Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-18@05:32:51 GMT

بار ديگر چهره زشت و كريه تروريسم آشكار شد

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۲۰۶۳

صراط:

اتحادیه سراسرى کانون هاى وکلاى دادگسترى ایران در محکومیت حملات تروریستى به مساجد نیوزیلند بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش فارس در این بیانیه آمده است:

حملات تروریستى به دو مسجد در نیوزیلند که منجر به کشته شدن پنجاه نمازگزار بى گناه و بى دفاع گردید، بار دیگر چهره زشت و کریه تروریسم را آشکار ساخت. این اقدامات بزدلانه نشان داد که هیچ کجاى جهان از آفت شوم تروریسم بعنوان بزرگترین دشمنِ صلح و امنیت بین المللى، در امان نیست و  اینکه افراط گرائى و ترویج اسلام هراسى عاملى در گسترش خشونت و تروریسم علیه مسلمانان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتحادیه سراسرى کانون هاى وکلاى دادگسترى ایران ضمن محکوم کردن حملات تروریستى غیر انسانى در نیوزیلند، جامعه جهانى بویژه کانون هاى وکلاى دادگسترى سراسر جهان را که پیشگامان عدالت و حاکمیت قانون هستند به تلاش جدّى براى مبارزه با تروریسم از طریق تشویق و الزام نظام هاى عدالت کیفرى داخلى و بین المللى به تعقیب و مجازات مرتکبین این جرم فجیع بین المللى دعوت مى نماید.

«Statement of the Iranian Bar Associations Union on the New Zealand Terrorist Attacks»  

The terrorist attacks on two mosques in New Zealand, as a result of which fifty innocent and defenseless  worshippers were killed, revealed the ugly face of terrorism again. These contemptible acts show that no place around the world is immune from the biggest enemy of international peace and security namely terrorism, and that extremism and Islamophobia  are reasons for the promotion of violence and terrorism against Muslims.

The Iranian Bar Associations 
Union condemns the New Zealand inhuman terrorist attacks and invites the international community, particularly all bar associations over the world, as the pioneers of the justice and the rule of law, to try and fight terrorism through encouraging and obliging national and international criminal justice systems to prosecute and punish the perpetrators of this grave international crime

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۲۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم همکاری ‌های امنیتی در بستر سازمان شانگهای

به گزارش جام جم آنلاین، سازمان همکاری شانگهای نقشی محوری در رسیدگی به چالش‌های منطقه‌ای به ویژه در مبارزه با تهدیدات تروریستی جدید و بی‌ثباتی در منطقه اوراسیا ایفا می‌کند. این سازمان با تلاش‌های هماهنگ میان کشورهای عضو، همکاری در اشتراک گذاری اطلاعات را تقویت و اقداماتی را برای پاسخ مشترک به تهدیدات ترکیبی مانند خرابکاری و حملات تروریستی تدوین می‌کند.

حملات تروریستی اخیر به تالار شهر کروکوس در مسکو و بمب گذاری در شهر کرمان ایران باعث شد همکاری اطلاعاتی و سطح هوشیاری سازمانی برای مبارزه با تروریسم، تجزیه‌طلبی و افراط گرایی افزایش یابد. همچنین با گذار جهان از حالت تک قطبی به چندقطبی، مناطق جغرافیایی مستعد درگیری‌ها و جنگ‌های نیابتی به طور مداوم در حال گسترش هستند.

از آنجایی که سازمان همکاری شانگهای به عنوان بستری برای تقویت یکپارچگی و توسعه اقتصادی در سراسر اوراسیا عمل می‌کند، هرگونه بی‌ثباتی و ناامنی می‌تواند مانع پیشرفت یکپارچگی و در نتیجه رشد اقتصادی شود.

نشست آستانه

روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال ۱۹۹۶ سازمان شانگهای پنج را تشکیل دادند. از سال ۱۹۹۸ منشور سازمان همکاری شانگهای بندی کلیدی را در ماده نخست خود گنجانده است که بر تلاش‌های مشترک برای مبارزه با جدایی طلبی، افراط گرایی و تروریسم تأکید می کند. در سال ۲۰۰۱ ازبکستان به سازمانی پیوست که بعداً به سازمان همکاری شانگهای تغییر نام داد.

