Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری ارومیه در این باره به خبرنگاران گفت: شهرداری ارومیه با اجرای آیین های تکم گردانی و شال ساللاما با هدف حفظ و احیای آیین سنتی نوروز و انتقال آن به نسل جوان به پیشواز سال نو در محل میدان انقلاب رفت.
علی اصغر احمدزاده با اشاره به اقدامات نوروزی شهرداری و ستاد ارائه تسهیلات و خدمات نوروزی بیان کرد: این ستاد در ساختمان شهرداری مرکزی ارومیه در میدان انقلاب به مناسبت آغاز سال جدید برای گردشگران دایر شد و تا پایان تعطیلات نوروزی ارائه خدمات می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: بروشورهای گردشگری و معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری و همچنین نقشه های معرفی آذربایجان غربی و ارومیه برای گردشگران نوروزی در این ستاد توزیع می شود.
وی افزود: امسال در ستاد تسهیلات نوروزی سوغات ارومیه از جمله عرق بیدمشک، نقل بیدمشک، حلوای گردو و صنایع دستی این شهر گلیم و منبت چوب به گردشگران نوروزی معرفی می شود.
وی ادامه داد: به منظور ایجاد شور و نشاط اجتماعی و آشنایی با فرهنگ کهن ارومیه اتوبوس نوروز کار خود را آغاز کرد و تا پایان عید فعالیت می کند.
وی بیان کرد: تمامی اقدامات لازم جهت استقبال هر چه بهتر از نوروز 98 و پذیرایی از مسافران توسط شهرداری ارومیه در نقاط مختلف شهر در حال اجرا است.
به گزارش ایرنا تکم خوانی و تکم گردانی آیینی است به قدمت نوروز و یادگاری از آداب و رسوم نوروز که همواره در سرزمین آذربایجان به عنوان آیینی ماندگار و منحصر به فرد مورد توجه مردم بوده و با روش مخصوص توسط تکم گردانها به اجرا گذاشته می شده است.
این آیین سالیان دراز با آداب و رسوم کهن مردم آذربایجان عجین بوده و همه ساله با فرا رسیدن عید نوروز، مردم به انتظار تکم چی می نشستند و انتظار داشتند که تکم چی، سمبل نشاط بهاری، آنها را برای استقبال از بهار آماده سازد.
یکی از رسومات جالب توجه در چهارشنبه آخر سال انداختن شال (شال ساللاما) از سوراخ های پشت بام خانه ها یا جلوی پنجره ها می باشد.
معمولا در این شب جوانان شال هایی را از سوراخ های پشت بام ها که برای تهویه درست شده اند به داخل خانه ها می اندازند و صاحب خانه نیز جورابی، پیراهنی یا مواد خوراکی از جمله آجیل و تنقلات به آن می بندد.
7125/7129
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 آذربایجان غربی انقلاب چهارشنبه سوری شهرداری فرا رسیدن عید نوروز 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۱۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهمین قسمت «پاورقی نوروزی» با موضوع آمریکا

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، این برنامه کاری از گروه اجتماعی اقتصادی شبکه دو سیما به تهیه‌کنندگی جواد فتحی و اجرای محمدرضا شهبازی است که نوروز ۱۴۰۳ هر شب ساعت ۱۹:۴۵ پخش می‌شود.

برنامه «پاورقی» با استفاده از زبان طنز، سعی در نمایان کردن لایه‌های پشت پرده اخبار و افرادِ مرتبط با اتفاقات در فضای مجازی دارد و در ایام نوروز هر شب با موضوعی متفاوت میزبان مخاطبان است.

این برنامه در نهمین قسمت خود به بررسی وضعیت آمریکا می‌پردازد، آمریکایی که از نظر ژئوپلیتیکی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، موضوعات مربوط به سلامت، و مسائل محیط زیستی در حال نزول است.

محمدرضا شهبازی در این قسمت از برنامه با بررسی این موضوع به زبان طنز و فکاهی میزبان مخاطبان است.

 

دیگر خبرها

  • وقتی نارنجک داخل گاوصندوق منفجر شود، چه اتفاقی می افتد (فیلم)
  • نهمین قسمت «پاورقی نوروزی» با موضوع آمریکا
  • برگزاری آیین سنتی سمنوپزان در قزوین+ فیلم
  • عبدالرضا علیزاده: حیثیت والیبال ارومیه را برگرداندیم/به راحتی میدان جنگ را ترک نمی‌کنیم
  • شازند میزبان مسافران نوروزی
  • (تصاویر) آیین سنتی «گرگیعان» در شوش
  • آیین سنتی « گرگیعان » در خوزستان برگزار شد 
  • بهار با نوید «تکم چی» صفا دارد
  • بازتاب معنویت و فرهنگ در آیین‌های نوروزی استان مرکزی
  • اصلاح روشنایی و آسفالت مسیرهای پرتردد مسافران نوروزی در سمنان