Web Analytics Made Easy - Statcounter

ملی شدن صنعت نفت را بایدطلیعه ای تابناک برای اتحاد دو حق دانست: حق ملت برای مداخله در همه ی شئون خویش و حق داشتن دولت ملی که بتواند حق ملت را اعمال کند.

عصر جدید ، گشایش پرده های جدیدی از بازشناسی انسان بود . انسانِ پیش از مدرن و در حین رنسانس، انسانی بود که مکلف بود وظایف اش را نسبت به ارباب به درستی به انجام برساند و تخطی از این حوزه ی گسترده تکلیف مستوجب مجازات می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

" تکلیف "، روح و بدن جهان کهن بود و انسان منزلت اجتماعی خویش را از قِبَل قبول طاعت بی کراهت به دست می آورد.  نظام ارباب رعیتی نظامی ناکافی برای روح و جسم آدمی بود. با کاسته شدن از قدرت بی مانند کلیسا و نظر ورزی های کسانی چون هابز و هیوم و ماکیاول ، و ایجاد صنعت و گسترش تجارت، دنیا پوست عوض کرد و " حق "  جای "تکلیف" را گرفت.

آدمی حق داشت صاحب رای باشد، حق پیدا کرد مالک ملک خصوصی اش بشود و حق یافت در حریم و حدودش آزاد باشد، تا آنجا که به حریم و حدود دیگران تجاوز نکند. پا بپای این جابجایی در حق و تکلیف که انسان را از نظام بندگی و رعیت بودن به نظام حقِ زندگی ای آزاد داشتن سوق داد و ارباب را جزو مفاهیم از رده خارج تبدیل کرد، مفهوم ملت شدن زاده ی دنیای جدید بود. حق فردی توانست به مثابه حقی اجتماعی خود را برجسته کند و حول خیر جمعی یک ملت را شکل دهد.

ملت یک مفهوم مدرن است همچنان که شخص یا فرد یک مفهوم مدرن بود. ایران نیز با انقلاب مشروطیت وارد  شکل دهی و مطالبه ی این مفاهیم گردید. اما آنجا که به طور واضح توانست به مساله اعمال حاکمیت توسط مفهوم مدرن ملت بر ثروت و اندوخته خود سر و سامانی ببخشد، جنبش ملی نفت بود.

ملی شدن نفت در دو کنش خود را برجسته می کند:

اول آنکه ملت به عنوان یک مفهوم مدرن بروزی در خور از خود نشان می دهد.

دوم مفهوم دولت ملی ، یعنی دولتی که از جانب ملت اعمال حاکمیت می کند، برای نخستین بار در یک مورد حاد و ملی مداخله می کند. ملی شدن صنعت نفت ، نه نماد و سمبول اتحاد دو مفهوم نوین ملت و دولت، بلکه واقعیت و تجسد این اتحاد است . آنچه در این باب جای بحث و فحص جدی را باز می گذارد، آن است که تضاد منافع استعمارگر با جنبش هایی ست که به ایجاد اتحاد ملت و دولت و ورود دولت-ملت به دنیای جدید توسط ملت های شرق و پیرامونی همت می گمارد.

این تضاد نشان می دهد که منافع ملی در کشورهای جهان اول و استعمارگران به نحوی در پروسه ی مدرنیته باز تعریف شده که امکان مداخله ی آنان در سرنوشت ملت های دیگر را برای سود بیشتر همچون حقی قابل اعمال به رسمیت بشناسد. اکنون که دهه ها از  واقعه ملی شدن نفت می گذرد ، هنوز این منازعه در همه سطوح خود قابل ملاحظه است.

