Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@11:37:27 GMT

جلوه‌هایی از گردشگری سلامت در مازندران

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۷۹۸۲۵

جلوه‌هایی از گردشگری سلامت در مازندران

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺳﻼﻣﺖ و ﺗﻮرﯾﺴﻢ درﻣﺎﻧﯽ ﯾﮑﯽ از ﺣﻮزه ﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﺪ ﻧﻘش مهمی در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺮدﺷﮕﺮی اﯾﻔﺎ کند.

گسترش صنعت گردشگری علاوه بر نقش و تاثیر آن در ابراز هویت ملی، سبب ارتقای ابعاد وسیع اقتصادی از جمله ایجاد فرصت‌های شغلی، درآمدزایی، کاهش فقر و گسترش عدالت اجتماعی و رفاه در جامعه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بین ﺣﻮزه ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮔﺮدﺷﮕﺮی، ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺳﻼﻣﺖ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ و ﻣﺰﯾﺖ ﻫﺎی رﻗﺎﺑﺘﯽ از ﺗﻮﺟﻪ زﯾﺎدی ﺑﺮﺧﻮردار ﺷﺪه اﺳﺖ.

آب‌های معدنی مازندران در شهرستان‌های آمل، رامسر، نور، تنکابن، بابل، سوادکوه، نکا و ساری واقع و چشمه‌های آب معدنی دیگری نیز در استان  شناسایی شدند که قابلیت‌های مازندران در گردشگری سلامت را نشان می‌دهد.

آب گرم فلک ده تنکابن

مسیر این آب گرم از سه راهی خرم آباد در داخل شهر تنکابن و قبل از پل چشمه یکله آغاز می‌شود و پس از عبور از شهر خرم آباد به دو راهی لتاک می‌رسد.

این محل پس از عبور از پل به فاصله اندک دو راهی سه هزار و لیرسر وجود دارد که از این محل جاده ادامه می‌یابد.

کل فاصله تنکابن تا روستای سنتی فلک ده ۳۳ کیلومتر است و آب گرم با درجه حرارت متوسط در کنار رودخانه لیرسر و یک چشمه آب سرد به همراه جنگل‌های انبوه و کوه‌های پوشیده از درخت قرار دارد.

چشمه گتوسرون سوادکوه

چشمه گتوسرون در شهرستان سوادکوه، بهشت گمشده ایران و منطقه تاریخی ورسک یکی دیگر از جاذبه‌های مازندران است که در دل جنگل قرار دارد و آبشاری بسیار زیبا را برای دوست داران به طبیعت، فراهم کرده است.

این چشمه به گواه شاهدانی که از آن بهره‌مند شدند برای بیماری‌های پوستی و چشمی، مفید است که در تعطیلات نوروز و تابستان، خیل مسافران بسیاری را به طرف خود می‌کشاند.

یکی از مسافران مشهدی که به چشمه گتوسرون آمده است، می‌گوید: این سومین باری است که به این مکان گردشگری می‌آییم و آب این چشمه بیماری پوستی همسرم را درمان کرده است.

این مسافر افزود: علاوه بر خواص درمانی، طبیعت اطراف این چشمه بسیار دیدنی است و خاطرات خوشی از این مکان برای ما به یادگار ماند.

چشمه گرگین آباد دودانگه ساری

چشمه گرگین آباد در بخش دودانگه شهرستان ساری و در یک کیلومتری روستای خوش نشان واقع شده است. راه دسترسی به آن آسفالت است.

در این چشمه بین درختان انبوه و در مسیر رودخانه چشمه‌های متعددی از زمین بیرون می‌زنند و هر کجا را نگاه می‌کنی آب است.

خورشیدی یکی از اهالی منطقه دودانگه در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: تعدادی از این چشمه‌ها خاصیت درمانی دارند و یکی از این چشمه‌های معدنی قبل از ورود به رودخانه در مسیر جاده قرار دارد.

وی افزود: چشمه‌های معدنی گرگین آباد که به گویش مازندرانی به آن ورگینه وا می‌گوییم، برای درمان امراض پوستی، قارچی و روماتیسم مناسب هستند.

خورشیدی گفت: برای رسیدن به چشمه اصلی و پرآب باید از بین رودخانه عبور کنی تا به آن برسی و این چشمه دارای آبی بسیار سرد و گوگردی است.

رامسر، شهر چشمه‌های آب معدنی

رامسر به داشتن چشمه‌های معدنی معروف است که به جز یکی، بقیه چشمه‌های آب گرم هستند.

آب‌های معدنی رامسر علاوه بر خواص درمانی که دارند در اطراف خود، طبیعت زیبا و دیدنی را هم برای گردشگران و طبیعت دوستان به همراه دارند.

میزان دمای بزرگ‌ترین آب گرم معدنی رامسر که به شماره یک معروف است ۴۲ درجه سانتیگراد است که بهترین حد تحمل بدن است.

عابدی یکی از مسافران اصفهانی می‌گوید: این چشمه آب گرم معدنی داغ‌ترین چشمه‌ای است که تجربه کردم و واقعا آرامش خاصی پس از شنا در حوضچه‌های این چشمه به انسان می‌دهد.

محمد آزاد فرماندار رامسر گفت: مهمترین چشمه‌های آب گرم معدنی در رامسر شامل چشمه‌های آب گرم معدنی و بهداشتی محمود گرما و عزیز گرما که در رامسر، آبگرم اشکرگرما، آبگرم کش، آبگرم سنگ بنه در سادات شهر آبگرم شاه مادر گرمابه در پشت هتل جدید رامسر و آبگرم سنا در پشت هتل است.

وی از استقبال مردم و مسافران در همه فصل سال به خصوص در ایام نوروز خبر داد.

درمان بیماری‌های پوستی در چشمه‌های آب گرم لاریجان، آب اسک و لاویج نور

جاده دسترسی به آب گرم لاریجان آمل پس از طی کردن ۷۰ کیلومتر در مسیر توریستی  جاده هراز قرار دارد و  مظهر این چشمه در شکاف سنگ‌های کواترنری واقع شده  و آب آن در ردیف آن سولفاته کلسیک است.

آب‌های گرم معدنی این روستا با حرارتی در حدود ۶۲ درجه سرشار از مواد گوگردی بوده و به همین سبب برای درمان انواع بیماری‌های پوستی، درد‌های استخوان، مفاصل و روماتیسم مفید است.

یوسفی یکی از اهالی روستای آب اسک می‌گوید: روستای آب اسک در ۸۰ کیلوکتری آمل به تهران در جاده هراز قرار دارد و آب‌های معدنی گرم با مواد گوگردی در همه نقاط این روستا جاری است.

وی افزود: به گفته کارشناسان آب‌های معدنی آب اسک با برخورداری از املاح فراوان و مواد گوگردی برای درمان بیماری‌های پوستی، درمان درد مفاصل و استخوان بسیار مفید است.

سعیدی یکی از اهالی روستای لاویج نور با بیان اینکه آب گرم لاویج نور در شهرستان نور و در جنوب چمستان و در داخل روستای لاویج قرار دارد، می‌گوید: آبگرم لاویج در دامنه‌های کوه‌های قسمت شرقی لاویج از دل زمین به بیرون می‌جوشد.

وی افزود: این آب گرم دارای املاح معدنی و گوگرد‌های فراوانی است که برای امراض پوستی و درد‌های مفاصل کمردرد، پادرد و مهمتر از همه برای تمدد اعصاب بسیار مفید است.

سعیدی گفت:‌از آب گرم‌های معروف آن آب گرم لاویج بیبنو، شفل را می‌توان نام برد که هر کدام از آن‌ها دارای خواص مخصوص به خود است.

درمان سنگ کلیه در قرمرض نکا

چشمه آب معدنی قرمرض در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر نکا و در مسیر نکا به سد گلورد قرار دارد.

این چشمه زیبا در میان تپه‌های جنگلی واقع شده و از چشمه‌های منحصر به فرد استان و کشور است.

جعفری یکی از اهالی شهرستان نکا در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: به علت نزدیک بودن منزلم به این آب گرم پایان هفته به همراه خانواده به اینجا می‌آیم.

وی افزود: علاوه بر جذابیت منظره ای، آب این چشمه دارای خواص درمانی زیادی است که نه تنها اهالی منطقه بلکه مسافران بسیاری از نقاط مختلف کشور برای استفاده از خواص درمانی آن به ویژه درمان سنگ کلیه به قرمرض مراجعه می‌کنند.

جعفری گفت: بسیاری از افراد پیر در مازندران از خواص درمانی قرمرض برای سنگ کلیه با خبر هستند و آب این چشمه افراد زیادی را درمان کرده است.

آب گرم آزرو بابل

آب گرم آزرو در روستای آری در بندپی شرقی بابل در بین یک دره زیبای جنگلی و در کنار رودخانه قرار دارد که مجموعه طبیعی بی نظیری را با ترکیبی جالب عرضه می‌کند.

آب معدنی فیروزه‌ای رنگ در دل جنگل‌های سبز منظره‌ای را خلق کرده است که در دیگر نقاط کمتر دیده شده است و آب با جوشش از دل زمین استخر کوچکی را پدید آورده که به خاطر ترکیبات گوگردی برای بیماری‌های جلدی، روماتیسم و درد مفاصل بسیار مفید است.

باداب سورت معجزه دست یافتنی در چهاردانگه ساری

مجموعه زیبا و دیدنی چشمه‌های آب معدنی باداب سورت که از شگفت انگیزترین شاهکار‌های طبیعت و به عنوان زیباترین چشمه جهان و همچنین دومین اثر طبیعی ملی ایران پس از قله دماوند به ثبت رسید، در جنوب شرق شهر ساری در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا در نزدیکی روستای اروست منطقه چهاردانگه واقع شده است.

