Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@16:53:24 GMT

آسیب اصلی پژوهش از کجا می‌آید؟

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۵۹۲۳

آسیب اصلی پژوهش از کجا می‌آید؟

کارشناس مشاوره و راهنمایی مرکز مشاوره و درمان دانشگاه بیرجند گفت: آسیب در پژوهش و مقاله نویسی از جایی آغاز می‌شود که به جای مساله‌یابی به مساله‌سازی توجه می‌شود.

هادی صمدیه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مقالات اگر بر مبنای خلاءهای پژوهشی موجود باشند، می‌توانند به تولید علم منجر شوند.

وی افزود: آسیب در پژوهش و مقاله نویسی از جایی آغاز می‌شود که به جای مساله‌یابی به مساله‌سازی توجه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس مشاوره و راهنمایی مرکز مشاوره و درمان دانشگاه بیرجند بیان کرد: نکته دیگر آن است که زمانی پژوهش به عنوان یک منبع معتبر به تولید علم منجر می‌شود که به مسائل موجود در جامعه بپردازد به عبارتی مساله ما باشد و نه مساله دیگران. این یک ضعف جدی پژوهش‌های کنونی است.

صمدیه ادامه داد: برای تولید علم، نمی‌توانیم پژوهش را کنار بگذاریم به خصوص نمی‌توانیم پژوهش‌های اکتشافی و کیفی که به تولید علم نزدیکی بیشتری دارند را نادیده بگیریم.

وی تصریح کرد: تقویت بنیه علمی در جوامع، پیش از هر چیز نیازمند این است که به این موضوع توجه شود که علمی که در دانشگاه‌ها در اختیار علم‌آموزان قرار می‌گیرد تا چه میزان متناسب با نیاز جامعه بوده و تا چه میزان جنبه‌های مهارتی افراد را مورد توجه قرار می‌دهد.

کارشناس مشاوره و راهنمایی مرکز مشاوره و درمان دانشگاه بیرجند بیان کرد: به عبارتی تقویت بنیه علمی جوامع زمانی امکانپذیر است که آن علم برای افراد و برای جامعه سودمندی داشته باشد و محدود به کاربست در موقعیت صرف آموزشی نباشد.

صمدیه با بیان اینکه نقش اساتید دانشگاهی به عنوان الگو نیز حائز اهمیت است، اظهار کرد: تقویت بنیه علمی الزاماً به معنای بالا بردن تعداد مقالات و کتب نیست، بلکه ترویج تفکر علمی در بین دانشجویان، مسأله‌ای فراتر از تولید صرف مقالات است.

وی یادآور شد: تفکر علمی زمانی رونق می‌گیرد که افراد یا فراگیران با خواسته خود و با کنجکاوی خود راه کشف کردن ناشناخته‌ها را در رشته‌های خود پیش بگیرند نه اینکه صرفاً معدل بالا به عنوان یک ارزش در اولویت قرار گیرد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهش مقاله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۵۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه در دانشگاه آزاد اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام علی‌اصغر بیگی مدیر مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان در نشست خبری اظهار کرد: سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه با عنوان «نهج‌البلاغه و زیست شرافتمندانه» به مناسبت عید سعید غدیر خم چهارم تیرماه سال ۱۴۰۳ در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت کمیته‌های سیاسی، اقتصاد، مدنی و حقوق، فرهنگی و اجتماعی، روانشناسی، زن و خانواده و جهاد و مقاومت، افزود: کارگروه‌های علمی هرکدام از کمیته‌ها راه‌اندازی شده و در حال فعالیت هستند، همچنین پیش‌نشست‌هایی در راستای برگزاری این کنگره در دانشگاه و حوزه علمیه اصفهان و برخی دانشگاه‌ها داشته‌ایم که آثار و نتایج امیدوارکننده‌ای به همراه داشته است.

مدیر مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان از راه‌اندازی قرارگاه نهج‌البلاغه در آموزش و پرورش استان اصفهان خبر داد و افزود: تاکنون برای حدود یک‌هزار معلم استان اصفهان و ۴۰۰ استاد دانشگاه دوره‌های آشنایی با نهج‌البلاغه یا کارگاه آموزشی برگزار کرده‌ایم، همچنین ۸۰ رابط از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف معرفی شده‌اند و جلساتی با آنها برگزار شده است.

بیگی متذکر شد: دو بخش ویژه دانش‌آموزی و علمی در کنگره پیش‌بینی شده که تاکنون ۸۰۰ اثر در بخش دانش‌آموزی و ۲۸۰ مقاله در بخش علمی از داخل و خارج از کشور به دبیرخانه این کنگره رسیده که این مقالات به «۱۲۰ زبانِ زنده دنیا» ترجمه شده و در اختیار محققان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه با عنوان «نهج‌البلاغه و زیست شرافتمندانه» به مناسبت عید غدیر چهارم تیرماه سال ۱۴۰۳ در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: براساس نظر‌سنجی‌های انجام شده کمتر از ۱۰ درصد از عموم مردم یا حتی جامعه نخبگانی ما با این کتاب انسان‌ساز آشنایی لازم را دارند و باید سعی‌مان بر این باشد که با مبحث مخاطب‌شناسی و تولید محتوای مناسب برای عموم مردم، مقدمات لازم برای انس بیشتر همگانی و جاری و ساری شدن تعالیم این کتاب در زندگی عادی عموم، مهیا شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تلفیق صنعت و دانشگاه توسعه جامعه را رقم می زند
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت در اصفهان
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم
  • جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد
  • آمادگی رفع نیاز فناورانه سازمان سنجش در مقابله با تقلب کنکور
  • معاون وزیر علوم: افزایش تقلب در کنکور ناشی از توسعه فناوری است
  • جزئیات سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه در دانشگاه آزاد اصفهان
  • زمان نام‌نویسی وام شهریه دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد
  • زمان ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی اعلام شد
  • آغاز ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی از اول اردیبهشت