Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،سوره آل عِمْران سومین سوره و از سوره‌‌های مدنی قرآن است که در دو جزء سوم و چهارم جای دارد. این سوره به سبب ذکر نام عِمران و خاندان او، آل عمران نامیده شده است. محتوای اصلی سوره آل عمران درباره دعوت مؤمنان به اتحاد و صبر در برابر دشمنان اسلام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توحید، صفات خداوند، معاد، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، تولی،تبری و حج در این سوره مورد بررسی قرار گرفته و به بیان تاریخ انبیایی مانند آدم، نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و داستان حضرت مریم و عبرت‌های غزوه احد و غزوه بدر نیز پرداخته است.

آیات اعتصام، محکم و متشابه، کظم غیظ، مباهله و آیات ربنا از جمله آیات مشهور سوره آل عمران است. چندین آیه این سوره نیز در بردارنده احکام فقهی است.

در فضیلت تلاوت این سوره آمده است هر كس سوره آل عمران را بخواند، خداوند برای هر آيه از آن، امانى براى گذشت از پل دوزخ به او عطا می‌كند.

تلاوت مجلسی سوره آل عمران آیات ۳۸-۵۱

دانلود

هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ ﴿۳۸﴾
آنجا [بود كه] زكريا پروردگارش را خواند [و] گفت پروردگارا از جانب خود فرزندى پاك و پسنديده به من عطا كن كه تو شنونده دعايى (۳۸)
فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرَابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيَى مُصَدِّقًا بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَسَيِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِيًّا مِنَ الصَّالِحِينَ ﴿۳۹﴾
پس در حالى كه وى ايستاده [و] در محراب [خود] دعا میکرد فرشتگان او را ندا دردادند كه خداوند تو را به [ولادت] يحيى كه تصديق كننده [حقانيت] كلمة الله [=عيسى] است و بزرگوار و خويشتندار [=پرهيزنده از آنان] و پيامبرى از شايستگان است مژده مى‏ دهد (۳۹)
قَالَ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَقَدْ بَلَغَنِيَ الْكِبَرُ وَامْرَأَتِي عَاقِرٌ قَالَ كَذَلِكَ اللَّهُ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ ﴿۴۰﴾
گفت پروردگارا چگونه مرا فرزندى خواهد بود در حالى كه پيرى من بالا گرفته است و زنم نازا است [فرشته] گفت [كار پروردگار] چنين است‏ خدا هر چه بخواهد مى ‏كند (۴۰)
قَالَ رَبِّ اجْعَلْ لِي آيَةً قَالَ آيَتُكَ أَلَّا تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ إِلَّا رَمْزًا وَاذْكُرْ رَبَّكَ كَثِيرًا وَسَبِّحْ بِالْعَشِيِّ وَالْإِبْكَارِ ﴿۴۱﴾
گفت پروردگارا براى من نشانه‏ اى قرار ده فرمود نشانه‏ ات اين است كه سه روز با مردم جز به اشاره سخن نگويى و پروردگارت را بسيار ياد كن و شبانگاه و بامدادان [او را] تسبيح گوى (۴۱)
وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ ﴿۴۲﴾
و [ياد كن] هنگامى را كه فرشتگان گفتند اى مريم خداوند تو را برگزيده و پاك ساخته و تو را بر زنان جهان برترى داده است (۴۲)
يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ ﴿۴۳﴾
اى مريم فرمانبر پروردگار خود باش و سجده كن و با ركوع ‏كنندگان ركوع نما (۴۳)
ذَلِكَ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلَامَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُونَ ﴿۴۴﴾
اين [جمله] از اخبار غيب است كه به تو وحى مى ‏كنيم و [گرنه] وقتى كه آنان قلمهاى خود را [براى قرعه‏ كشى به آب] مى‏ افكندند تا كدام يك سرپرستى مريم را به عهده گيرد نزد آنان نبودى و [نيز] وقتى با يكديگر كشمكش میکردند نزدشان نبودى (۴۴)
إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ ﴿۴۵﴾
[ياد كن] هنگامى [را] كه فرشتگان گفتند اى مريم خداوند تو را به كلمه‏ اى از جانب خود كه نامش مسيح عيسى‏ بن‏مريم است مژده مى‏ دهد در حالى كه [او] در دنيا و آخرت آبرومند و از مقربان [درگاه خدا] است (۴۵)
وَيُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَكَهْلًا وَمِنَ الصَّالِحِينَ ﴿۴۶﴾
و در گهواره [به اعجاز] و در ميانسالى [به وحى] با مردم سخن مى‏ گويد و از شايستگان است (۴۶)
قَالَتْ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ قَالَ كَذَلِكِ اللَّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ ﴿۴۷﴾
[مريم] گفت پروردگارا چگونه مرا فرزندى خواهد بود با آنكه بشرى به من دست نزده است گفت چنين است [كار] پروردگار خدا هر چه بخواهد مى ‏آفريند چون به كارى فرمان دهد فقط به آن مى‏ گويد باش پس مى‏ باشد (۴۷)
وَيُعَلِّمُهُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ ﴿۴۸﴾
و به او كتاب و حكمت و تورات و انجيل مى ‏آموزد (۴۸)
وَرَسُولًا إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿۴۹﴾
و [او را به عنوان] پيامبرى به سوى بنى اسرائيل [مى‏ فرستد كه او به آنان مى‏ گويد] در حقيقت من از جانب پروردگارتان برايتان معجزه ‏اى آورده‏ ام من از گل براى شما [چيزى] به شكل پرنده مى‏ سازم آنگاه در آن مى‏ دمم پس به اذن خدا پرنده‏ اى مى شود و به اذن خدا نابيناى مادرزاد و پيس را بهبود مى ‏بخشم و مردگان را زنده مى‏ گردانم و شما را از آنچه مى ‏خوريد و در خانه هايتان ذخيره مى ‏كنيد خبر مى‏ دهم مسلما در اين [معجزات] براى شما اگر مؤمن باشيد عبرت است (۴۹)
وَمُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَلِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِي حُرِّمَ عَلَيْكُمْ وَجِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ ﴿۵۰﴾
و [مى‏ گويد آمده‏ ام تا] تورات را كه پيش از من [نازل شده] است تصديق كننده باشم و تا پاره‏ اى از آنچه را كه بر شما حرام گرديده براى شما حلال كنم و از جانب پروردگارتان براى شما نشانه‏ اى آورده‏ ام پس از خدا پروا داريد و مرا اطاعت كنيد (۵۰)
إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ ﴿۵۱﴾
در حقيقت ‏خداوند پروردگار من و پروردگار شماست پس او را بپرستيد [كه ] راه راست اين است (۵۱)

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تلاش قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۱۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب آفرینش در قرآن و وجود ما منعکس است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد اخلاق و کارشناس مذهبی به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امیر به سخنرانی پرداخته و گفت: پروردگار عالم طبق آیات قرآن با قلم قدرت خود سه کتاب نوشتند، منظور از این نوشتن کتاب؛ ایجاد، ظهور دادن به وجود آوردن است و نوشتن کلمات و الفاظ نیست.

وی افزود: یکی از کتابهای پروردگار که با قلم قدرت او به وجود آمده، طبق آیات قرآن مجید آفاق است که می‌فرماید من حتماً نشانه‌های قدرت عظمت و رحمت خود را در آن به شما نشان خواهم داد، از زمان حضرت آدم (ص) انبیا الهی مردم را با این نشانه‌ها آشنا کردند و وجود رسول خدا (ص) و ائمه طاهرین (ع) آیات این کتاب را برای مردم تلاوت کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه کلمه آیات جمع نشانه‌ها است، عنوان کرد: از کتاب دیگری که با قلم قدرت خود آیات آن را نوشته و ایجاد کرده است کتاب وجود انسان است، خداوند در قرآن کریم به خصوص از وجود انسان نام می‌برد، وجود انسان یک کتاب الهی است که در طول تاریخ اکثر انسان‌ها به این لطف ربانی توجه نداشتند که وجود آنها کتاب الهی است و خداوند در این کتاب آیات شگفت آوری را نوشته است. شگفتی این آیات در فرمایشات پیامبر (ص) و ائمه طاهرین (ع) به صورت‌های گوناگون بیان شده است. امیر مؤمنان امام علی (ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند شگفتا از این انسان که با یک ذره گوشت به هر زبانی می‌تواند صحبت کند و شگفتا که با یک ذره پی هرچیز و هرجا را می‌بیند و شگفتا که با یک قطعه استخوان همه صداها را می‌شنود.


این استاد اخلاق بیان کرد: در تاریخ است که پادشاهی غرور خود را به نهایت رسانده بود، فرشتگان تعجب کردند که چرا خداوند یک تلنگر به او نمی‌زند که از این تکبر و غرور خود دست بردارد، تا اینکه به اذن خداوند زمان خالی کردن تکبر و باد کبر و غرور او فرارسید، خداوند به یکی از فرشتگان خود دستور داد که به شکل طبیب شده و بر آن فرد ظاهر شود، چرا که پیش از آن خداوند این فرد متکبر را به حبس ادرار دچار کرد که طبیب‌ها برای آن علاجی نداشتند. خداوند به فرشته فرمود که تو برو و بگو من به علم طب آگاه هستم و تو را درمان می‌کنم به یک شرط که مملکت خود را به نام من سند بزنی وقتی پادشاه مجبور شد این کار را انجام دهد به او گفت تو به چه چیزی مغرور هستی.

