Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بجنورد- ايرنا- طرح بخشودگي وام بانکي کشاورزان در حالي ابلاغ شده است که اعتبار کافي براي آن منظور نشده و بسياري از کشاورزان خسارت ديده خراسان شمالي نمي توانند از آن بهره اي داشته باشند.

به گزارش ايرنا، محدوديت اعتبار براي اجراي طرح بخشودگي وام کشاورزان خسارت ديده از حوادث طبيعي سبب شده تا شمار محدودي از کشاورزان بدهکار استان خراسان شمالي از اين فرصت استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس تصميم مسئولان و با اولويت گذاري انجام شده، وام هاي پايين 170 ميليون ريال تسويه و بخشوده مي شود و مابقي بدهکاران از اين قافله جا مي مانند.
در اين استان حدود 17 هزار نفر از کشاورزان بدهکار و خسارت ديده بر اساس قانون مشمول استفاده از مزاياي طرح بخشودگي وام هستند اما محدوديت اعتبار سبب شده تا کارگروهي در شهرستان ها نسبت به اولويت گذاري براي امهال وام کشاورزان تصميم گيري کرده و تنها وام هاي کمتر از 170 ميليون ريال شامل بخشودگي شوند.
بر اين اساس تنها هشت هزار پرونده شامل بخشودگي مي شود و اين امر کشاورزان خراسان شمالي را نگران کرده است.
يک کشاورز خراسان شمالي در اين باره گفت: با اين شرايط که براي بخشودگي اعلام شده، مشکل و دردي از بدهکاران بانکي دوا نمي شود.
مجيد قلي پور افزود: طرحي اجرا شده که اعتبار آن کافي نيست، گفته شده تنها وام هاي پايين 170 ميليون ريال مي توانند از طرح بخشودگي استفاده کنند، مگر چند نفر وام آنها مشمول اين شرايط مي شود؟
وي اظهار داشت: بيشتر وام هايي که کشاورزان دريافت کرده اند، ارقام بالايي است و اکنون اعلام شده است که اين وام ها در اولويت بخشودگي نيست.
وي تصريح کرد: در سال هاي اخير، خشکسالي ها و کاهش بارندگي، بشدت درآمدهاي ما را پايين آورده و تقريبا همه کشاورزان به بانک ها بدهکار شده و در بازپرداخت آن درمانده اند.
* بسياري از کشاورزان مشمول نشدند
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي هم گفت: اکنون تنها بدهکاران وام هاي کمتر از 170 ميليون ريال مي توانند از اين فرصت استفاده کنند و البته اين امر سبب گلايه و مشکل براي توليد کنندگان شده است.
علي بهنام فر اظهار داشت: کشاورزان خسارت ديده، از اينکه نمي توانند از اين فرصت استفاده کنند، نگران هستند.
وي خاطرنشان کرد: به علت کمبود اعتبار، افراد کمي مشمول استفاده از طرح بخشودگي شده اند و بر اساس دستورالعمل کارگروه شهرستاني، تشخيص اينکه چه کساني مشمول اين قانون هستند با اين کارگروه است.
وي خاطرنشان کرد: هيات دولت و قانون، سقفي براي بخشوده شدن وام کشاورزان خسارت ديده تعيين نکرده است بار مالي اين طرح را بايد دولت تامين مي کرد که محدوديت اعتبار سبب شده تا وام هاي پايين 170 ميليون ريال در اولويت باشد.
بهنام فر در باره پيگيري ها براي حل مشکل گفت: يکي از پيشنهادها اين است که دولت، تنها پرداخت اعتبار مربوط به بخشودگي سود و کارمزد وام کشاورز خسارت ديده را تقبل کند و امهال سه ساله وام به صورت شناور بر عهده دولت باشد تا در صورت تامين اعتبار، امهال سه سال هم براي کشاورز انجام شود.
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي تاکيد کرد: البته اين امر هنوز تاييد نشده است.
* قانون نباشد يا در اجرا تبعيض لحاظ نشود
عضو خبرگان کشاورزي کشور هم در اين باره بشدت از اينکه تنها افراد کمي مشمول استفاده از قانون امهال وام کشاورزان خسارت ديده مي شوند انتقاد کرد و گفت: يا نبايد قانوني گذاشته شود و يا اينکه در اجراي آن تبعيض نگذارند.
علي کاظمي اظهار داشت: اگر مقصود از امهال وام، حمايت از کشاورز است، چرا بايد بخشي از اين توليدکنندگان خسارت ديده شامل بخشودگي شوند و چرا بايد اعتبار آن تامين نشود؟
وي افزود: کشاورزان ما بشدت با مشکل روبه رو هستند و براي ادامه فعاليت نياز به حمايت دارند.
* جذب 70 درصد از منابع بخشودگي وام کشاورزان استان
معاون اعتبارات و بانکداري شرکتي بانک کشاورزي خراسان شمالي تصريح کرد: 340 ميليارد ريال اعتبار براي بخشودگي وام کشاورزان خسارت ديده، به استان تخصيص يافته که تاکنون 70 درصد از سهم استان از اعتبار مزبور جذب شده است.
سيدمحمود سيدالحسيني اظهار داشت: اعتبار اختصاص يافته، تنها براي بخشودگي بدهي ها و جريمه هاي هشت هزار فقره پرونده بدهکار بانکي استان کفايت مي کند.
وي با بيان اينکه تنها مشکل براي اجراي طرح بخشودگي وام کشاورزان خسارت ديده، کمبود اعتبار است گفت: در اين استان حدود 17 هزار مشمول بخشودگي هستند که تنها هشت هزار نفر مي توانند از اين فرصت استفاده کنند.
معاون اعتبارات و بانکداري شرکتي بانک کشاورزي خراسان شمالي گفت: کمبود اعتبار و محدوديت آن، اجراي بخشودگي کارمزد و امهال وام کشاورزان اين استان را با مشکل و محدوديت روبه رو کرده است.
