Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-30@03:33:21 GMT

زیلوی میبد؛ فرش سلامت با شهرتی جهانی

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۶۵۷۵

زیلوی میبد؛ فرش سلامت با شهرتی جهانی

استفاده از زیلو قدمتی بسیار دارد به طوری که گفته می‌شود قرن‌ها قبل از اسلام نیز بافت زیلو رایج بوده است. یکی از کاربردهای رایج زیلو استفاده از آن در امکان مذهبی بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، استان یزد علاوه بر جاذبه‌های گردشگری زیادی که دارد، دارای صنایع دستی و شیرینی‌های متعدد نیز هست که می‌تواند سوغاتی بسیاری مناسی برای کسانی که به یزد سفر می‌کنند، باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سلسله مطالبی برخی از سوغاتی‌های شاخص استان یزد را به طور اختصار معرفی می‌کنیم:

زیلو

زیلو یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی یزد است که قدمت آن به صدها سال قبل برمی‌گردد. همچنین زیلو یکی از کالاهای تجاری ایران نیز بوده است. این زیرانداز به علت خنکی، در فصل تابستان بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفته است. یکی از مهم‌ترین مراکز زیلوبافی شهر میبد یزد است که قدیمی‌ترین زیلو در حال حاضر به این منطقه نسبت داده می‌شود و می‌توان آن را در مسجد جامع شهر میبد دید.

نخ مورد استفاده در بافت زیلو پنبه است و طرح‌های بسیار زیبایی مانند زلفک، رکنه دونی، هشت‌پر بزرگ و کوچک، بند رومی و کلید بر آن زده می‌شود. رنگ آبی و سفید از رنگ‌های غالب در بافت زیلوها هستند و گاهی از رنگ نارنجی، قرمز و سبز هم در بافت آنها استفاده می‌کنند. رنگ‌های به کار رفته در بافت زیلوها رنگ‌های طبیعی هستند که از گیاهانی مانند روناس، پوست گردو و … به دست می‌آیند.

استفاده از زیلو قدمتی بسیار دارد به طوری که گفته می‌شود قرن‌ها قبل از اسلام نیز بافت زیلو رایج بوده است. یکی از کاربردهای رایج زیلو استفاده از آن در امکان مذهبی بوده است.

زیلو فرش سلامت

زیلو در واقع بافته‌ای کویری است و در مناطق گرمسیری حاشیه کویر بافته می‌شود و به دلیل آنکه گرما را جذب نمی‌کند برای این مناطق مناسب است. زیلو را به‌عنوان فرش سلامت معرفی می‌کنند، چون تنها دست‎‎بافته‌ای است که تماماً با گیاه تهیه می‌شود.

از فواید زیلو این است که به طبیعت باز می‌گردد و پس از کهنه شدن و غیرقابل استفاده شدن، در گودالی در کنار گیاهان چال می‌شده‌اند تا به‌عنوان کود گیاهی برای بقیه گیاهان مورد استفاده قرار بگیرند.

زیلو معمولاً در قالب دو رنگ بافته می‌شود که ترکیب رنگی آن نیز متناسب با کاربرد آن تعیین می‌شود. البته امروزه با نوآوری‌های انجام شده بر تنوع رنگی آن افزوده شده است.

نقش‌های زیلو نیز دارای تنوع گسترده‌ای است که وابسته به مهارت استادکار است. نقش‌های رایج زیلو به 70 نقش می‌رسد که اکثر آنها دارای نامهای محلی است. زیلو از نظر ابعاد نیز براساس کاربرد در اندازه های مختلفی بافته می‌شود.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۶۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسگری دقیق برای نظارت بر سلول‌های قلب ساخته شد

پژوهشگران نانوحسگر زیست‌الکترونیکی ساختند که می‌تواند به صورت مستمر روی سلول‌های قلب نظارت داشته باشد.

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه ماساچوست و انستیتوی فناوری ماساچوست (MIT) موفق شدند سامانه‌ی مشبک زیست‌الکترونیکی شبیه به بافت انسان بسازند که در آن آرایه‌هایی از حسگرهای گرافنی وجود دارد که قادر هستند به صورت همزمان سیگنال‌های الکتریکی و حرکتی سلول‌ها در محیط آزمایشگاهی را ثبت کنند. این کار روی بافت‌ سلول‌های قلب صورت گرفته است.

این شبکه شبه بافتی می‌تواند همراه با سلول‌های قلب رشد کند و به محققان این امکان را می دهد تا مشاهده کنند که چگونه عملکردهای مکانیکی و الکتریکی قلب در طی فرآیند رشد تغییر می کند. این دستگاه جدید می تواند برای افرادی که در حال مطالعه بیماری‌های قلبی هستند و همچنین کسانی که عوارض جانبی بالقوه سمی بسیاری از داروهای دارویی مشترک را مطالعه می کنند، مفید باشد.

بیماری قلبی عامل اصلی عوارض و مرگ و میر انسان در سراسر جهان است. قلب همچنین نسبت به داروهای درمانی بسیار حساس است و صنعت داروسازی میلیون ها دلار برای آزمایش روی این اندام خرج می کند تا اطمینان حاصل شود که محصولات آنها ایمن هستند.

با این حال، راه های نظارت مؤثر در بافت قلبی زنده بسیار محدود است. تا حدودی، این امر به این دلیل است که حسگرهای کاشته شده در قلب زنده بسیار خطرناک هستند، همچنین قلب یک عضله پیچیده است که نیاز به نظارت دارد. جون یائو، استادیار دانشکده مهندسی مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه ماساچوست، می‌گوید: «بافت قلبی بسیار خاص است. این بافت فعالیت مکانیکی دارد، فعالیت‌هایی نظیر انقباض و آرامش که خون را در بدن ما پمپ می کند که برای این کار به سیگنال الکتریکی نیاز دارد.»

به گفته محققان این پروژه، این سامانه جدید از یک میکروبافت سه بعدی قلبی برخوردار است که در آزمایشگاه و از سلول‌های بنیادین انسان ایجاد شده است. همچنین در ساخت آن از گرافن استفاده شده است که رسانایی بالایی داشته و به دلیل ساختار حساس و کوچکی دارد می‌تواند حتی کوچکترین انقباض‌های عضلانی را ثبت کند. این حسگر بسیار منعطف بوده و می‌توان آن را به صورت غیرتهاجمی در بافت قلبی قرار داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حسگری دقیق برای نظارت بر سلول‌های قلب ساخته شد
  • برندگان ۱۶ روز از پویش زندگی با آیه‌ها در یزد معرفی شدند
  • وجود يکهزار هکتار بافت تاریخی در شهر موزه‌ها
  • یک کشته و ۷ مصدوم در جاده رابُر - بافت
  • ظروف سفالی سوغات مسافران نوروزی در سفر به میبد
  • برخورد پراید و لیفان با ۷ فوتی و زخمی
  • نوسازی بیش از ۶۰۰ پلاک بافت فرسوده در منطقه ۱۷
  • بافت شهرسازی و معماری در قم باید با نگاه اسلامی باشد
  • درخواست سازمان نظام پزشکی از سازمان جهانی بهداشت برای لغو عضویت رژیم صهیونیستی
  • هیرکان دالانی برای گذر در رمز و راز‌های تاریخ/ گلستان فقط جنگل و دریا نیست