Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-19@15:39:27 GMT

نقاره های حرم شمس الشموس سال 98 را اعلام کردند

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۸۰۵۲۵

نقاره های حرم شمس الشموس سال 98 را اعلام کردند

آخرین ساعات پایانی سال، نگاه ها همه به سوی گنبد طلا است که نورش چشمها را خیره کرده و معنویتش لحظاتی ناب را رقم زده و دلها را از نردبان گلدسته ها به مهمانی آسمان می برد که 'بر آستان جانان گر سر توان نهادن؛ گلبانگ سربلندی بر آسمان توان زد.'

به گزارش صدای ایران، جشن آغاز رستاخیز طبیعت و نوروز باستانی برای مشتاقان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در آستان ملائک پاسبان رضوی گوهربار و تکرارنشدنی است، اینجا همه پای هفت سین معنویت می نشینند و کهنه ها را پشت سر نهاده و سال را نو می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اینجا هنگامه نوروز با موسیقی نقاره های حرم مطهر رضوی همراه است، خوان کرم امام رضا (ع) به وسعت جهان پهن می شود و مومنان به میزان وسع خویش از این سفره برمی گیرند و از آن توشه ای برای سال پیش رو می سازند.
دقایق پایانی سال و قبل از شروع سال نو، دستها به سوی مضجع شریف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) بلند می شود، همه در دل او را می خوانند و از او طلب مغفرت و بهروزی و سلامتی در سال جدید می کنند.
زائران همه یکصدا 'یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر الیل و النهار' را در پیشگاه حضرت رضا (ع) می خوانند و دلهایشان چون کبوتران حرم بر گرد مناره ها و گنبد طلای دوست می گردد و عطر معنویت را از هر سو استشمام می کند.
قرنها است که حرم مطهر رضوی در آخرین روزهای سال میزبان خیل زائران از گوشه و کنار دنیا است، لحظه به لحظه بر جمعیت داخل حرم و اطراف آن اضافه می شود و همگی تلاش می کنند در این ساعات در کنار مضجع شریف ثامن الحجج به دعا و ثنا بپردازند.
زمان تحویل سال که می رسد، جمعیت زائران بارگاه منور رضوی به بیش از یک میلیون نفر می رسد که جمعیت کل شهر مشهد را به 4.5 میلیون نفر می رساند. این جمعیت عظیم بیانگر عشق و علاقه مردم این دیار به حضرت رضا (ع) است که ریشه در دین، فرهنگ و تمدن این مردم دارد.
آستان قدس رضوی نیز برای پذیرایی از زائران مشهدالرضا (ع) اقدامات گسترده ای انجام داده و خود را برای حضور بیش از هشت میلیون زائر که پیش بینی متولیان استان برای نوروز 97 است، آماده کرده است.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در این باره گفت: در آستانه فرا رسیدن سال جدید، حرم مطهر رضوی با استفاده از 200 هزار بوته و شاخه گل طبیعی و مصنوعی که بیشتر آن از طرف تولیدکنندگان گل و گیاه از سراسر کشور اهدا شده، تزیین شده است.
سید خلیل منبتی افزود: در برنامه گل‌ آرایی اماکن متبرکه علاوه بر مکان‌های مختلف حرم مطهر، صحن‌ها، بست ‌ها، آبنماها، سقاخانه، دوربرگردان ‌ها و ورودی ها نیز به طور ویژه تزیین و گل ‌آرایی ‌شده است.
وی اظهار داشت: هماهنگی‌های لازم با شهرداری انجام گرفته تا گل‌ آرایی اطراف حرم با نظارت و مشورت آنها انجام شود و چشم‌اندازی‌ زیبا برای زائران نوروزی فراهم آید.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی با اشاره به بسته شدن توقفگاه های خودروی حرم مطهر گفت: به منظور رفاه حال زائران و مجاوران 100 دستگاه ون در ورودی و دوربرگردان‌ ها و 80 دستگاه خودرو برقی در قوس و زیرگذر حرم مطهر مستقر شده است تا جابه‌جایی آنان تا ورودی حرم ‌مطهر رضوی را برعهده گیرند.
سرپرست معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی نیز در تشریح ویژه برنامه‎ های تحویل سال جدید در حرم ملائک پاسبان امام رضا(ع) گفت: ‌برنامه تحویل سال نو در حرم مطهر رضوی امشب از ساعت 20 با قرائت قرآن توسط یکی از قاریان بین المللی آغاز می شود.
حجت الاسلام رضاعلی عزیزی افزود: پس از قرائت قرآن نمایش آیینی آداب زیارت به صورت زنده اجرا می شود و در ادامه محمدرضا سرشار به داستان‌ خوانی با موضوع امام علی(ع) می پردازد.
وی بیان کرد: مدیحه ‌سرایی ذاکران اهل بیت، اجرای سرود محمد گلریز و برگزاری درس ‎هایی از قرآن با حضور حجت الاسلام قرائتی از دیگر برنامه های مراسم تحویل سال نو در حرم رضوی است.
سرپرست معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: بعد از برنامه سخنرانی، پخش کلیپ و مشاعره، دعای توسل توسط حاج مهدی سماواتی قرائت می‎ شود.
وی سخنرانی 'مرضیه هاشمی' را برنامه ویژه‌ مراسم تحویل سال نو در حرم رضوی معرفی کرد و افزود: در ادامه برنامه گروه‎های سرود آوای رضوان و نوای یاس و همچنین صابر خراسانی به سرودخوانی و شعرخوانی و سردار فضلی به روایت خاطرات دفاع مقدس خواهند پرداخت و در میان برنامه نیز مصاحبه زنده با معتکفان مسجد گوهرشاد به نمایش گذاشته می‌ شود.
وی گفت: در ساعت 15 دقیقه بامداد، تولیت آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی سخنرانی خواهد داشت و در ادامه سیدمهدی میرداماد به مدیحه سرایی می ‌پردازد که در هنگام مداحی پرچم بارگاه منور حضرت علی(ع) به وسیله خادمان در جایگاه برنامه به اهتزاز درمی ‌آید.
سرپرست معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: مسابقه ‌ای طراحی شده است که از طریق نمایشگرها پخش خواهد شد و در پایان مراسم به قید قرعه‌ به شرکت ‌کنندگان در این برنامه هدایایی اعطا می ‌شود.
وی افزود: با توجه به اینکه لحظه تحویل سال مصادف با شام ولادت حضرت علی(ع) است، سعی خواهد شد که بعد از سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی، ارتباط مستقیم تصویری با حرم امام علی(ع) انجام گیرد.
وی اظهار داشت: همزمان با لحظه تحویل سال به صورت جمع‏ خوانی دعای تحویل سال با حضور خادمان بارگاه منور رضوی قرائت می شود و زائران نیز همراهی خواهند کرد.
سرپرست معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: پخش پیام نوروزی مقام معظم رهبری از طریق نمایشگرهای پهن پیکر حرم مطهر رضوی و قرائت زیارت امین الله توسط سعید حدادیان پایان بخش برنامه‌های لحظه تحویل سال حرم امام رضا(ع) است.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: حرم شمس الشموس سال 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۰۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای ۱۰ هزار قطعه تمبر مسلمان آمریکایی به موزه رضوی

مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی گفت: شهروند مسلمان آمریکایی، بیش از ۱۰ هزار قطعه تمبر و مجموعه ای نفیس از سکه های تاریخی حکومت های هند به موزه رضوی اهدا کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد،به نقل از آستان‌نیوز، محمد حسین یزدی‌نژاد در خصوص مجموعه اهدایی مهندس ظفر اعظم مسلمان مقیم آمریکا گفت: از بیش از یکصد کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی جهان و کشورهای استعمار شده همچون آلبانی، اسپانیا، عجمان از شیخ نشین های امارات، جزیره آنتیگوا، باربادوس، برمودا، هندروس انگلیس، منطقه کانال، جزایر کیپ ورد، جزایر کایمان، جمهوری آفریقای مرکزی، جزایر کومور، ساحل سومالی فرانسه، فجیره شیخ نشین امارات، گرانادا، مجارستان، لیختن اشتاین، مالاگاسی، جزیره موریسسنت لوسیا، گینه اسپانیا با نام فعلی فرنادوپو در این مجموعه تمبرهای تاریخی با ارزشی وجود دارد که بیانگر وقایع تاریخی دولت ها و ملت هاست. 

وی، قدیمی ترین تمبر این مجموعه را متعلق به سال 1870 از قطعه سری پستی جکسون عنوان کرد.

یزدی نژاد، نمایشگاه پان آمریکا 1901، سیصدمین سال ورود پدران روحانی به آمریکا 1920، دویستمین سال تولد جرج واشنگتن 1932، یکصد و پنجاهمین سال اعلامیه صلح بعد از جنگ استقلال، یکصد و پنجاهمین سال قانون اساسی آمریکا 1937، هشتادمین سال پست سریع السیر پونی 1940 ، پرچم کشورهای استعمار شده لهستان، یوگسلاوی، هلند، بلژیک، فرانسه، یونان، دانمارک، کره، زمان جنگ جهانی دوم سال 1943 را موضوع مجموعه ای از تمبرهای قدیمی این مجموعه برشمرد. 

مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه آستان قدس رضوی، اشیاء اهدایی کارت پستال، پاکت نامه، پاکت مهر روز، نامه، اسکناس، آلبومی از سکه های طلا، مس، نیکل از حکام محلی هند و شاهان حیدرآباد دکن از حدود 400 سال پیش تا 1948 میلادی را از دیگر نفایس فرهنگی ارزشمندی عنوان کرد که از سوی  مهندس ظفر اعظم مسلمان مقیم آمریکا به موزه رضوی اهدا شده است. 

گفتنی است؛ بر اساس برآورد کارشناسان موزه آستان قدس رضوی این مجموعه قریب به 5 هزار دلار قیمت گذاری شده است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • ساخت برنامه‌ای از تحوّل زندگی افراد در حرم مطهر رضوی
  • گشایش نمایشگاه آستان بقیع در حرم مطهر رضوی
  • افتتاح نمایشگاه «در آستان بقیع» در حرم مطهر رضوی
  • مسلمان آمریکایی مجموعه نفیس تمبر خود را به موزه حرم مطهر رضوی اهدا کرد
  • «وقف رضوی» راهکاری برای تحقق شعار سال 1403
  • اهدای بیش از ۱۰ هزار قطعه تمبر و سکه‌ به موزه آستان قدس ضوی
  • اهدای ۱۰ هزار قطعه تمبر مسلمان آمریکایی به موزه رضوی
  • جذب خادم رسمی از طریق یگان حفاظت و امنیت حرم مطهر رضوی صحت ندارد
  • اجتماع بزرگ مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی
  • (تصاویر) اجتماع مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی