Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@05:28:44 GMT

آداب از یاد رفته عید نوروز

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۳۲۸۳

آداب از یاد رفته عید نوروز

شهرکرد- ایرنا- عید نوروز که از زیباترین آئین های مردم فارسی زبان به شمار می رود، نقاط مختلف ایران در گذشته با رسوم خاصی برگزار می شد، اما بسیاری از این سنت ها امروز از یاد رفته و یا در حال فراموشی است.

به گزارش ایرنا، عید نوروز یکی از زیباترین آئین های ایران زمین به است که با آداب و رسوم خاص مردم هر منطقه از این مرز و بوم یک سرمایه اجتماعی مهمی برای کشور محسوب می شود و حفظ این سنت ها و گوناگونی آداب در حفظ و حراست از این آئین کهن نقش بی بدیلی ایفا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مراسمی نظیر خرید سال نو، چهارشنبه سوری، خانه تکانی، سفره هفت سین، دید و بازدید عید، شنبه گردش و سیزده به در از جمله این سنت ها به شمار می رود، گرچه این آیین ها در بین اقوام و حتی استانهای کشور رنگ و شکل خاص دارد، اما همه این سنت ها در نهایت منجر به انسجام و یکپارچگی فرهنگی ایران زمین می شود.
اما بسیاری از این سنت های زیبا و پسندیده نوروز با گذشت زمان و به موازت پیچیده شدن زندگی و توسعه شهرنشینی روز به روز کم رنگ تر از گذشته شده و برخی مراسم ها جایگزین این آداب و رسوم ناب شده است.
هرچند هنوز هم با مدرن شدن زندگی های امروزی آداب و رسوم و مناسبت ها برایمان جذاب هستند، ولی هرسالی که از عمرمان سپری می شود به علت زندگی ماشینی و مهمتر از همه رسوخ فرهنگ غیرخودی در فرهنگ مردم هر منطقه از شدت آن شور و شوق وصف ناپذیر دوران کودکی و نوجوانی در این مناسبت ها کاسته است.
در چهارمحال و بختیاری نیز اگر چه هنوز برخی خانواده ها در به جای آوردن این آداب و رسوم تقید دارند، اما به مانند سایر مناطق کشور بسیاری از این آداب از اصالت خود فاصله گرفته و برخی نیز منسوخ شده است.
یک محقق و پژوهشگر تاریخ در همین خصوص می گوید: در سالهای اخیر شاهد شکل گیری سنت ها و آداب های نوآورانه ای هستیم که جای سنت های گذشته را گرفته و این آداب جدید در سال های آینده به فرهنگ غالب کشور تبدیل می شود.
بابک زمانی پور افزود: امروزه شاهد حرکت های خودجوش همچون نواختن موسیقی در کوچه و خیابان، نصب پرچم رنگی، نو کردن وسایل خانه که به نوعی چشم و هم چشمی به شمار می رود و استفاده از وسایل تزئینی غیربومی از جمله رفتارهای جدیدی است که در سال های اخیر بسیار پررنگ شده است.
وی تصریح کرد: اما برخی سنت ها هستند که همچنان در شهرکرد شاهد اجرای آنها هستیم و گرچه رنگ باخته اند اما هنوز منسوخ نشده اند.
این پژوهشگر تاریخ، آداب و رسوم قبل از سال تحویل را یکی از مهمترین آداب عید نوروز در شهرکرد عنوان کرد و گفت: این آئین ها در گذشته پررنگ بود و مردم با آداب خاصی آن را بجای می آورند، اما امروزه بسیاری از این آداب رنگ باخته و رفتارهای جدید جای آن را گرفته است.
زمانی پور افزود: خانه تکانی، جمع کردن بساط کرسی و سفید کردن اتاق خانه ها، تعویض طاقچه پوش ها، تعمیر چراغ های خانه و تعویض شیشه (پیراهن) چراغ های گردسوز، شستن قالی و تمیز کردن محوطه خانه از جمله این آداب به شمار می رود.
وی، پخت نان و کاکولی در ایام نوروز را از دیگر آداب و سنن قبل از تحویل سال نو برشمرد و گفت: در گذشته زنان هر خانواده ضمن خرید مایحتاج خانه از جمله خوردنی ها و پوشیدنی ها به پخت نان و کاکولی برای تمام 13 روز عید نوروز می پرداختند و اعتقاد داشتند باید نان مورد نیاز در این ایام قبل از تحویل سال پخته شود.
این محقق رشته تاریخ، سبزه انداختن را از دیگر سنن مردم شهرکرد دانست و گفت: مردم این شهر در گذشته از هفت نوع غله سبزه می انداختند و اعتقاد داشتند که سبزه هر یک از غله ها که خوب درآمد آن سال مزرعه خود را به کشت آن غله اختصاص دهند.
زمانی پور خاطرنشان کرد: همچنین برخی دیگر از مردم به طور موروثی یک نوع غله را سبزه می انداختند و معتقد بودند آن نوع سبزه برای آنها خوش یمن است.
وی، آئین چهارشنبه سوری، زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال و عیدی گرفتن برای اموات را از دیگر سنت های قبل از تحویل سال در شهرکرد برشمرد.
زمانی پور، طبخ کوفته محلی در شب چهارشنبه آخر سال که در بین مردم با نام 'شب علفا' شهره است را از رسوم مهم مردم این منطقه عنوان کرد و گفت: مردم اعتقاد دارند که در این شب برای یکبار در سال ارواح مردگان به خانه های خود سرکشی می کنند که 2 نوع غذای مخصوص کوفته محلی و قیمه ریزه در این شب طبخ می کنند.
وی ادامه داد: در یکی از کوفته های پخته شده یک تخم مرغ آب پز قرار می دادند که این کوفته نصیب هریک از اعضای خانواده می شد برای آن فرد خوش یمن (میمون و مبارک) بود.
این محقق و پژوهشگر تاریخ، سیاه برداشتن را از دیگر آداب استقبال از عید نوروز عنوان کرد و گفت: قبل از سال مردم به خانه افرادی می رفتند که عزیز خود را از دست داده و لباس مشکی آنها را بر می داشتند و برای آقایان پیراهن رنگ روشن و برای خانم ها روسری تدارک می دیدند.
زمانی پور افزود: چراغ روشن کردن در امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون و حمام قبل از سال نو از دیگر سنت هایی بود که مردم در گذشته نسبت به آن اهتمام ویژه ای داشتند.
وی خاطرنشان کرد: گرچه برخی از این سنت ها کم و بیش در شهرکرد دیده می شود و برخی به خاطر سبک زندگی امروزی و فاصله گرفتن از فرهنگ گذشته رنگ باخته اما شایسته است تا این فرهنگ غنی و آداب و رسوم حفظ و به نسل های بعدی انتقال داده شود.
7363/2097

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگی آیین ها و سنت ها نوروز98 شهرکرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۳۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی

هادی حق‌بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا درخصوص پروژه خانه شهر مطرح کرد: همان‌طور که از اسم پروژه خانه شهر پیداست، این پروژه بیانگر سابقه و تاریخچه شهر تهران است. 

وی با بیان اینکه پروژه خانه شهر تاریخچه و گذشته تهران به تصویر می‌کشد، افزود: سعی کردیم با اجرای این طرح علاوه برتداعی گذشته شهر، آنچه برای آینده آن متصور هستیم را نیز در این ساختمان به تصویر بکشیم.

وی با تاکید بر اینکه به کارکردهای پیرامونی و جنبی این پروژه توجه ویژه شده است، عنوان کرد: تمامی مراجعه کنندگان از شهروندان گرفته تا اعضای کلانشهرها پس از اتمام پروژه به محض اینکه وارد این ساختمان شوند سیر تاریخی که در این بنا به تصویر کشیده شده است را درک خواهند کرد.

به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نسبت به تمامی بخش‌های این پروژه توجه ویژه و خاصی شده است و از مواد با کیفیت و مدرن مورد استفاده قرارگرفته است.

حق بین ادامه داد: به عنوان مثال سقف این پروژه اکسپوز است که به عنوان سقف‌های باز یا پلنوم‌های باز نیز شناخته می‌شوند. در این نوع سقف تمامی سیستم‌های تاسیساتی ساختمان که از زیر سقف عبور کرده‌اند در معرض دید قرار می‌گیرند. در واقع این سقف‌ها نوعی سقف باز قلمداد شده و امروزه محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌‎اند. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پوشش پروژه کاملا منطبق با ساختمان دوره قاجاریه و زمان قدیم در نظر گرفته شده است. داخل پروژه نیز کاملا مدرن است و با کارکرد امروز خدمات خواهیم داد.

حق‌بین همچنین در خصوص زمان افتتاح پروژه اظهار کرد: بنابر پیش بینی‌های صورت گرفته این پروژه تا شهریور ماه سال جاری افتتاح خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در پایان با تاکید بر اینکه این پروژه بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی در ابنیه شهر تهران است، افزود: نکته حائز اهمیت و قابل توجه این است که بافت میدان امام‌خمینی با احداث این پروژه احیا خواهد شد.

گفتنی است پروژه «خانه شهر» واقع در ضلع شمالی میدان امام خمینی (ره)، دارای امکانات فرهنگی و رفاهی شامل، سالن نمایش با ظرفیت 360 نفر، کافه رستوران حدود 100 نفر، عکاسخانه، شهر کتاب، کافه کتاب و گالری موزه است و با زیر بنای در حدود 18000 متر مربع توسط سازمان عمرانی مناطق شهرداری در دست ساخت است.این پروژه دقیقا در محل ساختمان قدیم بلدیه تهران واقع شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی
  • اعلام آخرین آمار فوتی های ناشی از تصادفات در تعطیلات نوروز / ۱۰۶۵ نفر جان باختند
  • بی‌توجهی مدیریت شهری گذشته به گرامیداشت آیین‌های مذهبی
  • فوت هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در تعطیلات
  • فوت هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در تعطیلات نوروز
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات رانندگی، جان باختند
  • وجود ۳۰۸ خانه بهداشت فعال در چهارمحال و بختیاری
  • سال سخت خانه‌به‌دوشان
  • استقبال ۵هزار نفر از جشنواره فرهنگی و هنری ورزشی سلماس
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی