Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@18:05:18 GMT

غافلگیری مازندرانی ها از بارش آخرین روزهای سال 97

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۴۵۳۸

غافلگیری مازندرانی ها از بارش آخرین روزهای سال 97

ساری - ایرنا - بارش شدید ودرعین حال طغیان رودخانه ها در واپسین روزهای سال 97 ، شهرها و روستاهای مازندران را غرقابی و برخی مناطق استان را بحرانی کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بارندگی شدید و همراه با وزش باد همان گونه که هواشناسی از هفته گذشته پیش بینی کرده و از عصر روز یکشنبه در مازندران شروع شد بسرعت تمامی مناطق استان را در بر گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


میزان بارندگی به حدی بود که برابر اظهارات کارشناسان هواشناسی طی 30 سال گذشته بارندگی آخر زمستانه با این میزان سابقه نداشت و به همین دلیل هم زیرساخت های موجود بویژه در روستاهاو شهرها تاب تحمل از دست داد. خسارت این وضعیت در شهرهایی مانند سوادکوه ، سیمرغ و میاندورود بیشتر از سایر مناطق بود.
براساس نخستین آمارهای ارائه شده از سوی مدیریت بحران استانداری مازندران بیشترین خسارت ها به مناطق شرقی و مرکزی این استان وارد شد به طوری که چهار روستا به طور کامل تخلیه شد و تمهیدات برای 2 روستای دیگر در حال انجام است .
معاون عمرانی استانداری مازندران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه 12 شهرستان استان درگیر مسائل مربوط بارندگی های شدید و سیلاب ناشی از آن بوده اند، گفت: میزان خسارت ها در هر شهرستان متفاوت است.
مهدی رازجویان با اشاره به اینکه شهرستان های شرقی و مرکزی مازندران بیشترین خسارت را دیده اند، افزود: سیمرغ، نکا ، میاندورود و سوادکوه از جمله شهرستان هایی هستندکه میزان خسارت های بارش شدید باران در آنها زیاد بوده است.
معاون عمرانی استاندار مازندران خسارت های ناشی از بارندگی شدید را آبگرفتگی معابر و واحدهای مسکونی و زمین های کشاورزی اعلام کرد.
وی با تاکید بر اینکه از روزهای قبل ادارات کل هواشناسی و مدیریت بحران مازندران در خصوص وقوع این بارندگی شدید و سیلاب هشدار داده بود، گفت: با توجه به این هشدارها نیروهای امدادی دستگاههای خدمات رسان برای این منظور در حالت آماده باش قرار گرفتند.
رازجویان درباره چرایی خسارت و تلفات با وجود آماده باش و آمادگی قبلی در استان ، توضیح داد: میزان و شدت بارندگی های اخیر به گونه ای بود که عرض رودخانه های مازندران کشش این میزان دبی آب را نداشت و باعث سرریز آن به سمت حاشیه رودخانه ها شد.
وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی در سی سال اخیر بی سابقه بودگفت: بارندگی ها تا به اندازه ای بود که دیواره رودخانه ها نتوانست در مقابل آب ایستادگی بکند و آب به سمت زمین های کشاورزی حاشیه رودخانه ها سرازیر شد و مردم نیز غافلگیر شدند.
رازجویان در خصوص شرایط فعلی استان مازندران پس از سیلاب اخیر گفت که در حال حاضر با توجه به شرایط موجود ، وضعیت در حالت بحرانی قرار دارد بطوریکه امکانات و تجهیزات جوابگو نیست و مردم با دست خالی پای کار آمده اند.
معاون عمرانی استاندار مازندران اضافه کرد: البته با وجود این مشکلات ، تلاش ها برای برقراری خدمات به مردم ادامه دارد و در حال حاضر مشکل آب ، برق و گاز بسیاری از مناطق رفع شده است.
وی گفت : در حال حاضر برق 20 روستای بالادست و ارتفاعات به دلیل بسته بودن راهها قطع است.
رازجویان افزود: همچنین با اقدامات انجام شده قطعی آب در 223 روستای مازندران به 135 روستا کاهش یافته است و امیدواریم با کارهایی که انجام می شود مشکل آب آشامیدنی این روستاها نیز امروز برطرف شود .
وی همچنین از قطعی گاز 13 هزار خانوار روستاهای بخش بالاتجن قائمشهر به عنوان بخش دیگری از خرابی های سیل اخیر اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر 2 هزار خانوار منطقه با مشکل قطعی و افت فشار گاز مواجه هستند و این مسائل بزودی برطرف خواهد شد.
رازجویان در خصوص برآورد خسارت های باران شدید اخیر هم اظهار داشت: بعد از پایان بارندگی و چند روز آینده ، میزان خسارت های این حادثه اعلام خواهد شد .
اداره کل هواشناسی مازندران که بارش های اخیر را رکودشکنی سی ساله باران آخر زمستان در این استان توصیف کرد ، گزارش داد که بیشترین بارش باران از ایستگاه بندرامیرآباد در شرق مازندران با 145میلمتر به ثبت رسید.
همچنین این اداره کل گزارش داد بارش باران در این استان در تعطیلات نوروزی ادامه خواهد داشت و روزهای نخست سال 98 نیز این بارش باران در مناطق جلگه ای و بارش برف در ارتفاعات شرایط جوی غالب در این استان می باشد .
** تلفات بارندگی
بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب در مازندران علاوه بر خسارت به زیر ساخت های شهری و روستایی با تلفات جانی هم همراه بوده است.
معاون استانداری مازندران از مرگ سه نفر براثر این حادثه طبیعی خبرداد و گفت که یک نفر براثر سقوط سنگ از کوه و 2 نفر در رودخانه دارابکلا مفقود شدند.
/1899 2096

