Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@23:00:04 GMT

البرز در سالی که گذشت + تصاویر

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۸۲۰۰۷

سال 97 با تمام فراز و نشیب‌هایش به پایان رسید و جای خود را به سال 98 داد، این سال رویدادهای تلخ و شیرینی داشت که به تاریخ سپرده شد.

به گزارش ایسناز، در استان البرز هم سال 97 پر ماجرا گذشت، از حوادث طبیعی گرفته تا استعفاهای جنجالی، از برف بهاری تا سقوط هواپیما؛ در ادامه این گزارش مروری  بر همه این موضوعات خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جشنواره لاله‌های کرج

این جشنواره برای ششمین بار با نمایش 250 هزار گل لایه در پارک چمران کرج برگزار شد تا در روزهای نخست فروردین ماه نوید یک سال خوب را به شهروندان البرزی بدهد.

تردد بیش از 35 میلیون خودرو از محورهای مواصلاتی البرز در نوروز ۹۷

البرز در ایام نوروز تردد زیادی را به خود می‌بیند، نوروز 97  با ثبت بیش از   35 میلیون   تردد خودرو از محورهای مواصلاتی البرز در این استان دررتبه نخست ثبت ترددهای جاده‌ای قرار گرفت.

استعفایی که کرج را 7 ماه بلاتکلیف گذاشت

اصغر نصیری اولین شهردار منتخب شورای شهر پنجم تنها هفت ماه پس از انتخاب بنا بر آنچه خودش آن را «موانع خارج از اراده و اختلاف با اعضای شورای شهر» عنوان کرد از ادامه کار در کرج کنار رفت تا کرج در نخستین روزهای سال 97 با یک مشکل بزرگ مواجه شود؛ این استعفا حواشی زیادی به دنبال داشت، از رفتارهای عجیب و غریب برخی اعضا برای جلوگیری از انتخاب گزینه اعضای رقیب تا انتخاب و رد چند گزینه و همچنین طرح دوباره نام علی ترکاشوند، شهردار پیش از شورای پنجم که قریب به اتفاق اعضای این شورا با انتقاد از وی به جمع‌آوری رأی پرداخته بودند، سرانجام پس از این کش و قوس‌ها و گذشت حدود هفت ماه از استعفای نصیری، «علی اصغر کمالی‌زاده» به اتفاق آرا شهردار کرج شد.

برف بی موقع کرج/ یک شادی دردناک

27 فروردین ماه 97 بود که برفی سنگین در کرج بارید، این برف ابتدا باعث خوشحالی مردم شد اما کمی که ادامه پیدا کرد بیشتر از سفیدی برف، شکسته شدن شاخه درختان مورد توجه قرار گرفت. روز بعد، جهاد کشاورزی استان اعلام کرد که تخمین تقریبی نشان می‌دهد بین 90 تا صد در صد به باغات گردو و بادام، 60 تا 70 درصدی به باغات هسته‌دار و 50 درضد به باغات دانه‌دار خسارت وارد شده باشد؛ مزارع گندم، جو، سبزی و صیفی هم بین 30 تا صد در صد آسیب دید.

لاله‌های در برف خفته گچسر

جشنواره لاله‌های گچسر چند سالی است که به زیبایی هر چه تمامتر برگزار می‌شود، در سال 97 این جشنواره به علت بارش برف با کمی تأخیر آغاز شد البته برف باعث شد زیبایی لاله‌ها بیشتر چشم‌نوازی کند.

ویرانه‌ای به نام کاخ ناصری

خرداد ماه 97 بود که ایسنا در گزارشی به وضعیت نابسامان یک اثر ارزشمند ملی در روستای شهرستانک پرداخت، کاخ ناصری 140 سال پیش به دستور ناصرالدین شاه در منطقه‌ خوش‌آب و هوای شهرستانک ساخته شد و امروز وضعیت خوبی ندارد.

طوفان البرز

نهم خرداد ماه 97 طوفان البرز را در نوردید و این تصویر زیبا توسط دوربین عکاس ایسنا به ثبت رسید.

شادی مردم کرج پس از برد ایران مقابل مراکش

جام جهانی یکی از رویدادهای مهم ورزشی سال 97 بود، ایران در این دوره فرصت خوبی برای صعود به دور دوم داشت اما از صعود ناکام ماند، مردم کرج پس از تنها پیروزی تیم ملی مقابل مراکش در خیابان به شادی پرداختند.

کنکور سراسری-کرج

در کنکور سال 97 که هفتم تیرماه برگزار شد از استان البرز در مجموع 35 هزار و 599 نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 22 هزار و 445 نفر زن و 13 هزار و 154 مرد بودند.

