Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@00:24:56 GMT

دوربین تهران دمشق روی مردم سوریه است تا ریشه بحران را پیدا کند

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۸۰۳۹۶

دوربین تهران دمشق روی مردم سوریه است تا ریشه بحران را پیدا کند

‍‍‍‍‍‍

کارگردان مستند «تهران دمشق» گفت: این مستند از خطری حرف می‌زند که همه باید از آن آگاه شوند. بعد از دیدن مستند می‌شود درباره‌اش حرف زد. امیدوارم «تهران‌ دمشق» بتواند فضایی برای گفت‌وگو به‌وجود بیاورد و هدف اصلی مستند محقق شود. ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۴ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، علی صدری‌نیا پس از تولید مستندهای «قائم مقام» و «زخم تازه» سراغ یک موضوع بین‌المللی رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«تهران دمشق» جدیدترین مستند اوست که  در هفته‌های گذشته منتشر شد.

مستند «تهران دمشق» منتشر شد +فیلم


در ادامه گفتگوی خبرنگار تسنیم با علی صدری‌نیا را می‌خوانید.

تسنیم: راجع‌به موضوع «تهران ‌دمشق» توضیح دهید.

این کار به نسبت همۀ کارهایی که تا الان دربارۀ جنگ سوریه ساخته شده، فضای متفاوتی دارد. قصه‌اش از این جهت مهم است که رویکردی اجتماعی دارد و از دریچه‌ای متفاوت و جدید ماجرا را روایت می‌کند. دیدن و شنیدن این قصه، می‌تواند برای جامعۀ ایرانی تجربه‌ای قیمتی و مهم باشد. همچنین داستان «تهران ‌دمشق» بین فضای سوریه و ایران در گذار است و در حقیقت، بخش‌هایی از قصه را در سوریه و بخش‌هایی را در ایران روایت می‌کند.

 

 

تسنیم: چرا سراغ این سوژه رفتید؟

معمولاً در دل بحران‌ها و اتفاقات به بخش‌هایی از آن ماجرا پرداخته می‌شود و بعضی از بخش‌ها هم مغفول می‌ماند. در ماجرای سوریه هم همین‌طور شد. کلی مستند دربارۀ سوریه ساخته شده؛ ولی به بعضی از ابعاد ماجرا پرداخته نشده است. به همین دلیل ما احساس خلأ کردیم که از نظر اجتماعی، این روایت گفته نشده. چنین روایتی، هرچند دیر بود ولی باید بازخوانی و گفته می‌شد. این دغدغه و فکر باعث شد که جرقۀ تولید این کار بخورد.

تسنیم: گفتید نسبت به بقیۀ مستندها فضای متفاوتی دارد؛ این تفاوت در چیست؟

بیشتر مستندهایی که ما در این چند سال دربارۀ جنگ سوریه دیده‌ایم، روایت خود جبهه، خط مقدم و مدافعان حرم بوده و سوژه‌هایی از این دست دارد یا اگر هم سوژه‌اش اجتماعی است، دارد در پشت جبهه تک‌سوژه‌ای را روایت می‌کند؛ اما در مستند «تهران ‌دمشق» ما دوربین و روایت را به پشت جنگ آورده‌ایم. در حقیقت، از حال و هوای پشت جنگ و فضای اجتماعی سوریه و دلایل و اتفاقاتی گفتیم که منجر به این بحران شد.

تسنیم: از نسبت این مستند با مخاطب ایرانی بگویید.

این مستند تجربه‌ای تاریخی را روایت می‌کند که شنیدنش برای جامعۀ ایرانی باارزش است. این تجربه از نقشه‌ای می‌گوید که در سوریه اجرا شد و شاید فقط در سوریه اجرا نشود. ممکن است در جاهای دیگر هم اجرا شود. به همین دلیل، در این مستند سعی کرده‌ایم ماجرا را به‌گونه‌ای روایت کنیم که طیف وسیعی از مخاطبان بتوانند آن را به‌عنوان مستندی که فهمیدنش آسان است، دنبال کنند. چون بعضی از مستندها تخصصی‌اند و وقتی دارند روایت جنگ را می‌گویند، به ابعاد تخصصی ماجرا می‌پردازند؛ اما فهمیدن «تهران ‌دمشق» چون روایتی اجتماعی و به زبان مردم دارد، برای همه آسان است و همه می‌توانند لمسش کنند.

همۀ ما در این سال‌ها شنیده‌ایم که داعش در سوریه و عراق فلان کارها را کرده است؛ اما این ماجرا بخش بیرون از آب است و بخشی از ماجرا درون آب است. ما هیچ‌وقت به آن بخش نگاه و توجه نکرده‌ایم. دقت نکرده‌ایم که چه اتفاقاتی زمینه‌ساز این حضور شد و اصلاً داعشی‌ها که بودند و چطور این اتفاقات پشت سر هم افتاد. این بُعد مهم ماجرا است. تصور ما همیشه این بوده که داعش به‌عنوان یک نیرو از جایی از بیرون مرزها آمده‌اند و همه را می‌‎کشند و جنایت می‌کنند؛ درصورتی‌که این اصل ماجرا نیست و پشت آن، کلی برنامه‌ریزی وجود داشته است. ما در این مستند سعی کرده‌ایم به این بخش از ماجرا نگاه کنیم.

تسنیم: در مستند شما چه ارتباطی بین سوریه و ایران وجود دارد؟

آنچه ما روایت می‌کنیم، این است که نقشه‌ای که در سوریه دارد اجرا می‌شود، بر مبنای دست‌گذاشتن روی گسل‌های اجتماعی، شکاف‌ها و اختلافات است. «تهران‌ دمشق» قصۀ این شکاف‌های اجتماعی را روایت می‌کند و اینکه چگونه در سوریه تلاش شد تا این شکاف‌ها به گسل تبدیل شوند. این مستند می‌گوید چگونه سعی می‌کنند که این فضا و الگو را در ایران اجرا کنند.