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سيل خسارت مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۴۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنگان سربیشه با ۱۷ میلی متر رکوردار بارش باران در خراسان جنوبی شد

جواد نخعی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: تا پایان وقت امروز برای خراسان جنوبی توده هوای ناپدار در منطقه و به ویژه در نیمه شرفی استان، رگبار و رعد و برق، خطر برخورد با صاعه و ایجاد روان، سیلابی شدن برخی از مناطق به ویژه در شهرستان‌های درمیان و سرییشه و نقاطی از قاین و زیرکوه پیش بینی می‌شود.

سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه در مورد دما نیز در خراسان جنوبی روند کاهشی دارد و هوا خنک‌تر خواهد شد، بیان کرد: بیشترین میزان بارندگی در ۲۴ ساعت گذشته برای کنگان سربیشه با ۱۷ میلی متر بارندگی بوده است.

نخعی ادامه داد: در مراکز شهرها نیز بیشترین میزان بارندگی مربوط به اسدیه با ۹ میلی متر بوده است و برای ایستگاه فرودگاهی بیرجند هشت میلی متر بارندگی ثبت شده است.

وی با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی یادآور شد: از همه هم استانی‌های عزیز می‌خواهیم که به هشدارها توجه لازم را داشته باشند.

کد خبر 6077373

دیگر خبرها

  • بارندگی‌ در پاکستان جان ۲۱ نفر را گرفت
  • بیشترین میزان بارش‌ها در کدام نقاط استان کرمان بوده است؟
  • خسارت ۳ میلیارد ریالی به تأسیسات شهرستان دیر
  • فیروزآباد رکورد دار بارندگی در فارس
  • بارش‌های زیبای بهاری در فارس؛ با برکت، بدون خسارت
  • بارندگی شدید به تأسیسات جنوب استان بوشهر خسارت زد
  • بارندگی و سیلِ روزهای اخیر جان ۳۳ نفر را در افغانستان گرفت
  • بارش‌های بهاری و سیل خروشان در خراسان جنوبی+فیلم
  • کنگان سربیشه با ۱۷ میلی متر رکوردار بارش باران در خراسان جنوبی شد
  • پیش‌بینی وضعیت هوا طی روزهای آینده/ شدت بارندگی در این استان ها