اما به عنوان یادبود این ایام، این پرسش هنوز زنده است که تضاد میان حق ملت ها برای اعمال حاکمیت و قلدری کشورهای توانگر جهانی چگونه می توان تعادل برقرار کرد؟ آیا استعمار نو به حق ملت ها و افراد اذعان دارد؟ و اگر آری پس چرا این حق را به مناسبت منافع ملی خود پامال می سازد؟

با این همه کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ نشان داد که قدرت های استعماری  تعارض حاکمیت ملی خود با حاکمیت ملی دیگر ملل را نه با منطق و سازش و انصاف بین المللی بلکه با زور و فشار و براندازی فیصله می دهند. با این وصف باید ۲۹ اسفند را طلیعه ای تابناک برای اتحاد دو حق دانست: حق ملت برای مداخله در همه ی شئون خویش و حق داشتن دولت ملی که بتواند حق ملت را اعمال کند . این روز خجسته  را گرامی می دارم.

 

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000DAI برچسب ها: نفت ، تولید نفت ، کودتا ، ملی شدن صنعت نفت

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: نفت تولید نفت کودتا ملی شدن صنعت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۸۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو‌های تسلا کاهش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری علم  و فناوری آنا به نقل از رویترز، شرکت تسلا پس از کاهش قیمت خودرو‌های خود در ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفته است این کاهش قیمت را در کشور‌های دیگر نظیر آلمان و چین نیز اعمال کند.

این شرکت که با کاهش فروش و تشدید جنگ قیمت خودرو‌های الکتریکی (EVs) میان شدکت‌های سازنده دست و پنجه نرم می‌کند، تصمیم دارد با افت فروش خودور‌های خود مقابله کند و به همین دلیل قیمت را در تعدادی از بازار‌های اصلی تسلا از جمله چین و آلمان کاهش می‌دهد؛ قرار است این کاهش قیمت در برابر خودرو‌های برقی چینی به صورت ویژه اعمال شود.

این کاهش قیمت پس از آن صورت گرفت که تسلا به مدیریت ایلان ماسک، در ماه آوریل گزارش داد که تحویل خودرو‌های جهانی آن در سه ماهه اول سال جادی میلادی برای نخستین بار در نزدیک به چهار سال اخیر کاهش یافته است.

ماسک در پستی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده شرح داده، قیمت‌های تسلا باید مرتباً تغییر کند تا تولید با تقاضا مطابقت داشته باشد.

براساس داده‌های موجود، تسلا به عنوان رهبر بازار خودرو‌های برقی، بیش از یک سال است که با کاهش فروش خودرو‌های خود مواجه شده است. از طرفی، سرعت پایین این شرکت در به‌روزرسانی مدل‌های قدیمیِ ارزان‌تر در عقب‌افتادن آن نسبت به شرکت‌های چینی مؤثر بوده؛ تسلا به دلیل بهره‌بردادی از نرخ بهره بالا نسبت به بروزرسانی مدل‌های قدیمی بی‌توجهی کرده و در این بین با تغییر سلیقه مشتریان خود مواجه شده است.

به گفته سخنگوی تسلا، در بسیاری از کشور‌های دیگر در اروپا، خاورمیانه و آفریقا نیز قرار است کاهش قیمت اعمال شود.

متخصصان حوزه خودرو باور دارند، تسلا در به‌روزرسانی مدل‌های قدیمی خود آهسته عمل کرده، در حالی که رقبای این مدل از خودرو در چین، به عنوان بزرگترین بازار خودروی جهان، مدل‌های بروز و ارزان‌تری را عرضه می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قانون امباپه چیست: خوش‌خدمتی یا فرصت‌طلبی!‏
  • اقدامات شهرهای موفق برای تحقق مفهوم زباله‌صفر
  • تمجید از پایانی که آغازگر حیات شد
  • تمجید از پایانی که آغازگر حیات شد/نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج بنام آرمان بنفشی
  • تمجید از پایانی که آغازگر حیات شد + فیلم
  • اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران
  • قیمت خودرو‌های تسلا کاهش می‌یابد
  • هرآنچه لازم است درباره «تاب آوری» بدانیم
  • حجاب؛ سنگر اول جنگ نرم
  • انتقاد تند روزنامه جوان از القای دوقطبی «آقا و دفتر آقا»/تاثیر تجربه جنگ با عراق در مواجهه نظامی با اسراییل/نسل زد؛ خوش‌شانس یا بداقبال