Web Analytics Made Easy - Statcounter

احسان قبول روز چهارشنبه در سالروز ولادت با سعادت امیر المومنین علی (ع) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این که فقط به فضائل و ویژگیهای اخلاقی ایشان در قالب سخنرانی بپردازیم دیگر نمی تواند برای نسل امروز راهگشا باشد و موجب شود که آنها بتوانند با این الگوی کامل انسانیت ارتباط برقرار کنند.
وی ادامه داد: نسل امروز با سوالاتی در این خصوص مواجه است که باید به شیوه هنرمندانه و با استفاده از ابزارها و رسانه های مختلفی که در حال گسترش هستند به آنها پاسخ داد مثلا سوالی که در جامعه وجود دارد این است که در سخنان امام علی (ع) موضوعاتی در مورد ایثار و از خودگذشتگی نسبت به جامعه شنیده می شود ولی این شنیده ها در رفتارهای کنونی کمتر مشاهده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از یک سو سیره امام علی (ع) و دقت و وسواس او در حفاظت از بیت المال را شاهد هستیم و از سوی دیگر با اخبار روزانه در مورد اختلاسها و سوء استفاده های مالی رو به رو هستیم بنابراین فاصله بین گفتاری که از آن امام به ما منتقل می شود و برخی رفتارها باعث می‌شود افراد و جوانانی که به پاسخ نمی رسند سعی کنند صورت مساله یعنی سلوک و حکومت داری آن حضرت را از ذهن خود پاک کنند.
قبول افزود: در چنین شرایطی اگر کار با رسانه را به عنوان یک دانش و علم مد نظر قرار دهیم و بتوانیم محتوای حکومت داری امام علی (ع) را با مقتضیات زمان به مردم معرفی کنیم می توانیم به گوشه ای از ابهامات جامعه و سوالات مطرح شده پاسخ دهیم.
وی ادامه داد: یکی از بهترین ابزارها یا رسانه ها برای ساخت جامعه، شعر و داستان است در صورتی که شاعر با احساس امنیت کامل بتواند تناقضات سطوح مختلف جامعه و مردم و همچنین شناخت و بینش صحیحی که از بزرگانی مانند امام علی (ع) دارد را مطرح کند و در این صورت تاثیر بسیار شگرفی در جامعه ایجاد خواهد کرد؛ همچنین ظرفیت دیگر رسانه ها مانند سینما و موسیقی نیز می تواند در نشان دادن وجوه مختلف این بزرگمرد تاریخ تاثیر داشته باشد.
عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تقریباً هر جایی که در ادبیات فارسی با نظریه مدینه فاضله روبه ‌رو هستیم به شیوه حکومت داری امام علی (ع) ارجاع می شود یعنی کسی که هیچ طمع مالی نسبت به حکومت ندارد و خودش را کاملا در خدمت حکومت اسلامی قرار داده است و آخرین نفری است که سهمی را برای خودش در نظر می‌گیرد و هیچ فرقی بین خود و دیگر مردم قائل نمی شود.
قبول افزود: تاثیرگذارترین آثار در ادبیات فارسی متاثر از قرآن، گفتار پیامبر و امام علی (ع) و سایر بزرگان دین بوده است و نهج البلاغه یکی از منابع مورد استفاده تمامی ادیبان، شاعران و نویسندگان ادبیات فارسی به خصوص در دوره کلاسیک بوده است.
وی ادامه داد: با توجه به این که نهج البلاغه پیش از ظهور شاعران بزرگ ایران همانند فردوسی، مولوی و حافظ وجود داشته است عملاً تاثیرگذاری آن را در آثار این شاعران و نویسندگان شاهد هستیم و می توان گفت که برخی از احادیث و سخنان مولای متقیان حضرت علی (ع) در شاهنامه ترجمه شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کتابهای بسیاری با موضوع تاثیر قرآن و حدیث بر ادبیات فارسی نوشته شده است که در آنها به این نکته توجه شده که اندیشه های امام علی (ع) به عنوان حاکمی که در درون فضای اسلامی حضور داشته است از شخصیتی جهانی نشان دارد که مبتنی بر مبانی عقلی و حکمی رفتار می‌کند.
قبول افزود: در سفری به لبنان با جرج جرداق نویسنده کتاب مشهور ' علی؛ صدای عدالت انسانی ' دیدار داشتم که می گفت نهج‌البلاغه را بیش از 10 بار خوانده است و آن را اثری بزرگ و مانیفست و طریق زندگی انسانی معرفی می کرد.
وی ادامه داد: فرد دیگری که با او در این خصوص ارتباط داشتم جورج شکور شاعر مسیحی معاصر لبنان است که برخی از اشعارش به مدح امام علی(ع) اختصاص یافته است همچنین پروفسور ویکتور الکک لبنانی یک پژوهشگر و استاد فقید زبان و ادبیات فارسی بود که معتقد بود در دوره آغاز اسلام، در بزنگاههای مختلف تاریخی آن حضرت می توانست دست به شمشیر ببرد و جنگی ایجاد کند ولی وقتی مصالح کلی را در نظر می گرفت با شیوه مسالمت آمیز کارها را به پیش می برد و تنها در جاهایی که ضرورت وجود داشت جنگ را به عنوان گزینه آخر مد نظر قرار می داد.
قبول گفت: شیوه تساهل و تسامح و صلح گرایانه حضرت امام علی (ع) برای شاعران غیر مسلمان بسیارجذاب بوده است و می توان گفت غیر از شاعران عرب دیگر شاعران و نویسندگان نیز از هندوستان، روسیه و نقاط مختلف جهان از این بعد شخصیت امام علی (ع) متاثر شده اند.
1922/2030
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 شاهنامه عضو هیات علمی دانشگاه مد مسالمت آمیز هندوستان 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۵۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی نامزد‌های دومین جشنواره «عروسک‌خونه»/ زمان و مکان اختتامیه اعلام شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هیئت داوران دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی؛ «عروسک‌خونه» متشکل از محمد بحرانی، امیر سلطان احمدی، حسین نعیمی ذاکر، آرش مصطفایی، رضا مهدی زاده، سارا روستاپور، سمیه عبدالله زاده، میترا کریم‌خانی و فاطمه امینی نامزد‌های این دوره از جشنواره را معرفی کردند.

