Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@13:14:20 GMT

حال و هوای بهاری در بازارهای مهاباد

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۳۶۵۱

حال و هوای بهاری در بازارهای مهاباد

مهاباد - ایرنا - ورود کالاها و اجناس جدید به بازارهای مهاباد در آستانه عید نوروز، رونق تازه ای به این بازار بخشیده و ازدحام خریداران در بازارهای این شهر به بیشترین حد خود در مقایسه با طول سال رسیده است.

به گزارش ایرنا، هر ساله در آستانه سال نو به سبب فرهنگ قدیمی ایرانیان و خریدهای سال نو، پای خریداران نوروزی به بازار انواع کالاها باز می شود و بازارهای مهاباد نیز به سبب وجود بازارچه کالاهای داخلی و خارجی و بازار تاناکورا در این ایام رونق خوبی می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بخشی از این کالاهای نوروزی توسط مردم این شهر خریداری می شود و برخی دیگر در مغازه ها و فروشگاه های این شهر منتظر میهمانان و خریداران نوروزی است.
اشتیاق برای خرید در این بازارها باعث شده حتی کسانی که هنوز تصمیم برای خرید هم ندارند، در طول روز سری به این بازارها بزنند و از وضعیت آن با خبر شوند.
این روزها هنگام گذشتن از بازارهای قدیمی و جدید مهاباد متوجه می شوی که بازار رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته و مغازه داران ضمن پاک کردن محیط داخل مغازه ها، مشغول جابه جا کردن اجناس و تغییراتی در دکور و ویترین مغازه های خود هستند.
دایر شدن چندین مغازه و دکه فروش ماهی قرمز نوروزی و وسایل سفره هفت سین در مناطق مختلف بازار مهاباد فرا رسیدن سال نو را از بقیه چیزهای دیگر نمایان تر می کند.
جلو درب برخی مغازه ها نیز اجناس جدید با بسته بندی های خاص که حکایت از تازه و نو بودن محتویات آنها دارد، به چشم می خورد.
مغازه داران می خواهند که چینش و مرتب کردن مغازه های خود را بر اساس اهمیت کالا، جلو دید بودن و بر اساس سلیقه های خود انجام دهند و برخی در این خصوص سلیقه های مشتری را ملاک کار خود قرار می دهند.
برخی مغازه داران نیز برای جلب توجه مشتری ها، آگهی های تبلیغاتی با مضون تخفیف های نوروزی را روی شیشه های مغازه و حتی داخل بسته های کالاها گذاشته اند.
این رونق بازار تنها در بخش خرید کالا نیست و در سایر صنوف نیز از جمله خیاطان و طلافروشان هم با وجود افزایش قیمت ها، مردم در تدارک شروع سالی نو با لباس های تازه و خرید طلا و جواهرات برای دادن هدیه به عزیزان خود هستند.
این تحول بهاری حتی به کتاب فروشی ها و لوازم التحریر فروشی ها نیز رسیده و آنان نیز انواع سررسیدها و تقویم های جدید چاپ شده با زبان های کردی و فارسی را عرضه می کنند.
مهاباد چندین بازار قدیمی دارد که از همه آنها قدیمی تر، سه بازار میدان منگور، میدان آرد و سه آشان است و در هر بازار اصناف خاصی مشغول فعالیت هستند.
در این بازارها از انواع میوه و سبزیجات، فرش و قالی، وسایل آشپزخانه، انواع البسه و پوشاک، انواع لبنیات و خشکبار، ابزار کار صنعتی و هر چیزی که در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می گیرد، یافت می شود.
در کنار فروشگاه های کوچک و بزرگ بازار مهاباد، مغازهایی نیز برای شغل های خدماتی از جمله آرایشگری، کبابی و کلوچه و شورمزه فروشی نیز اختصاص یافته است.
بازارچه های جدیدی نیز در 2 نقطه این شهر و به صورت چند طبقه ای احداث شده و به سبک امروزی با داشتن پله های برقی و درب های چشمی و راهروهای باریک و طویل مدرن تر از قسمت قدیمی بازار متمایزتر هستند.
در این بازارچه های طبقاتی انواع اجناس خارجی از قبیل وسایل برقی، لوازم خانگی، انواع محصولات آرایشی، صوتی و تصویری پوشاک، لوازم بهداشتی، تزیینی، کیف و کفش، اسباب بازی، مواد غذایی، تلفن همراه، چای، شکلات و ده ها قلم اجناس دیگر وجود دارد که همه را به سوی خود جلب می کند.
به غیر از ایامی چون تعطیلات نوروز و تابستان این بازارچه ها در بیشتر روزهای سال از جمله پنجشنبه ها و جمعه ها و تعطیلات رسمی نیز پذیرای شمار زیادی از مسافران شهرهای دور و نزدیک است.
رونق خوب این بازارها باعث شده است تا فروشندگان دوره گرد و دستفروش نیز در محوطه های بیرونی کالاهای خود را به خریداران عرضه کنند.
دیگر بازار منحصر به فرد مهاباد بازار تاناکورا (لباس های دست دوم خارجی) است؛ این بازار یکی از مهم ترین، پررونق ترین و قدیمی ترین بازارهای فروش لباس های دست دوم در کشور به شمار می رود.
این بازار که نام خود را از سریال قدیمی تلویزیون به نام «سال های دور از خانه» به یادگار دارد، همان مراکز عرضه لباس های دست دوم خارجی است که قدمت آن به حدود 20 سال پیش بر می گردد.
اجناس موجود در بازار تاناکورای مهاباد از آن چنان تنوعی در رنگ و مدل برخوردار می باشد که هر مشتری با هر نوع سلیقه ای و در هر نوع وضعیت مالی قادر است در آن به خرید بپردازد و کمتر فردی می تواند پس از ورود به این بازار دست خالی از آنجا خارج شود حتی اگر برای دیدن به آنجا رفته و قصد خرید نداشته باشد.

** برپایی نمایشگاه بهاره
امسال اتاق اصناف مهاباد با همکاری تولیدکنندگان داخلی نمایشگاه بهاره عرضه مستقیم کالای نوروزی در این شهر برپا کرده تا خریداران بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را از این نمایشگاه تهیه کنند.
رییس اتاق اصناف مهاباد گفت: نمایشگاه بهاره ویژه ایام نوروز با عرضه انواع اقلام خوراکی و کالاهای مصرفی در قالب 60 غرفه و با 15 درصد تخفیف در این شهرستان گشایش یافت.
هاشم لاجانی افزود: کالا‌های عرضه شده در این نمایشگاه شامل اقلام خوراکی، مواد غذایی، آجیل و شکلات، زیور آلات و پارچه، پوشاک، لوازم خانگی و وسایل کادویی و تزیینی است.
وی ادامه داد: این نمایشگاه هر روز از ساعت 15 تا 24 در سالن تعاون روستایی واقع در بلوار توحید برپاست و تا 17 فروردین سال آینده دایر خواهد بود.
رییس اتاق اصناف مهاباد اظهار داشت: دستگاه های مختلف نظارتی نیز در حین برگزاری این نمایشگاه بر نحوه قیمت گذاری و کیفیت کالاهای قابل عرضه در آن نظارت می کنند.
وی یادآور شد: شهروندان می توانند با مشاهده هرگونه تخلف با سامانه ستاد خبری 124 یا 42449974-044 واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف اطلاع دهند.

** توزیع 37 تن میوه شب عید در مهاباد
رییس اداره تعاون روستایی مهاباد گفت: 37 تن میوه شب عید با هدف کنترل بازار نوروزی در این شهرستان توزیع می شود.
علی خیاطی افزود: این مقدار شامل 18.5 تن پرتقال و 18.5 تن سیب است که هر کیلوگرم سیب به قیمت 60 هزار ریال و پرتقال به قیمت 40 هزار ریال توزیع می شود.
وی با بیان اینکه میوه شب عید در 13 نقطه پر تردد این شهر با هماهنگی اداره صنعت، معدن و تجارت توزیع می شود، اظهار داشت: توزیع این میزان میوه در راستای مبارزه با گرانی میوه و حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه هر سال قبل از فرا رسیدن عید انجام می گیرد.
ورود انواع گیاهان خوراکی و کوهی نیز در این فصل باعث رونق بازار مهاباد شده و بسیاری از خریداران این نوع گیاهان در میدان استقلال این شهر منتظر ورود گیاهان خوراکی تازه به این بازار هستند.
علاوه بر اینها بازارهای مهاباد امسال میهمانان جدیدی هم دارد و برخی فروشندگان دوره گرد که مواد محترقه و برخی دیگر انواع ارز خارجی از جمله دلار و دینار را می فروشند، در میدان قدیمی این شهر مشهور به «میدان آرد» چشم انتظار خریداران هستند.
به گزارش ایرنا، مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت دارای 6 هزار و 800 واحد صنفی است.
3020/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد بازار نوروز مهاباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۳۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه آتش سوزی در بازار بندرعباس | چندین مغازه در آتش سوختند | ویدئو

دریافت 3 MB

به گزارش همشهری آنلاین،‌ نیروهای امدادی و آتش نشانی از چندین ایستگاه به محل حادثه اعزام شده اند.

کد خبر 846179 منبع: ایرنا برچسب‌ها آتش‌ سوزی خبر مهم بندرعباس- استان هرمزگان

دیگر خبرها

  • بازارهای روز در شهرکرد منظریه ایجاد می‌شود
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول
  • طبیعت تماشایی افوس به وقت بهار + فیلم
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول
  • تصاویری از عملیات تطفای حریق در بازار بندرعباس
  • لحظه آتش سوزی در بازار بندرعباس | چندین مغازه در آتش سوختند | ویدئو
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول
  • افزایش شدت و گستره بارش‌های بهاری از دوشنبه در اصفهان
  • سند دار شدن هزار باب از مغازه‌های بازار کاشان