مجموعه اشعار آیینی ویژه میلاد حضرت علی علیه السلام منتشر شد. ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۳ فرهنگی ادبیات و نشر دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌  13 رجب و ولادت امام علی علیه السلام است. هر سال روز سیزدهم رجب به خاطر زاد روز وصی نبی مکرم اسلام، مولای متقیان، امیرمومنان، پیشوای مسلمانان، نخستین امام شیعیان، ابوالسبطین، حضرت امام علی بن ابی طالب (ع) و جشن و شادمانی پیروان اهل بیت (ع)، در کشورمان به «روز پدر» نام گذاری شده است.

در ادامه اشعار شاعران آیینی کشورمان را در مدح حضرت علی علیه السلام را باهم می‌خوانیم: 

مجید لشکری

تا که رد از قالب تن می‌شود
مشرق او شام‌شکن می‌شود

نحس و سعیدند در اشیا نهان
سنگ عقیق‌ اهل یمن می‌شود

سر زده از چاک گریبان صبح
من همه او او همه من می‌شود

آدم از آیینه‌ی مردانه‌اش
جلوه‌ی حوّاست که زن می‌شود

خنده‌ی او سبزی دشت مغان
گریه‌ی او رود تجن می‌شود

بس‌که لطیف‌ست به گل‌خنده‌ای
خلع از آفاق بدن می‌شود

دیده‌ی او صلح و دو ابروش طاق
گرچه حسین‌ست، حسن می‌شود

مهدی رحیمی

روزی شعار کُلِ جهان می شود علی
طبق حدیث امام زمان می شود علی

وقتی که اشهدش بشود مرز شیعگی
باور کنید کُلِ اذان می شود علی

آدم اگر که فرض شود دین برای آن
تن می شود پیمبر و جان می شود علی

در عالم مثال اگر رود شیعه را
سرچشمه شد نبی جریان می شود علی

زهرا اگر حقیقت شب های قدر شد
در بین ماه ها رمضان می شود علی

ای خوش به حال آنکه به هنگام عقد خویش
در سفره اش کلیدِ زبان می شود علی

ذکر حسین آخر مجلس که می شود
دقت کنی دهان به دهان می شود علی

ذکر تمام گریه کنان می شود حسین
ذکر تمام سینه زنان می شود علی

با کوله بار نان و رطب ها هنوز هم
هر شب برای ما نگران می شود علی


وحید قاسمی 

تا علی هست با نسب تر نیست
صحبت از جانشین دیگر نیست
هیچ کس با علی برابر نیست
مرد میدان سخت خیبر نیست
دست بالای دست حیدر نیست

تکیه ی بر تخت کبریا داده
به جنون درس ابتلا داده
اذن افشایِ راز را داده
در ازل دست با خدا داده
دست بالای دست حیدر نیست

تیغِ طوفان سوار می گوید
قبضه ی کهنه کار می گوید
فاتح کارزار می گوید
تا ابد ذوالفقار می گوید
دست بالای دست حیدر نیست

نه فقط ذوالفقار می گوید
کعبه با افتخار می گوید
عاشقی روی دار می گوید
قنبر شهریار می گوید
دست بالای دست حیدر نیست

خسته از فتنه ها نشد جنگید
فارغ از روح و کالبد جنگید
تا که جان داشت،تاکه شد،جنگید
با نود زخم در اُحُد جنگید
دست بالای دست حیدر نیست

این مثل از زبان اغیار است
دست بالایِ دست بسیار است
شرح نقدش، هزار طومار است
شک نکن! عالمی خبر دار است 
دست بالای دست حیدر نیست

در نجف، گبر و صوفی و هندو
مست از لا اله ألا هو
چه بگویم از آن خَم ابرو
می شود دست دشمنانش رو
دست بالای دست حیدر نیست

باغ در چنگ خاروخس افتاد
برق تیغش پیِ هرس افتاد
سر به سر، سر به پیش و پس افتاد
ملک الموت از نفس افتاد
دست بالای دست حیدر نیست

فارغ از قیل و قال می گویند
نطفه های حلال می گویند
مستند، با مثال می گویند
از «بحار» و «خصال» می گویند
دست بالای دست حیدر نیست

