Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@08:06:53 GMT

اعتکاف؛ لحظه ناب با خدابودن

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۳۰۴۰

اعتکاف؛ لحظه ناب با خدابودن

بندرعباس- ایرنا- سنت حسنه اعتکاف در واقع دل کندن از زرق و برق دنیایی و لحظه ناب راز و نیاز و مناجات و دل بستن با خدای متعال است.

به گزارش ایرنا، این سنت حسنه و نیکو با توجه به لحظه های پایانی سالجاری و ورود به سال نو، بهترین زمان برای گریستن و شستن آلودگی گناهان یکساله از دل و بهترین روش برای خود سازی و خداشناسی است تا عاشقان در این فرصت به دست آمده با خلوت با معبود در مدت سه روز رنگ و بویی خدایی بگیرند و به سعادت برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معتکفان از سحرگاه روز سیزدهم تا پانزدهم ماه رجب با گوشه نشینی در خانه های خدا و برای خدا خلوت می کنند تا با زبانی روزه و دلی صاف با خدا سخن بگویند و خدا خریدار حرفایشان باشد.
امسال که اعتکاف با لحظه های پایانی سال کهنه به نو همراه شده، چه فرصت خوبی است تا به میهمانی خدا برویم و در این محفل عاشقانه عیدی خود را از آن معبود یکتا بستانیم.
خداوند متعال به هرکس عنایت ویژه داشته باشد، نظر می کند و بی شک زمان ایام البیض که اولش با تولد ابوتراب حضرت علی(ع) و آخرش با وفات عقیله بنی هاشم حضرت زینب (س) همراه است بطور قطع با مدد به این بزرگواران و با بندگی خالصانه ، خدا عیدی مان را می دهد.

**اعتکاف جهاد مقدس با خدا
مدیران و کارشناس فرهنگی و پژوهشی تبلیغات اسلامی هرمزگان نیز با اشاره به جایگاه و اهمیت اعتکاف می گویند: اعتکاف جهاد مقدس با خداست.
این عده در گفت و گو با ایرنا می افزایند: سنت حسنه اعتکاف به خاطر خلوت کردن با خدا در واقع بهترین و مهم ترین راه عبادت و بهترین روش برای خودسازی جوانان در مقابله با گناهان است که می طلبد خانواده ها برای فرهنگ سازی هر چه بیشتر این فریضه معنوی وارد عمل شوند.
آنها بیان داشتند: مراسم معنوی اعتکاف یک اردوی بزرگ عبادی و معنوی است که این اردوگاه بزرگ تنها ویژه دعا و نیایش نیست بلکه فرصت مناسبی برای نجات از غرق شدن در پیچ و خم های زندگی مادی و دل به نور محبت خدا روشن کردن است.
هرچند تعداد نام نویسی معتکفان در سال گذشته و امسال با توجه به ایام نوروز کمتر از سال های دیگر است اما تلاقی بهار طبیعت با بهار معنویت بسیار زیباتر، شیرین تر و با فضیلت است و تنها کسانی آن را تجربه می کنند که در این 2 بهار حضور داشته باشند.

*اعتکاف خلوت و پرهیز از کثرت است
معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: مهمترین راه برای عبادت خداوند همان خلوت و پرهیز از کثرت است و هر چه انسان از کثرت فاصله داشته باشد در عبادت کامیاب‌ تر است و اعتکاف هم از همین جهت محترم و معتبر است.
حجت‌الاسلام مسلم پور جمالی افزود: در فرهنگ اسلامی روی آوردن به اعتکاف، افزون بر بهره‌ برداری از فیض معنوی آن، جهادی مقدس است چرا که این مراسم عبادی معنوی، نقش بسیار مهمی در رویارویی با نفوذ فرهنگ بیگانه ایفا می‌ کند.
وی بیان داشت: رویکرد مردم مومن بویژه جوانان و نوجوانان به‌ سمت مسائل معنوی همچون اعتکاف، باعث تعمیر و آبادانی واقعی مساجد می ‌شود.
این مسوول اظهارداشت: اعتکاف از جمله عبادت های بی‌ نظیر و بی ‌همتا است و به خوبی توانسته مجموعه ای از عبادت های فردی و اجتماعی را در خود جای دهد.
پورجمالی گفت: اعتکاف مخصوص دین اسلام نیست ‏بلکه در ادیان الهی دیگر نیز وجود داشته و در اسلام استمرار یافته است، اگرچه ممکن است در شرع مقدس اسلام پاره‌ای از خصوصیات و احکام و شرایط آن تغییریافته باشد و درباره حدود و شرایط این عبادت در دیگر ادیان، اطلاعات قابل ‌توجهی در اختیار ما نیست.