چشمه‌های اسرار آمیز باداب سورت اروست مشتمل بر چهارده چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه هستند.

یکی از این چشمه‌ها که چشمه اصلی و دارای آبی بسیار شور و دریاچه‌ای کوچک است، عمدتاً در تابستان برای شنا و آب درمانی استفاده می‌شود.

در کناره‌های این دریاچه نیز رسوبات سیاه رنگی وجود دارد که همراه با آب دریاچه جهت درمان درد‌های کمر، پا، امراض پوستی، روماتیسم و میگرن مفید است.

فیاضی یکی از اهالی منطقه کیاسر می‌گوید: به علت شوری زیاد دریاچه باداب سورت و دارا بودن املاح و مواد معدنی فراوان به هیچ عنوان در فصل زمستان یخ نمی‌زند و هیچ جانوری نیز در آن زندگی نمی‌کند.

وی افزود: این چشمه‌ها دارای آب‌هایی به رنگ نارنجی و کمی ترش مزه اند که به صورت دائمی و نشتی همانند نوش دارویی گاز دار از دل زمین می‌جوشند.

فیاضی با بیان اینکه در اطراف دهانه چشمه‌ها کمی رسوب اکسید آهن نشسته است، گفت: آب‌های رسوبی چشمه‌های باداب سورت در مسیر جریان خود از بالای کوه به پائین در هزاران سال مانند آبشاری پلکانی با هنرنمایی خود ده‌ها حوضچه کوچک بسیار زیبا در رنگ‌های نارنجی، زرد، قرمز، طلایی و سفید در اندازه‌های مختلف ایجاد کرده است که اسراری از دنیای پوشیده طبیعت بکر را به نمایش گذاشته است.

چشمه‌های آب گرم با ظرفیت تمام نشدنی

مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: چشمه‌های آب گرم مازندران با خاصیت درمانی و تفریحی می‌تواند حلقه اتصال چرخه گردشگری، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و مذهبی باشد.

وی افزود: آب‌های گرم مازندران می‌تواند به رونق صنعت توریسم در استان منجر شود البته در صورتی که امکانات جانبی جذب گردشگر در این مناطق فراهم شود.

گردشگران، طبیعت دوستان و بیماران درد‌های مفصلی، روماتیسم و افراد دارای عارضه‌های پوستی همواره با آگاهی و اطلاع از خواص درمانی و دارویی مواد معدنی، این چشمه‌های معدنی را به عنوان پزشک طبیعت، بهترین مکان برای درمان خود معرفی می‌کنند.

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عکس طبیعت میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۷۹۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبشار بیشه لرستان، گنجینه‌ای دیدنی در دل جنگل‌های بلوط

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، آبشار بیشه از گنجینه‌های طبیعت لرستان است که در بخش پاپی، شهر سپیددشت و در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی دورود واقع شده است.

ارتفاع آبشار بیشه ۵۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و ۱۰ متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار می‌باشد و عرض تاج آبشار ۲۰ متر است. در بالای آبشار، روبروی ایستگاه چشمه‌های پُرآب متعددی دیده می‌شوند که پس از گذشتن از ایستگاه قطار آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند. به علت هم جواری این آبشار با چندین مجموعه زیبا همچون جنگل‌های پهناور بلوط، روستای بیشه و چشم‌انداز ایستگاه راه‌آهن بیشه می‌توان آن را یک منطقه گردشگری مناسب دانست.

در بالای آبشار، روبروی ایستگاه چشمه‌های پُرآب متعددی دیده می‌شود که پس از گذشتن از ایستگاه قطار آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند. این آبشار به علت همجواری با چندین مجموعه زیبا همچون جنگل‌های پهناور بلوط، روستای بیشه و چشم‌انداز ایستگاه راه‌آهن بیشه یکی از مناطق زیبای گردشگری به شمار می‌آید.

در شرق آبشار تپه‌های کلاه کوه و روستای چشمه پریان و در شمال آبشار، کوه ازگن دیده می‌شود.

آبشار بیشه شهرستان دورود، چهل و هشتمین اثر ملی است که در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد.

دیگر خبرها

  • جامعه نخبگان مورد توجه مسئولان قرار گیرد
  • مسئولان به جامعه نخبگان توجه داشته باشند
  • اعلام برنامه‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان پیشوا
  • تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز
  • سنگینی هزینه‌های درمان روی دوش مردم
  • آبشار بیشه لرستان، گنجینه‌ای دیدنی در دل جنگل‌های بلوط
  • برنامه های هفته ملی سلامت در مازندران اعلام شد
  • رونق صنعت کشاورزی و گردشگری روستای کرد علیا
  • بالگرد‌ها به کمک شناسایی کشت و توزیع مواد مخدر می‌آیند
  • ناهم‌خوانی آمارهای گردشگری سلامت/ امارات و ترکیه رقبایی که همچنان می‌تازند