سید محمدمهدی شفیعی

مدح تو را در شادی و در غم نوشتند
با این همه اما برایت کم نوشتند

 تا خنده آمد بر لبت، تصنیف گفتند
 تا اخم کردی صد غزل ماتم نوشتند

 فریادهایت را طنین رعد خواندند
 چشم تو را هم چشمه زمزم نوشتند
 
وصف تو پیچیده ست و ظرف شعر تنگ است
 گاهی اگر ابیات را مبهم نوشتند

 از کیسه ی احسان تو درهم گرفتند
 هرگاه مشتی واژه را درهم نوشتند

 گفتند دارد علم الاسما بعد از این، چون
 نام تو را در دفتر آدم نوشتند

 خشم علی تفسیر آیات عذاب است
 این را نه شیعه، اهل سنت هم نوشتند

 عالم تماما آیت حق است اما 
شان علی را آیت اعظم نوشتند

 درد فراقش گرچه دردی بی مداواست
 ذکر علی را نسخه مرهم نوشتند

اهل تغزل، اهل عرفان، اهل تفسیر
 هرچه نوشتند از تو آقا کم نوشتند

محمدجواد پرچمی  

ماییم و اعتکافِ علی،سیزده شب است
حجاجِ در طوافِ علی،سیزده شب است
دلبسته در کلافِ علی،سیزده شب است
مست میِ مُضاف علی،سیزده شب است
«ماییم دلسپرده ی دیدار ،یا علی»

امشب مرا تقرّب تو نیّت است و بس
این بهترین زمینه ی تربیت است و بس
در تربیت،مسیر ،عبودیت است و بس
کُنهِ عبودیت، ز ربوبیت است و بس
«دیدیم در تو ما، ربوبیتِ یار، یا علی»

من سینه چاک روی توام، کعبه نیز هم
گرم طواف کوی توام، کعبه نیز هم
من در نماز سوی توام، کعبه نیز هم
مدیون آبروی توام، کعبه نیز هم
«ای قبله گاه، کعبه ی سیار،یا علی»

کعبه اگر چاک گریبان گشوده است
ثابت نمود،عاشقت از قبل بوده است
صحنی که خاک مقدم مریم زدوده است
در را به روی بنت اسد وانموده است
«مختصِ توست، مُعجزِ بسیار،یا علی»

مِنْ بعد از این علامت توحید، علم شده
ماتِ تجلّیِ تو خداوند هم شده
بیت الحرام بعد تو بیت الحرم شده
بتخانه ی حجاز ،دگر محترم شده
«شد با شرافت این درو دیوار،یا علی»

دادم زکف به شوق مدیحت ،قرار را
واجب شده است سجده کنم نام یار را
میزان کجاست ،تا که بسنجد عیار را
نشناختیم غیر تو پروردگار را
«ماتم از این شباهت رفتار،یا علی»

گاهی علی نشسته به جای خدای خود
گاهی خداست جای شه لافتای خود
جای خدا نشست و صدا زد به جای خود
در قاب عرش گفت علی با صدای خود...
«پرودگار اول گفتار ، یا علی»

در لا اله غیر تو خواندیم ،جا نشد
حتی خدا برای دلم مرتضا نشد
مومن نشد هرآنکه ز کفرش دوا نشد
پس لاشریکٓ لَهْ که حقیقت ادا نشد
«دارم به کفر میرسم اینبار،یا علی»

آنقدر مِی زدم علنی عشق می کنم
امشب اویسمُ قرنی عشق میکنم
با جمله ی یَموت یَرنی عشق میکنم
من با ابالحسن،حسنی عشق میکنم
«دیوانه ام ،پیاله نگه دار یا علی»

عشقم اگر علیست سرِ دارَم آرزوست
من سر گذشتِ میثم تمارم آرزوست
خرما فروختن بشود کارم آرزوست
رسوا شدن میانه ی بازارم آرزوست
«بالای دار از تو زنم جار،یا علی»

هر کس که دید اوج تورا بال و پر فروخت
نهج البلاغه از نمک تو شکر فروخت
آنقدر غمزه های نگاهت، نظر فروخت
هر کس که دید سر به جنون زد جگر فروخت
«عشاق را تویی تو خریدار، یا علی»

