Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-19@09:03:49 GMT

تعطیلات بی‌خطر برای مسافران نوروزی

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۸۰۳۵۵

تعطیلات بی‌خطر برای مسافران نوروزی

اهمیت رعایت نکات ایمنی و نظارت جدی مسئولان سفر‌های جاده‌ای بر نحوه رفت و‌آمد خودرو‌ها باعث شده تا دولت نیز نسبت به ضرورت حفظ سلامت مردم در تعطیلات نوروز برنامه‌ریزی ویژه‌ای کند تا جاییکه «حجت‌الاسلام والمسلمین دکترحسن روحانی» رئیس‌جمهوردیروز در خاتمه آخرین نشست هیات‌وزیران در سال ۹۷ از همه مردم ایران خواست سفر‌های نوروزی را با ایمنی شروع کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تاکید ویژه رئیس جمهوری بر حفظ سلامت عامه مردم در تعطیلات نوروزی حکایت از آن دارد که افزایش تصادفات رانندگی به‌ویژه در تعطیلات نوروزی به تدریج به یکی از دغدغه‌های جدی دولت تبدیل شده است. رئیس‌جمهوری همانطور که مردم را به رعایت ایمنی برای حفظ سلامت خود توصیه کرد از تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران سفر‌های نوروزی خواست به‌طور ویژه ایمنی سفر‌های نوروزی را پایش و رصد کنند.

در همین ارتباط نیز عبدالهاشم حسن‌نیا رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای نیز به «آرمان» گفت: طرح نوروزی ۹۸ از شنبه ۲۵ اسفندماه شروع شده و تا ۱۷ فروردین‌ماه ۹۸ به مدت ۲۲ روز اجرا می‌شود. اصلی‌ترین هدف سازمان، دستیابی به رضایتمندی حداکثری کاربران و مسافران جاده‌ای با بهبود ایمنی و ارتقای سطح خدمات سفرهاست.

پیش‌بینی رشد ۸ تا ۱۰‌درصدی تردد در نوروز امسال

رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای همچنین از خدمت‌رسانی سالن‌های عملیات ۳۲ شعبه مرکز مدیریت راه‌های کشور و سامانه‌های هوشمند حمل‌و‌نقل جاده‌ای در طول طرح نوروزی ۹۸ خبر داده و می‌گوید: این شعب ۲۴ ساعته خدمات رسانی می‌کنند. در عین حال، برای طرح نوروزی، ۱۸۲ تابلو پیام متغیر، ۷۷۱ دوربین نظارت تصویری، ۱۱۷۲ سامانه ثبت تخلف، ۲۳۰۰ دستگاه تردد شما برخط، ۳۵ سامانه توزین در حال حرکت، سامانه بلوتوث ثبت زمان سفر در ۳۸ محور، ۵۳۳۳ دستگاه بیسیم و تجهیز بیش از ۷۳۰۰ خودروی راهدای به ردیاب برخط به‌صورت شبانه‌روزی محور‌های کشور را رصد می‌کنند و اطلاعات لازم در لحظه از طریق سامانه ۱۴۱ به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.

در عین‌حال، حسن‌نیا پیش‌بینی می‌کند که تردد در جاده‌های کشور نسبت به سال گذشته رشد ۱۰‌درصدی خواهند داشت و می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود، تردد‌ها در هفته دوم نسبت به هفته اول تعطیلات، همزمان با موج بازگشت سفر‌ها و تمرکز سفر‌های بازگشتی در روز‌های یک شنبه و دوشنبه ۱۱ و ۱۲ فروردین و بخش عمده آن‌ها در روز‌های چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ۱۴، ۱۵و ۱۶ فروردین بیشتر باشد و ادامه موج بازگشتی سفر‌ها تا روز شنبه ۱۷ فروردین ادامه یابد.

آمادگی کامل برای سفر‌های ایمن

حسن نیا در عین حال یادآوری می‌کند که تمامی برنامه‌ها و تمهیدات با هماهنگی و همکاری نزدیک و تنگاتنگ با ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، هماهنگی ستادی و استانی با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، شبکه بهداشت، شبکه بانکی (بانک ملی)، وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت‌های انسانی نیرو‌های مسلح، پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، مراکز مخابراتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تهیه و تدوین شده است. همچنین به گفته این مقام مسئول، با کاروان‌های راهیان نور و همکاری و مساعدت شده است تا نظارت لازم به منظور به کارگیری ناوگان دارای استاندارد فنی و ایمنی فراهم شود.

