Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@23:06:10 GMT

به بهانه 29 اسفند روز سرنوشت ساز تاریخ صنعت نفت ایران

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۵۷۷۵

به بهانه 29 اسفند روز سرنوشت ساز تاریخ صنعت نفت ایران

امروز ملی شدن صنعت نفت وارد سال شصت و هشتم خود شد. صنعتی که در بدترین شرایط، از جنگ گرفته تا تحریم به هر طریقی بود روی پای خود ایستاد، اما با چالش‌های بزرگی دست به گریبان است که وزیر نفت مهم‌ترین آن را افزایش بازیافت نفت می‌داند.

به گزارش ایسنا، ۱۱۰ سال از فوران نخستین چاه نفت در ایران و ۶۸ سال از ملی شدن صنعت نفت می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"ملی شدن صنعت نفت"، چهار واژه‌ای که وقتی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند ناخودآگاه سرفرازی را در رگ‌هایمان تزریق می‌کنند، اما شاید کم‌تر کسی از مهم‌ترین هدف آن مطلع باشد. هدفی که بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان آن را کوتاه کردن دست انگلیسی‌ها از نفت ایران می‌داند. البته زنگنه بر این باور است که استقلال واقعی صنعت نفت از نظر مدیریت و اداره این صنعت بعد از انقلاب محقق شد. اما برخی می‌خواهند از ملی شدن برای انزوا استفاده کنند.

وزیر نفت همچنین در پاسخ به این سوال ایسنا که مهم‌ترین چالش صنعت نفت از زمان ملی شدن تاکنون چیست؟ پاسخ داد: مشکل بزرگ ما افزایش بازیافت نفت است. افزایش ضریب بازیافت که زنگنه طی چند سال گذشته مدام بر آن تاکید کرده و حتی چندی پیش اظهار امیدواری کرد این موضوع به یک خواست ملی بدل شود.

پیش‌بینی شده بود تا قبل از سال ۲۰۳۰، ظرفیت تولید نفت ایران تا ۴.۴ میلیون بشکه در روز رشد کند و تا سال ۲۰۴۰ در همان سطح باقی بماند، مشروط بر آنکه پروژه‌های افزایش ضریب بازیافت و استخراج نفت در آینده با موفقیت به اجرا در آیند.

صحبت از افزایش ضریب بازیافت با اینکه مدت‌هاست نقل محافل نفتی است اما همچنان دست یابی به آن یکی از چالش‌های صنعت نفت محسوب می‌شود. طبق آخرین آمار میزان ذخایر هیدروکربور مایع قابل استحصال باقیمانده کشور حدود ۱۵۷ میلیارد بشکه است که در صورت افزایش ۱۰ درصدی متوسط ضریب بازیافت نفت، بالغ بر ۷۰ میلیارد بشکه به حجم ذخایر قابل استحصال نفت افزوده می‌شود. این میزان با احتساب بهای کنونی هر بشکه نفت، معادل سه هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد.

طبق آخرین آمار اعلام شده میزان ضریب بازیافت مخازن نفتی ایران به طور میانگین ۲۷ تا ۲۸ درصد است. میانگین ضریب بازیافت زیر ۳۰ درصد به این معنی است که که اگر حدود ۷۰۰ میلیارد بشکه نفت در اختیار داشته باشیم، تنها حدود ۲۰۰ میلیارد بشکه آن قابل استحصال است.

در این میان ذخیره نفت درجای میدان‌های مشترک غرب کارون حدود ۶۷ میلیارد بشکه است که افزایش تولید ناشی از یک درصد افزایش ضریب بازیافت ۶۷۰ میلیون بشکه و درآمد ملی ناشی از افزایش یک درصد ضریب بازیافت ۳۳.۵ میلیارد دلار خواهد بود.

باید توجه داشت در بحث ضریب بازیافت، بحث چند تریلیون دلار ثروت ملی مطرح است. عربستان سعودی ۵۰ درصد ضریب بازیافت دارد، یعنی از هر ۱۰۰ بشکه نفتی که کشف می‌کند می‌تواند ۵۰ بشکه را تولید و تبدیل به ثروت ملی کند، در حالی که این میزان در ایران ۲۳ تا ۲۵ درصد است یعنی از هر ۱۰۰ بشکه می‌توانیم به طور متوسط ۲۵ بشکه تولید کنیم و در واقع تولید ما نصف تولید عربستان سعودی است و اگر امروز به اندازه عربستان سعودی از تکنولوژی استفاده می‌کردیم تولید ما خیلی بیشتر از تولید فعلی بود.

کارشناسان بر این باورند که اگر ضریب بازیافت‌مان بالاتر بود با این نفت قابل استحصالی که کشف شده است می‌توانستیم ۱۵۰ میلیارد بشکه نفت بیشتر تولید کنیم. این ۱۵۰ میلیارد بشکه همان نفتی است که در این شرایط زیر زمین می‌ماند و به آن دسترسی نخواهیم داشت. ۱۵۰ میلیارد بشکه با نرخ ۱۰۰ دلار حدود ۱۵ هزار میلیارد دلار یا ۱۵ تریلیون دلار است که از دست می‌دهیم.