سيدالحسيني اظهار داشت: با ابلاغ امهال وام کشاورزان خسارت ديده از حوادث طبيعي بر اساس بند خ ماده 33 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه سال 97، سود و جريمه ديرکرد وام کشاورزان بخشيده و اصل بدهي براي مدت سه سال تمديد مي شود.
وي گفت: در سطح کشور براي اجراي اين طرح تنها 20 هزار ميليارد ريال اعتبار تخصيص يافته است که سهم استان از اين رقم 340 ميليارد ريال است.
سيدالحسيني افزود: براي بخشودگي وام ها، بدهي هاي زير 80 ميليون ريال در اولويت است و پس از آن بدهکاران وام هاي کمتر از 120 ميليون ريال و سپس وام هاي کمتر از 160 ميليون ريال مي توانند از اين فرصت استفاده کنند.
وي خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردهاي انجام شده و با اولويت هاي تعيين شده، تنها بدهکاران بانکي وام هاي زير 170 ميليون ريال استان مي توانند از اين فرصت استفاد کنند.
وي افزود: کشاورزان بدهکاري که سررسيد وامشان در بازه زماني اول مهر سال 96 تا 29 اسفندماه پارسال باشد، مي توانند با مراجعه به يکي از شعب بانک کشاورزي استان براي امهال وام خود اقدام کنند.
سيدالحسيني تصريح کرد: در اين طرح، وام کشاورزان تا سه سال امهال مي شود و دولت پرداخت سود تسهيلات اين سه سال را تقبل کرده است.
وي گفت: سود و وجه التزام وام کشاورزان بدهکار بخشيده و اصل وام براي سه سال تقسيط مي شود و سود اين سه سال توسط دولت به بانک پرداخت خواهد شد.
معاون اعتبارات و بانکداري شرکتي بانک کشاورزي خراسان شمالي خاطرنشان کرد: کشاورزان استان که مشمول اين طرح هستند يکهزار و 900 ميليارد ريال بدهکار هستند.
بانک مرکزي اعلام کرده است که تسهيلات بانکي دريافتي کشاورزان خسارت‌ ديده از حوادث غيرمترقبه در سال زراعي 1397‏-1396 به مدت سه‌ سال امهال مي شود.
اين بانک بر اساس بند (خ) ماده «33» قانون برنامه ششم توسعه در ابلاغيه اي از بانک ها خواسته تا از طريق کارگروه مندرج در مصوبه دولت، مشمولان واجد شرايط امهال تسهيلات را معرفي کنند تا مراتب براي تامين هزينه سه ساله امهال به سازمان برنامه و بودجه کشور منعکس شود.
کارگروه موضوع بند (خ) ماده (33) قانون برنامه ششم توسعه موظف است، پس از اعلام استان هايي که در سال زراعي 96-97 تحت تاثير حوادث غيرمترقبه قرار گرفته اند به عنوان مشمولان واجد بهره مندي از امهال تسهيلات به بانک هاي عامل معرفي شوند.
در ماده 33 برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده به منظور متنوع سازي ابزارهاي حمايت از بخش کشاورزي، تامين و تجهيز منابع، توسعه و امنيت سرمايه گذاري، افزايش صادرات محصولات کشاورزي و ارزش افزايي و تکميل زنجيره ارزش محصولات کشاورزي، در صورتي که کشاورزان از حوادث غيرمترقبه آسيب ببينند، ضمن بخشودگي سود و کارمزد و جريمه وام هاي دريافتي آنان، نسبت به امهال اصل وام آنان به مدت سه سال اقدام کند.
تعيين ميزان خسارت وارده توسط کارگروهي متشکل از جهاد کشاورزي، بانک مربوطه و فرمانداري شهرستان انجام مي شود.
خراسان شمالي 344 هزار هکتار عرصه کشاورزي دارد و 82 هزار نفر بهره بردار اين بخش هستند. بر اساس اعلام مسئولان، بخش زيادي از کشاورزان استان به بانک ها بدهکار هستند.
7185/ 6042
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۰۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو همه اردو‌های دانش آموزی خراسان شمالی، ۴ و ۵ اردیبهشت ماه

 ابوالقاسم اکبری با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی هواشناسی گفت: با هدف حفظ سلامت دانش آموزان، همه اردو‌های مدارس در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ لغو شد.

هر ساله مدارس خراسان شمالی در اردیبهشت ماه اردوی دانش آموزی را برنامه ریزی می‌کنند.

خراسان شمالی ۹۳ هزار دانش آموز دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • باند‌های دوم جاده‌ها در خراسان جنوبی اعتبار می‌گیرند
  • اختصاص ۴۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی
  • شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارند
  • تجهیز ماشین آلات راهداری با اعتبار هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال
  • خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت آغاز می شود
  • ۲۰۰ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی در طبس ابلاغ شد
  • لغو همه اردو‌های دانش آموزی خراسان شمالی، ۴ و ۵ اردیبهشت ماه
  • (تصاویر) زندگی روستایی در خراسان شمالی
  • رشد چشمگیر خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی
  • رشد چشم‌گیر خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی