Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام آذربایجانی با بیان اینکه اعتکاف خلوتی عبادی و همراه با تعاملات اخلاقی، علمی و مذهبی است، گفت: این سه روز فرصت عمل به سنت قرآنی «اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم» را به معتکفان می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین «مسعود آذربایجانی»، در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان که به مناسبت فرا رسیدن ایام اعتکاف ماه رجب انجام شد با اشاره به فلسفه اعتکاف اظهار کرد: اعتکاف فرصتی است که انسان خلوتی را برای خود ایجاد و خود را بازبینی کند و پالایشی نسبت به نفس خود انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد :اعتکاف فرصتی است که انسان از طریق عبادت و استغفار می تواند نفس خود را قوی و از طریق اذکار سفارش شده در این ایام، ارتباط خود را با خداوند تقویت کند.

 

آذربایجانی با اشاره به تفاوت و تمایز اعتکاف با گوشه نشینی و عزلت نشینی مرسوم در برخی ادیان و مکاتب، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های اعتکاف آن است که حتماً باید در مسجد جامع باشد بنابراین اعتکاف به معنای عزلت از جامعه نیست بلکه حضور در مرکز جامعه است.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاکید کرد: برخی از عزلت ها کاملا فردی است و فرد کاری به دیگران ندارد اما اعتکاف این گونه است که فرد باید در کنار مومنان و همراه آنان باشد و در عین آنکه به عبادت مشغول است، به گفتگوهای علمی، اخلاقی و مذهبی نیز باید بپردازد.

 

وی با اشاره به دستاوردهای اعتکاف در ابعاد معنوی و اخلاقی سبک زندگی، ابراز کرد: بنابر سنت قرآنی «اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم؛ خدا وضع و حال هیچ قومی را عوض نخواهد کرد مگر آنکه انسانها خودشان وضع و حال خودشان را تغییر دهند» تا انسان آلودگی هایی را که در نفس خود دارد، کنار نگذارند سبک زندگی اش در جامعه تغییر نخواهد کرد.

 

حجت الاسلام آذربایجانی در ادامه بیان کرد: تا زمانی که حال انسان تغییر نکند، جامعه نیز تغییر نخواهد کرد چنان که در دعای تحویل سال نیز می خوانیم: «یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ ؛ ای گرداننده سال و حالت ها * بگردان حال ما را به نیکوترین حال» بنابر این، زیربنای تغییر در جامعه و سبک زندگی وابسته به تغییر وضعیت افراد به صورت فرد فرد است.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: دستاورد اعتکاف آن است که اگر افراد یک به یک به صورت فردی تغییر کنند و بتوانند دستاوردهای حاصل از اعتکاف را تداوم ببخشند، موجب تغییر و دگرگونی در جامعه نیز می شوند که در این صورت می توانیم نهادهای اجتماعی طیب و پاکیزه داشته باشیم که وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

 

وی با توصیه به معتکفان برای بهره برداری هر چه بهتر از این فرصت معنوی، خاطرنشان کرد: معتکفان باید با اهداف اعتکاف بهتر آشنا شوند و در این فرصت به تفکر در قرآن و احوالات درونی خود بپردازند که جزء مهمترین اهداف اعتکاف نیز محسوب می شود.

 

حجت الاسلام آذربایجانی در پایان خاطرنشان کرد: این تفکر عمیق زمینه تحول پایدار را در انسان و سبک زندگی ایجاد می کند و این تدبر و تفکر با استفاده از آیات قرآن و مفاهیم بلند آن، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد تا ان شاءالله این تحول پایدار در زندگی انسان ها ایجاد شود.

پایان پیام/376

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان چهارشنبه سوری مراسم اعتکاف شبستان اعتکاف ایام نوروز خبرگزاری نوروز سال نو محمد جواد ظریف سنت های قرآن اعتکاف ماه رجب سبک زندگی اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۱۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت هزار دانش آموز قمی در طرح اعتکاف علمی مدارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، سرپرست معاونت آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش قم گفت: امسال برای اجرای این طرح، ۱۶ مدرسه بعنوان پایگاه مطالعاتی نوروزی دانش آموزان در نظر گرفته شده است.

مسعود فلسفی نژاد افزود: دانش آموزان با شرکت در این طرح و حضور مستمر، منظم و برنامه ریزی شده در کلاس‌های جبرانی و تقویتی رشته‌های مختلف، ضمن ارتقای توان علمی خود، آماده کنکور سراسری پیش رو می‌شوند.

وی گفت: امسال طرح اعتکاف علمی مدارس در دو روش ۲۴ ساعته و ۱۱ ساعته اجرا شده و ۱۶ مدرسه‌ی در نظرگرفته شده برای این طرح با پهن کردن سفره‌های افطار و سحر در خدمت دانش آموزان هستند.

انجام مشاوره‌های تحصیلی متناسب با هر رشته و ارائه راهکار‌های مقابله با استرس برای دانش آموزان پای کنکوری، از دیگر مزیت‌های شرکت در این طرح است.

طرح اعتکاف علمی دانش آموزی از ۲۸ اسفند پارسال آغاز شده و تا ۱۳ فروردین امسال ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • «محفل امام حسنی‌ها» به دنیا فهماند که ایران با قرآن همراه است
  • کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲
  • «زندگی با آیه‌ها» همراه ۶۵ هزار کردستانی/خوشامدگویی به رسم مسطورا
  • افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار
  • شرکت هزار دانش آموز قمی در طرح اعتکاف علمی مدارس
  • رشد ۴۲ درصدی همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور
  • قرآن جامع‌ترین منبع پاسخگویی به نیاز بشریت است
  • اعتکاف ۷۰۰ نفری دانش آموزان در قزوین برگزار می‌شود
  • اعتکاف ۷۰۰ نفری ویژه دانش آموزان برگزار می‌شود
  • فعالیت ۲۹ پایگاه اعتکاف علمی در خراسان جنوبی