دوم و سوم آوریل آستانه قزاقستان میزبان نوزدهمین نشست دبیران شورای امنیت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بود. ایران برای نخستین بار به عنوان عضو کامل سازمان همکاری شانگهای در نشست شرکت کرد و مغولستان و بلاروس به عنوان کشورهای ناظر سازمان همکاری شانگهای به عنوان مهمان دعوت شدند.

قزاقستان ریاست نشست را برعهده داشت. قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان در سخنرانی خود تأکید کرد، مقابله با «سه نیروی شر» (تروریسم، جدایی‌طلبی و افراط‌گرایی) و همچنین جرایم سازمان یافته فراملی، قاچاق مواد مخدر و چالش‌های امنیت سایبری، اولویت ریاست قزاقستان در سازمان همکاری شانگهای است.

سناریوی ژئوپلیتیک

در سخنرانی افتتاحیه سال ۲۰۰۱ نورسلطان نظربایف رئیس جمهور سابق قزاقستان، افغانستان را «مهد تروریسم» توصیف کرد. 20 سال پس از آن، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به ظهور مجدد فعالیت‌های تروریستی و بی‌ثباتی منطقه‌ای ناشی از این کشور منجر شد که حملات ژانویه در کرمان ایران این موضوع را تأیید می‌کند.

از آنجایی که هرج و مرج هدف کلیدی تروریسم است، حمله اخیر در مسکو که به وسیله شهروندان آسیای مرکزی انجام شد، برای اعضای سازمان همکاری شانگهای نگران‌کننده است. پیامدهای چنین رویدادهایی می‌تواند به اختلاف کشورهای همسایه، روسیه و تاجیکستان دو عضو سازمان منجر شود.

در واقع روند نگران کننده‌ای در آسیای مرکزی به عنوان بستری برای پرورش ایدئولوژی‌های افراطی در حال ظهور است. در همین راستا، داعش خراسان تبلیغات را به چندین زبان ازجمله تاجیکی، ازبکی و روسی منتشر می‌کند.

علاوه بر این، طالبان افغانستان در تلاش‌های خود برای ریشه‌کن کردن گروه‌های تروریستی که عمدتاً از آسیای مرکزی و افغان‌ها تشکیل شده، متناقض رفتار می کند. شواهد اخیر حاکی از آن است طالبان از حضور و فعالیت‌های القاعده در افغانستان حمایت می کند و اجازه می‌دهد فضای امنیتی این کشور را پیچیده‌تر کند.

در دوره کنونی شناسایی نیروهای مستعد به طور فزاینده‌ای چالش برانگیز شده است، به ویژه در مواردی مانند حمله مسکو که در آن تروریست‌ها دیگر متعصب نیستند، بلکه داوطلبان یا مزدورانی هستند که اینترنتی استخدام می‌شوند. این افراد اغلب بی‌سواد و فقیر هستند و با وعده غرامت ناچیز فریفته می‌شوند.

 ساختار منطقه‌ای ضد تروریسم

سازمان همکاری شانگهای شاهد تقویت همکاری علیه تروریسم است که با ایجاد ساختار منطقه‌ای ضد تروریسم (RATS) در سال ۲۰۰۱ به اوج خود رسید. این سازمان مستقر در تاشکند ازبکستان، چارچوبی مشترک برای رسیدگی به چالش‌های جهانی تروریسم و ​​افراط‌گرایی ایجاد و به کشورهای عضو در توسعه راهبرد‌های ضد تروریسم کمک کرد.

ساختار منطقه‌ای ضد تروریسم مانورهای مشترکی را با هدف افزایش ظرفیت سازمان همکاری شانگهای در مقابله با شورش و تروریسم به وسیله آموزش پرسنل نظامی در عملیات تاکتیکی ضد تروریسم آغاز کرد.

طبق منابع منتشر شده، میان سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ ساختار منطقه‌ای ضد تروریسم به منطقه سازمان همکاری شانگهای کمک کرد تا از ۲۰ حمله تروریستی و ۶۵۰ جنایت مرتبط با ترور جلوگیری کند، همچنین یک هزار و 700 افراط گرا را خنثی و 2 هزار و 700 تروریست را دستگیر کرد.

