Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@00:55:30 GMT

آلرژي بهاره از کجا مي‌آيد؟

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۷۹۶۱۶

آلرژي بهاره از کجا مي‌آيد؟

خبرگزاري آريا - آلرژي پاسخ و واکنش حساس سيستم ايمني به موادي است که به بدن وارد يا در تماس با بدن قرار مي‌گيرند. آلرژي غذايي و فصلي شايع‌ترين اَشکال آلرژي هستند.
به گزارش خبرگزاري آريا از ايرنا، موادي که منجر به واکنش آلرژيک مي‌شوند، آلرژن نام دارند. اين مواد مي‌توانند مو، پشم، پر يا خز حيوانات، گرده، چمن، و گِل و لاي باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آلرژن‌ها در مواد غذايي، ‌نوشيدني‌ها و محيط زيست يافت مي‌شوند و بسياري از آن‌ها کاملا بي‌ضرر هستند و در اغلب افراد هيچ اثري ندارند.
اگر فرد به يک ماده حساس باشد، سيستم ايمني آن ماده را يک عامل خارجي و بيماري‌زا قلمداد مي‌کند و تلاش مي‌کند تا آن را حذف کند. دليل واکنش‌هاي آلرژيک سيستم ايمني همين است.
مهمترين علائم آلرژي
دليل تورم و قرمزي پوست هنگام آلرژي اين است که سلول‌هاي ايمني بدن آنزيمي ترشح مي‌کنند که باعث تورم بافت‌ها و گشاد شدن عروق خوني مي‌شود.
همچنين اين آنزيم مي‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسي، شوک و حمله قلبي شود. دليل تمام واکنش‌هاي آلرژيک همين آنزيم است و ميزان آن در زنان بيشتر از مردان است.
علاوه بر اين آلرژي باعث ترشح هيستامين مي‌شود که عامل اصلي آب‌ريزش بيني و توليد اشک است.
علائم و نشانه‌هاي آلرژي بسته به نوع آلرژن متفاوت است.
واکنش‌هاي آلرژيک ممکن است در روده، ‌پوست، سينوس‌ها، راه‌هاي هوايي،‌ چشم و بيني رخ دهد. علائم آلرژي ممکن است با شرايط پزشکي ديگر اشتباه شود، براي مثال علائم تب يونجه بسيار شبيه سرماخوردگي ساده است.
در ادامه اين گزارش به مهمترين نشانه‌هاي آلرژي مرتبط با آلرژن خاص اشاره شده است.
گرد و غبار و گرده گياهان
گرفتگي بيني، خارش چشم و بيني، آب‌ريزش بيني، متورم شدن چشم و جاري شدن اشک و سرفه‌هاي مداوم از مهمترين پاسخ‌هاي سيستم ايمني به گرد و غبار و گرده هستند. پوسته شدن پوست، خارش و ايجاد بثورات از جمله مهمترين علائم پوستي اين عارضه به شمار مي آيد.
غذاها
آلرژي غذايي و آلرژي فصلي رايج‌ترين نوع آلرژيست. تخم مرغ، انواع آجيل، بادام زميني، شير، گندم، سويا، ماهي و صدف از جمله بيشترين غذاهايي هستند که واکنش‌هاي آلرژيک به همراه دارند.
استفراغ، تورم زبان، سوزش دهان، تورم لب، صورت و گلو،‌ شکم درد، تنگي نفس، مشاهده خون در مدفوع (به ويژه در کودکان)، خارش دهان و اسهال از جمله مهمترين علائم آلرژي غذايي هستند.
گزيدگي حشرات
زهر حشرات از ديگر موارد آلرژي زا محسوب مي‌شود که با علائمي چون خس خس سينه، تورم و خارش ناحيه گزش، کاهش ناگهاني فشار خون، تنگي نفس، سرگيجه، سرفه، اضطراب و عصبي‌شدن بيمار و ايجاد بثورات پوستي همراه است.
داروها
آلرژي دارويي يکي ديگر از اشکال متداول اين عارضه است که مي‌تواند با علائمي مانند بثورات پوستي، خارش پوست، تورم دهان، لب و زبان و تنگي نفس همراه باشد.
آنافيلاکسي
آنافيلاکسي يک واکنش آلرژيک جدي است که به‌طور ناگهاني آغاز مي‌شود و مي‌تواند منجر به مرگ شود. در صورت مشاهده اين حالت بايد در کمترين زمان ممکن به پزشک مراجعه شود.
اين نوع واکنش آلرژيک علائم مختلفي نشان مي‌دهد که مي‌تواند چند دقيقه تا چند ساعت به طول انجامد.
علائم آنافيلاکسي :
- احساس سوزش و خارش در سراسر بدن
- تورم بافت‌ها
- تورم زبان و گلو و لب
- ايجاد لکه‌هاي آبي روي پوست به دليل کاهش اکسيژن
- آب‌ريزش بيني
- تنگي نفس و خس خس سينه
- احساس درد هنگام بلع غذا
- سرفه شديد
- اسهال
- اُفت فشار خون
- کاهش يا افزايش ضربان قلب
- شکم درد
- عصبي‌شدن و مشاهده خشونت در بيمار
- سرگيجه و غش
- احساس درد در ناحيه لگن
- از دست دادن کنترل مثانه
- اسهال و استفراغ
در صورت مشاهده اين علائم مراجعه به پزشک ضروري است.
جلوگيري و درمان آلرژي
معمولا پزشکان اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد آلرژي‌زا و استفاده از داروهاي آنتي هيستامين را توصيه مي‌کنند. خواب کافي، تنفس عميق و ورزش يوگا، اجتناب از عوامل تحريک‌کننده از قبيل علف، گياهان، حيوانات خانگي و انواع آفت کش‌ها از مهمترين روش‌هاي کنترل آلرژي هستند.
