Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@09:23:35 GMT

کاشت بذرِ اشتغال در جنوب کرمان

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۸۰۸۰۸

کاشت بذرِ اشتغال در جنوب کرمان

خبرگزاري آريا - جيرفت - ايرنا - گلخانه هاي کشاورزي منبع غني براي اشتغالزايي در جنوب کرمان به شمار مي روند و به نوعي مي توان گفت بذرِ اشتغال در گلخانه ها باروري زيادي دارد از اين رو مي توان اين بخش را بازوي توانمند دولت در ايجاد شغل برشمرد.

به گزارش ايرنا، گلخانه ها علاوه بر توليد محصولات مورد نياز داخل و محصولات صادراتي، ويژگي منحصر بفردي در زمينه اشتغالزايي دارند و ظرفيت ياد شده ، همچون ميوه اي کوچک در زير برگ هاي بزرگ اين بخش مغفول مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در بحث راه اندازي اشتغال گلخانه اي، رقم هاي متفاوتي از هزينه ايجاد يک شغل از 10 ميليون تا يک ميليارد تومان به گوش مي‌رسد از اين رو بايد ظرفيت هر منطقه شناسايي و بر اساس اين شاخص ها سرمايه گذاري و اشتغالزايي مداوم ايجاد شود.
بنابر اعلام معاون امور باغباني وزارت جهاد کشاورزي در جشنواره مرکبات جيرفت، جنوب استان کرمان رتبه اول گلخانه هاي کشور را داراست لذا اين ظرفيت زمينه اشتغالزايي زيادي را فراهم مي کند و مساله ياد شده از چشمان دولتمردان دور نمانده و نمايندگان عالي دولت در شهرستان هاي جنوبي، قفل بيکاري جوانان را با کليد احداث گلخانه ها باز کردند.
هر چند که هنوز تعداد زيادي بيکار در مناطق جنوبي استان کرمان وجود دارد ولي نوع نگاه بسياري از اين افراد نسبت به کار، يک نگاه پشت ميزنشيني بوده، از اين رو هنوز در بازار کار جذب نشده اند.
** 400 شغل در 25 هکتار گلخانه ايجاد کرديم
گلخانه دار نمونه جنوب کرمان گفت: بدون دريافت هيچ تسهيلات و کمک دولتي توانستيم در 25 هکتار مجتمع گلخانه اي 400 نفر را مشغول به کار کنيم.
يوسف نعمتي افزود: تمامي اين 400 نفر، سرپرست خانوار هستند که در مجموع مي توان گفت، زمينه امرار و معاش 2 هزار و 400 نفر در اين مجتمع ايجاد شده است.
وي ادامه داد: اين افراد از نعمت مکاني براي زندگي، بدون هزينه هاي سرسام آور آب و برق و نان به راحتي زندگي مي کنند و روزانه 800 عدد نان بين اين خانوارها توزيع مي شود که طبق برآورد، سال گذشته هزينه نان اين کارگران 120 ميليون تومان شده و علاوه بر اين امکانات، اين کارگران از محصولات گلخانه نيز به صورت رايگان براي خوراک خود استفاده مي کنند.
مدير مجتمع گلخانه اي نعمتي بر رعايت اصول بهداشتي در محيط گلخانه ها تاکيد کرد و گفت: در اين مجتمع پنج استخر با حفاظ و سرويس بهداشتي و حمام ايجاد شده تا بهداشت عمومي رعايت شود.
وي با بيان اينکه 80 درصد محصولات توليدي اين مجتمع به کشورهاي آسياي ميانه و حوزه خليج فارس صادر مي شود، اظهار داشت: سال گذشته سه هزار تن محصولات گلخانه اي به خارج از کشور صادر شد که اين ميزان صادرات، ارزآوري خوبي براي کشور به همراه داشت.
نعمتي بيان کرد: مجتمع گلخانه اي نعمتي داراي يک سردخانه 200 تني است که محصولات کشاورزي را در اين سردخانه نگه داري مي کند.
وي ادامه داد: اين مجتمع با برند نعمتي، محصولات توليدي خود را بسته بندي و به کشورهاي خارجي صادر مي کند.
مدير مجتمع گلخانه اي نعمتي شروع فعاليت خود را از سال 1377 عنوان کرد و گفت: امروز با گذشت چندين سال تجربه در حال رقابت با محصولات گلخانه اي ترکيه و اسپانيا براي کشورهاي هدف هستيم.
**حلقه مفقوده کشاورزي جنوب کرمان، صنايع فرآوري است
صادر کننده محصولات گلخانه اي جنوب کرمان، حلقه مفقوده کشاورزي اين ديار را صنايع فرآوري برشمرد و گفت: در صورت ايجاد صنايع تبديلي، زمينه اشتغال جديد و ارزآوري بيشتري براي منطقه حاصل مي شود.
علي آيت الهي افزود: در قالب شرکت توسعه آذربايجان، 25 سال فعاليت دارم که عمده فعاليت هاي اين شرکت بر صادرات محصولات گلخانه اي به خارج از کشور است.
