Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل‌ میبدی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مهم امام علی(ع)، عدالت برای همه مردم بود. ایشان دوست نداشتند که جامعه به دوقسمت غنی و فقیر تقسیم شده و ثروت جامعه به دست عده‌ای خاص بیفتد. ایشان تلاش می‌کردند قدرت جامعه به دست تعدادی خاص از مردم نیفتد و مسئولیت‌ها به دست اهل آن سپرده شود، یعنی شرایطی پیش نیاید که جاهلان سرور شده و عالمان گوشه‌نشین شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی افزود: مهم‌ترین نگرانی ایشان این بود که جامعه پس از پیامبر (ص) به شرایط دوران جاهلیت بازنگردد، آن هم جامعه‌ای که پیامبر (ص) برای آن زحمت کشیده و آن را از شرک به توحید، از ظلم به عدالت و از بت‌ها به سوی خدای واحد هدایت کرده است.  
این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بزرگترین دغدغه‌های ایشان مربوط به مسائل انسانی و اجتماعی بود، خاطرنشان کرد: در جامعه آن زمان نماز، توحید، حج و روزه به ظاهر وجود داشت، اما این‌ها دغدغه بزرگ ایشان نبود، بلکه ایشان در تلاش بودند تا در کنار این شعائر اسلامی، به احکام اجتماعی قرآن نیز عمل شود.
وی گفت: یکی از اعمال اجتماعی قرآن این است که پیامبران برای ایجاد قسط و عدالت فرستاده شده‌اند و باید تلاش شود تا  عدالت در جامعه برقرار شود. لذا ایشان همواره از وضع موجود انتقاد کرده و به دنبال تغییر آن بودند تا مسند حکومت را به اهل آن بازگردانند. امام (ع) دغدغه‌های زیاد و بزرگی داشتند که در نهایت نیز در راه محقق کردن آنها به شهادت رسیدند. حال در مقام مقایسه، جامعه امروز ما با جامعه مد نظر ایشان فاصله بسیار زیادی دارد. 
وی با اشاره به دلایل مظلوم ماندن روش و سیره امام علی (ع) در جامعه امروز تصریح کرد: عواملی که در گذشته باعث شد حرف ایشان در جامعه شنیده نشود، در حال حاضر هم عواملی ، مانع از رواج سیره ایشان می‌شود؛ در واقع مهم‌ترین این عوامل، تامین منافع عده‌ای خاص است.
این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر عده‌ای اراده کنند که جامعه بر وفق مراد آنها باشد، برای هر کار بدی توجیهی از دین می‌آورند. حضرت هم از این می‌ترسیدند که دین در دست انسان‌های نااهل اسیر شود. در جامعه مدنظر امام (ع) عقلانیت و عدالت در کنار هم قرار دارند. یعنی اگر جامعه عقلانی نباشد، عدالت هم در آن محقق نخواهد شد. 

دین به صورت عقلانی معرفی نمی‌شود 
میبدی با اشاره به اینکه جامعه با حرکت به سوی آگاهی، به عدالت می‌رسد گفت: متاسفانه در حال حاضر دین و مذهبی که در جامعه و در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود، دین عقلانی نیست و بیشتر سمت و سویی خرافی دارد. توده‌های مردم هم متاسفانه خرافه‌‌پذیر هستند. عده‌ای این حرف که در دین عقل، اخلاق، عدالت و منافع ملی و اجتماعی هم وجود دارد را تحمل نمی‌کنند. جهل به نوبه خود مهم‌ترین مانع رشد انسان است، یعنی با جلوگیری از رشد و آگاهی مردم، آن‌ها به جهل دچار شده و هر نوع فتنه و فسادی در جامعه ایجاد می‌شود. 
میبدی با بیان اینکه کتاب‌های بسیار زیادی در خصوص امام علی (ع) در طول تاریخ نوشته شده است، گفت: در میان مسیحیان جرج جرداق، کتاب‌های زیادی در خصوص زندگی و اندیشه ایشان نوشته است که از بهترین‌های آن می‌توان به کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیه» اشاره کرد. از میان مورخان اهل سنت نیز ابن ابی الحدید کتاب «شرح نهج‌البلاغه» را نوشته که کتابی مفصل و کامل است. کتاب «الامامه و السیاسه» نوشته ابن قتیبه هم تاریخ خلفا را روایت کرده و زمانی که به امام علی (ع) می‌رسد حرف‌های عجیب و غریبی را مطرح می‌کند.
وی گفت: همه متفق‌القول معتقد هستند که در حکومت امام علی (ع) نه فریب بود و نه قدرت طلبی، بلکه حکومت ایشان سراسر آمیخته با عدالت‌جویی، عدالت‌پروری و حمایت از مردم بود. جرج جرداق نیز در خصوص ایشان گفته است: «علی به خاطر عدل و عدالت‌جویی‌اش شهید شد». 
انتهای پیام   