شايع ترين روش درمان آلرژي، ايمونوتراپي آلرژن يا تزريق آلرژي نام دارد که حساسيت را نسبت به مواردي مانند گربه، زنبور يا گرده گياهان کاهش مي دهد.
جديدترين يافته‌هاي علمي مرتبط با آلرژي
محققان آلماني چندي قبل روشي را توسعه داده‌اند که در آن مواد آلرژن درون بسته‌اي از نانوذرات قرار مي‌گيرند و پس از ورود به بدن‏ به آرامي آزاد شده و به سلول‌هاي هدف مي‌رسند. در واقع اين روش سيستم ايمني را به مرور به تحمل آلرژن عادت مي‌دهد. اين روش موجب کاهش عوارض جانبي ايمونوتراپي آلرژن از جمله شوک آنافيلاکتيک مي شود.
مطالعات محققان کلينيک کودکان اوهايو نشان مي‌دهد که مصرف ماهي‌هاي چرب به بهبود آلرژي در کودکان کمک مي کند.
مطالعات محققان موسسه ملي آلرژي و بيماري هاي عفوني آمريکا نشان مي‌دهد که واکنش‌هاي آلرژيک زنان بسيار شديدتر از مردان است و دليل آن نيز هورمون استروژن است.
محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد احتمال مي‌دهند که ماشين ظرفشويي، کودکان را مستعد آلرژي و اگزما مي‌کند. هنوز دليل قطعي اين موضوع مشخص نيست ولي احتمال مي‌رود که قرص يا پودر استفاده شده در ماشين و هواي مرطوب ايجاد شده، باعث بروز آلرژي باشد.
متولدين پاييز و زمستان بيشتر در معرض آلرژي هستند
مطالعات محققان دانشگاه ساوتهمپتون در انگلستان نشان مي‌دهد فصل تولد تاثير مستقيمي در احتمال ابتلا به آلرژي دارد و احتمال ابتلا به انواع آلرژي در متولدين پاييز و زمستان بيشتر است.
پژوهش ديگري نشان مي‌دهد رژيم غذايي پر فيبر حاوي ويتامين A، باکتري‌هاي روده را به گونه‌اي تغيير مي‌دهد که در کاهش آلرژي غذايي موثر است.
الگوي ميکروبي روده در نوزادان يک تا سه ماه، مهمترين عامل در بروز واکنش هاي آلرژيک در دو سالگي و آسم در چهار سالگي است. اين مطالعه نشان مي دهد اکوسيستم ميکروبي مختل کننده در کودکان پرخطر، مولکول هايي توليد مي کند که منجر به کاهش سلول هاي ايمني بازدارنده آلرژي مي شود.
محققان احتمال مي دهند که کاهش اين سلول ها دليل اصلي بيش فعال شدن سيستم ايمني و التهاب مزمن ريه و آسم است.
پژوهشگران بر اين باورند که تنها راه جلوگيري از آلرژي و آسم در کودکان، مداخله زودهنگام در چرخه ميکروبي روده است و احتمال مي دهند که بازمهندسي جامعه ميکروبي در نوزادان مي تواند يک راه حل موثر باشد.
از طرفي اين مطالعه نشان مي دهد زايمان طبيعي و تغذيه با شير مادر از مهمترين عوامل سلامت باکتري‌هاي روده در نوزاد است؛ به علاوه نگهداري حيوانات خانگي احتمال ابتلا به آسم و آلرژي را افزايش مي دهد.
بر اساس گزارش مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري ها، آلرژي ششمين علت بيماري هاي مزمن در آمريکا است و بيش از 50 ميليون نفر به آلرژي مبتلا هستند و انواع آلرژي ساليانه بيش از 18 ميليارد دلار هزينه در بردارد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۹۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع بارش‌های سیل آسای بهاره ازامروز

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان ، براین اساس تافردا بارش‌های رگباری بهاره همراه با تگرک وصاعقه به ویژه در نیمه شرقی وجنوبی استان به وقوع می‌پیوندد.

آبگرفتگی موقت معابر داخل شهری، سیلابی شدن مسیل‌ها ورودخانه‌ها وامکان ریزش کوه ورانش زمین ازدیگر پدیده‌های این موج بارشی خواهد بود.

هواشناسی در این زمینه هشدار سطح نارنجی صادر است وبه دامداران توصیه شده از چرای دام واتراق در حاشیه رودخانه‌ها پرهیز کنند.

دیگر خبرها

  • درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • سندرم درس (DRESS) چیست؟ / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • حساسیت‌های فصل بهار و راه‌های درمان آن
  • کاهش آلرژی فصلی با این ۵ روش
  • ۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد
  • آلرژی و حساسیت فصلی رو به این میوه کوچک و خوشمزه بسپارید
  • وقوع بارش‌های سیل آسای بهاره ازامروز
  • ۵ روش برای تسکین علائم آلرژی فصلی
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • مهمترین تغییرات بدن زنان پس از ۴۰ سالگی