Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@17:09:59 GMT

اهمیت مسئولیت پدر در تربیت فرزندان بیش از نان‌آوری است

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۸۱۱۸۱

اهمیت مسئولیت پدر در تربیت فرزندان بیش از نان‌آوری است

در اسلام پدر به عنوان مسئول و سرپرست خانواده مطرح شده و باید در تمام ابعاد خانواده نقش پر رنگی داشته باشد این در حالی است که در غرب این نقش تقریباً به مادر منتقل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل سپاس ؛ در تمامی ادیان و فرهنگ‌ها پدر به عنوان یکی از کلیدی ترین و اساسی‌ترین افراد در بنیان خانواده محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌توان گفت تمامی فرهنگ‌ها بر نقش مرد به عنوان عمود و مدیر خانواده اتفاق نظر دارند. از این رو برای مردان در خانواده با توجه به نقش و جایگاه آن‌ها، مسئولیت و وظایف گوناگونی تعریف شده است. شاید بر اساس عرف مهم‌ترین وظایف مردان یا پدران تأمین مایحتاج خانواده و رزق رزق‌آوری باشد. اما مسئولیت‌های دیگر یک مرد در نهان خانواده در جایگاه پدر، مواردی فراتر از نان‌آوری است که به تبعه مدرنیته یا پیروی از مدل‌های غربی از آن غافل شده‌ایم. تربیت فرزندان یکی از مهم‌ترین وظایف پدران است که اهمیت آن کم‌تر از تأمین امرار و معاش نیست.

در این دراین‌باره اسداله رضایی روانشناس مذهبی و استاد دانشگاه  درباره نقش پدر در خانواده گفت: در اسلام پدر به عنوان مسئول و سرپرست خانواده مطرح شده و باید در تمام ابعاد خانواده نقش پر رنگی داشته باشد این در حالی است که در غرب این نقش تقریباً به مادر منتقل شده است.

رضایی با بیان اینکه در اسلام علاوه بر وظیفه نان‌آوری، بر مسئولیت پدر نسبت به تربیت فرزندان نیز تاکید شده است، بیان کرد: الگوپذیری و الگوگیری از پدر برای پسران و ارتباط عاطفی با دختران یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های پدر در خانواده است. به علاوه حضرت محمد (ص) با الگوی رفتاری خود با دختر بزرگوارشان، نشان دادند که نه تنها تفاوتی میان فرزند دختر و پسر نیست بلکه باید نسبت به دختران با مهربانی و لطافت بیش‌تری نیز رفتار شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه در جامعه امروزی به دلیل مدرنیته و استقلال مالی اعضای خانواده نقش پدر در تربیت فرزندان کم رنگ شده و تبعیت کافی از وی در فضای خانواده وجود ندارد و نتیجه آن را نیز می‌توان در خروجی تربیتی کودکان و نوجوانان مشاهده کرده چراکه مادر برای تربیت نیاز به همیاری پدر داشته و وقتی این کمبود ایجاد می‌شود، شاهد ضعف‌های تربیتی در جوانان امروزی هستیم.

این روانشناس نقش رسانه و فضای مجازی را در تقویت جایگاه پدر در خانواده بسیار مؤثر خواند و عنوان کرد: رسانه‌ها از قبیل رسانه‌های جمعی، تلویزیون، سینما، آموزه‌های کتب درسی و به ویژه فضای مجازی می‌تواند بسیار به فرزندان و توجه و احترام آنان به پدر و هم چنین توجه دوباره مردان به مسئولیت‌های خود مؤثر باشد. باید از طریق آموزش‌های مستقیم و غیر مستقیم همچون انیمیشن‌هایی برای کودکان، موجب تعامل بیشتر فرزندان با پدران شده و با تکرار این آموزه‌های برای مادر و پدران، مسئولیت‌های آن‌ها را دوباره برایشان تبیین کنیم.

رضایی اظهار داشت: با نگاهی به آمار آسیب‌های اجتماعی، می‌توان ریشه بسیاری از آن‌ها را در کمبود محبت در خانواده به ویژه نسبت به دختران عنوان کرد. حال که در آستانه سال نو و روز پدر قرار داریم، بهتر است هم فرزندان بار دیگر احترام و الگوپذیری از پدران را سرلوحه خود قرار داده و هم مردان با توجه بیش‌تر به مسائل درون خانواده و بهبود یا تجدید ارتباط خود با فرزندان کانون خانواده را به اولین پناهگاه فرزندان تبدیل کنند.

وی گفت: اما با نگاهی به توصیه‌های اسلام در حوزه تربیت فرزندان و نحوه برخورد پدر با آن‌ها، با نکات ظریفی برمی‌خوریم که بی‌توجهی به آن‌ها را می‌توان علل بسیاری از معضلات اجتماعی جامعه دانست. تفکیک شیوه رفتاری با فرزند دختر و پسر از سوی پدر یکی از مهم‌ترین تأکیدات دین و فرهنگ ما محسوب می‌شود و در این میان رفتار پیامبر اکرم (ص) با دختر خود، حضرت فاطمه (س)، یکی از بهترین الگوها و مصادیق قابل ذکر است.

این روانشناس خاطرنشان کرد: طبق فرمایشات پیامبر اکرم (ص) حتی زمانی که پدری از بیرون یا مسافرت به خانه می‌آید ابتدا باید به فرزند دختر خود توجه کرده و حتی در حد سوغاتی کوچک، فرزند خود را مورد محبت قرار دهد و به فرموده ایشان، دلیل این امر نیاز بیش‌تر دختران به توجه و محبت است که این محبت ابتدا باید از سوی محارم به ویژه پدر به دختران منتقل شود تا فرزند به محبت‌های خارج از خانه روی نیاورد.

وی در پایان بیان کرد: به طور کل همواره در احادیث به لزوم ابراز محبت پدر نسبت به فرزندان دختر تاکید شده و پدر به عنوان سر منشأ سیراب کردن دختران از نیازهای عاطفی معرفی شده است. چراکه در صورتی که دختران در محیط خانواده محبت و توجه لازم را دریافت کرده باشند، در فضای جامعه به محبت‌های پوچ خارج از خانه روی نیاورده، انتخاب‌های آگاهانه‌تر خواهد داشت و در نهایت به آسیب‌های اجتماعی دچار نخواهند شد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۱۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه «بیا وسط» در هفدهمین قسمت خود به موضوع بررسی شغل همسر و رابطه آن با کیفیت زندگی مشترک می‌پردازد.

این برنامه تولید گروه خانواده شبکه دو که شامل محتوای آموزشی در حوزه ازدواج است، و مخاطب اصلی آن جوانان در شرف ازدواج و خانواده‌های آنان هستند؛ و هفدهمین قسمت آن به کارگردانی و تهیه کنندگی سید یزدان ملک آبادی پنجشنبه ۶ اردیبهشت ساعت ۱۹ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

دیگر خبرها

  • پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان
  • خانواده اساسی‌ترین رکن جامعه و مدنیت اسلامی است
  • بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط»
  • بایدها و نبایدهای رفتاری در برخورد با کودکان و 7 اشتباه والدین در تربیت فرزندان
  • جذب ۳ هزار و ۱۰۱ حامی جدید برای حمایت از فرزندان ایتام و محسنین
  • خانواده سالم و منسجم، محور سلامتی
  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت سرپرستی فرزندخوانده هستند
  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت دریافت فرزندخوانده هستند
  • نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان
  • یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از سربازی معاف می شوند