پر میدهیم مرغ دل خویش تا نجف
کنج ضریح گوشه ایوان طلا نجف
پر شد قنوت هر شبم از ذکر یا نجف
من سالهاست خواسته ام از خدا نجف
«خواندم دعای وصل تو بسیار ،یاعلی»

سر میدهم سروش نجف روزی ام کنید
ابر گناه پوش نجف روزی ام کنید
هستم پیاله نوش نجف روزی ام کنید
دیدار می فروش نجف روزی ام کنید
«پس تا نجف بگو:صد و ده بار یا علی»

در این مسیر دیده ی گریان مُقرب است
در صحن شاه، ریگ بیابان مقرب است
در خانه ای که کلب نگهبان مقرب است
زانو زدن مقابل ایوان مقرب است
«پس سجده میکنم به تو اینبار، یا علی»

گر چه برات ،مالک اشتر نمیشویم
مقداد نیستیم ،ابوذر نمیشویم
سلمان نبوده مُحرِم این در نمیشدیم
اینها که جای خود سگ قنبر نمیشویم
«اما تویی همیشه مددکار،یا علی»

توحید محض، باعث ایجاد حیدر است
بالای عرش افضل اوراد حیدر است
آنکس که جام دست نبی داد حیدر است
زهرا عروس خانه و داماد حیدر است
«ای در نگاه عشق،علمدار یا علی»

مولی الموحدین،نفحات پیمبری 
نَفسِ رسول، باب نجات پیمبری
رمز شفاعت،عرصات پیمبری
مِیلِ حیات و کُنهِ صفات پیمبری
«پیغمبر است بر تو گرفتار ،یا علی»

حبّ علی نتیجه ی احسان فاطمه است
او هل اتای فاطمه، قرآن فاطمه است
اسباب شادی لب خندان فاطمه است
این مرد مهربان به خدا جان فاطمه است
«زهرا توراست یار و وفادار،یا علی»

آنجا که نیست نام تو جای نشست نیست
لعنت به هرکسی که زجام تو مست نیست
بر روی دست دست خداوند دست نیست
این ورطه جای آنکه یقینش شکست نیست
«لعنت به هر که میکند انکار،یا علی»
 
ای شیر پاک،ای ثمر لقمه ی حلال
خونم حلال تو شده یا سیف ذی الجلال
گرما بده شراب شود غوره های کال
ما را به غیر هجر نجف نیست یک ملال
«امضا بزن به نامه ام ای یار،یا علی»

ای اولین تلاوت قرآنِ قبل از آن
ای اولین امام مسلمان قبل از آن
آیات مومنون نمایان قبل از آن
ای صاحب ولایت دوران قبل از آن
«قرآن بخوان بگو تو ز اصرار،یا علی»

قاری شدی و تیر و سنانت نریختند
سنگ جسارتی به لبانت نریختند
با خیزران به سمت دهانت نریختند
مشتی حرامزاده به جانت نریختند

«وای از حسین و مجلس اغیار،یا علی»

انتهای پیام/

R1386/P/S4,35,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط امام علی (ع) ادبیات دینی و آیینی شعر آیینی

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

سیره حواریون خمینی را دریابیم

پایگاه خبری جماران: چهارم اردیبهشت  ، سالگرد عروج ملکوتی  یکی از شاگردان مکتب امام صادق  علیه السلام ، مرحوم آیت الله حاج شیخ مسلم ملکوتی سرابی  است که درمیان  شخصیت های برجسته حوزه نجف و قم به علم ، فقه ، فقاهت ، فلسفه  و از همه مهم تر به اخلاق ، تقوا ، صفا ، صداقت و صمیمیت  مزین  و متخلق بود و مورد عنایت بزرگان  دو حوزه علمی  قرار داشت. او درعین حالی که از محضر علمی  آیات عظام : بروجردی و حجت رحمه الله علیهما  بهره وافی برده بود  در فقه ، اصول و فلسفه  از شاگردان خاص امام خمینی به شمار می آمد و در کنار آن ، بعد ها محضرعلمی  اساتید بزرگ حوزه نجف ، مانند حضرات آیات عظام  : حکیم ، خوئی ، سید محمود شاهرودی ، سید عبدالهادی شیرازی ، شیخ حسین حلی و... را هم کاملا درک کرده بود. در حوزه نجف تدریس فلسفه و خارج فقه و اصول داشت و به عنوان « میرزا مسلم سرابی» تدریسش  شهره آفاق شده بود.

