Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در آیین تحویل سال ۱۳۹۸ در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد با تبریک میلاد با سعادت امام علی(ع) گفت: تقارن سال 98 با میلاد آن امام را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم سالی توام با برکت پیش روی مردم ایران و مسلمین جهان باشد. این مرجع تقلید با اشاره به دعای تحویل سال تصریح کرد: در دعای تحویل سال دل‌هایمان را به خدا می‌سپاریم و از او مدد می‌گیریم تا همان طور که در طبیعت تحول رخ می‌دهد در قلوب ما هم تحول ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت‌الله مکارم اظهار کرد: قرآن کریم در سوره مبارکه عصر در چهار توصیه یعنی ایمان، عمل صالح، تواصی به حق و تواصی به صبر، برنامه برای زندگی بشر و سعادت او ارائه داده است که مرحله نخست آن، ایمان است یعنی بدانیم خداوند متعال همه جا با ماست و بر همه اعمال ما آگاه است و هر کاری انجام دهیم و نیت کنیم او از ما به خودمان نزدیکتر است و زودتر از ما آن را می‌داند. این مفسر قرآن ایمان به روز قیامت را از دیگر برنامه‌های مهم قرآن برای زندگی سعادتمندانه برشمرد و افزود: اینکه می‌شنویم این همه اختلاس و احتکار در کشور وجود دارد ناشی از متزلزل شدن پایه ایمان این افراد است که زندگی مردم را هم به نابسامانی دچار کرده است. این مرجع تقلید، ثمره ایمان را عمل صالح دانست و افزود: در این ایام و به خصوص با مشکلات اقتصادی زیادی که با آن مواجه هستیم همه باید به فکر کمک به نیازمندان، عیادت بیماران، آزاد کردن زندانیان و کمک به ازدواج جوانان باشیم و بدانیم که ذخیره یوم المعاد ما خواهد بود. این مرجع تقلید امر به معروف و نهی از منکر را از مصادیق بارز عمل صالح برشمرد و اظهار کرد: نباید در برابر صحنه‌های فساد سکوت کنیم و نسبت به امر به معروف و نهی از منکر کوتاهی کنیم زیرا نتیجه آن همین اختلاس‌ها و احتکارهایی است که وجود دارد. آیت الله مکارم شیرازی، دستور به حق و صبر را از مسائل مهم قرآن برشمرد و افزود: عبور از مشکلات دشوار زندگی تنها در سایه صبر و دفاع از حق مقدرو خواهد بود زیرا زندگی دارای بسیاری از مشکلات است و اگر ما استقامت نداشته باشیم نمی‌توانیم زندگی موفقی داشته باشیم. وی تاکید کرد: دشمنان ملت ایران مجدانه تلاش می‌کنند تا به منطقه خاورمیانه برگردند و بر منابع آنان مسلط شوند ولی با ایستادگی و مقاومت جبهه مقاومت روبرو شدند و به خیال واهی خود نرسیدند. این مفسر قرآن بر ترویج انس با قرآن و آشنایی با مفاهیم آن برای رسیدن به احسن الحال تاکید کرد و گفت: یکی از دستورات مهم قرآن، دوری کردن از اسراف و تشریفات زائد است لذا باید از تشریفات کم  کنیم و هزینه‌های اضافه را در راه‌هایی مانند ایتام، نیازمندان و ... صرف کنیم. وی افزود: در داخل کشور، مراکز تفریحی و گردشگری زیادی وجود دارد بنابراین ضرورتی ندارد که پول‌های زیادی از کشور برای سفرهای خارجی هزینه شود. وی همچنین از مسئولان خواست تا در سال جاری با تدبیر و برنامه‌ریزی بهتر و تلاش و کوشش بیشتر  برای رفع مشکلات ملت ایران گام بردارند. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا مکارم تحویل سال حرم معصومه قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۱۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک ها جلوی اختلاس ها را بگیرند/ضرورت رونق اقتصاد و تولید

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله جوادی آملی در دیدار ابوالفضل نجارزاده مدیر عامل بانک ملی ایران بیان کرد: مال در مملکت بعد از مسائل عقاید دینی، حرف اول را می زند. یک بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) دارد که «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ» هیچ تازیانه ای بدتر از فقر نیست، این اصل اول؛

وی گفت: اصل دوم آن است که اگر کسی این تازیانه را خورد، از این طرف تازیانه به دوشش می خورد، از آن طرف دین از عقلش رخت برمی بندد. حواستان جمع باشد. آن اولی را حضرت امیر فرمود که «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ»، هیچ تازیانه ای دردناک تر از فقر نیست. اگر کسی با دست خالی به منزل برود از خدای سبحان همان لحظه، تقاضای مرگ می کند؛ آبروریزی پیش زن و بچه قابل تحمل نیست.

