Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنیاد «خانه یکی» آوریل سال ۲۰۲۰ با هدف برابری پیروان همه ادیان در برلین افتتاح می شود.

به گزارش مهر، حضور پیروان تمام ادیان زیر یک سقف، برای بسیاری غیرممکن به‌نظر می‌رسد، اما مؤمنان در شهرهای برن سوئیس و برلین آلمان، نتوانستند از چنین تجربه‌ای چشم‌پوشی کنند. آنها معتقدند که بروز اختلافات اجتناب‌ناپذیر است، اما در عین حال چنین تجربه‌ای باعث درک بیشتر میان پیروان ادیان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«خانه مذاهب» در سال ۲۰۱۴ در برن سوئیس افتتاح شد. این خانه، مرکز فرهنگی و محلی برای عبادت بودایی‌ها، هندوها، مسلمانان، علویان و مسیحیان بود.

از زمان شکل‌گیری این ایده تا ساخت بنا حدود ۱۵ سال طول کشید. در برلین نیز پروژه‌ای به نام «خانه یکی» در حال شکل‌گیری است. این خانه که در منطقه پتری پلاتس ساخته می‌شود، سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد بود. بدین‌ترتیب، برای اولین‌بار در آلمان یک مسجد، یک کلیسا و یک کنیسه زیر یک سقف ساخته می‌شوند. این چالش سختی برای شرکت معماری کوهن مالوزی است که کار طراحی و ساخت پروژه را برعهده دارد. آنا نئومان از شرکت معماری کوهن مالوزی در این باره می‌گوید: سه عبادتگاه در کنار یکدیگر و زیر یک سقف ساخته می‌شوند. این همان کاری است که ما برای ساخت یک بیمارستان بزرگ و یا فرودگاه بین‌المللی انجام می‌دهیم. اما شرایط طراحی و ساخت عبادتگاه‌ها متفاوت است.

براساس طرحی که داده شده است، در نمای بیرون ساختمان از آجر استفاده می‌شود تا نشانه‌ای از هیچ‌کدام از ادیان در آن دیده نشود. همچنین در این مجموعه، برجی ۴۴ متری وجود دارد. این برج متعلق به همه شهروندان است. کشیش گرگور هوبرگ از بنیان‌گذاران بنیاد «خانه یکی» در این باره می‌گوید: هیچ‌کس نباید نادیده گرفته شود. در قوانین مربوط به این خانه آمده است که در آینده، پیروان سایر ادیان و جوامع مذهبی نیز می‌توانند در برنامه‌های آن شرکت کنند. این بنا تنها یک در ورودی خواهد داشت و بدین ترتیب پیروان کلیسا، مسجد و کنیسه از یک مکان رفت‌وآمد می‌کنند.

خاخام توفیا بن خورین در این باره می‌گوید: اینکه همه از یک در عبور می‌کنیم، به ما یادآوری می‌کند که همه انسان و برابر هستیم. سپس هر کدام از ما وارد عبادتگاه خود می‌شویم، اما باز هم نمی‌توانیم نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت باشیم. یعنی ما نمی‌توانیم وارد کنیسه شویم و بگوییم که نمی‌خواهیم با مسلمانان و مسیحیان ارتباط داشته باشیم. در آوریل سال ۲۰۲۰، بنای «خانه یکی» افتتاح می‌شود. این تاریخ برای شهروندان برلین مفهوم خاصی دارد.

نمایشنامه «ناتان خردمند» اثر گوتهولد افرایم لسینگ، نویسنده و فیلسوف بزرگ آلمانی در تاریخ ۱۴ آوریل سال ۱۷۸۳، برای نخستین بار به روی صحنه رفت. رولاند اشتولته، مدیرعامل بنیاد «خانه یکی» در این باره می‌گوید؛ «از آنجا که در این اثر نشان داده می‌شود که تمام ادیان برای خدا یکی هستند، افتتاح مجموعه در این روز، اتفاق خوبی است.» او امیدوار است که این بنیاد، بستری برای گفت‌وگوهای بیشتر میان پیروان ادیان مختلف ایجاد کند. البته حضور افرادی با فرهنگ‌ها و دیدگاه‌های مختلف زیر یک سقف کار آسانی نیست.

مسئولان خانه ادیان در برن سوئیس می‌گویند که در ابتدای تأسیس این خانه، اختلافات زیادی میان پیروان ادیان مختلف به وجود آمده است. این اختلافات کوچک و بزرگ به دلیل تفاوت‌های فرهنگی و دیدگاه‌های مختلف سیاسی و… ایجاد شده بود، اما نزدیکی پیروان ادیان به یکدیگر و وجود فضاهای مشترک در خانه مذاهب باعث شد که مشکلات و اختلافات آنها با گفت‌وگو کمتر شود. این‌ها مسائلی است که مسئولان بنیاد «خانه یکی» در برلین نیز حتماً آن را تجربه خواهند کرد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ادیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۳۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه شطرنج اسلامشهر افتتاح شد

نخستین خانه شطرنج اسلامشهر با حضور مسئولین و جمعی از ورزشکاران و پیشکسوتان ورزشی در محل سالن ورزشی استخر آتش‌نشانی این شهرستان افتتاح شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اسلامشهر، نخستین خانه شطرنج اسلامشهر به همت اداره ورزش و جوانان و هیئت شطرنج و همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر با حضور مسئولین و جمعی از ورزشکاران و پیشکسوتان ورزشی در محل سالن ورزشی استخر آتش‌نشانی این شهرستان افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

سید صادق صالحی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان اسلامشهر در آیین افتتاح خانه شطرنج اظهار داشت: خانه شطرنج اسلامشهر با هدف استعدادیابی و آشنایی بیشتر نونهالان، نوجوانان و جوانان با ورزش فکری شطرنج با اعتبار بالغ‌بر 10 میلیارد ریال در فضایی به وسعت 300 مترمربع و با 240 میز مخصوص شطرنج آماده‌سازی شده است‌.

وی افزود: با افتتاح این خانه علاقه‌مندان به رشته ورزشی شطرنج از این پس می‌توانند در لیگ‌های مطرح کشور حضور یابند‌.

در ادامه حجت‌الاسلام ترکمن رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر اسلامشهر در این افتتاحیه گفت: یکی از وظایف مسئولین نهادها و سازمان‌ها و ادارات توسعه سرانه ورزشی است و هرچقدر در این زمینه کار شود شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری در جامعه خواهیم بود.

وی با اشاره به لزوم ورزش در طول زندگی تأکید کرد: دوره جوانی انسان زمانی شکل می‌گیرد که از شخصیتی پرنشاط و امیدآفرین و خوش‌فکر و قوی برخوردار باشد که این موفقیت‌ها در کنار ورزش تحقق می‌یابد.

ترکمن رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی اسلامشهر با اشاره به شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم گفت: تولید به معنای ایجاد ارزش‌افزوده است، در هر فضایی که ارزش‌افزوده ایجاد شود وارد مرحله تولیدشده است، در همین راستا توسعه اماکن ورزشی باعث نشاط و شادابی و تحرک جامعه و در نهایت تولید در عرصه ورزش می‌شود.

تکمیل بیمارستان اسلامشهر نیازمند 500میلیارد تومان اعتبار است

در ادامه حمیدرضا یگانه رئیس هیئت شطرنج اسلامشهر با بیان برنامه‌های این هیئت خاطرنشان کرد: افتتاح خانه‌های شطرنج در محلات اسلامشهر، راه‌اندازی تیم پیشکسوتان شطرنج و حضور در لیگ، استعدادیابی نونهالان و نوجوانان، برگزاری کلاس مربیگری و داوری، برگزاری کلاس‌های شطرنج در مدارس و .... از مهمترین برنامه‌های هیئت شطرنج شهرستان اسلامشهر در این خانه است.

انتهای پیام/

  

دیگر خبرها

  • تکمیل طرح‌های نیمه تمام آموزشی در دولت سیزدهم شتاب گرفتند
  • سهم یک چهارمی ساخت خانه‌های روستایی در طرح نهضت ملی مسکن مازندران
  • واگذاری ۴ هزار واحد مسکونی بنیاد مسکن قم تا پایان امسال
  • خانه شطرنج اسلامشهر افتتاح شد
  • افتتاح دومین خانه شهید در منطقه ۱۵ تهران
  • تحویل ۴ هزار واحد مسکونی بنیاد مسکن قم تا پایان سال
  • ۷۵۰ واحد مسکونی در روستاهای استان بوشهر افتتاح می‌شود
  • ۱۶۰ هزار واحد مسکن روستایی در مازندران ساخته شد
  • ۹۵۵ واحد مسکن روستایی در گیلان افتتاح می شود
  • افتتاح 3 طرح هادی در شیروان