میرزا مسلم سرابی  از جمله شاگردان بنیانگذار جمهوری اسلامی بود که علاوه بر دروس حوزوی  در  مسائل سیاسی هم به شدت تحت تاثیر استادش قرار داشت و در حوزه نجف از جمله اساتید نادری بود که از افکار و اندیشه های انقلابی و سیاسی امام حمایت می کرد و هنگام ورود امام به نجف ، در مراسم استقبال ، به همراه شاگردانش حضور حماسی پیدا کرد.  به همین سبب بعد از پیروزی انقلاب  با اشاره خمینی کبیر تمام درس ، بحث ،  سابقه علمی ،  تدریس و تالیف را کنار گذاشت و در آن شرایط حساس و دشوارآذربایجان و  تبریز که  دو امام جمعه را به شهادت رسانده بودند ، با کمال تواضع و تعهد ،  مسئولیت خطیرامامت جمعه  را بر دوش گرفت که این هنر ، ایثار ، شهامت و صداقت  از هر کسی ساخته نبود.

اهمیت  چهارده سال  حضور متعهدانه این فقیه مجاهد در تبریز ،  آن هم دراوج  غائله حزب خلق مسلمان بر اهل اطلاع پوشیده نیست، آیت الله ملکوتی ، شخصیتی بود که همواره سعی داشت مستقل بماند و هرگز حاضر نشد به کسی یا گروهی و جناحی باج بدهد ؛ از سوی دیگر برای همه گروه ها اعم از چپ و راست و اصولگرا و اصلاح طلب و غیره ، موضع پدری داشت ؛ بیت امام جمعه را خانه رحمت  و پناهگاه  همه گروه ها قرارداد. شخصیت های گوناگون با گرایش های متفاوت ، وقتی از تهران و جاهای دیگر  به تبریز می آمدند از فرودگاه به طور مستقیم  وارد بیت امام جمعه می شدند و میهمان امام جمعه بودند و هنگام خروج نیز از آنجا  به شهرهای خود باز می گشتند. 

البته این استقلال فکری هزینه های خاص  خودش را هم در پی داشت ، اما ایشان در حراست از آن  تا پای آبرو پیش رفت و هرگز کوتاه نیامد. گاهی  انحصارطلبان و اقتدارگرایان چون نمی توانستند حریف او بشوند به ترفند های عجیب و غریبی دست می زدند ، نسبت های ناروا  و تهمت ها به او بستند ، حتی  بعضی خانواده های ارزشی را علیه ایشان تحریک  کردند و در نماز جمعه به دادن شعار وایجاد اختلال علیه اش شعار دادند و در نهایت به هدف خود هم رسیدند. پس از بازگشت از تبریز به قم  هر ازچند گاهی در دفتر مرجعیت  به محضرشان می رسیدم  چند مورد شاهد بودم  بعضی  از آن خانواده ها از تبریز آمده بودند و از ایشان حلالیت می خواستند ، گریه می کردند  و می  گفتند که ما را  در آن ماجرا فریب دادند و..

محضرشان بسیار مغتنم ، ساده و بی آلایش و در عین حال علمی و عمیق  بود وقتی می نشستی از طرح  نکته های ناب تاریخی گرفته تا فرع فقهی ، اصولی و فلسفی  پی در پی غافلگیر و مستفیض می شدی و اغلب برای شنونده تازگی داشت؛ در موردی ایشان می فرمود: سال های پیش از انقلاب که گاهی به سفر حج مشرف می شدم یک سالی دو نفر از برادران  اهل سنت که از اطراف یکی از شهرهای آذربایجان بودند در کاروان حضور داشتند و با ما همسفر بودند ، اندکی بعد آمدند خودشان را  معرفی کردند  و گفتند که ما شافعی مذهب هستیم. می فرمود : وقتی به مکه رسیدیم  بلا فاصله  به کتابفروشی ها سر زدم و خیلی گشتم  و در نهایت  و با زحمت فراوان کتاب مناسک حج مطابق با مذهب شافعی را پیدا کردم و خریدم و بر طبق  فتوای شافعی ، اعمال حج را به آنها آموزش دادم و آنها طبق  فتوای مذهب  خودشان مناسک حج را انجام دادند. جالب بود که این ماجرا را با اهتمام  و عنایت خاصی نقل می کردند.