همچنین مراسم اختتامیه این جشنواره عصر شنبه، ۸ اردیبهشت ماه در سالن اصلی برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

۲۲ گروه نمایش عروسکی از سراسر کشور در دومین دوره «جشنواره عروسکخونه» به رقابت پرداختند. اسامی نامزد‌ها در بخش‌های مختلف بدین شرح است:

نامزد‌های بخش نمایشنامه:
۱-    حدیثه مرادی برای نمایش «مترسک و آدم برفی»
۲-    فاطمه موسوی ثابت برای نمایش «جادوی مهربانی»
۳-    عفت سخائیان برای نمایش «کی از همه پر زورتره»
۴-    سید حسین فدایی حسین برای نمایش «خرگوشک و رودخانه»

نامزد‌های بخش کارگردانی:
۱-   عفت سخائیان برای نمایش «کی از همه پر زورتره»
۲-   فاطمه موسوی ثابت برای نمایش «جادوی مهربانی»
۳-   زهرا طباطبایی برای نمایش «خرگوشک و رودخانه»
۴-   سیده معصومه زیوری برای نمایش «راز»

نامزد‌های بخش طراحی و ساخت عروسک:
۱-  سیده معصومه زیوری برای نمایش «راز»
۲-   بهنام فعلی و عفت سخائیان برای نمایش «کی از همه پر زورتره»
۳-   ریحانه کیخواه، صبا ملایی، یسنا ملایی و مبینا رضایی برای نمایش «جادوی مهربانی»
۴-  فاطمه رئوفی برای نمایش «خرگوشک و رودخانه»

نامزد‌های بخش عروسک‌گردانی:
۱-   صبا ملایی، مبینا رضایی، ریحانه کیخواه، یسنا ملایی و ستایش ساسولی برای نمایش «جادوی مهربانی»
۲-   قاسم انصاری شاد برای نمایش «آدم‌های بافرهنگ»
۳-  معصومه کول، فاطمه زهرا زوری، یاسمین حمیدی، مینا غلامپور شهری، ریحانه کیخواه و شیما رمرودی برای نمایش «دو دریچه»

نامزد‌های بخش صداپیشگی:
۱-  میترا مرادی برای نمایش «کفشدوزک بداخلاق»
۲-   سهیلا میرزاخانی برای نمایش «مورچه‌های بامزه»
۳-  میثم میثاقی و سعید تاجیک برای نمایش «امانت فروشی آمیرزا»
۴-  نیایش سروش، محبوبه نصیرفر و نرگس صفامنش برای نمایش «خرگوشک و رودخانه»

نامزد‌های بخش طراحی هنری:
۱-   فاطمه موسوی ثابت برای نمایش «جادوی مهربانی»
۲-  رعنا گرشاسبی برای نمایش «شازده کوچولو»
۳-   مهری فربدزاده برای نمایش «خورشید خانم کجایی»
۴-   حدیثه مرادی برای نمایش «مترسک و آدم برفی»

لازم به ذکر است اخذ آرای مردمی برای انتخاب سه گروه نمایشی برگزیده از طرف مخاطبان تا چهارم اردیبهشت ماه ادامه دارد و نتایج آرا در روز اختتامیه همراه با تجلیل از پیشکسوتان فعال در حوزه نمایش عروسکی اعلام می‌شود.

دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیون؛ «عروسک‌خونه» به همت مرکز سیمرغ سازمان صدا و سیما و به دبیری علی خواجه برگزار شده و محمدصادق باطنی، مدیر شبکه کودک، رئیس شورای سیاست‌گذاری آن است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شب شعر «به یاد کمال» با حضور شاعران کشوری در منطقه ۳ اصفهان
  • معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر
  • ببینید | سبب غائب شدن امام زمان(عج) کیست؟
  • معرفی نامزد‌های دومین جشنواره «عروسک‌خونه»/ زمان و مکان اختتامیه اعلام شد
  • برنامه ملی گسترش انس عمومی با ادبیات فارسی تصویب می‌شود
  • روند تصویب برنامه ملّی گسترش انس عمومی با ادبیات کهن فارسی در شورای فرهنگی عمومی
  • قزوه: جشنواره «نفس پاک» با شاعران فارسی زبان برگزار می‌شود
  • معرفی برترین‌های جایزه سالانه ادبی بشیر علوی در منطقه دلوار
  • ایرانیان همچنان عاشق کتاب فیزیکی هستند/ کتاب‌هایی که از نمایشگاه تهران خریده‌ام به اندازه یک کتابخانه بزرگ است
  • ایرانیان همچنان عاشق کتاب فیزیکی هستند/کتاب‌هایی که از نمایشگاه خریده‌ام به اندازه یک کتابخانه بزرگ است