وضعیت تردد محور‌های مهم در نوروز ۹۸

در عین حال بر اساس اعلام سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای وضعیت تردد محور‌های پر اهمیت در تعطیلات نوروز ۹۸ نیز اعلام شد. بر همین اساس، محور رودهن-آمل (هراز)، روز سه‌شنبه ۲۸ اسفند از ساعت ۱۶ و روزچهارشنبه ۲۹ اسفند از ساعت ۱۲ از سمت رودهن به آب اسک به‌صورت یک‌طرفه می‌شود. همچنین، محوررودهن-آمل (هراز) درروز‌های ۱۵ و ۱۶فروردین از ساعت ۱۶محور آمل-رودهن از آب اسک به رودهن به‌صورت یک‌طرفه می‌شود.

بر اساس این گزارش، محور کرج-چالوس در روز‌های ۲۸ اسفند و ۷ و ۸ فروردین از ساعت ۱۷ و چهارشنبه ۲۹ فروردین نیز از ساعت ۱۳ محور کرج-چالوس به‌صورت یک‌طرفه خواهد شد. همچنین، محور چالوس-کرج برای پیشگیری از قفل شدن جریان ترافیک در روز‌های ۴، ۱۲ و ۱۴ فروردین از ساعت ۱۷ و در روز‌های ۱۵و ۱۶ فروردین از ساعت ۱۳ محور مرزن‌آباد به کرج به‌صورت یک‌طرفه می‌شود.

تمهیدات جاده‌ای سفر‌های نوروزی

در همین ارتباط نیز پیش‌تر، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از نصب ۲۰‌هزار تابلو و علائم آشکارساز برای نقاط پرحادثه در ایام نوروز خبر داده و تشکیل ستاد نوروزی در معاونت حمل ونقل وزارتخانه راه و شهرسازی را از جمله اقدامات مهم برای ایمنی و پایش سفر‌های نوروزی برشمرده بود. اسلامی گفته بود: این ستاد به‌منظور هماهنگی بین تمامی شقوق حمل‌ونقلی در این ایام تشکیل‌شده و باعث می‌شود تا یک نظارت عالیه و همه‌جانبه در ایام نوروز بر سیستم حمل‌ونقل به وجود آید تا مسائل مربوط به مردم و تمامی بخش‌های حمل‌ونقلی کشور مدیریت و کنترل شود.

بر اساس آخرین گزارش ها، تاکنون ۳‌هزار و ۳۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور شناسایی شده‌اند. اسلامی همچنین یکی از آیتم‌هایی که در راستای برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز به نتیجه رسیده است را احداث باند دوم برای بسیاری از نقاط اولویت‌دار برشمرد و تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها ۸۰۰ کیلومتر باند دوم برای برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز لازم بوده که ۳۰۰ کیلومتر آن تا امروز افتتاح‌شده و ۵۰۰ کیلومتر در دست آماده‌سازی است و ۳۰۰ کیلومتر نیز تا شب عید افتتاح می‌شود. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها نهضت اصلاح به‌صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت است تا علائم نصب و خط‌کشی‌ها انجام و جاده‌ها ترمیم شوند، افزود: علاوه بر این برخی از نقاط حادثه‌خیز تقاطع‌های غیرهم‌سطح هستند که یا به‌صورت نیمه‌کاره رهاشده‌اند و یا باید برای رفع این نقاط احداث شوند و مهم‌ترین مشکل در این حوزه مسائل مالی است.

نصب ۲۰‌هزار تابلو در نقاط حادثه‌خیز

نصب ۲۰‌هزار تابلو و علائم آشکارساز برای کلیه نقاط حادثه‌خیز با کمک پلیس راه از دیگر اقداماتی است که امسال برای ایمنی سفر‌های نوروزی انجام شده است.

گفته می‌شود با توجه به اینکه بیشترین حوادث جاده‌ای مربوط به ۳۰ کیلومتری شهرهاست امسال پیش‌بینی شده است تا با محوریت استانداران و فرمانداران و دستور ویژه وزیر کشور با به کارگیری امکانات محلی شهر و روستا‌های اطراف جاده، ایمنی مسیر‌های پرحادثه بیش از پیش شود.

همچنین با تمهیداتی که در نظر گرفته شده است امسال برای افزایش ایمنی سفر‌ها با حمل‌و‌نقل عمومی جاده‌ای تمامی اتوبوس‌ها به سیستم سپهتن مجهز شده‌اند و در همه آن‌ها دوربین نصب شده و هر ۱۵ دقیقه یکبار از راننده عکس گرفته می‌شود تا به وسیله این اقدامات رفتار رانندگان، قبل، حین و بعد از سفر مورد ارزیابی برخط قرار بگیرد.