وی ابراز کرد: در جریان شعب ابی طالب که مسلمانان، سه سال در محاصره بودند، پیغمبر امتحانش را پس داد، یک دعایی را مرحوم کلینی از وجود مبارک پیغمبر نقل می کند که پیغمبر به خدا عرض می کند که خدایا ما امتحان خودمان را در شعب دادیم: «اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی الْخُبْزِ وَ لَا تُفَرِّقْ بَینَنَا وَ بَینَهُ فَلَوْ لَا الْخُبْزُ مَا صُمْنَا وَ لَا صَلَّینَا وَ لَا أَدَّینَا فَرَائِضَ رَبِّنَا عَزَّ وَ جَل‏»؛ خدایا، بین ما و نان ما جدایی نیانداز! یعنی اقتصاد. بعد عرض می کند که خدایا، اگر نان مردم قطع بشود و مردم در اقتصاد آسیب ببینند، سخن از دینداری مردم نیست: «فَلَوْ لَا الْخُبْزُ مَا صُمْنَا وَ لَا صَلَّینَا وَ لَا أَدَّینَا فَرَائِضَ رَبِّنَا عَزَّ وَ جَل‏».

این مرجع تقلید افزود: کار علمی این است که در اقتصاد هم بفهمید و هم بفهمانید که چگونه می شود که قیمت یک نان را در چندین سال یک جا نگهداشت؟ لذا باید بدانیم که ما چه داریم، چه نیازی داریم، چگونه این را به خواست، تبدیل بکنیم و چگونه تولید داشته باشیم تا با رونق اقتصاد، به بیگانه نیاز نداشته باشیم.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه باید بانک ها جلوی اختلاس ها را بگیرند، گفت: غالباً اختلاس ها از راه بانک ها می گذرد و لذا شما باید بیش از پیش نسبت به این امر حساسیت داشته باشید تا جلوی کسانی که می خواهند سوء استفاده کنند، گرفته شود البته کسی که دین داشته باشد اختلاس و از این کارها نمی کند.

اگر اقتصاد نتواند رضایت مردم را تأمین کند دین نیز از بین خواهد رفت

وی ادامه داد: اگر اقتصاد نتواند رضایت مردم را تأمین کند و مردم گرفتار فقر بشوند، دین نیز از بین خواهد رفت، این دعای پیغمبر است که عرض کرد خدایا، اگر اقتصاد ما ضعیف باشد دینداری سخت است؛ لذا بانکداری اولین وظیفه اش باسواد شدن است که ما چه نیاز داریم؟ چه داریم؟ چگونه حل بکنیم؟

این مرجع تقلید عنوان کرد: خطر ربا هم باید از بانک ها گرفته بشود. بانک باید این غیرت را داشته باشد که اقتصاد مملکت را حفظ بکند. بانک انباردار نیست و لذا با سفارش هم حل نمی شود، بلکه آنجا فکر و دقت و بررسی و برنامه ریزی باید انجام گیرد، تلاش شود تا اقتصاد و تولید رونق بگیرد و مسائل حل شود، این برنامه علمی می خواهد که که چه داریم؟ یک؛ چقدر مصرف داریم؟ دو؛ چکار بکنیم که این نیازها تأمین بشود؟ سه؛ این می شود اقتصاد.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: اساس و وظیفه همه مسوولین این است که آبروی این مملکت را حفظ کنند، هیچ کسی با دست خالی به خانه اش نرود و این به تولید وابسته است. تولید هم سفارشی نیست. تولید نصیحت نیست، تولید خواهش نیست، تولید علم است و علم است و علم است و علم.

کد خبر 6083174

دیگر خبرها

  • جلوی اختلاس را بگیرید
  • کشف بیش از ۱۲ میلیارد ریال انواع کالای قاچاق در انزلی
  • آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند
  • بانک ها جلوی اختلاس ها را بگیرند/ضرورت رونق اقتصاد و تولید
  • امسال ظرفیت خود را در اختیار حرکت عظیم زندگی با آیه‌ها قرار دادیم
  • کشف ۵۲۳ میلیارد ریال لوازم یدکی احتکاری از انباری غیر مجاز در اصفهان
  • وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم
  • ریشه های عشق در زندگی گرایی ایرانیان / بدیو: عشق در آثار کگور در زندگی رخ می دهد
  • ۲۲ دستور رئیس قوه قضاییه خطاب به کلیه مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور/ با مسدودسازی کد ملی، زندگی فرد را فلج می‌کنیم!/ انتقاد از وثیقه‌های سنگینی که با جرم متناسب نیست/ افراد در فرودگاه متوجه نشوند که ممنوع‌الخروج هستند/ به دریافت عوارض آلایندگی اهتم
  • همه دشمنان شرور به بی‌نظیربودن عملیات وعده صادق اذعان کردند/ اقدام نیروهای مسلح تجلّی قدرت ایمان و مجاهدت و پایداری بود