Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@22:08:06 GMT

مسجد جامع خرمشهر میزبان راهیان نور در نوروز

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۸۸۷۹

مسجد جامع خرمشهر میزبان راهیان نور در نوروز

آبادان - ایرنا - مسجد جامع خرمشهر که پس از فتح این شهر و بازپس گیری آن از دشمن متجاوز در آن جشن پیروزی گرفتند و به عنوان نماد مقاومت مردم ایران ماندگار شده است اینک در آستانه بهار طبیعت و آغاز سفرهای نوروزی برای بازدید مسافران نوروزی و کاروان های راهیان نور آماده شده است.

به گزارش ایرنا قدمت ساخت مسجد جامع خرمشهر بیش از 120 سال می باشد و به زمانی بر می گردد که بازرگانان از کشورهای مسلمان برای داد و ستد به خرمشهر سفر می کردند لذا اهالی محلی برای برپایی نماز این مسجد را بنا نهادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مسجد از نظر ساخت و ساز به صورت آجر و خشت و با سقف تیرهای چوبی از درخت های چندل که از جنگل های آفریقا به این منطقه از طریق دریا آورده اند، ساخته شده و دارای نمای آجری و حدود هزار متر مربع کاشی آیات خشتی و 770 مترمربع کاشی کاری معرق می‌باشد همچنین دو گلدسته با ارتفاع 28 متر از کف زمین و دو گنبد بزرگ و کوچک که گنبد بزرگ و گلدسته ها با کاشی معرق تزیین شده در آن واقع شده است.
از آنجا که موقعیت مسجد جامع خرمشهر در کنار نهر بزرگ منشعب از رودخانه اروند که شهر را به صورت کمربندی احاطه می‌کند (نهر چاسبی) قرار دارد مدتی به عنوان مسجد لب شاخه نیز معروف شد.
از طرفی مسجد جامع در مبادی ورودی بازار بزرگ اصناف (بازار صفا) قرار داشته، به گونه ای که محل تردد مردم از صحن مسجد بوده و به این دلیل تغییری در ساخت و ساز آن انجام پذیرفت و عقب نشینی مختصری در آن صورت گرفت و بعدها در سال 1348، قطعه زمینی از ضلع غربی به مسجد اضافه و به صورت فعلی تجدید بنا شد.
پس از آغاز جنگ تحمیلی شهر خرمشهر به دلیل نزدیک بودن به مرز شلمچه، یکی از اولین نقاطی بود که مورد حمله ارتش بعثی عراق قرار گرفت. خرمشهر پس از 578 روز (19 ماه) اشغال توسط عراق، در تاریخ سوم خرداد ماه 1361 با عملیات رزمندگان اسلام طی چهار مرحله عملیات نظامی با عنوان عملیات بیت المقدس بازپس‌گیری شد. این مسجد به علت اینکه رزمندگان اسلام پس از فتح خرمشهر و بازپس گیری آن از دشمن در آن جشن پیروزی گرفتند، برای همیشه در تاریخ مقاومت ایران ماندگار شد و بنایی مشابه این مسجد تاریخی، در باغ موزه دفاع مقدس در تهران ساخته شده است.
مسجد جامع که اکنون سمبل مقاومت در خرمشهر است، در مدت 35 روز مقاومت مردم، ستاد مردمی، مرکز تبادل اخبار، اورژانس مجروحان و محل نگهداری موقت شهدا بوده و یادآور شهدایی مانند محمد جهان‌آرا، بهروز مرادی، بهنام محمدی و محمد دشتی است.
مسجد جامع خرمشهر سی‌هزارمین اثر تاریخی ایران است که در سال 1390، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
7104/6068

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي نوروز 98 مسجد جامع آبادان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۸۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون گردشگری وزارت میراث وارد خوزستان شد

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صبح امروز چهارشنبه وارد استان خوزستان شد.

هدف از سفر شالبافیان، شرکت در ششمین نشست تخصصی گردشگری مقاومت ایران با محوریت خوزستان است.

نقش جوامع محلی در گردشگری مقاومت، صنعت نفت و هویت فرهنگی و همچنین نقش اقوام خوزستان در دفاع ملی و حفاظت از سنت و فرهنگی بومی، بخشی از موضوعات این نشست است.

شالبافیان در شهرهای آبادان و خرمشهر نیز حضور خواهد یافت و فعالان گردشگری خواستار توجه وی به مطالبات خود هستند.

تفویض اختیار صدور مجوز سمن به سازمان منطقه آزاد اروند، بهبود وضعیت ادارات میراث شهرهای آبادان و خرمشهر، پیگیری حذف پلکانی عوارض خروج از کشور در اروند، اجرای طرح جامع گردشگری اروند و تشکیل دبیرخانه دائمی گردشگری سلامت ایران در منطقه آزاد اروند بخشی از مطالبات فعالان گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر است.

کد خبر 6087449

دیگر خبرها

  • بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان
  • رئیسی در مسجد جامع «کالپیتی»: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند
  • بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های دفاع مقدس در جنوب غرب خوزستان
  • معاون گردشگری وزارت میراث وارد خوزستان شد
  • برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان
  • برگزاری سفر راهیان نور جامعه ورزش کشور در خوزستان
  • مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می شود
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • خوزستان میزبان کاروان راهیان نور جامعه ورزش کشور
  • مشکلات بازاریان زنجانی به رئیس دادگستری چه بود؟