Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@13:40:39 GMT

شهر اولین ‌ها را در نوروز 98 از دست ندهید

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۵۱۶۰

شهر اولین ‌ها را در نوروز 98 از دست ندهید

به گزارش ایرنا 100 سال پیش وقتی نخستین چاه نفت در مسجدسلیمان فوران کرد مردم این شهر هم نمی‌دانستند روزی شهرشان به شهر اولین ها در کشور معروف می شود، همین نام کوتاه 'اولین‌ها' به خودی خود مبرهن معنا و منظور چرایی و علت نامگذاری این شهر برای مخاطب است.
اما اگر بخواهیم چند مورد از این اولین ها را نام ببریم، می‌توان به اولین باشگاه گلف بانوان در کشور، اولین فرستنده خصوصی به نام رادیو نفت، اولین سالن‌های نمایشی و تئاتر کشور، اولین تیم بیلیارد کشور، اولین کارخانه گوگرد سازی، تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب، کارخانه برق، لوله کشی فاضلاب، راه آهن، فرودگاه، باشگاه تفریحی، سینما و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. اشاره کرد.
مسجدسلیمان در شمال شرقی خوزستان و در 125 کیلومتری اهواز واقع شده که از شمال به دزفول، از شرق به استان چهارمحال وبختیاری و ایذه، ازجنوب به رامهرمز و از غرب به شوشتر محدود می شود، این شهرستان به واسطه داشتن آب و هوایی مطبوع و مکان‌های گردشگری و طبیعی زیبا و بکر در دامنه کوه‌های زاگرس مکانی مناسب برای مسافران و گردشگران است.

** چاه نمره یک
چاه نمره یک، نام نخستین چاه نفت خاورمیانه است که در مسجدسلیمان قرار دارد، این چاه نفت در منطقه‌ای به نام میدان نفتون در منطقه دره خرسون یا دره خرسان به نفت رسید و اولین بار در سال 1286 خورشیدی حفاری شد، چاه نمره یک هم‌اکنون در مرکز شهر مسجدسلیمان زیر نظر شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب قرار دارد و به صورت موزه از آن نگه داری می شود.

** پالایشگاه بی‌بیان
در چهار کیلومتری مسجدسلیمان پالایشگاه بی بیان واقع شده که این پالایشگاه حدود 80 سال پیش تاسیس شده و تا سال 1352 مورد بهره برداری قرار می‌گرفت.

** معبد برد نشانده
معبد برد نشانده جزو آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است که در 16 کیلومتری مسجدسلیمان و در جاده سد شهید عباسپور قرار دارد این معبد متعلق به دوره هخامنشیان است و از قدیمی‌ترین عبادتگاه‌های رو باز ایرانی به شمار می رود، نقوش برجسته روی سنگ‌های آن مربوط به عهد اشکانیان است.

** تپه باستانی کَلْگه زرّی
تپه باستانی کلگه زرّی (زرین) در جنوب شهر مسجدسلیمان و در منطقه کلگه واقع شده و به هزاره سوم پیش از میلاد مربوط است آثار کنده‌کاری شده مربوط به دوره حضرت ابراهیم (ع) بر روی صخره‌ای در کلگه زرین، بیانگر پذیرش این دین از سوی مردم بوده است.

** معبد جاویدان
آتشکده یا معبد جاویدان یا صفه سرمسجد از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی و باستانی به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی کشور است که در شمال شرقی شهر مسجدسلیمان قرار دارد در متون تاریخی قدمت آن حتی تا قرن هفتم پیش از میلاد نیز ذکر شده و مهمترین مشخصه معماری این بنا استفاده نکردن از ملات و گذاشتن سنگ خشک روی سنگ خشک دیگر است.
براساس گفته های پروفسور گیرشمن، حتی تخت جمشید نیز با الگوگیری از این معبد ساخته شده است.
به گفته باستان شناسان هر کدام از سنگ‌های بزرگ به کار رفته در این معبد چهار تا پنج تن وزن دارد از محوطه این معبد نیز ظروف سفالی، سکه‌های قدیمی، مجسمه و آثار کهنی به دست آمده که هم اکنون در موزه‌های داخل و خارج ذدر معرض دید قرار داده می شوند.

** دشت گلگیر
دشت گلگیر از مناطق زیبای مسجدسلیمان است که در 38 کیلومتری شمال شرقی این شهر واقع شده است این دشت در فصل بهار مملو از گل و سرسبزی و زیبایی است علاوه بر این گلگیر چشمه آب گوگردی دارد که آب آن به صورت خودجوش از اعماق زمین می جوشد و در زمستان و پاییز آب آن گرم است و در تابستان و بهار آب آن خنک است، گوگرد موجود در آب این چشمه از نظر درمانی خواص زیادی دارد و می تواند درمان کننده دردهای مفصلی باشد.

