Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@04:22:58 GMT

تقسیم شادی سور چهارشنبه آخر سال با سالمندان

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۳۲۴۹

تقسیم شادی سور چهارشنبه آخر سال با سالمندان

به گزارش خبرنگار ایرنا چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که در غروب شب قبل از آخرین چهارشنبه سال برگزار می شود و برافروختن آتش و پریدن از روی آن از سنت های دیرینه ایرانیان است.
این جشن اولین جشن از مجموعه جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی است که با برافروختن آتش و برخی رفتارهای نمادین دیگر، به‌صورت جمعی در فضای باز درون و بیرون از خانه برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در نقاط مختلف ایران از این مراسم با نام های متفاوت یاد می شود و این مراسم سنتی را در اردبیل با نام گول چارشَمبه ، در گیلان گوله گوله چارشمبه، در کردستان کوله چوارشمبه و در اصفهان چارشمبه سُرخی می نامند.
در گیلان چهارشنبه سوری آیین خاصی دارد و در این روز علاوه بر شور و نشاط در کودکان، نوجوانان و جوانان و بزرگترها نیز با انجام آداب و رسوم این روز، شبی شاد را برای خود فراهم می‌کنند.
در این روز دستفروشان گیلانی با ایجاد شور و هیجان در بازار و با خواندن شعرهای گیلکی مردم را به خرید وسایل ویژه این روز دعوت می کنند.
آینه و قرآن، گمج ˈظروف سفالیˈ، اسپند و دسته گل از جمله چیزهایی است که گیلانی ها برای خرید آنها اقدام می کنند.
پخت غذاهایی از جمله ˈسبزی پلو با ماهی سفیدˈ و ˈکوکو سبزیˈ از دیگر آداب و رسوم گیلانی‌ها در شب چهارشنبه سوری است.
برخی از خانواده های گیلانی در شب چهارشنبه سوری نه مهمان دعوت کرده و نه خودشان به مهمانی می روند؛ به اعتقاد آنها دعوت کردن مهمان و رفتن به مهمانی در این شب، خوش یمن نیست.
روشن کردن آتش در هفت قسمت و پریدن از روی آن با گفتن ˈسرخی تو برای من ، زردی من برای توˈ از زیباترین و دلنشین ترین برنامه های شب چهارشنبه سوری است.
اما گروه فرهنگی طرح نو در اقدامی دیگر شادی سور چهارشنبه آخر سال را با سالمندان تقسیم کرد تا بار دیگر در کنار اشک های سالمندان در طول سال، گلی از جنس لبخند بر روی لبانشان نشانده و طرحی نو در اندازد.
این گروه باز هم در اقدامی تحسین برانگیز شادی چهارشنبه سوری خود را با سالمندانی تقسیم کردند که اگرچه غبار گذشت ایام بر چهره شان نشسته بود، اما قلب مهربانشان سرشار از عطوفت و عشق و مهربانی است و همین امر باعث شده نه تنها لوازم مورد نیاز برای برگزاری این مراسم از سوی مردم تامین شود بلکه هنرمندان حاضر در این مراسم نیز بدون کوچکترین چشمداشتی و فقط به نیت شاد کردن دل این عزیزان، پای در این مجلس گذاشتند و چه زیبا حرمت این بزرگواران را نگه داشتند.
صادق صیاد مدیر گروه طرح نو با کمک رضا سلیم رفتار ، ساسان غاریبی ،نیما مقصودی ،امیرحسین نادرزاده ، میترا رفعت، محبوبه میرزایی، مهرانا بدرخواهان ،صفری و شیرین عطایی به عنوان تیم اجرایی گروه طرح نو این جشن را برای سالمندان در سالن کانون فرهنگی و هنری چمران بندرانزلی برپا کردند و جواد سبکرو ، مهدی یداللهی، مهران جعفری و شهروز یانوق هنرمندان این شهر ساحلی بدون کوچکترین چشمداشتی و تنها برای شادی دل سالمندان و همشهریانشان هنرنمایی کرده و سیامک مظفری و کامل کرمی نیز به عنوان مجری این مراسم بودند.
علاوه بر این افراد پوریا روان رمضانی ، نوید نظرمحمدی، حامد حقیقی، میثم تشکری، امیر اشرف نیا و محمد حسین میرزایی به عنوان بازیگران طنز در این مراسم شادی بسیاری بر دل حاضران نشانده و لبخندی از ته دل به سالمندان هدیه کردند و آتنا احمد زاده و مسرور زارع نیز مسئولیت گریم این هنرمندان را برعهده داشتند.
همچنین در این مراسم از محمد کوچکپور عکاس بین المللی گیلان و محرم نونهال با بیش از 100 سال سن به عنوان تاریخ شفاهی بندرانزلی تجلیل شد و به رسم یادبود لوح تقدیر و هدایایی به رضا اکبری خبرنگار ایرنا و کامل کرمی و سیامک مظفری همراهان همیشگی طرح نو اهدا شد تا قطار طرح نو با توقف در ایستگاه سالمندان در آخرین سه شنبه امسال ، اندکی نیروی خود را بازیابی کرده و با انگیزه و توان بیشتر در سال جدید برای مردم گام بردارد.
آنچه که مسلم است اکثر سالمندان از جفای روزگار قطار زندگیشان در ایستگاه آسایشگاه های سالمندان توقف کرده و هرکدام در روزگاری برای خود برو و بیایی داشتند اما تنها انتظارشان توجه است و بس و هرکسی می تواند در هرگوشه از میهن عزیزمان حتی با یک شاخه گل و سرکشی از این عزیزان ثابت کند که بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند و به این عزیزان بگویند اگرچه عضوی از روزگار دل آن ها را به درد آورده اما همشهریان با محبت بی چشمداشت همواره به آنها می گویند که از محنت دیگران بی غم نیستند.
گزارش از :رضا اکبری
7471/2007
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 آداب و رسوم سالمندان شادی قرآن کودکان 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۳۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقسیم شورای شهر تهران به موافقین و منتقدین زاکانی