تسنیم: به نظرتان حرف اصلی «تهران‌ دمشق» چیست؟

ما تلاش می‌کنیم همۀ کسانی که ایران را دوست دارند، این مستند را ببینند. من از هرکسی که علاقه‌مند به ایران است و ممکن است فقط در همین موضوع با هم اشتراک‌نظر داشته باشیم، دعوت می‌کنم که مستند «تهران‌ دمشق» را ببیند. این مستند از خطری حرف می‌زند که همه باید از آن آگاه شوند. بعد از دیدن این مستند می‌شود ساعت‌ها درباره‌اش حرف زد. من امیدوارم «تهران‌ دمشق» بتواند فضایی برای گفتگو به‌وجود بیاورد و هدف اصلی مستند محقق شود.

انتهای پیام/

R1013149/P/S4,34/CT1 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "سوریه" داعش مستند

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار سوریه داعش مستند اخبار سوریه داعش مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۰۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر اعلام کرد که تبادل نظر پیرامون پرونده‌های در حال رسیدگی در مراجع قضائی سه کشور مرتبط با تروریسم و گروهک‌های تروریستی به‌ویژه داعش، همکاری در زمینه تعقیب و محاکمه تروریست‌ها و اجرای عدالت و پیگیری حقوقی قضائی جنایت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق که منجر به شهادت برخی مستشاران و پرسنل ایرانی و تخریب اماکن دیپلماتیک شد، از جمله موضوعات مطرح در دستورکار این نشست است. ریاست هیأت سوری با قاضی حسن الشاش، رئیس دیوانعالی و عضو شورای‌عالی قضائی و ریاست هیأت عراقی نیز برعهده قاضی لیث جبر، رئیس سازمان نظارت قضائی و عضو شورای‌عالی قضائی این کشور می‌باشد.

خاطرنشان می‌شود رؤسای هیأت‌های سه کشور و وزیر دادگستری سوریه جانشین رئیس شورای‌عالی قضائی قبل از برگزاری نشست کمیته مشترک، دیداری را برگزار کردند.

غریب آبادی در این دیدار گفت: نشست سه جانبه در شرایط فعلی اهمیت ویژه ای دارد و سه کشور مصمم به پیگیری جنایات تروریست‌ها و حامیان آنها هستند.

وی درخصوص حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق که نقض اصول حقوق بین الملل و مفاد منشور ملل متحد بود، گفت: پیگیری‌های حقوقی نیز در این رابطه در دستورکار قرار گرفته و به زودی پرونده‌هایی علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی در محاکم ایران و سوریه تشکیل خواهد شد تا اقدامات سیاسی و پاسخ قاطع ایران در اعمال حق دفاع مشروع را تکمیل کنیم. معاون رئیس قوه قضائیه کشورمان همچنین اظهار داشت این ابتکار بروی کشورهای دیگری که عزم جدی در مقابله با تروریسم دارند، باز است.

وزیر دادگستردی سوریه، از اشغالگران آمریکایی که ثروت‌های سوریه را به غارت می‌برند، در فرودگاه بغداد شخصیت‌های برجسته را ترور می‌کنند و نیز رژیم صهیونیستی که به یک ساختمان دیپلماتیک در دمشق حمله و ویران می‌کند، به شدت انتقاد کرد.

احمد السید با محکوم کردن این جنایات، خاطرنشان کرد که معاهدات بین المللی باید برای همگان الزام آور باشد؛ نه اینکه ابزار جدید در دست حامیان تروریسم باشد تا بر کشورها اعمال فشار کنند.

رئیس هیأت عراقی نیز ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این نشست‌ها، همکاری گسترده میان کشورهای همسایه در حوزه امنیت صورت گیرد.

لیث جبر حمزه با اشاره به همکاری‌های سه جانبه در زمینه مبارزه با داعش، ابراز امیدواری کرد این همکاری‌ها به خشکاندن ریشه تروریسم در منطقه منجر شود تا از این جهت نیازی به حضور نیروهای خارجی در خاک کشورها نداشته باشیم.

لازم به توضیح است کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر روز گذشته در صدر هیأت قضائی برای شرکت در نخستین نشست کمیته مشترک قضائی سه‌جانبه ایران، عراق و سوریه برای مقابله با تروریسم با استقبال رئیس دیوان عالی سوریه وارد دمشق شد.

کد خبر 6081546

دیگر خبرها

  • مخبر: اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطا شود، به شدت پاسخ می‌دهیم
  • علم الهدی ریشه بالا رفتن سن ازدواج را پیدا کرد
  • مخبر: اگر اسرائیل مرتکب خطای دیگری شود، بشدت پاسخ می‌دهیم
  • مخبر : اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطا شود، به شدت پاسخ می‌دهیم
  • جدال زن ۶۰ ساله و خرس در ارتفاعات پیرانشهر/ روایت ماجرا از زبان پسرش+ تصویر دلخراش زن در بیمارستان
  • بازگشت به خانه در لنز دوربین عکاسان
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران
  • تماس تلفنی وزیر امورخارجه قطر و آمریکا؛ محور گفتگو چه بود؟
  • آغاز به کار کمیته مشترک قضائی سوریه، عراق و ایران در دمشق
  • امیرعبداللهیان: ریشه بحران در منطقه به جنگ غزه بر می‌گردد