** منطقه شکار ممنوع شو و لندر
منطقه شکار ممنوع شو و لندر در مسجدسلیمان در زاگرس جنوبی واقع شده، و تنوع گیاهی و جانوری و شرایط اکولوژیکی این منطقه آن را به یکی از مناطق ارزشمند خوزستان و کشور از نظر حیات وحش جانوری و قابلیت های بالای زیستگاهی تبدیل کرده است، این منطقه به دلیل تنوع گیاهی، جانوری و شرایط اکولوژیکی، از مناطق ارزشمند خوزستان و کشور از نظر حیات وحش بوده و از جمله زیستگاه سمندر امپراتور است.

**دشت شیمبار
دشت شیمبار یا شیرین بهار، در مرز استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری و در 75 کیلومتری مسجدسلیمان واقع شده است و از جاذبه‌های تفریحی این شهرستان به شمار می رود، این منطقه از یک طرف در دامنه کوه دلا قرار دارد و محدودۀ آن از سرحونی شروع شده و شیرین بهار را به 2 بخش بالا و پایین تقسیم می کند، شیرین بهار شامل مناطقی همچون؛ تنگ سنو (تنگ سنان)، پل نگین، گذرگاه، امامزاده صالح ابراهیم است.
وجود چشمه های متعدد و آبشارهای زیبا و همچنین وجود رودخانه ای معروف به شط شیمبار در کنار جنگل پوشیده از انواع درختان بلوط، بادام، بوته های وحشی مانند قارچ، و انواع مرکبات، انگور کوهی، توت، انار و سیب زیبایی خاص به این منطقه داده است، وجود کوه های سر به فلک کشیده و مناسب کوهنوردی و پوشیده از گل و بوته متنوع و انواع حیوانات زیبایی منطقه را دوچندان کرده است.

** آبشار نگین
آبشار نگین مسجدسلیمان، در روستایی به همین نام در محلی دورافتاده در میان کوه ها و دشت های منطقه شیمبار در شمال دریاچه سد شهید عباسپور واقع شده است، بهترین مسیر بازدید از این مسیر و آبشار آن، مسیری است که از مسجدسلیمان به روستای آب شلال منتهی شده و از آنجا با حدود چهار ساعت کوهپیمایی به روستای بکر و دست نخورده نگین و آبشار بسیار زیبای آن می رسد البته از مسیر شهرکرد، جونقان، بهشت آباد و پس از گذر از گردنه های کوه میلی و چمن گلی میز می توان به این منطقه دسترسی یافت که بیشتر برای کوهپیمایی مناسب است، در بالای این آبشار مرتفع دهانه ای است که آب را به طرف دیگر کوه هدایت می کند و باعث پدید آمدن آبشاری می شود که همچون نگینی بر پهنای این دیار بکر و دست نخورده می درخشد.
در پایین دست آبشار نیز دشت زیبای 'نگین' واقع است که به کناره های دریاچه سد شهید عباسپور منتهی می شود مناظری بسیار زیبا و رویایی به همراه دشت های پر از شقایق در دامنه های پوشیده از درختان بلوط و دیواره هایی باشکوه و صخره ای و مهمتر از همه، دره هایی ژرف و هیجان انگیز، برزیبایی این منطقه افزوده اند، این منطقه زیبا در 100کیلومتری شمال شرق مسجد سلیمان و حدفاصل استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

**بقعه متبرکه امامزاده هفت شهیدان
امامزاده ای که در روستای هفت شهیدان در بخش مرکزی مسجدسلیمان قرار دارد مربوط به سادات تلغر است که گفته می شود هفت نفر بودند و نسبت خود را به سید عبدالله بن موسی کاظم می رساندند این هفت تن، شامل پنج مرد و 2 زن بودند، محل این امامزاده، در میان گورستان روستای هفت شهیدان، واقع شده‌است.

** چم آسیاب
دشت چم آسیاب در فاصله پنج کیلومتری از شهر مسجدسلیمان و در مسیر جاده اندیکا قرار دارد چم آسیاب به واسطه چشمه های فراوان و وجود باغات در فصل بهار پذیرای مهمانان بسیاری از سایر نقاط است.

** سد شهید عباسپور
سد شهید عباسپور یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که روی رودخانه کارون در جنوب باختری ایران احداث شده‌ است این سد در 50 کیلومتری شمال شرقی شهر مسجدسلیمان واقع شده‌است.

** سد تفریحی تمبی
سد تفریحی تمبی با چشم اندازی زیبا در جوار نیروگاه برق بازار تمبی، با منظره ای دیدنی مکانی زیبا برای گردشگران و مردم محلی مسجدسلیمان است به طوری که در روزهای تعطیل می توان در این منطقه تعداد زیادی از شهروندان که برای استراحتی چند ساعته به دل طبیعت زده اند را مشاهده کرد این منطقه زیبای تفریحی در پنج کیلومتری جنوب شهر مسجدسلیمان در کنار محله بازار تمبی واقع شده است.