برای نگارنده تازگی داشت  که یک روحانی فاضل و استاد برجسته حوزه   ایام  ستمشاهی  در برخورد با برادران اهل سنت این چنین عمیق و علمی عمل کرده باشند بعد هم که در مسند فقاهت و مرجعیت نشسته آن را این گونه نقل کرده و به آن مباهات کنند؟! 

روز دیگر  در محضرشان بودم ، چند نفر هم حضور داشتند ، ایامی بود که فیلم « مارمولک » به تازگی اکران شده بود. یک معمم میانسالی گفت : آقا دیروز در تهران جلوی ایستگاه راه آهن بودم ،  جوان 22- 20 ساله ای به من گفت : مارمولک! من هم در جوابش چنین و چنان گفتم . تعبیرهای تند و خشنی را بر زبان آورد که  اصلا  مناسب نبود. مرحوم آیت الله ملکوتی نگاه حسرت آمیزی  به سیمای  حاضران انداختند  و بعد با تلخندی خاص  خطاب به آن فرد معمم فرمود: خوب! شما که با این برخورد  حرف او را به اثبات رساندید! و درعمل ثابت کردید که واقعا مارمولک هستید! سپس شروع کردند و توصیه های اخلاقی  دادند و اضافه نمودند  ما طلاب و روحانیون که ادعای نیابت از امامان معصوم علیهم السلام  داریم نباید این گونه مقابله به مثل بکنیم ، اگر بنا باشد من و شما هم مانند آن جوان باشیم ، پس فرق یک طلبه و روحانی با دیگران درچیست؟!

درخاطرات آن  مرجع سترگ  از لسان خویش می خوانیم:  «خیلی وقت پیش ، مسیحیان در تبریز از نظر اجتماعی  در محدودیت  به سر می بردند، آنها  نمی توانستند داخل مساجد بشوند و در مراسم  و محافل مسلمانان  شرکت کنند. من وقتی آمدم این محدودیت را برداشتم  و به طور علنی  اعلام کردم  که اینها  می توانند  به مساجد وارد شوند  و در مجالس جشن  و عزای  مسلمانان  شرکت نمایند و گفتم  در صدر اسلام ، سیره رسول خدا ( ص) و ائمه معصومین علیهم السلام  چنین بود.» یا در معامله  منزلی  که به  هم وطن ارمنی در تبریز اجحاف و ظلم شده بود از حقوق وی دفاع کرد و حق او را از ظالم  ستاند.( خاطرات ، ص 272)

پیش از ورود ایشان به تبریز شاعر شهیر محمد حسین شهریار در نهایت عزلت ،  انزوا و گمنامی  به سر می برد ، حتی همسایگان هم جرات ارتباط  با او را نداشتند و اصلا بعضی ها در شهر تبریز اسم شهریار را نشنیده بودند ، اما با برخورد های مثبت و دلجویی های به موقع  این فقیه زمانشناس ، شهریار وارد جامعه و صحنه  شد به طوری که  در مراسم اعزام بسیجیان به جبهه ها حضور پیدا کرد و اشعاری در مدح آنان و اهمیت دفاع مقدس سرود که البته بعدها حضور رئیس جمهور وقت ( مقام معظم رهبری) در منزل وی نیز مزید برعلت شد..  ( همان ، ص 274-275 )

 این که  مردم شیفته و شیدای خمینی بت شکن شدند و با جان و دل از نظام جمهوری اسلامی دفاع کردند به سبب وجود همین سیره  و افکار و اندیشه های امام و حواریون امام بود که ریشه در سیره و سنت رسول خدا و امامان معصوم داشت و دارد والا مردم که هرگزعاشق چشم و ابروی کسی نبودند  و همین اصل  باعث کارآمدی  انقلاب و نظام هم شد. متاسفانه  امروزهر قدمی از این سیره فاصله گرفتیم به همان مقدار نیز گرفتار نا کار آمدی ها در عرصه های گوناگون  و نارضایتی ها  از جانب مردم شدیم.