بازارچه گلشهر در آتش سوخت

صبح روز یازدهم تیر ماه 97،  ستونی از دود سیاه در کرج مشاهده و   پس از دقایقی کوتاه مشخص شد   بازارچه گلشهر که در دوره شهردار قبلی کرج برای ساماندهی دستفروشان این منطقه احداث شده بود آتش گرفته است. رئیس سازمان آتشنشانی کرج   در همان ساعات نخست حادثه گفت که ساعت شش صبح آتش‌سوزی به اکیپ‌های امدادی گزارش شده و ماموران آتشنشانی سه دقیقه پس از اطلاع در محل حاضر و با تلاش 40 دقیقه‌ای آتش را مهار کرده‌اند؛ البته وقتی که دیگر چیزی از بازارچه و مایحتوی باقی نمانده بود.

قطع برق همزمان با اوج گرما

یکی از موضوعاتی که در سال 97 باعث آزار و اذیت مردم شد، کمبود برق و خاموشی‌های گسترده همزمان با اوج گرما بود، این خاموشی‌ها در البرز تقریباً از 20 تیرماه آغاز شد و روزانه در هر منطقه چند ساعتی برق قطع می‌شد، این روند تا شهریورماه ادامه داشت.

پول‌های کثیفی که به بهره‌کشی از کودکان دامن زده است

‌ایسنای البرز در یکی از گزارش‌های تابستان سال 97، به مافیای زباله در کرج پرداخت، در این گزارش به قراردادهای بحث‌برانگیز شهرداری کرج با برخی پیمانکاران جمع‌آوری زباله و به کارگیری کودکان حتی چهارساله توسط این پیمانکاران برای جمع‌آوری زباله اشاره شده بود، این گزارش علاوه بر افشای این مراودات مالی به وضعیت اسفناک کودکان هم اشاره کرده بود که فقط در یک نمونه آن از وضعیت کودکی پرده برداشت که موش در یکی از مراکز دپو زباله انگشت وی را خورده بود.

کاهش 120 درصدی ارزش پول ملی از ابتدای سال 97 تا مرداد ماه

سال 97 برای اقتصاد سال خوبی نبود، یکی از وقایع تلخ اقتصادی سال 97 کاهش شدید و مداوم ارزش پول ملی بود، در همین خصوص وحید شقاقی، استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی به ایسنا گفت که ارزش پول ملی از ابتدای سال تا مرداد ماه 120 درصد کاهش پیدا کرده است.

طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن در سال 97 رخ داد

این ماه گرفتگی ششم مرداد ماه 97 رخ داد و 103 دقیقه طول کشید، به همین دلیل طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن لقب گرفت.

تجمعات مرداد ماه در کرج

در اولین تجمع که حوالی ساعت هشت شب سه‌شنبه نهم مرداد در گوهردشت صورت گرفت جمعیتی بین 200 تا 700 نفر حضور داشتند؛ معترضین در این تجمع با سردادن شعارهایی به وضعیت اقتصادی و مدیریتی کشور اعتراض داشتند.

معترضین پس از چند ساعت حضور توسط نیروی انتظامی متفرق شدند.

شب چهارشنبه دهم مرداد ماه نیز وضعیتی مشابه شب اول به وجود آمد که به گفته برخی شاهدان عینی یک دستگاه موتورسیکلت و یک دستگاه خودروی نیروی انتظامی توسط تعدادی از معترضین به آتش کشیده شد؛ این موضوع توسط هیچ مقامی در استان تایید نشده است.

رفته رفته با افزایش اعتراضات، سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری البرز با حضور در دفتر ایسنا توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد و گفت که در این مدت سعی کردیم با این تجمعات مماشات کنیم و به حرف‌های آنان گوش کنیم اما دیدیم که این مطالبات اقتصادی نیست و کاملاً ساختارشکنانه است.

در نهایت این تجمعات پایان یافت اما یک نفر در این بین به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شد.

شصت و هشتمین جشن دانش‌آموختگی دانشجویان خوارزمی

شصت و هشتمین جشن دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه خوارزمی 16 شهریور ماه با حضور حدود دو هزار نفر دانش‌آموختگان این دانشگاه و خانواده‌های آنان در پردیس کرج برگزار شد . دانشگاه خوارزمی نخستین موسسه آموزش عالی ایران است که در سال 1297 تأسیس شده است.

اولین هواپیمای مسافربری در کرج به زمین نشست

اولین هواپیمای مسافربری 23 شهریور 97 از مبدأ مشهد امروز در فرودگاه پیام کرج به زمین نشست. قرار بود خطوط پروازی دیگری نیز به فرودگاه پیام اضافه شود اما با وقوع حادثه برای بوئینگ 707 ارتش که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، در حال حاضر پروازهای مسافری در این فرودگاه به حالت تعلیق در آمده است.

طاعون نشخوارکنندگان به البرز رسید

سوم مهرماه 97 بود که مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز از رسیدن طاعون نشخوارکنندگان کوچک به البرز و کشف لاشه‌های کل و بز در طالقان خبر داد.

