Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@06:15:27 GMT

آئین سنتی نو اوستی در اردبیل برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۶۰۰۳

آئین سنتی نو اوستی در اردبیل برگزار شد

اردبیل- ایرنا- آئین سنتی نو اوستی صبح چهارشنبه در کناره رودخانه بالیخلو در مرکز شهر اردبیل با حضور جمعی کثیری از شهروندان برگزار شد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، آیین 'نو اوستی' (بر روی نهر) هر سال در صبح آخرین چهارشنبه سال با حضور خانواده ها به ویژه بانوان و دختران جوان برگزار می شود.
بسیاری از شهروندان اردبیلی بر این باور هستند که در این روز حاجت ها و نیت ها برآورده می شود و بر همین اساس برای برآورده شدن آرزوها و حاجات خود با در دست داشتن قیچی، جارو و کوزه سفالی در محل پل یدی گوز که بر روی رودخانه بالیخلو اردبیل احداث شده، حضور یافته و دعاگویان آب را جارو یا قیچی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پیش از جارو یا قیچی کردن آب، شرکت کنندگان در این آئین سه مرتبه عرض رودخانه را طی می کنند.
در این آیین دختران جوان نیز کوزه های سفالی را که پیش تر با آب پر شده است، می شکنند.
شرکت کنندگان در این آیین، با پرتاب لنگه کفش کهنه به رودخانه با نیت از بین بردن تنگناها، فشارها و کهنگی سال، به استقبال سال جدید می روند.
امسال برنامه های متنوع فرهنگی و هنری از جمله آئین های تکم خوانی، سرود خوانی و برنامه های ویژه گروه های موسیقی توسط ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی استان اردبیل در مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به اجرا درآمده و بخشی از آیین ها نیز در روز نخست سال به اجرا دی می آید.
1905/6016/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي آيين ها نو اوستي اردبيل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۶۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنگ سلامت در مدارس شهرستان گناوه به صدا درآمد

به گزارش خبرنگار مهر؛ فرماندار شهرستان گناوه صبح یکشنبه در آئین نمادین نواختن زنگ سلامت در دبستان حضرت رسول اکرم (ص) این شهر، ضمن گرامیداشت هفته سلامت در جمع دانش آموزان این مدرسه افزود: سلامت مقوله بسیار مهمی برای تک تک آحاد جامعه به خصوص دانش آموزان و آینده سازان کشور است و با رعایت برخی نکات از جمله تغذیه سالم و تحرک بدنی می‌شود به این مهم دست یافت.

محمدتقی صفری افزود: دانش آموزان برای پیشرفت در تحصیل خود باید جسمی سالم داشته باشند تا بتوانند بدون دغدغه و با آرامش در درس و تحصیل موفق عمل کنند.

مدیر آموزش و پرورش گناوه نیز در این آئین از تلاش‌ها و همکاری‌های بخش بهداشت و درمان شهرستان گناوه به منظور ترویج و گسترش سلامت تقدیر کرد.

ضرغام مردانی گفت: امروز به مناسبت هفته سلامت، زنگ سلامت در همه مدارس شهرستان نواخته می‌شود که این آئین به صورت نمادین با حضور مسئولان در مدرسه حضرت رسول اکرم همراه با صبحانه سالم و برنامه‌های متنوع برگزار شد.

در پایان این مراسم برنامه سفره صبحانه سالم برگزار شد.

هفته ملی سلامت سال ۱۴۰۳ از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با شعار «سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت» برگزار می‌شود.

کد خبر 6084245

دیگر خبرها

  • باران بهاری در راه مازندران
  • آئین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی خراسان شمالی برگزار شد
  • لزوم لحاظ استانداردهای وزارت بهداشت در آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو
  • دهمین آیین تک چراغ در مراسم میثاق با هنرمندان در مشهد برگزار شد
  • ابلاغ آیین‌نامه شورای ارزشیابی هنرمندان صنایع‌دستی، هنر‌های سنتی و میراث‌داران تمدنی
  • زنگ سلامت در مدارس شهرستان گناوه به صدا درآمد
  • آیین‌نامه شورای ارزشیابی هنرمندان صنایع‌دستی، هنر‌های سنتی و میراث­‌داران تمدنی
  • آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • آیین سنتی ورف چال در مازندران
  • آیین سنتی برف چال در مازندران