وي با بيان اينکه 15 سال در جنوب کرمان فعاليت مي کنم، عنوان کرد: اين منطقه ظرفيت هاي نهفته زيادي در بخش کشاورزي دارد که پنهان مانده اند لذا مسئولان بايد از اين ظرفيت ها در جهت اعتلاي منطقه استفاده کنند.
وي تصريح کرد: سال گذشته چهار هزار تن محصول گلخانه اي به کشورهاي روسيه و آذربايجان صادر کرديم.
اين صادر کننده محصولات گلخانه اي، نبود صنايع فرآوري را مشکل مهم کشاورزي برشمرد و گفت: در زمينه توليدات محصولات کشاورزي هيچ مشکل و کمبودي نداريم ولي در زمينه بسته بندي و فرآوري دچار ضعف هستيم.
** گلخانه ها فقر را ريشه کن مي کنند
کارگر گلخانه با بيان اينکه گلخانه ها فقر را ريشه کن مي کنند، گفت: 10 خانواده از منطقه محروم ايرانشهر براي کار به اين منطقه آمده ايم که به لطف پرودگار از شرايط خوبي برخوردار هستيم.
زهرا بامري با بيان اينکه هفت سال در مجتمع گلخانه اي نعمتي مشغول به کار هستم، اظهار داشت: با توجه به رايگان بودن محل زندگي، آب، برق، نان و استفاده رايگان از محصولات گلخانه اي براي خوراک و مهمتر از همه زندگي در روستا سبب انباشت پس انداز و اشتغالزايي اقوام و خانواده ام شده است.
وي بيان کرد: بسياري از مردم مناطق محروم محل زندگي ام از فقر به اين منطقه آمده اند و امروز به لطف پروردگار داراي زندگي نسبتا خوبي هستند.
** 2 ميليارد ريال تسهيلات اشتغالزايي در جنوب کرمان پرداخت شد
معاون برنامه ريزي سازمان جهاد کشاورزي جنوب کرمان گفت: سال گذشته مبلغ 2 ميليارد ريال تسهيلات به صاحبان 133 طرح اشتغال روستايي در اين منطقه پرداخت شد.
علي سلطاني افزود: پس از رصد طرح ها مشخص شد تسهيلات اين طرح ها که در زمينه هاي واحد هاي دامي، گلخانه، صنايع تبديلي و تکميلي بخش کشاورزي و مکانيزاسيون بوده توسط بانک هاي عامل پرداخت شده است.
**عنبرآباد تحقق 100 درصدي اشتغال در کشاورزي را رقم زد
فرماندار عنبرآباد نيز از تحقق اشتغالزايي 100 درصدي در بخش کشاورزي اين شهرستان با حمايت هاي دولت تدبير و اميد خبر داد.
نادر ملايي افزود: اين اشتغال در حوزه آب و خاک، دام، توليد محصولات گلخانه اي، زراعت و صنايع تبديلي و تکميلي محقق شده است.
وي گفت: هرساله در سطح استان و شهرستان بر اساس شاخص هاي مرتبط با خدمات رساني، سهميه اشتغال بين دستگاه هاي اجرايي تقسيم مي شود.
ملايي افزود: در سال جاري زارعي ميزان اشتغال در تعهد جهاد کشاورزي شهرستان عنبرآباد 361 نفر ابلاغ شد که بر اساس برنامه ريزي و طرح هاي اجرايي در سطح شهرستان در بخش کشاورزي اشتغال تعهد شده به صورت 100 درصد محقق شد.
وي اظهار داشت: بيشترين اشتغال صورت گرفته در سطح دستگاه هاي اجرايي اين شهرستان در بخش کشاورزي است که اميد داريم بتوانيم با همکاري و همراهي ساير دستگاهها در سال 98 نيز گام موثري در ايجاد اشتغال برداريم.
درواقع، مي توان جنوب کرمان را با توجه به رتبه برتر سطح زير کشت گلخانه ها، به عنوان پايلوت باز کردن قفل بيکاري، مطرح کرد از اين رو اين ايده بايد با برنامه ريزي استاندار کرمان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در اين منطقه پيگيري و با ترسيم نقشه راه براي اين مسير، قفل بيکاري را باز کرد.
گرماي اشتغال گلخانه ها مي تواند مرهمي بر سردي بيکاري اين منطقه باشد و خوب است چنين طرحي در مناطقي شبيه به اين ديار هم الگو برداري شود.
سالانه چهار و نيم ميليون تن انواع محصولات کشاورزي از هفت شهرستان جنوبي استان کرمان به بازارهاي داخلي و خارجي صادر مي شود.
گزارش: هادي شفيعي
7450/7429/ 5054
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۰۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلخانه‌داران و باغداران استان مرکزی هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند

«علی صفری»گفت باتوجه به بارش باران و برف و نیز کاهش دما از روزهای گذشته تدابیر لازم برای اطلاع رسانی به باغداران و گلخانه‌داران استان در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به احتمال وقوع این شرایط در روزهای آینده، عنوان کرد: باغداران و گلخانه‌داران باید از کودهای آمینواسید قبل از وقوع سرما استفاده کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: همچنین برای پیشگیری از آسیب به گیاهان و درختان باید از کودهایی با پایه پتاسیم مخصوصا سولوپتاس قبل از وقوع سرما استفاده شود.

صفری تاکید کرد: کشاورزان و گلخانه‌داران باید از آبیاری باغات و هرس در این زمان خودداری کنند.

وی اظهار کرد: روشن کردن آتش و ایجاد دود در مناطقی که کاهش قابل توجه دما واقع شود به منظور پیشگیری از سرمازدگی لازم است که باید انجام شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تاکید کرد: بازرسی سیستم‌های گرمایشی گلخانه‌ها و اطمینان از نبود نقص، بازرسی دستگاه ژنراتور و آمادگی برای استفاده، آماده سازی وسایل گرمایشی و تنظیم دمای گلخانه‌ها و سایر سالن‌ها، اطمینان از استحکام سازه‌ها و بستن دریچه‌های سقفی و کنترل دریچه‌ها کناری گلخانه‌ها ،کنترل و بازرسی پوشش گلخانه‌‎ها و تعمیر مناطق دارای پارگی و آسیب دیده و کنترل بادشکن‌ها و بادبندهای گلخانه‌ها از دیگر مواردی است که باغداران و گلخانه‌داران باید مورد توجه قرار دهند.

استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • اشتغال و امید آفرینی با احیای واحدهای راکد
  • اختصاص اعتبار ویژه برای اجرای طرح‌های آب و خاک در آذربایجان غربی
  • اشتغال ۱۲۴۸ نفر از زندانیان در استان کردستان
  • سرمازدگی در کمین محصولات کشاورزی کرمان
  • عقب‌ماندگی جذب ۵۰ درصدی اشتغال نیرو‌های بومی استان بوشهر جبران شود
  • رونق گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در گلستان
  • گلخانه‌داران و باغداران استان مرکزی هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند
  • تولید بذر هیبرید انواع فلفل گلخانه‌ای در جیرفت
  • اولین خوشه‌های طلایی گندم کشور در جنوب کرمان برداشت شد
  • هشدار سرمازدگی و یخبندان در باغات کشاورزی