Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید شاکری در گفتگو با مهر در مورد اقدام امریکا در تمدید معافیت اعمال شده بر تحریم خرید انرژی توسط عراق از ایران گفت: آمریکایی بعد از سفر رئیس جمهور به عراق نیز بارها به اعمال تحریم بر هر همکاری اقتصادی بین ایران و عراق تهدید کرده اند. اما در مورد اینکه آیا امریکایی‌ها اساساً امکان قطع همکاری‌های ایران- عراق را با ابزار تحریم دارند، باید قاطعانه پاسخ داد: خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحلیگر اقتصادی در توضیح اینکه چرا امریکا نمی‌تواند همکاری‌های ایران و عراق را مشمول تحریم قرار دهد، توضیح داد: امریکا برای قطع روابط ایران -عراق با تحریم دو گزینه روی میز دارد. اول آنکه، تحریم کلی عراق شامل نهادهای حیاتی و رسمی عراق (شبیه رفتار با ایران) عملاً به منزله خروج داوطلبانه آمریکا از عراق و فراموش کردن همه هزینه‌های انجام شده در آن است و عقلا نمی‌تواند گزینه روی میز آمریکایی‌ها باشد و مسئله ورود و خروج عراق در لیست محدودیت صدور ویزای در ابتدای ریاست جمهوری ترامپ در این زمینه قابل بررسی مجدد است.

وی ادامه داد: دوم آنکه؛ در مورد تحریم بخشی از اقتصاد عراق و سفید- سیاه کردن تحریمی اقتصاد عراق بسته به همکاری یا عدم همکاری با ایران با تمرکز بر افراد و شرکتها - که جنس تهدیدهای چند روزه آمریکا هم از این جنس است- باید گفت ساختار اقتصاد عراق به دو دلیل شانس کمی را برای تحریم بخشی موثر به آمریکا می‌دهد. یک اینکه؛ ساخت عشیره‌ای و پوشش لایه‌ای مبادلات، مانع از شناخت ذینفعان نهایی تراکنش‌های مالی است. این مشکلی است که آمریکا درباره تاثیر تحریم‌هایش در شرکت‌های غیر بین المللی چین هم عمیقاً با آن درگیر است. دو اینکه؛ اقتصاد عراق شدیداً غیر بانکی است. ضریب نفوذ حساب بانکی در جامعه عراق ۱۰ درصد (۲۰۱۶) است و نیمی از کل ترازنامه بانک مرکزی عراق اسکناس و مسکوک است (۲۰۱۷). این حقایق با توجه به آنکه نقطه اثر تحریم‌های آمریکا اساساً بانک است، اثر گذاری تحریم‌های آمریکا را در داخل اقتصاد عراق بسیار ضعیف می‌کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: براساس این دلایل، در واقع تحریم‌های آمریکا روابط اقتصادی ایران عراق را حداکثر کمی آزار می‌دهد و هرگز (در صورت خواست و عزم مقامات ایرانی و عراقی) نمی‌تواند اشکالی در روابط ایجاد کند.

شاکری گفت: در مجموع، آمریکا درباره تحدید روابط اقتصادی ایران در خاورمیانه دچار یک پارادوکس است. اگر آمریکا بخواهد در محیط امنیتی خاورمیانه حضور داشته باشد ناچار از خرج کردن دلار (مستقیماً یا در قالب ریال سعودی- درهم امارات-…) است و با این عمل نرخ برابری ارزهای محلی کشورهای محل مداخله را بالا می‌برد. از طرف دیگر ساخت اجتماعی این کشورها امکان پایش و جدایش ذینفعان این ارزهای ملی تقویت شده را به آمریکا نمی‌دهد اما به ایران امکان دسترسی بهتر به دلار در قالب ارزهای محلی پگ شده به دلار را می‌دهد. در واقع هر سنت خرج کرد دلاری آمریکا در خاورمیانه شانس ایران را برای تضعیف اثر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد خود افزایش می‌دهد.
 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۰۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک‌های چینی به دردسر افتادند؛ پای تحریم آمریکا در میان است

ایالات‌متحده در حال آماده‌سازی تحریم برخی بانک‌های چینی است.

به گزارش ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال نوشت که ایالات‌متحده در حال آماده‌سازی تحریم‌هایی با هدف قطع ارتباط برخی بانک‌های چینی از شبکه مالی بین‌المللی است.

در این مطلب آمده است، با توجه به اینکه قرار است، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده این هفته به چین سفر کند، آیا این تهدید مالی به تجارت چین و روسیه آسیب خواهد زد یا خیر.

بلینکن از حمایت چین از صنایع دفاعی روسیه نیز انتقاد کرده است. وی گفت که پکن از طریق تامین قطعات حیاتی برای تسلیحات، عامل اصلی جنگ مسکو در اوکراین بوده است.

در هفته‌های اخیر، مقامات آمریکایی فشار بر چین را تشدید کرده‌اند و به واشنگتن نیز هشدار داده‌اند که آماده اقدام علیه موسسات مالی چینی باشد که تجارت کالا‌های با کاربرد‌های غیرنظامی و نظامی را تسهیل می‌کنند.

مقامات آمریکایی گفتند که هدف قرار دادن بانک‌ها با تحریم‌ها، گزینه تشدیدکننده در صورتی است که اقدامات دیپلماتیک نتواند پکن را برای محدود کردن صادرات متقاعد کند.

قطع دسترسی بانک‌ها به دلار که بیشترین ارز مورد استفاده در تجارت جهانی است، اغلب به‌عنوان به‌عنوان آخرین راه‌حل انتخاب می‌شود، زیرا چنین تحریم‌هایی اغلب بانک‌ها را مجبور به ورشکستگی می‌کنند و بر مشتریان آن‌ها تاثیر می‌گذارند.

به نقل از بیزنس، چنین اقدامی نشان‌دهنده خطر خاصی برای چین است که با بهبود اقتصادی و بدهی رو به رشد دست و پنجه نرم می‌کند.

دیگر خبرها

  • غرب تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های جدیدی مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • بانک‌های چینی به دردسر افتادند؛ پای تحریم آمریکا در میان است
  • بزرگ نمایی تحریم، چالش حوزه روابط مالی نفت و دولت
  • تأکید قاطع «مادورو» بر مخالفت با قیمومیت آمریکا و تحریم‌های جدید