به گزارش «نماینده»، مهدی اقراریان امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در قالب تذکری ادعا کرد: در حال حاضر آنچه که از طرف شهرداری مشاهده می‌کنیم ایجاد یک فشار جدی به منتقدین عملکرد آقای زاکانی است. حوزه خصوصی و موضوعات فردی و شخصی آقای زاکانی به خودش مربوط است و در این حیث ورودی نداریم؛ اما ایشان شهردار منتخب این شورا هستند و باید پاسخگوی موضوعات مطرح شده این شورا باشد.

وی اضافه کرد: از ریاست شورا درخواست می‌کنم تا تذکرات شورا به ویژه منتقدین شهرداری مورد توجه قرار گیرد تا پاسخ مناسب داده شود. در حال حاضر شورا به دو بخش منتقدین و موافقین آقای زاکانی تقسیم می‌شود چرا که بارها و بارها ۹ نفر از اعضای شورا تذکراتی را مطرح کردند؛ اما چه اتفاقی افتاده است؟ شهروندان تهرانی قطعا قضاوت می‌کنند.

در میانه صحبت‌های اقراریان، چمران ریاست شورا در واکنش به تقسیم‌بندی شورا مبنی بر موافقین و مخالفین شهردار تهران اظهار کرد: من فکر نمی‌کنم اینگونه باشد، لذا لطفا روی این موضوع تاکید نکنید بگذارید همبستگی و اتحاد بین اعضا باقی بماند.

اقراریان در ادامه به موضوع خرید تاکسی‌های برقی اشاره کرد و گفت: باید در این موضوع موارد مختلفی مورد توجه قرار گیرد از جمله این‌که استانداردهای لازم برای بهره‌برداری از این خودروها به عنوان تاکسی رعایت شود و از سوی دیگر شیوه واگذاری و بهره برداری از این خودروها باید تشریح شود که به چه شکلی خواهد بود.

وی ادامه داد: درخواست من این است که اقدامات شهرداری تهران در این حوزه مورد ارزیابی قرار گیرد و پرسنل شهرداری نیز نسبت به عملکرد شهرداری تهران منتقد باشند. در ادوار گذشته اعضای مختلفی در شورا آمدند و رفتند و شهرداران مختلفی آمدند و رفتند اما پرسنل شهرداری به عنوان اصلی‌ترین نقدکنندگان به شیوه‌های شهرداری باید وارد عرصه شوند.

دیگر خبرها

  • خروج نیرو‌های سپاه از سوریه؟
  • جود بلینگام و تقسیم خوشحالی اش با هواداران رئال مادرید حاضر در ورزشگاه اتحاد / فیلم
  • فریاد عدالت‌خواهی «کن لوچ» در سینما
  • رفع مشکل ترافیکی ساکنان همجوار پایانه مسافربری جی
  • میراب‌ها و توزیع عادلانه آب در کن | مدت آبرسانی چگونه با پنگان محاسبه می‌شد؟
  • رژه نیروهای مسلح همدان به مناسبت روز ارتش + فیلم
  • خدمت بی منت به سالمندان آسايشگاه نشاط مهريز
  • اعمال محدودیت‌های ترافیکی به مناسبت روز ارتش در ساری
  • تقسیم شورای شهر تهران به موافقین و منتقدین زاکانی
  • پیگیری حقابه کشاورزان بابلی از آب دشت هراز + فیلم