*8800 نفر در هرمزگان معتکف شدند
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: امسال 8 هزارو 800 نفر دراین استان در مراسم پرفیض اعتکاف شرکت و معتکف شدند.
حجت الاسلام علی اکبر انصاری راد افزود: بیشترین آمار نام نویسی اعتکاف امسال در هرمزگان مربوط به شهرستان های میناب و بندرعباس است.
وی بیان داشت: اعزام مبلغ به مراسم معنوی اعتکاف برای برپایی نماز جماعت، احکام و پاسخگویی به شبهه های فقهی معتکفان در دستور کار سازمان تبلیغات اسلامی هرمزگان قرار دارد.
این مسوول اظهارداشت: در سال 96 در مجموع 18 هزار و 251 نفر درهرمزگان معتکف شدند درحالی که در سال 97 این آمار به علت همزمان با ایام نوروز کاهش بیش از 9 هزار نفری را شاهد بودیم.
انصاری راد گفت: امسال 95 مسجد در استان هرمزگان به مدت سه روز مراسم معنوی اعتکاف درآن برگزار می شود.

** نام نویسی 4114 نفر در میناب برای اعتکاف
رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان میناب نیز از نام نویسی و حضور چهار هزار و 114 معتکف خواهر و برادر در 34 مسجد محوری این شهرستان خبر داد.
حجت‌الاسلام محمد بنی ‌خزاعی افزود: این تعداد شامل 2 هزار و 856 خواهر و یکهزار و 258 برادر است که بیشترین درصد شرکت کنندگان در مراسم امسال به جوانان تعلق دارد.
وی بیان داشت: سنت حسنه اعتکاف یک اردوی بزرگ عبادی و معنوی است که این اردوگاه بزرگ تنها ویژه دعا و نیایش نبوده بلکه انسانی که در پیچ و خم‌های زندگی مادی غرق شده، می‌تواند با شرکت در این آیین معنوی خود را دریابد و خانه دل را به نور محبت خدا روشن کند.
رییس اداره تبلیغات اسلامی میناب اظهارداشت: اعتکاف در واقع تاثیر بسزایی در ریشه ‌کنی گناهان دارد و فرد معتکف باید با خودسازی از خلق جدا و در مسجد به عنوان پاک‌ترین مکان به راز و نیاز و با اخلاص به حقیقت عبودیت بپردازد.
بنی خزاعی ادامه داد:برگزاری حلقه‌های معرفتی باح ضور روحانیان متخصص که از دفتر تبلیغات اسلامی قم اعزام می شوند، در مدت سه روز اعتکاف در میناب برگزار می شود.
وی هدف از برگزاری حلقه های معرفتی را آشنایی جوانان با مباحث مذهبی، دینی و آموزه های تربیتی و معرفتی ذکر کرد و گفت: در این مراسم، جوانان با بهره‌گیری از مسائل مختلف دینی و فرهنگی، پاسخ سووال های خود را پیرامون مسائل مختلف خانوادگی و اجتماعی دریافت می ‌کنند.

*حضور بانوان مبلغ در مراسم اعتکاف در هرمزگان
کارشناس امور بانوان تبلیغات اسلامی هرمزگان نیز گفت:‌ بانوان مبلغ به منظور ارائه مشاوره دینی و پاسخگویی به سئوال های معتکفان در مراسم اعتکاف بانوان شهر بندرعباس حضور می‌یابند.
معصومه هوشمند افزود: با توجه به فرا رسیدن ایام البیض اعتکاف و آمادگی مساجد برای برگزاری این آیین معنوی، اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان به منظور حضور مبلغان زن در این مراسم برنامه‌ ریزی کرده است.
وی بیان داشت: آموزش احکام و انجام مراسم های فرهنگی به مناسبت‌ میلاد حضرت علی (ع) و وفات حضرت زینب (س) از وظایف این مبلغان است.
کارشناس امور بانوان تبلیغات اسلامی هرمزگان با اشاره به این که مبلغان زن برای حضور در مراسم اعتکاف و تبلیغ دین اعلام آمادگی کرده اند، اظهارداشت: پرداختن به موضوع مهدویت در برنامه‌های فرهنگی و سخنرانی‌ برای معتکفان از محورهای مورد تاکید مبلغان است.
هوشمند گفت: اجرای طرح صالحین و تشکیل حلقه های معرفنی از دیگر برنامه های این مبلغان در مدت سه روز اعتکاف است.

