Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمعی از دانشجویان دانشگاه پیام‌نور زنجان در بیانیه‌ای خطاب به رئیس دانشگاه اعلام کردند: آقای رئیس؛ شورای فرهنگی دانشگاه پیام‌نور زنجان بدون ارائه نظر کارشناسی در قاطبه امور فنی و تخصصی مداخله می‌کند. به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جمعی از دانشجویان دانشگاه پیام نور زنجان در خصوص مسائل فرهنگی و صنفی دانشگاه پیام نور بیانیه‌ای صادر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در بخشی از این بیانیه آمده است:
دانشگاهی که شورای فرهنگی اش به صرف علایق و سلایق خود به نحوه غیرقابل پذیرش مسائل را اولویت بندی می‌کند، دانشگاهی که در آن به جای شایسته سالاری، بایسته سالاری رایج است، دانشگاهی که روابط راه گشاتر و کاراتر از ضوابط اند، کدام عقل سلیمی می‌پذیرد چنین دانشگاهی برای جامعه، پویا و زایا باشد؟ دانشگاهی که عضو شورای نظارت بر انتخابات کانون‌ها و انجمن ها، خود نامزد انتخابات است؛ دانشگاهی که انتخابات کانون‌ها و انجمن هایش با یک نامزد برگزار می‌شود، آن هم نه به صورت آری یا خیر! این همان دانشگاهی است که قرار بود تربیت کننده انسان‌های فرزانه برای جامعه باشد؟ این همان دانشگاهی است که قرار بود به ما قانون مداری و حق مداری را بیاموزد؟ یقینا خیر!

دانشگاهی که برخی مسئولینش گویی با صداقت و احترام به دانشجو بیگانه اند، دانشگاهی که دغدغه برخی مدیرانش، انگار تنها و تنها مسکوت نگاه داشتن مطالبات برحق دانشجو ست، چگونه می‌تواند محل جوشش و اوج آرمانخواهی و آرمانگرایی باشد؟ علم و تحقیق پیشکش…

روی سخنمان با گوشی ست که صدایمان را تاب بیاورد، نه آنچنان که یکی در باشد و دیگری دروازه! و یا قبل از شنیدن حرف دانشجو با لفظ به شما ربطی ندارد! و یا در معاونت فرهنگی را اگر می‌توانید تخته کنید؛ ما دانشجو‌ها دنبال گوش مفت نمیگردیم، چون حرف مفت نمی‌زنیم. آقای رئیس یک مرد می‌خواهیم که مقابلمان بنشیند و بر مدار منطق، هم کلاممان شود نه بر مدار روابط یا سلایق، که اگر اشتباه می‌کنیم به صلاح و مشورت، راهنمایمان باشد و اگر راست می‌گوییم به انصاف و خرد، به دادمان برسد… مردی که اگر حرفی زد، مردانه پای حرفش بایستد؛ نه، چون برخی که هنوز حرف را نزده، مطابق نرخ روز نان! جرح و تعدیلش می‌کنند…

پیش فرض ما چنان بوده و هست که حضرات را همواره خیرخواه و دوست خود می‌پنداشته ایم؛ که اگر حقا چنین است، بسم الله… جملات معترضه مان را برتافته و حتی اگر درستشان نمی‌پندارید، ایجاباً درصدد اصلاحمان برآیید و نه سلباً در صدد سرکوب! چونان کلام مؤدبانه ما که نارضایتیمان را در کمال احترام به محضرتان عرضه میداریم؛ حالا صریح و صادقانه میگوییم: معترضیم! معترض به وضع موجود و عدم اطلاع شورای فرهنگی از چهارچوب فعالیتی و وظایف هر تشکل و انجمن وکانون. از وضع بی قانونی در مکانی که قرار بود مهد قانون و مهد عدالت خواهی باشد.

این همه دم از «اعتراض» زدیم و قلم فرسودیم و صدا به سر انداختیم که به عرض برسانیم اگر ایرادی نداشته باشد، به رویکرد مجموعه فرهنگی دانشگاه در برگزینش محتوای اجرایی برنامه‌های جاری و نیز نحوه برخورد با فعالین فرهنگی دانشگاه، جدا معترضیم.

چگونه است که دبیر شورای فرهنگی و ریاست شورای فرهنگی دانشگاه پیام نور زنجان بدون ارائه نظر کارشناسی در قاطبه امور فنی و تخصصی مداخله و به جای اعلام نظر، اعمال نظر می‌کند و به اقتضای صلاحدید خود و در موقعیت‌های گوناگون، نحوه برخورد خود را تغییر میدهد و با طعنه به مفهوم وحدت رویه! الگوی نوین مدیریتی ارائه داده و چونان مجموع‌های موفق، بیلان کاریش را به بوق و کرنا میسپارد؟ حال آن که الحق و الانصاف خروجی قابل دفاعی نداشته و هرآنچه بوده و هست نیز مرهون مهارت‌ها و خرد جمعی دانشجویان، تشکل‌ها و کانون‌های داشنجویی ست و لاغیر.

متأسفانه برخی از مسئولان دانشگاه پیام نور زنجان صحبت‌های مقام‌های عالی نظام جمهوری اسلامی ایران را که به مسئولان تأکید می‌کنند، جز خدمتگزار مردم نیستند، فراموش کرده اند و یک میز و صندلی ناچیز آن چنان غرور و تکبری به آن‌ها داده است که به راحتی به دانشجو توهین و بی احترامی می‌کنند. بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، مگر شما غیر از خادمی دانشجو‌ها منصب دیگری هم دارید؟

ما خطاب به این دسته از مسئولان می‌گوییم از نفس خود پیاده شوند و به جای تکبر و رئیس مآبی، در برخورد با دانشجو خدمتگزاری و منش متواضعانه در پیش بگیرند.   هر بار که مطالب‌های را پیگیری کردیم، آنچنان قوانین و روال اداری دانشگاه پیام نور زنجان ناکارآمد است که تحقق کوچکترین مطالبات دانشجویان موجب تنش و درگیری می‌شود و بدتر آنکه هر بار یکی از مسئولین دانشگاه فعالین فرهنگی را تهدید به شکایت، حراست، انضباطی شدن می‌کند و بدتر از همه این که ریاست دانشگاه نیز از این روند مبرا نیست؛ که چنین رویه‌های در یک نظام مردمسالار هیچ جایگاهی ندارد.

از این ناروایی که بر دانشجو روا داشته شده، به کجا باید شکایت ببریم؟ دیگر چگونه باید بگوییم خسته شده ایم از برخورد‌های خشک و مرتجعانه، از اعمال سلیقه‌های شخصی در حوزه فرهنگ، از این که مدیر امور فرهنگی دانشگاه مان، امروز حرف دیروزش را آشکارا زیر پا بگذارد، خسته شده ایم از این که اعتراضمان را نشنیده بگیرند، حضراتی که انگار کیفیت خروجی فرهنگی دانشگاه، در عمل برایشان بی ارزش است؛ به چه زبانی بگوییم؟ مراجع ذیربط و ذیصلاح به این موضوع رسیدگی کنید! …‌ای که دستت میرسد کاری بکن…پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار!

این‌ها که برشمردیم، نمی‌بود از اقیانوس بیکران بیتوجهی آقایان فرهنگی! به جایگاه منیع و رفیع دانشجو، مُرّ قانون و حتی اخلاق! …بسم الله…ما مطالبه کردیم، اعتراض کردیم، پیگیری می‌کنیم، اقدام بر عهده دلسوزان دانشگاه و دانشجو، اگر این معضل حل شد که فب‌ها المراد، در غیر این صورت دانشجو از پای نمی‌نشیند…دست از مطالبه برنمیدارد… خلاصه این که زیر بار زور نمیرود.
این که می‌خوانید یا می‌شنوید رنجواره دانشجویان پیام نور زنجان است که از این وضع ناراضی اند و با جان به لب رسیده، دهان به اعتراض گشوده اند…امید که دهانشان بسته نشود.

جان کلام این که بیایید دست از این قایم باشک بازی برداریم و یک بار برای همیشه این موضوعات را حل کنیم؛ مرد و مردانه اگر دانشجو سهوا مقصر است حرجی روا نداشته و آگاهش کنیم، اما چنانچه حضرات عمداً سبب این نارضایتی هستند در مقابل اذهان عمومی پاسخگو باشند و اگر در اقناع دانشجویان ناموفق بودند، مسند مسئولیت را به کارآمدتر از خود واسپارند. دانشگاه محل آزمون و خطا نیست…لااقل برای مدیرانی که غَریوِ اناالحقشان، گوش فلک را کر نموده…همه دانشجویان دست کم این حق را دارند که از امکانات حداقلی برخوردار باشند، فی المثل بدانند اگر مخاطب رفتاری این چنینی اند، برخاسته از رفتار آن چنانی خودشان بوده که دیگر جای گله و شکوایه نماند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۲۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار افت و خیز دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو اعلام شد/ روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد

خبرگزاری علم و فناوری آنا_ نادیا عابد؛ مطابق آمار موسسه پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزش عالی، تعداد دانشجویان ایران پس از انقلاب با رشد چشمگیری همراه بوده است، جمعیت دانشجویی کشور اوایل انقلاب حدود ۱۶۰ هزار نفر و نیم درصد جمعیت کشور بود، اما این آمار امروز به بیش از ۳ میلیون نفر رسیده است که ۵ درصد از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد. 