 ساختار منطقه‌ای ضد تروریسم  خود را با چالش‌های جدید ناشی از فعالیت‌های استخدام اینترنتی گروه‌های تروریستی سازگار کرده، به طوری که عملیات اطلاعاتی مشترکی را برای جلوگیری از کاربرد اینترنت برای اهداف تروریستی، جدایی طلبانه و افراطی انجام داده است.

همچنین یادداشت همکاری موجود میان ساختار منطقه‌ای ضد تروریسم، سازمان شانگهای و مرکز ضد تروریسم کشورهای مشترک المنافع تلاش‌های امنیت جمعی کشورهای منطقه را تقویت می‌کند.

۲۹ مارس اجلاس چهل و یکم ساختار منطقه‌ای ضد تروریسم در تاشکند با حضور هیئت‌های ذی صلاح هند، جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان، ازبکستان و نمایندگان کمیته اجرایی ساختار منطقه‌ای ضد تروریسم سازمان شانگهای برگزار شد.

همچنین در نشست موسوم به «اوراسیا-ضد ترور-۲۰۲۳» در شهر بیشکک تصمیماتی برای تصویب پیش نویس برنامه همکاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مقابله با تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی برای سال‌های ۲۰۲۵-۲۰۲۷ و همچنین نتیجه مانور مشترک ضد تروریسم اتخاذ شد.

در این میان پیشنهاد قرقیزستان در راستای عملیات مشترک برای خدمات مرزی از سوی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با نام «همبستگی ۲۰۲۴» مورد حمایت قرار گرفت.

نتیجه‌گیری

حملات تروریستی اخیر در مسکو، کرمان و استان خیبر پختونخوا پاکستان بر ضرورت افزایش هوشیاری و همکاری در سازمان همکاری شانگهای برای مبارزه مؤثر با تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی تأکید می‌کند.

هرچند سازمان همکاری شانگهای به عنوان بستری کلیدی برای همکاری امنیتی منطقه‌ای به تکامل خود ادامه می‌دهد، اما ابتکاراتی مانند ساختار منطقه‌ای ضد تروریسم در تقویت تلاش‌های جمعی و رسیدگی به چالش‌های نوظهور، به ویژه مقابله با فعالیت‌های استخدام اینترنتی و تهدیدات امنیتی مرزی ضروری است.

چشم‌انداز جدید ژئوپلیتیکی ناشی از جنگ اوکراین و شکاف متعاقب آن در روابط بین‌الملل، نباید مانع از جریان اطلاعاتی میان کشورها و همکاری در تلاش‌های ضد تروریسم شود.

علاوه بر فعالیت‌های ضد تروریسم و ​​ضد شورش، سازمان همکاری شانگهای دائم بر روی مبارزه با قاچاق غیرقانونی مواد مخدر، روان‌گردان‌ها، جرایم سازمان‌یافته فراملی، گسترش همکاری در زمینه امنیت اطلاعات بین‌المللی و همچنین همکاری بیشتر در چارچوب نهادهای چندجانبه مانند سازمان ملل متحد، کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا و سازمان پیمان امنیت جمعی کار می‌کند.

منبع: راهبرد معاصر

دیگر خبرها

  • تل آویو: عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل پاداشی به تروریسم است
  • لزوم همکاری ‌های امنیتی در بستر سازمان شانگهای
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضائی سوریه، عراق و ایران در دمشق
  • آشکار شدن وابستگی بالای آلمان به چین در سفر شولتز به پکن
  • غریب‌آبادی وارد دمشق شد
  • جلوه‌های اقتدار ارتش ایران برای جهانیان آشکار شده است
  • میدل‌ایست‌آی: حمله ایران، ضعف اسرائیل را آشکار کرد
  • حمله علیه اماکن دیپلماتیک را نقض آشکار قوانین بین‌الملل است
  • عملیات غرورآفرین «وعده صادق» چهره کریه استکبار را باری دیگر عیان کرد
  • جنگ روانی کم از جنگ نظامی نیست