** پارک جنگلی تمبی
پارک جنگلی تمبی که در کنار سد تفریحی این منطقه قرار دارد با چشم اندازی طبیعی، با آلاچیق های ساخته شده، مکانی زیبا برای گردش است این منطقه در 6 کیلومتری جنوب شهر مسجدسلیمان در نزدیک نیروگاه برق تمبی قرار دارد.
7164/6068
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری طبیعت مرکبات نوروز 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۵۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آگهی‌های دروغین اجاره ارزان خانه؛ بیعانه ندهید!

 «نصف حقوقم را به عنوان بیعانه کارت به کارت کردم تا خانه را اجاره ندهد؛ اما دیگر جواب تلفنم را نمی‌دهد»؛ این جمله را آقای مردانی می‌گوید که با دیدن آگهی اجاره آپارتمان با شرایط و قیمت مناسب در دیوار و صحبت با آگهی‌دهنده، ۱۰ میلیون تومان بیعانه واریز کرده است.

«با آغاز فصل اجاره و نقل و انتقالات مسکن، شاهد افزایش ثبت آگهی‌های دروغین در پلتفرم‌های سایت‌های واسطی مانند دیوار هستیم»؛ سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا فراجا این جمله را گفته و می‌افزاید که افراد سودجو با سوءاستفاده از موقعیت و با ثبت آگهی‌های جعلی در سایت دیوار با «قیمت‌های پایین‌تر از عرف تعیین‌شده» و استفاده از ترفند‌های خاص و جلب نظر مشتریان در خصوص تضمین معامله، «مبالغی را تحت عنوان بیعانه از مشتریان دریافت می‌کنند و پس از واریز وجه دیگر پاسخگوی تعهدات خود نیستند».

مجرمان فضای مجازی با مهندسی مسائل روز و نیاز‌های مخاطب و بکارگیری انواع روش و ترفند‌ها از شهروندان کلاهبرداری می‌کنند؛ اجاره و فروش ارزان قیمت منزل، خودرو و کالا، ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا، کالابرگ الکترونیکی، کارت سوخت، اینترنت رایگان و برنده شدن در انواع قرعه‌کشی‌های رادیویی و تلویزیونی و ... از جمله ترفند‌های کلاهبرداران مجازی است.

سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا با بیان اینکه میزان کلاهبرداری اینترنتی حدود ۳۷ درصد است، معتقد است که یکی از مهمترین دلایلی که مجرمان سایبری می‌توانند در رسیدن به اهداف مجرمانه خود موفق باشند اعتماد هموطنان است؛ این در حالی است که سرهنگ مهدی فرازپور رئیس پلیس فتا استان قم می‌گوید که «طمع و کنجکاوی در مواجهه با فضای مجازی باید کنترل شود که این موارد مهمترین شگرد مجرمان سایبری است».
کلاهبرداری اینترنتی و سایبری مختص ایران نیست؛ اف‌بی‌آی (FBI) اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۱۲.۵ میلیارد دلار خسارت به‌خاطر کلاهبرداری آنلاین به مردم آمریکا وارد شده است.

راهرو‌های پلیس فتا پر است از مالباختگانی که برای پیگیری پرونده خود از این اتاق به آن اتاق می‌روند؛ با اینکه تعدادی از شاکیان و مالباختگان از پیگیری و حصول پرونده کلاهبرداری ناامید بوده و پول خود را از دست رفته می‌دادند، اما سردار منتظر المهدی سخنگوی پلیس از کشف ۸۷ درصدی جرایم سایبری خبر داده و می‌گوید که تعداد پرونده‌های مکشوفه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۲۱ درصدی همراه بوده و در جریان رسیدگی به پرونده‌های سایبری تعداد ۴۲۳ فقره پرونده مهم، عمده و کثیرالشاکی یابش و ۹۰۵ نفر در این رابطه دستگیر شدند.

احمد موقری سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی می‌گوید که «تعلیق حساب‌های بانکی و انسداد شماره تلفن‌های در اختیار کلاهبرداران، به روز رسانی و تکمیل مشخصات دقیق حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی، ارسال پیام‌های انبوه هشدار و تهیه و تولید محتوای آموزشی مناسب از جمله راهکار‌های مبارزه و کاهش جرایم سایبری است».
وی همچنین بر تقسیم کار دستگاه‌های دولتی با هدف پیشگیری از کلاهبرداری‌های پرتکرار در فضای مجازی و نیز استفاده از فناوری‌های نوین مثل هوش مصنوعی برای جلوگیری از بروز جرایم مربوطه تاکید دارد.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • چند شهید و زخمی در حمله رژیم صهیونیستی به رفح
  • حزب‌ الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد
  • حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد
  • این خبرها را از دست ندهید
  • برف سنگین در بهار کروات‌ها را شگفت‌زده کرد + فیلم
  • برگزاری دیدار استقلال ملاثانی - سپاهان در مسجدسلیمان
  • حمله‌های بامدادی اشغالگران صهیونیست به کرانه باختری
  • بارش شهابی -Puppid 2024π را از دست ندهید
  • تماشای ماه صورتی آوریل را از دست ندهید
  • آگهی‌های دروغین اجاره ارزان خانه؛ بیعانه ندهید!