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اصفهان عدالت احکام اجتماعی امام علی دین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۳۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: مسئولان عملکرد خود را با اقتضای انقلابی زیستن،‌ اندیشیدن و عمل کردن ارزیابی کنند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان سمنان با اشاره به اینکه مسئولان، دولتمردان و دولت در نظام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر آنکه باید در مقابل شهروندان، ارباب رجوع و سلسله مراتب اداری پاسخگو باشند، پیش از آن باید در مقابل خداوند پاسخگو باشند و این تفاوت جدی نظام اداری ما با دیگر نظام‌های اداری است.

رئیس جمهور افزود: در نظام اداری اگر کسی قبول مسئولیت کند باید به طور کامل و بدون هیچ‌گونه کوتاهی مسئولیت خود را به انجام برساند چرا که هر کوتاهی و کاستی از سوی هر فرد و یا مسئولی نه فقط در حوزه مسئولیت او، بلکه به شکل دومینووار همه نظام اداری را متاثر می‌کند.

رئیسی با تاکید بر اینکه همه مسئولان در بخش‌های مختلف موظف هستند موقعیت و عملکرد خود را بررسی کرده و ببینند که آیا عملکرد مطلوبی داشته‌اند یا می‌توانسته بهتر هم عمل کند، اظهار داشت: همه مسئولان عملکرد خود را مورد بازنگری قرار دهند و ببینند که آیا در عرصه علمی، فناوری، صنعتی، معدنی، کشاورزی، اجرای عدالت و اعتلای استقلال کشور به خصوص در عرصه اقتصادی می‌توانسته‌اند بهتر عمل کنند یا خیر!

رئیس جمهور تصریح کرد: مسئولان ببینند آیا عملکرد آنها در حل مشکلات، اجرای عدالت و ارتقای سرمایه اجتماعی موثر بوده است یا نه و اگر نشده در فرآیند کاری خود را مورد بازنگری قرار دهند. ببینید انتظار رهبر معظم انقلاب و مردم و اقتضای انقلابی زیستن، اندیشیدن و عمل کردن از یک مدیر مجرب، درس‌خوانده و صاحب سابقه و تجربه برآورده شده یا نه و اگر نشده باید طرحی نو در انداخته شود.دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم نظام بروکراسی و القاب و عناوین ما را از تلاش برای حل مشکلات و پیشبرد امور در اعتلای استقلال کشور، اجرای عدالت، توسعه یافتگی متناسب با نظام انقلابی ما دور کرده یا حتی روند کار ما را کُند نماید.

در حال بروزرسانی...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یادواره های شهدا منتقل‌کننده دغدغه‌مندی شهدا به مخاطبین باشد
  • توازن و عدالت در اخذ مالیات باید لحاظ شود
  • دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند
  • رئیسی: مسئولان عملکرد خود را با اقتضای انقلابی زیستن،‌ اندیشیدن و عمل کردن ارزیابی کنند
  • فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا
  • «قاطعیت و همسان انگاری همگان در اجرای قانون»؛ استاد علیدوست: امام علی (ع) «قاطعیت» در اجرای قانون دارند
  • علما نقش‌آفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی
  • ترویج زندگی قرآنی در جامعه امروزی ضروری است
  • اجرای طرح حجاب و عفاف با عنوان طرح نور در چهارمحال و بختیاری
  • کسب رتبه اول دادگستری استان ایلام در اجرای احکام کیفری در کشور