در عین حال، امسال نظارت بر مراکز معاینه فنی نیز تشدید شده است و مسئولان فنی مستقر در پایانه‌ها نیز موظف شده‌اند تا معاینه فنی اتوبوس را با معاینه‌های فیزیکی و میدانی مطابقت دهند.


سلامت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: نوروز مسافرت نوروزی سفرهای نوروزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۰۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاده‌های خونین و مسافران بی‌دفاع

گذشته از ۱۲هزار خانواده دیگر که در همین روزهای خوش بهاری و اول سال نو گرفتار بیمارستان و قطع عضو و مصدوم شدن عزیزان خود شدند و احیانا آواره داروخانه‌ها و دربه‌در دنبال دارو گشتن در همین چند روز هستند. از آن بدتر کمتر از یک هفته بعد از تعطیلات عید به بهانه تعطیلی یکی دو روزه عید فطر باز بیشتر از صد خانواده عزادار شدند.
اجازه دهید کمی بیشتر تامل کنیم؛ در ۱۰ سال گذشته یعنی از سال ۹۳ تا ۱۴۰۲ حدود ۱۰ هزار خانواده ایرانی در این ایام عزادار شدند و دیگر برای آنان عید نوروز خاطره خوشی نیست و هرسال داغ دلشان تازه می شود.
این آمار و ارقام را پلیس و هلال احمر داده است یعنی تلفات تصادفات در هنگام بروز حادثه پس باید آمار مجروحانی که بعدا در بیمارستان از شدت صدمات جان سپرده اند را به این ارقام اضافه کنیم.
اما این تلفت جاده ای به همین دو هفته خلاصه نمی شود. طبق آماری که پلیس راهور داده است در طول سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۷هزار و ۱۷۷ نفر از هموطنان مان در تصادفات جاده ای کشته شده و ده ها هزار نفر دیگر مصدوم شده اند.
پلیس راهنمایی و رانندگی عامل بیشتر تصادفات را عوامل انسانی مثل سرعت بیش از حد مجاز، سبقت غیر مجاز یا خواب آلودگی رانندگان اعلام می کند. شکی نیست که عوامل انسانی بیشترین نقش را در بروز حادثه داشته اند اما آمار بالای تلفات به عوامل دیگری مرتبط است که کمتر ذهن تصمیم گیران جامعه را مشغول خودش می کند. شاید بیراه نباشد اگر بگوییم خودروهای موجود در ایران ضعیف ترین خوروها هستند و در واقع سرنشینان خودروها در ایران نا ایمن ترین خودروها را سوار می شوند.

در بحث خودروهای داخلی می توان گفت استانداردهای ایمنی اعمال شده از پایین‌ترین حد در دنیا برخوردار است به عنوان نمونه نه تنها پراید که حتی پرچمدار خوروسازی‌های داخلی مثل تارا و دنا بدنه بسیار ضعیفی دارند که حتی با فشار دست انسان تغییر شکل می‌دهند حتی جنس سقف این خوروها با مثلا پیکان ۳۰ سال قبل هم قابل مقایسه نیست چه برسد با خودروهای روز دنیا که حتما در کلیپ‌های فضای مجازی دیده‌اید اتومبیلی که یک کامیون یا تریلی آن را زیر گرفته و سرنشین آن به سلامت از بقایای آسیب دیده خودرو خارج می‌شود.

اکثر خودروهای خارجی موجود هم به خاطر سال‌ها ممنوعیت ورود خودروی خارجی از استانداردهای روز ایمنی دنیا فاصله دارند. کاش آماری از خودروهای کسانی که در تصادفات کشته یا مصدوم می‌شوند وجود داشت تا این امر برای مسئولان و تصمیم گیران هم واضح شود، برای مردم که هر روز پراید و ۲۰۶ و ۴۰۵ و تیبا و سمند و... مچاله شده در جاده‌ها را می‌بینند که واضح است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896493

دیگر خبرها

  • ارایه خدمات مناسب به مسافران نوروزی و کاهش ۴۴ درصدی تصادفات شهر تهران
  • پایانه شرق تهران مشغول خدمت رسانی به مسافران است
  • بیش از ۱۲ میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند
  • ایمنی جاده جلفا به سیه رود با حذف پیچ های خطرناک تأمین می شود
  • افزایش ۲۰ درصدی میزان بازدید گردشگران از آثار تاریخی سلطانیه
  • پایان دوران سلطنت هتل‌ها
  • جاده‌های خونین و مسافران بی‌دفاع
  • خدمت‌رسانی۳۵پایگاه هلال احمر کردستان به مسافران نوروزی
  • خط کشی بیش از ۴ هزار کیلومتر از راه‌های استان ایلام
  • آمار تلفات جاده ای در تعطیلات عید فطر در ترکیه