Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@20:05:57 GMT

آب ذخیره پشت سدهای آذربایجان غربی۲۶ درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۹۵۳۲

آب ذخیره پشت سدهای آذربایجان غربی۲۶ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری مهر، کیومرث دانشجو در این زمینه افزود: میزان آب موجود در پشت سدهای آذربایجان غربی به علت بارش‌های مناسب پاییزی و زمستانی، ۳۰۴ میلیون مترمکعب بیشتر شده است و امیدواریم این روند رو به رشد با بارش‌های بهاری ادامه یابد.

وی اضافه کرد: ۷۲ درصد آب پشت سدهای آذربایجان غربی مربوط به چهار سد مهاباد، شهید کاظمی بوکان، شهرچای ارومیه و آغ چای چایپاره بوده و۲۸ درصد بقیه در ۹ سد بزرگ و کوچک دیگر پراکنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشجو بیان کرد: سد شهید کاظمی بوکان که پرحجم ترین سد آذربایجان غربی به شمار می‌رود، در حال حاضر ۶۶۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد و سد آغ چای چایپاره نیز با ۲۱۱ میلیون مترمکعب در رده بعدی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: سد شهرچای ارومیه نیز که جز سدهای مهم استان به شمار می‌رود، ۱۱۹ میلیون مترمکعب آب به صورت ذخیره دارد و سالی خوش برای مرکز استان را نوید می‌دهد.

وی اظهار داشت: ذخیره پشت سدهای بوکان و آغ چای به ترتیب ۱۴۹و۲۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است ولی شاهد کاهش چهار میلیون مترمکعبی آب پشت سد شهرچای نسبت به سال گذشته هستیم.

دانشجو افزود: در سد مهاباد نیز ۱۷۴ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده که ۲۴ میلیون مترمکعب بیشتر از سال گذشته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۵۱ میلیون مترمکعب آب در سد حسنلوی نقده، ۱۹ میلیون مترمکعب در سد ساروق تکاب، ۴۳ میلیون مترمکعب در سد زولای سلماس، ۱۲ میلیون مترمکعب در سد دریک سلماس، ۷۲ میلیون مترمکعب در سد سیلوه پیرانشهر ذخیره شده است.

وی بیان کرد: همچنین در سدهای ماکو، شهید قنبری ماکو، ارس ۲ پلدشت، قیقاج به ترتیب ۷۳، ۲۶، پنج و ۱۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است.

کد خبر 4572920

منبع: مهر

کلیدواژه: آب منطقه ای آذربایجان غربی سدسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۹۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبیاری ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی در استان با نوار تیپ است که علاوه بر صرفه جویی نزدیک به ۵۰ درصدی در مصرف آب موجب بهبود فرآیند آبرسانی زمینهای کشاورزی و افزایش تولید هم می‌شود

علی دیانتی افزود: نوار تیپ به فشار آب زیادی احتیاج ندارد و در مزارع دارای پستی و بلندی محدود نیز بدون نیاز به تسطیح زمین قابل استفاده است.

وی اظهارکرد: در این روش آبیاری، آب به منطقه ای که توسعه ریشه گیاه انجام شده به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود که عدم رشد علفهای هرز و جلوگیری از فرسایش خاک از مزایای حفاظت خاک در این روش است.

دیانتی، با اشاره به ضرورت استفاده از این روش آبیاری گفت: از مهمترین مزایای آن قابلیت نصب نوار تیپ بر روی خاک، زیر خاک و یا حتی معلق، حمل و نقل راحت رول‌ها به دلیل سبکی و اتصالات ساده و ارزان قیمت با قابلیت کارگذاری ساده آنها به صورت دستی است.

وی افزود: این روش را می‌توان در محصولاتی مانند گندم، جو، چغندرقند، ذرت، کلزا ، گل کلم، کاهو، فلفل، پنبه، گوجه فرنگی، پیاز، خیار و همه محصولات زراعی که به شیوه کشت ردیفی هستند، استفاده کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: با توجه به مزایای این طرح درصدد ترویج و جلب مشارکت هر چه بیشتر بهره برداران برای استفاده از نوار تیپ در تمامی کشت های بهاره هستیم.

سالانه ۱۵ هزار تن سبزی و صیفی در محیط‌های گلخانه ای استان تولید و در آب مصرفی صرفه جویی چشمگیری در این محیط ها می شود.

دیگر خبرها

  • افزایش تدریجی دمادر آذربایجان غربی
  • آبیاری ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ
  • آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ
  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • ذخیره سازی بیش از ۵۲ میلیون مترمکعب آب در پشت سد‌های گرمی
  • حال خوب سد شیرین‌دره بعد از بارندگی‌های بهاری + تصویر
  • افزایش حجم آب ورودی به سد‌های کرمان در بارندگی‌های اخیر