 باید به مکتب امام و حواریون امام باز گردیم و با اشراف و هدایت رهبری از انحراف و ناکار آمدی ها  دوری جوییم و مانع شویم. باید به جوانان احترام گذاشت و نباید با آنها به مقابله بمثل برخاست . باید حقوق اقلیت های مذهبی ، دینی و حتی سیاسی و مدنی را جدی گرفت. باید زبان هنرمندان را شناخت و آنها را هنرمندانه در صحنه نگه داشت  ؛ باید زمین و زمان را به درستی درک کرد و بعد به تاثیر آن  اذعان داشت و با الهام از فقه الثقلین ، تئوری زندگی بشراز گهواره تا گور را به مرحله عمل نشاند و در جامعه اجرا کرد و... این سیره امام و حواریون امام است.

انتهای پیام

شوک قیمت در بازار نفت با تصمیم ترامپ علیه ایران| حالا چه خواهد شد؟

وزیر خارجه آمریکا ایران را تهدید کرد: هیچ معافیت نفتی تمدید نمی‌شود| قدرت ایران در اثر تحریم‌ها کم شده است |می‎خواهیم درآمد نفتی ایران را به صفر برسانیم

هیچ ارتباطی بین قتل حاجیان و حسین هدایتی وجود ندارد

کلیدواژه: امام علی ع شعر آیینی امام علی ع شعر آیینی

منبع این خبر، وبسایت tn.ai است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۱۷۲۸۵۲ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • برپایی 610 درس تفسیری در حوزه/ برپایی جلسات تفسیر در نجف و لبنان
  • سه موشک «حیدر»، «قمربنی هاشم» و «دهلاویه هوا پایه» ساخته شد
  • پروازهای بین‌المللی فرودگاه شاهرود به مقصد نجف اشرف آغاز شد
  • طراحی و ساخت ۳ موشک جدید داخلی + عکس
  • رونمایی از سه موشک حیدر، قمر بنی هاشم، و هواپایه دهلاویه توسط هوانیروز + فیلم
  • قابلیت های ۳ موشک جدید حیدر قمر و دهلاویه که بزودی به تولید انبوه می رسند
  • همه برای تحقق شعار رونق تولید
  • گلچین مولودی ولادت حضرت رقیه (س)+دانلود
  • نخستین پرواز هوایی فرودگاه شاهرود به نجف انجام شد
  • پرواز شاهرود-نجف انجام شد/ تحقق اولین پرواز خارجی فرودگاه شاهرود
  • بلایی که لقمه حرام بر سر انسان می آورد/بندگی کردن در سختی ها هنر می خواهد
  • سند عملیاتی‌سازی شعار سال در حوزه تولید شهرستان ساوه تدوین می‌شود
  • نگهداری و احیای واحدهای تولیدی اولویت اصلی مسئولین باشد/ می‌توان با افزایش صادرات در مقابل تحریم نفت آمریکا ایستاد
  • بهترین اشعار در مدح حضرت رقیه(س)
  • ‌‌‌۵۰ دستگاه از اتوبوس‌های شهری یزد عمر بالای ۱۵سال دارند/ فعال شدن بیش از ۶۰ دستگاه اتوبوس کولردار در تابستان
  • ایران بیش از 8 میلیون نفر بی سواد بالای 15 سال دارد
  • مجموعه دیدارهای مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه نجف آباد
  • «مینای مهتاب» گویاترین زبان «هشت کتاب» سهراب سپهری است
  • حداد عادل: اگر روزی از حضور در برجام ضرر کنیم، از آن خارج خواهیم شد/ افزایش قدرت چین، جهان را از خطر تک قطبی شدن می‌رهاند