این موضوع در قراردادهای جدید نفتی (IPC) که توسط وزارت نفت طراحی شده بود دیده شد. قراردادهایی که به دلایل مختلف از جمله چندصدایی در کشور مانع از تحقق و اجرای آن‌ها شد. در حالی که اگر می‌توانستیم ثروت‌های خفته در زیر زمین را تولید کنیم و اقتصادمان را به اقتصاد دنیا گره بزنیم آنقدر در بازار نفت و گاز قدرت داشتیم که بازارها با بازار ما بالا و پایین بشود و در آن شرایط مگر کسی جرأت می‌کرد ما را تحریم کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افزایش ضریب بازیافت صنعت نفت ملی شدن صنعت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۵۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳ برابری ظرفیت تولید برق از انرژی بادی در بریتانیا

بریتانیا با ارائه طرحی با امکان تقویت ۲۵ میلیارد پوندی زنجیره تأمین برق فراساحلی خود، از یک برنامه رشد صنعتی برای سه‌برابر کردن ظرفیت تولید طی ۱۰ سال آینده خبر داد. افزایش اشتغال و سود اقتصادی از جمله مزایای پیاده‌سازی این طرح است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، صنعت بادی فراساحلی بریتانیا از طرح رشد صنعتی برای ایجاد شغل، توسعه زنجیره تأمین سه‌گانه و تقویت ۲۵ میلیارد پوندی اقتصاد بریتانیا رونمایی کرد که نحوه سه‌برابر کردن ظرفیت تولید باد دریایی را طی ۱۰ سال آینده تعیین می‌کند.

صنعت بادی فراساحلی بریتانیا در حال حاضر ۳۲ هزار کارمند دارد و هر مزرعه بادی بزرگ جدید آن دو تا سه میلیارد پوند به اقتصاد کشور می‌افزاید. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ اشتغال در این بخش به بیش از ۱۰۰ هزار نفر افزایش داشته باشد و تا سال ۲۰۴۰ سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید بادی فراساحلی فرصت اقتصادی به ارزش ۹۲ میلیارد پوند برای بریتانیا ایجاد کنند.

اقدامات تعیین‌شده در برنامه رشد صنعتی (IGP) از ۱۰ هزار شغل اضافی در سال پشتیبانی و اقتصاد بریتانیا را تا سال ۲۰۳۵ تا ۲۵ میلیارد پوند بیشتر تقویت می‌کند. استقرار توربین باد در دریا نیز به پنج تا شش گیگاوات در سال افزایش خواهد داشت.

برق فراساحلی در بریتانیا

بریتانیا دومین رتبه جهانی را در احداث پروژه‌های بادی دریایی دارد. امروزه محدودیت‌های زنجیره تأمین در بسیاری از اجزای کلیدی مورد نیاز در مزارع بادی فراساحلی در بازار جهانی احساس می‌شود، بنابراین طرح ارائه‌شده کارخانه‌های استراتژیک جدید و قابلیت‌های تولیدی را شناسایی می‌کند که بریتانیا باید برای محافظت در برابر خطرات زنجیره تأمین و تقویت رشد اقتصادی ایجاد کند. این طرح همچنین پنج حوزه فناوری کلیدی را شناسایی می‌کند که بریتانیا باید سرمایه‌گذاری در آن‌ها را در راستای تضمین ارزش برای صنعت خود در اولویت قرار دهد. این حوزه‌ها شامل طراحی و ساخت پره‌های بادی دریایی و برج‌های توربین، پایه‌ها، کابل‌ها و سایر اجزای کلیدی و خدمات برای پروژه‌های داخل و خارج از کشور است.

علاوه بر این، طرح رشد جدید همچنین پتانسیل صنعت را برای هدایت نوآوری فناوری، تسریع استقرار و کاهش بیشتر اثرات زیست‌محیطی با استفاده از فناوری‌های اتوماسیون و هوش مصنوعی در پروژه‌های جدید برجسته می‌کند و برنامه‌هایی را برای گسترش امکانات آزمایشی برای فناوری‌های پیشرفته مانند مواد جدید برای تیغه‌ها دارد، همچنین به‌عنوان بخشی از تمرکز بر تحقیق و توسعه در یک مؤسسه فناوری پیشرفته جدید بالقوه و یک مرکز نوآوری ملی جدید، طرح‌هایی را برای سکوهای بادی شناور در دریا تنظیم کرده است.

هدف این طرح ارائه یک چشم‌انداز مشترک است که به صنعت، دولت‌های سراسر بریتانیا و سایر سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا سرمایه‌گذاری‌های خود را برای تقویت مشاغل سبز و تولید در بریتانیا هماهنگ کنند و در نظر دارد به بخش خصوصی کمک کند نزدیک به سه‌میلیارد پوند بودجه را در سراسر کشور بسیج کند. طرح رشد صنعتی بریتانیا بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای تقویت سرمایه‌گذاری در بریتانیا در زمینه افزایش رقابت جهانی برای فناوری انرژی پاک است.

کد خبر 745689

دیگر خبرها

  • افزایش بیش‌از ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی
  • افزایش ۳ برابری ظرفیت تولید برق از انرژی بادی در بریتانیا
  • تولید جهانی نفت کاهش یافت
  • جدال سرنوشت‌ساز صنعت نفت و پرسپولیس در روز دربی تهران
  • تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد
  • تولید نفت ایران به ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسید
  • برقراری ۳.۵ میلیون تماس تلفنی با سامانه ۱۴۱
  • برنت ۹۰ دلار و ۷۲ سنت شد
  • ژست سوئیسی استاندارد خودرو قیمت‌ها را افزایش می‌دهد؟
  • پیش‌بینی‌ نفت ۱۰۰ دلاری با حمله رژیم صهیونیستی به ایران