*اعتکاف فرصتی برای تزکیه نفس و بیداری انسان است
سرپرست اداره تبلیغات اسلامی بندرخمیر نیز گفت: مراسم معنوی اعتکاف بهترین فرصت برای تزکیه نفس و بیداری انسان هاست.
حجت الاسلام بیرانوند اظهارکرد: اعتکاف یک عمل تربیتی، معنوی و عرفانی است که هرچه آداب آن رعایت شود، آثار بیشتری در پی خواهد داشت.
وی به آثار اعتکاف در زندگی فردی انسان اشاره کرد و گفت: کسی که مدتی برخلاف خواست درونی خویش، خود را در محلی حبس و از بسیاری از امور مانند حرف زدن که به طور طبیعی تمایل به آن ها دارد، پرهیز کند خود به خود تمرینی است که انسان را از خواهش های نفسانی دیگر اجتناب کند.
سرپرست اداره تبلیغات اسلامی بندرخمیر با اشاره به فرمایش پیامبر اکرم (ص) در بیان فضیلت اعتکاف افزود: معتکف گناهان را دربند می کشد یعنی فرد خود را مدتی در مکانی محبوس می کند تا به توفیق انس با خداوند و رسیدن به لذت مناجات دست یابد.
بیرانوند با بیان اینکه اعتکاف یکی از روش‌های خلوت با خداوند است، خاطرنشان کرد: دین مبین اسلام به عنوان تئوری کامل و جامع دارای ابعاد مختلف حیات انسان و حرکت جامعه به سوی آرمان نهایی است.
وی گفت: رجب ماه بریدن از دیگران و پیوستن به معبود است و طبق روایت ها، ساعت های پرعظمتی در این ماه وجود دارد که عبادت در آن بر بسیاری از اوقات دیگر فضیلت دارد.

*اعتکاف پویش همگانی برای خوب بودن و خوب ماندن است
رییس اداره تبلیغات اسلامی بندرلنگه نیز گفت: درست است که اعتکاف یک عمل فردی است اما کارکرد اجتماعی دارد، زیرا یک پویش همگانی برای خوب بودن و خوب ماندن است.
حجت الاسلام محمد فولادی افزود: اعتکاف راهی به سوی خود سازی و خداشناسی و فرصتی برای بازگشت از گناهان و جبران فرصت های از دست رفته است.
وی بیان داشت: اعتکاف، چندین ویژگی دارد نخست اینکه از حیث زمانی در ایام‌البیض ماه رجب برگزار می‌ شود و ماه رجب به خودی خود، یک فرصت استثنایی است و برکات خاص خودش را دارد.
رییس اداره تبلیغات اسلامی بندرلنگه اظهارداشت: در برخی موارد دیده می ‌شود که مسوولان برگزاری مراسم اعتکاف در مساجد مختلف افراط و تفریط ‌هایی می‌ کنند که با روح اعتکاف منافات دارد.
فولادی گفت: اعتکاف در خانه خدا یعنی مسجد برگزار می ‌شود و مسجد به خودی خود، برکات ویژه‌ای دارد و روایت های فراوانی در مورد آداب مسجد و نیز خواص رفت ‌و آمد در این مکان مقدس وارد شده ‌است.
وی یاد آورشد: ‌اعزام مبلغ، اجرای برنامه های محوری همچون جشن ولادت حضرت علی (ع)، اجرای اعمال ام داوود، برنامه های قرآنی و برپایی مسابقه فرهنگی از مهم ترین برنامه های تدوین شده در ایام اعتکاف است.
مراسم معنونی و عبادی اعتکاف از 13 تا 15 رجب برابر با 29 اسفند 97 تا دوم فروردین 98 به مدت سه روز در مساجد هرمزگان و سراسر کشور برگزار می شود.
7195/6048

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دين اعتكاف هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۳۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای ۹۰ کاندیدا

خبرگزاری مهر - گرو، سیاست: همزمان با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در دور اول، خبرگزاری مهر برای کمک به انتخاب شایسته و کارآمد، پویشی تحت عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته‌گزینی» راه‌اندازی کرد.

این پویش سراسری، با حضور «محمدتقی شاهچراغی» رئیس ستاد انتخابات کشور و «محمدمهدی رحمتی» مدیرعامل خبرگزاری مهر در حاشیه نمایشگاه رسانه‌های ایران رونمایی شد.

در این پویش که به همت خبرگزاری مهر و در آستانه آغاز تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام شد، همه نامزدها می‌توانستند از طریق یک لینک که با پیامکی برای آن‌ها ارسال می‌شد، مراحل ثبت نام خود را انجام داده و از تبلیغات رایگان در این پویش بهره ببرند.

از میان ١۶٧٩ نامزدی که به پویش خبرگزاری مهر پیوستند، ١۶ نفر در دور اول انتخابات، راهی مجلس شورای اسلامی شدند و کار ۵ نفر دیگر به دور دوم کشیده شد.