وی ادامه داد: در نوشته‌های مرحوم آیت الله کلباسی دیدم که یک بار یک قریه نشین به زیارت امام رضا (ع) می‌آید به مسجد گوهرشاد وارد می‌شود می‌بیند چراغ‌ها خاموش است آیت الله کلباسی دعای کمیل می‌خوانند و همه گریه می‌کنند او هم در کنار مردم می‌نشیند و شروع به دعا می‌کند پیوند عجیبی با دعا برقرار می‌کند، وقتی دعا تمام می‌شود آن فرد قریه نشین خدمت آیت الله کلباسی می‌آید و می‌گوید چراغ‌ها که خاموش بود در یا رب سوم که اواخر دعای کمیل است من دیدم که یک نفر صف به صف می‌گردد و کارت آزادی از عذاب جهنم را به برخی از افراد می‌دهد یکی را هم به من داد، اما وقتی چراغ‌ها خاموش شد دیدم که آن شخص و کارت نیستند، آیت الله کلباسی فرمود این را برای کسی نگو، این مسأله برای ایشان تعجب آور نبود زیرا آن کسی که شب جمعه با خدا وصل شود برات آزادی از عذاب را به او می‌دهند، که یکی مربوط به خداوند و دیگری مربوط به حضرت سیدالشهدا (ع) است. شب جمعه کسانی که حضرت سیدالشهدا (ع) را از دور یا نزدیک زیارت کنند یک برگه به امضای حضرت زهرا (س) آنها داده می‌شود که از آتش جهنم امان یابد. شب جمعه شب خدا و امام حسین (ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه امام سجاد (ع) در دعای ابوحمزه می‌فرماید خدایا به من رحم کن من غریبم، گفت: در کتاب این مرد بزرگ دیدم که یک جوان گناهکاری را اهل محل کتک مفصلی می‌زنند و او را از دروازه شهر بیرون می‌کنند و می‌گویند دیگر حق نداری به شهر برگردی، آن جوان در تنهایی بیابان بیچاره می‌شود به زحمت خود را اداره می‌کرده است که در آن جوانی زمان مرگ او می‌رسد، وقتی که در بیابان و هنگامی که جان او را نگرفته بودند خداوند به فرشتگان خود می‌فرماید این غریب را باید کمک کنید چرا که او توبه کرده است، این جوان در بیابان افتاده و با خود می‌گوید ای خوش آن زمانی که مریض بودم مادر سر مرا بر زانو می‌گرفت و خواهر از من پرستاری می‌کرد، خداوند به دو نفر از فرشتگان خود می‌فرماید شما شبیه مادر و خواهر او بشوید و یکی سر او را بر دامن بگیرد و دیگری از او پرستاری کنند.

وی با بیان اینکه ما نباید این همه مغرور بشویم چرا که ثروت، قدرت، سلامتی، علم و مقام هیچکدام به صورت مطلق به ما تعلق ندارد، اظهار کرد: غرور و تکبر محصول غفلت است، در هر شرایط، موقعیت و منصبی به یاد داشته باشیم که ما عبد ضعیف، ذلیل، حقیر و مسکین هستیم، همواره این مسأله را در قنوت، رکوع و سجود تکرار کنید تا ملکه باطنی شما شود که در برزخ برای شما ظهور پیدا می‌کند.

این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند در بین سه تاریکی ما را به زیباترین شکل نقاشی و خلق کرده است او بهترین کتاب‌ها را می‌نویسد. کتاب آفرینش در کتاب قرآن و وجود ما منعکس است، یک چهره آفرینش قرآن و یک چهره دیگر آن انسان است، خداوند عالم اکبر و آفاق را در وجود انسان قرار داده است. عالم آفاق، قرآن و انسان سه کتاب از آفرینش خداوند هستند که هر کدام به یک کیفیتی با هم برابری دارند. شروع قرآن مجید با رحمت است، وقتی خداوند بنا گذاشت که عالم آفرینش را بنا نهد با رحمت خلقت آن را آغاز کرد، خلقت وجود انسان در رحم مادر هم با رحمت آغاز شده است. خداوند می‌فرماید رحمت و مهربانی من برای همه عالم فراگیر است، ما در دریای بی‌نهایت رحمت الهی قرار داریم.

کد خبر 6055682

دیگر خبرها

  • وجود پیامبر و رهبر، نقش بسزایی در جلب امدادهای غیبی خداوند دارد
  • ایمان در سایه عمل صالح/ روایت «زندگی با آیه‌ها»
  • هنگام انفاق،خداوند افزونی مال را تضمین و شیطان امر به فحشا می کند
  • اعمال شب و روز هفتم ماه رمضان
  • تلاوت سوره کوثر توسط رهبر انقلاب (فیلم)
  • (ویدئو) تلاوت آیات قرآن توسط بازیگر «زخم کاری» روی آنتن زنده
  • قرآن هدیه‌ای است که بشر را به اوج کمال می‌رساند
  • «آیه‌های زندگی» مروج سبک زندگی قرآنی است
  • کتاب آفرینش در قرآن و وجود ما منعکس است
  • صوتی ماندگار از تلاوت قرآن یک شهید