در بازه مورد مطالعه سال‌های ۹۱-۱۳۹۰ تا ۹۲-۱۳۹۳ روند تعداد دانشجویان دارای افت و خبر‌هایی بوده است به این معنی که تعداد دانشجویان در این سال‌ها همواره افزایشی بوده و پس از آن در شان سال اخیر روندی کاهشی داشته است. در این سال‌ها جمعیت دانشجویی از ۴۸۱۱۵۸۱ نفر در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ به ۳۰۷۰۷۴۸ نفر در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴٠٠ رسیده است. تعداد جمعیت دانشجویان زن و مرد در طی سال‌های ۹۹- ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ نزدیک به هم است که نشان دهنده‌ کاهش تعداد دانشجویان زن است.

بررسی روند تعداد دانشجویان به تفکیک گروه تحصیلی

س روند جمعیت دانشجویی در همه گروه‌های تحصیلی به استثنای گروه علوم پزشکی نسبت به سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ کاهش یافته است. در گروه‌های علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی کشاورزی و دامپزشکی و هنر جمعیت دانشجویی به ترتیب از ۲۱۹۰۹۵۰، ۲۶۴۳۸۰، ۱۵۰۴۸۶۶، ۲۱۹۷۴۰، و ۳۸۵۵۴۰ نفر در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ به ۱۴۸۰۹۶۴، ۲۰۶۱۰۹، ۷۱۴۳۷۲، ۱۰۱۷۱۳ و ۲۱۵۶۹۹ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ کاهش یافته است، اما در گروه علوم پزشکی جمعیت دانشجویی در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ از ۲۴۶۱۰۵ به ۲۴۶۱۰۵ در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ افزایش داشته است.

 روند تعداد دانشجویان به تفکیک مقطع تحصیلی 

 تعداد دانشجویان دوره‌های دکتری تخصصی و دکتری حرفه‌ای در بازه مورد مطالعه ۹۱_۱۳۹۰ تا ۴۰۰_۱۳۹۹ روندی افزایشی داشته است. اما روند تعداد دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی افت و خیز‌هایی در بازه زمانی مود مطالعه داشته اند، به صورتی که روند کاهشی تعداد دانشجویان در دوره‌های کارشناسی و کاردانی از سال ۹۴-۱۳۹۳ و دوره کارشناسی ارشد از سال ۹۶-۱۳۹۵ آغاز شده است.

 روند تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت به تفکیک جنسیت 

 اگرچه طی چند سال اخیر تعداد اعضای هیئت علمی زن افزایش یافته است، اما همچنان شکاف زیادی بین تعداد اعضای هیئت علمی زن و مرد وجود دارد.

روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد

بیشترین تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور به ترتیب شامل مرتبه‌های استادیار، مربی، دانشیار، استاد و مربی آموزشیار است، همچنین این نمودار نشان می‌دهد که روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد بیش از سایر مرتبه‌های علمی در طی سال‌های اخیر بوده است و به نظر میرسد که ترکیب اعضای هیئت علمی رو به بهبود است.

 

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • لزوم توجه جدی خانواده‌ها به نیاز عاطفی و غریزی جوانان
  • زیرساخت‌های «شهر دانشگاهی» در کردستان فراهم شد+فیلم
  • اردوی جهادی عهد خدمت دانشجو معلمان دانشگاه پردیس کوثر یاسوج
  • انجام پایان‌نامه‌های ارزان‌قیمت و مشکلات دانشجویان
  • چگونه دانشگاه‌ها زندگی افراد مسن را بهبود می‌بخشند؟
  • استفاده از ظرفیت دانشجویان در فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان
  • حدود دوهزار رشته غیراستاندارد دانشگاهی حذف شد
  • حدود ۲هزار رشته غیراستاندارد دانشگاهی حذف شد
  • آمار افت و خیز دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو اعلام شد/ روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد
  • اصلاح قانون تاسیس کتابخانه در نوبت بررسی است