برنامه ویژه پویش خبرگزاری مهر برای دور دوم انتخابات

اکنون و در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، خبرگزاری مهر درصدد است در قالب «پویش با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته‌گزینی» با انجام مجموعه مصاحبه‌هایی با ۹۰ نفر راه‌یافته به دور دوم انتخابات، دیدگاه‌های آن‌ها برای بهبود عملکرد مجلس را در سطح گسترده بازتاب بدهد.

خبرگزاری مهر در راستای رسالت رسانه‌ای خود و به نمایندگی از مردم، برنامه راه‌یافتگان به دور دوم برای بهبود عملکرد مجلس و تسهیل خدمت‌رسانی را جویا خواهد شد و به سمع و نظر افکار عمومی می‌رساند.

در این میان، پویش تبلیغاتی خبرگزاری مهر برای ۵ نفر نامزدی که پیشتر به این پویش پیوسته بودند و به دور دوم راه یافته‌اند، برنامه ویژه دارد.

خبرگزاری مهر با دعوت از این ۵ نفر جهت حضور در خبرگزاری، با ایشان مصاحبه مکتوب و تصویری انجام خواهد داد و در سکوهای مجازی خبرگزاری به صورت گسترده منتشر می‌کند.

در این مصاحبه‌ها نامزدهای مدعو برنامه‌های عملی خود برای کارآمدی و ارتقای هر چه بیشتر مجلس آینده را مطرح خواهند کرد.

انتشار زندگی‌نامه این پنج نفر، دیگر برنامه تبلیغاتی خبرگزاری مهر خواهد بود.

تبلیغات انتخاباتی و دور دوم انتخابات مجلس چه زمانی انجام می‌شوند؟

بر اساس اعلام رسانه‌ها دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار است روز ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار شود. این در حالیست که دور اول انتخابات مجلس، روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برای انتخاب ۲۹۰ نفر نماینده مجلس شورای اسلامی از ۲۰۸ حوزه انتخابیه برگزار شد.

حضور بیش از ۲۵ میلیون شرکت‌کننده، آمار مشارکت بیش از ۴۱ درصد در انتخابات را رقم زد. با این حال، کار انتخاب نهایی در ۲۱ حوزه به دور دوم کشیده شد تا تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده (از میان ۹۰ نفر) در مرحله دوم انتخابات مشخص شود.

امروز شنبه «محسن اسلامی» دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگویی با اشاره به حوزه‌های انتخابیه که به دور دوم کشیده شده‌اند، اظهار کرد: انتخابات در ۲۲ حوزه انتخابیه به دور دوم کشیده شد و حوزه‌های «تبریز، آذرشهر و اسکو»، «شبستر»، «میانه»، «پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان»، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردی»، «تهران، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدابنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبدکاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی»، «ملایر» و «ورامین» به این دور راه یافتند.

اسلامی افزود: در مجموعِ این ۲۲ حوزه، ۱۱۵۲۴ شعبه خواهیم داشت. انتخابات ۸ حوزه انتخابیه با هماهنگی و تأیید شورای نگهبان به‌صورت تمام‌مکانیزه خواهد بود؛ البته حوزه‌های ملایر و آبادان در مرحله اول هم به‌صورت تمام‌مکانیزه انتخابات داشتند. وی با اشاره به حوزه‌هایی که دور دوم انتخابات در آن‌ها به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد افزود: حوزه‌های «قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی»، «خرم‌آباد و چگنی»، «کرمانشاه»، «شیراز و زرقان»، «تهران، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس» و «تبریز، آذرشهر و اسکو» در این مرحله انتخابات تمام‌الکترونیک دارند.

اسلامی همچنین با اشاره به جدول زمان‌بندی تبلیغات انتخابات گفت: بر اساس جدول زمان‌بندی، تبلیغات از ساعت صفر بامداد روز ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و به‌مدت هفت روز تا ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. ممنوعیت تبلیغات از ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت تا آغاز انتخابات در روز جمعه را خواهیم داشت.

کد خبر 6083476

دیگر خبرها

  • اصل کار شورای هماهنگی اجرای مراسم بر مبنای حکومت است
  • خانه‌های دین و زندگی نقطه وحدت است
  • برگزاری مراسم ازدواج ۱۰۰ زوج جوان در شهرستان قشم
  • دبیر بیست‌ودومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران منصوب شد
  • در جهت آگاه سازی و تبلیغات باید به شیوه درست عمل کنیم
  • جشن عبادت ۱۳۰۰ دانش آموز شهرستان همدان
  • سپاه پاسداران به عنوان بازوان معنوی ولایت فقیه عمل می‌کند
  • مراسم ترحیم پرویز داوودی
  • «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای ۹۰ کاندیدا
  • پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد