Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@12:37:40 GMT

نوروزگاه؛ جشنی به وسعت ایران- امیرخالق نژاد*

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۳۷۵۸

نوروزگاه؛ جشنی به وسعت ایران- امیرخالق نژاد*

به گزارش ایرنا، این جشن ویژه نوروز و موسوم به نوروزگاه چند سالی است با استقبال مسافران نوروزی، گردشگران و بازدید کنندگان مواجه شده و ایام عید نوروز را با رنگ و بویی از سنت های کهن و اصیل پیشینیان در آمیخته است.
اجرای آئین های سنتی و بومی و محلی از جمله موسیقی فولکلور محلی، تکم گردانی و بازهای های محلی ویژه نوروز از مهمترین بخش های جشن نوروزگاه در مناطق مختلف ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به اهمیت برگزاری برنامه های نوروزگاه و معرفی مفاهیم این رسم کهن با استفاده از شیوه های مستندنگاری و مستندسازی عناصر و مؤلفه های آئین های محلی نوروز باستانی، آداب و رسوم حوزه نوروز در مناطق مختلف و جامعه هدف شهرها با برگزاری برنامه های بومی زنده شده و دوباره یادآوری می شود.
مستندسازی آیین های بومی نوروز برای ثبت عناصر فرهنگی خصوصا در حوزه مباحث مردم شناختی می تواند یکی از موارد اساسی برای حفظ مولفه های فرهنگی اقوام مختلف باشد.
در جشن نوروزگاه آیین های سنتی از جمله تکم گردانی، موسیقی محلی، پهن کردن سفره های هفت سین نوروزی با الهام از عناصر و مولفه های فرهنگ عمومی و باورهای بومی مناطق و منطبق بر آداب و سنن چهار گوشه کشور اجرا و نمایشگاهی از آثار صنایع دستی اهالی شهرها و جشنواره ای از غذاهای بومی منطقه برپا می شود.
جشن نوروزگاه در تعطیلات نوروزی مانند سال های گذشته در شهرهای کشور برگزار می شود و هنرمندان بومی و محلی با اجرای نمایش های آیینی و سنتی در موزه ها و محوطه های تاریخی در این مدت از میهمانان نوروزی و گردشگران پذیرایی می کنند.
اجرای برنامه های ویژه فرهنگی و جشن های نوروزگاه موجب توسعه صنعت گردشگری و معرفی بیش از پیش ظرفیت های فرهنگی و تاریخی شهرها می شود.
تکاب که از شهرهای تاریخی با قدمت کهن در کشور است و در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و در نوروز 1396 و 1397 طی 2 سال متوالی در مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان میزبان جشن نوروزگاه بود.
این آیین بومی و محلی با مشارکت هنرمندان جوان و خوش ذوق تکاب در گرداگرد دریاچه اسرار آمیز تخت سلیمان با استقبال چشمگیر گردشگران و مسافران نوروزی برگزار می شود که بر جاذبه این اثر تاریخی افزوده و موجب ماندگاری زیاد گردشگران در این محوطه تاریخی شده است.
موسیقی محلی «آشیقی»، تکم گردانی و پهن کردن سفره هفت سین با عناصر بومی به نام «بایرام سوفراسی» و بازی های بومی و محلی از مهمترین برنامه های جشن نوروزگاه در تکاب است که در عید نوروز سال 1398 نیز متنوع تر از سال های گذشته رونق بخش روزهای تعطیل مسافران نوروزی خواهد شد.
این آیین محلی که یادآور سنت های دیرینه نوروز در منطقه است، در کنار مجموعه تخت سلیمان که یکی از جاذبه های منحصر بفرد تاریخی به شمار می رود و عنوان چهارمین اثر جهانی کشور در فهرست آثار یونسکو زینت بخش آن شده، نوروز متفاوتی را برای مسافران و گردشگران رقم می زند.
*خبرنگار ایرنا
7514/ 3020/3072
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 ایران جامعه سفره های هفت سین گردشگران و مسافران نوروزی موزه 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۳۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوم فروردین؛ تلخ ترین روز تصادفات نوروزی امسال / افزایش شمار جانباختگان در معابر درون شهری

سردار سید تیمور حسینی با اشاره به آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی از شمار جانباختگان حوادث رانندگی در نوروز ۱۴۰۳ گفت:‌ طرح نوروزی پلیس در جاده‌های کشور از ۲۵ اسفند آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ادامه پیدا کرد. در این مدت نیز متاسفانه ۱۰۶۵ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه به‌طور میانگین در این ۲۰ روز، روزانه حدود ۵۳ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند، گفت: این آمار در مقایسه با طرح نوروزی سال ۱۴۰۲ که شمار جانباختگان ۱۱۷۵ نفر بود، ۱۱۰ نفر یا به عبارتی معادل ۹.۴ درصد کاهش داشته است.

رئیس پلیس راهور فراجا به تشریح آمار تفکیک شده از قربانیان حوادث رانندگی در معابر درون شهری و برون شهری نیز پرداخت گفت:‌ در طول اجرای طرح نوروزی سال ۱۴۰۲، تعداد ۹۴۲ نفر در حوادث رانندگی رخ داده در معابر برون شهری یا به عبارت بهتر در حوزه استحفاظی پلیس راه‌ها جان خود را از دست دادند که این آمار در نوروز امسال به ۸۰۷ تن رسیده و ۱۳۵ مورد کاهش داشت.

کاهش قربانیان حوادث رانندگی در جاده و افزایش قربانیان در شهرها

حسینی افزود:‌ شمار جانباختگان حوادث رانندگی در جاده‌های برون شهری در نوروز ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۱۴.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد و این بیانگر این است که مسافران نوروزی توجه بیشتری به قوانین و مقررات رانندگی داشتند.

وی درباره شمار جانباختگان تصادفات رخ داده در معابر درون شهری در نوروز ۱۴۰۳ نیز گفت:‌ متاسفانه در نوروز امسال شمار جانباختگان در معابر درون شهری ۲۵ نفر در مقایسه با نوروز ۱۴۰۲ افزایش داشت و شمار قربانیان با افزایشی ۱۰.۷ درصدی از ۲۳۳ مورد فوتی در نوروز سال ۱۴۰۲ به ۲۵۸ مورد در نوروز امسال رسید.

رئیس پلیس راهور فراجا اضافه کرد: در مجموع می‌توان گفت که ۲۴.۲ درصد از کل جانباختگان حوادث رانندگی در نوروز در تصادفات معابر درون شهری و ۷۵.۸ درصد نیز در تصادفات معابر برون شهری یا همان جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند.

اعلام روزهای دارای بیشترین تصادف مرگبار در طرح نوروزی ۱۴۰۳

حسینی همچنین درباره روزهای دارای بیشترین تصادف مرگبار در نوروز امسال نیز گفت: آمارهای پزشکی قانونی نشان می‌دهد که بیشترین مرگ‌های ناشی از تصادفات رانندگی نوروز امسال در روزهای سوم فروردین ۱۴۰۳ و ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ رخ داده است.

وی همچنین درباره جنسیت جانباختگان نیز گفت:‌ ۷۶ درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات در نوروز امسال مرد و ۲۴ درصد هم زن بودند.

رئیس پلیس راهور فراجا تعداد مصدومان ناشی از تصادفات رانندگی در روزهای اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۳ را ۱۷ هزار و ۲۴۴ نفر  اعلام کرد و گفت: در شمار مصدومان نیز با کاهشی در حدود چهار درصد مواجه بودیم.

حسینی در پایان با تاکید بر اینکه حتی یک مورد فوتی در تصادفات رانندگی هم از نظر پلیس زیاد است و نباید رخ دهد، گفت: لازم است تمامی دستگاه‌ها به وظایف خود در این حوزه عمل کنند. ما امیدواریم که این روند کاهشی تا پایان سال و با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند و در همین راستا نیز از تمام دستگاه‌ها و نهادها می خواهیم که به وظایف قانونی خود در این حوزه عمل کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • جشنواره بازی‌های بومی محلی در میناب
  • جشنواره بازی های بومی محلی در میناب
  • جشنواره بازی‌های محلی بانوان در بجنورد برگزار می‌شود
  • نوروزی‌نژاد، بهترین بازیکن هفته ۲۹ لیگ هندبال آلمان شد
  • آغاز جشنواره فرهنگی، ورزشی بازی‌های بومی محلی شهرستان لردگان
  • آمار نهایی فوتی‌ها و مصدومان تصادفات در نوروز ۱۴۰۳ اعلام شد
  • سوم فروردین؛ تلخ ترین روز تصادفات نوروزی امسال / افزایش شمار جانباختگان در معابر درون شهری
  • آخرین آمار فوتی‌ تصادفات در تعطیلات نوروزی
  • در تعطیلات نوروزی یک هزار و ۶۵ نفر بر اثر تصادفات جان باختند
  • برگزاری بازی های بومی محلی در روستای آرتون طالقان