Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-28@19:44:08 GMT

باغ و عمارت معصومیه شهر بیرجند

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۱۱۶۲

باغ و عمارت معصومیه شهر بیرجند

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی،. ورودی اصلی باغ در ضلع شرقی قرار گرفته که هم اکنون مورد استفاده نیست. در این عمارت همچون سایر بناهای تاریخی تمام فضاها و اتاقهای آن به یکدیگر راه دارند، به صورتی که امکان ورود به داخل ساختمان ازهر سوی عمارت میسر می باشد. قوسهای بکار رفته در بنا از نوع هلالی بوده و نمای بیرونی آن با هره چینی آجری مزین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فضای زیرین این ساختمان زیرزمین بنا وجود دارد. این عمارت از جبهه شرقی به استخری مشرف است که جلوه زیبایی به آن داده است. پلان بنا در ضلع شرقی به حالت مدور در آمده و در جلوی آن بالکنی به چشم می خورد. در این مجموعه علاوه بر باغ اصلی دو باغ دیگر نیز وجود دارد که در یکی از آنها عمارتی ساده خودنمایی می کند و دیگری فاقد عمارت است. گونه گیاهی غالب در این باغ درخت کاج بوده و درختان میوه ای همچون زردآلو، زرشک و عناب نیز در آن وجود دارد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خراسان جنوبی زیبایی برنا باغ بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۱۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمارت شهرداری مرکزی کاشان به موزه بلدیه تبدیل می‌شود

شهردار کاشان از تأسیس و راه‌اندازی موزه بلدیه کاشان خبر داد و گفت: این موزه در مجموعه کنونی ستاد مرکزی شهرداری کاشان واقع در دروازه دولت فعالیت خود را آغاز می‌کند.

کیومرث محمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان، اظهار کرد: نیاز شهر کاشان به موزه‌ای که در بردارنده اسناد تاریخی، نمادهای فرهنگی، تمدنی و هویتی این جامعه شهری کهن باشد، جدی و ضروری است و مدیریت شهری برای رفع این خلأ به دنبال تأسیس و راه‌‎اندازی موزه بلدیه کاشان است.

وی انتخاب ساختمان کنونی ستاد مرکزی شهرداری کاشان را به‌واسطه پیشینه غنی و تاریخ ارزشمند آن دانست و افزود: طبیعتاً با جابه‌جایی محل ستاد مرکزی به ساختمان جدید واقع در بلوار دانش، باید از محل کنونی به‌عنوان یک بنای مهم محافظت و کاربری متناسب با آن را تعریف کرد که بر این اساس، در آینده‌ای نزدیک، در قالب موزه بلدیه از آن استفاده خواهد شد که این مأموریت به دبیرخانه تخصصی و منطقه یک (تاریخی فرهنگی) واگذار شده است.

شهردار کاشان گفت: محل کنونی ستاد مرکزی شهرداری با قدمتی قریب به یک قرن، هم به‌واسطه سابقه بهره‌برداری پیشین آن به‌عنوان محل فرمانداری و شهرداری (بلدیه) و هم به‌دلیل موقعیت مکانی آن در مجاورت بازار و چهارباغ قدیم، از چندین دهه قبل یکی از مراکز حائز اهمیت از نظر تاریخی، اجتماعی و سیاسی بوده است.

محمدپور با بیان اینکه بخش‌هایی که در موزه بلدیه تعریف و اجرا می‌شود مرتبط با حوزه مدیریت شهری و موضوعات شهرنشینی است، گفت: بر این مبنا، بخش‌هایی نظیر نگارخانه کاشان قدیم، نگارخانه شهرداران، هدایای تقدیمی در طول زمان، معرفی برخی از مشاهیر و مفاخر، سیر توسعه شهر و اسناد مکتوب بلدیه و… در نظر گرفته شده که البته به تدریج بخش‌هایی دیگری به آن اضافه می‌شود.

وی تأکید کرد: طبیعتاً این موزه نمی‌تواند تمام وجوه ارزشمند تاریخ و تمدن کاشان را دربرگیرد و به‌صورت ویژه‌تر بخش‌هایی مدنظر قرار گرفته که در حوزه فعالیت شهرداری کاشان و یا مسائل مرتبط با آن قرار دارد.

محمدپور همچنین به سایر برنامه‌های مدیریت شهری کاشان برای محدوده دروازه دولت تا میدان ۱۵ خرداد اشاره و عنوان کرد: با توجه به جایگاه بنای ارزشمند تلگرافخانه و دبیرستان ماندگار امام خمینی (ره) همچنین آب انبار چهارباغ و بیمارستان اخوان احداث موزه بلدیه می‌تواند مجموعه‌ای از عناصر تاریخی را به هم پیوند داده و بستر مناسبی برای انجام پروژه‌های جذاب فراهم کند.

کد خبر 740074

دیگر خبرها

  • عمارت شهرداری مرکزی کاشان به موزه بلدیه تبدیل می‌شود
  • هدیه خزانه‌دار فتحعلی‌شاه به دختر گلش! | تصاویر
  • فیلم | هدیه خزانه‌دار فتحعلی‌شاه به دختر گلش!
  • مسافران نوروزی در عمارت چهل ستون - اصفهان
  • طرح اطعام مهدوی در بیرجند
  • (عکس) تاج عمارت قاجاری «امین‌لشکر» فروریخت
  • (تصاویر) گردشگران نوروز ۱۴۰۳ در عمارت آصف «خانه کُرد»
  • تاج عمارت «امین‌لشکر» ریخت
  • راز‌های پنهان کاخ چهلستون قزوین
  • عمارت مشیر دیوان سنندج; یادگاری ناشناخته از قاجار