داده یعنی یک درصد کاهش پیدا کند.

وی افزود: کاهش حقوق ورودی که مشابه آن در سود بازرگانی و تعرفه‌ها پیش بینی کردیم از ابتدای فروردین ماه اعمال می‌شود.

بهادری جهرمی تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده اقلام مذکور از ابتدای فروردین ماه معادل یک درصد محاسبه می‌شود این اقدام باعث می‌شود، تا بتوانیم به تثبیت قیمت‌ها در حوزه‌های مواد مصرفی و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم کمک کنیم و همزمان کمک کار تحقق رشد اقتصادی و حرکت به جهش اقتصادی باشیم.

کد خبر 745457

دیگر خبرها

  • فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید
  • صداوسیما بازوی توانمند توسعه کیش
  • آمادگی همکاری سازمان منطقه آزاد کیش با صداوسیما برای جذب سرمایه گذار
  • گلایه سخنگوی دولت از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • پیشرفت ۹۴ درصدی امور مربوط به ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر کشور
  • عزم جدی مسئولان واصناف کیش برای ایجاد تابستانی پر رونق در جزیره کیش
  • اجرایی شدن  بیش از 70 درصد مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید
  • بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون فراهم شده است
  • فرصت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در منطقه آزاد دوغارون ایجاد می‌شود
  • مدارس و دانشگاه‌های مناطق جنوبی بوشهر غیرحضوری شد