مرگ 28 نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی مسموم در البرز

مصرف مشروبات الکلی مسموم در استان البرز 397 نفر را راهی بیمارستان کرد، از این تعداد متأسفانه 28 نفر جان خود را از دست دادند و پنج نفر هم نابینا شدند. این افراد در دو موج شهریور و مهر مسموم شدند.

اینجا قرار بود نخستین کارخانه ذوب‌آهن ایران باشد

80 سال پیش و درست زمانی که کرج یک دهکده کوچک ییلاقی در کنار پایتخت بود، کلنگ ساخت نخستین کارخانه ذوب‌آهن ایران در آن به زمین زده شد؛ کارخانه‌ای که قرار بود پس از سه تجربه ناموفق در توسعه ذوب‌آهن، ایران را از وابستگی به واردات فولاد برهاند اما از یک ساختمان نیمه‌کاره فراتر نرفت. اگر از حوالی میدان استاندارد بلوار ذوب‌آهن گذر کرده باشید شاید چشمتان به این بنا خورده باشد.

پرنیا به آغوش خانواده بازگشت

27 مرداد 97 بود که خبر گم شدن یک دختر تقریباً سه ساله در کرج منتشر شد، نام این دختر که عکس او به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد پرنیا بود، پرنیا نگرانی بسیاری از شهروندان را برانگیخته بود تا اینکه در نهایت شامگاه ششم آذرماه خبر پیدا شدن او رسید و مشخص شد یک  زوج که بچه‌دار نمی‌شدند او را ربوده بودند.

انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تعویق افتاد

قرار بود تا پایان سال 97، آب رودخانه کرج به وسیله تونل به تهران منتقل شود، در طول سال 97، ایسنا هشدارهای زیادی در خصوص مخاطرات این کار منتشر کرد تا اینکه در نهایت، داوود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز در 19 آبان از منتفی شدن انتقال آب در انتهای سال 97 خبر داد.

خداحافظی نجفی با البرز/شهبازی استاندار شد

با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، محمدعلی نجفی که به تازگی استاندار البرز شده بود در 27 آبان ماه مجبور به کناره‌گیری شد تا عزیزاله شهبازی که به عنوان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی به البرز آمده بود سرپرست شود، شهبازی در نهایت در تاریخ 21 آذرماه 97، سکان استانداری البرز را به دست گرفت.

پاییز رنگارنگ کرج

ایسنا در آخرین روزهای پاییز، رنگارنگی طبیعی کلانشهر کرج را به تصویر کشید.

آلودگی شدید هوای کرج

سال 97 بر خلاف سال 96 آلودگی هوا در کرج کمتر به چشم آمد؛ البته تعداد بیشتر روزهای پاک نه به خاطر اقدامات دستگاه‌های مسئول بلکه به خاطر افزایش بارش‌ها به دست آمد، این تصویر از معدود روزهای آلوده کرج در 15 آذرماه 97 را نشان می‎‌دهد.

سقوط بوئینگ 707 ارتش در کرج

صبح روز 24 دی ماه 1397 بود که ستونی از دود سیاه در گوشه‌ای از آسمان کرج مشاهده گردید، پس از پیگیری‌ها مشخص شد که یک فروند هواپیمای باری از نوع بوئینگ 707 متعلق به ارتش که حامل بار گوشت بوده در راه فرودگاه پیام اشتباهاً در فروگاه فتح به زمین نشسته و دچار حادثه شده است، متأسفانه در این حادثه 15 نفر جان باختند و فقط یک نفر زنده ماند.

تکذیب خبر حکم اعدام شهردار اسبق کرج

اواخر دی ماه 97 بود که خبری در فضای مجازی منتشر شد و از صدور حکم اعدام برای شهردار اسبق کرج حکایت داشت، حاجی‌رضا شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب کرج در گفت و گو با ایسنا صدور حکم اعدام برای شهردار اسبق کرج را تکذیب کرد.

روایتی از مردمان ایستا و یک زندگی خاص

تاکنون روایات زیادی از مکانی به نام ایستا در شهرستان طالقان به گوش رسیده است، از زندگی به سبک دوران قاجار و عدم استفاده از مظاهر مدرنیته تا پرورش اسب‌های اصیل و میلیاردی اما این روایات چقدر صحت دارد؟ ایسنا در این خصوص با فرماندار طالقان گفت و گو کرد، جواد صادقلو ضمن تأیید عدم استفاده اهالی این منطقه از گاز، تلفن و برق اعلام کرد که به تازگی مردان این منطقه به گرفتن شناسنامه مجاب شده‌اند.

مرد خشمگین دو خشاب تیر «ژ3» به ساختمان شهرداری شلیک کرد

10 بهمن ماه 97 یک مرد مسن با حالتی خشمگینانه شهرداری شهر جدید هشتگرد را به رگبار بست، فرماندار ساوجبلاغ در همان ساعات اولیه این حادثه در گفت و گو با ایسنا تروریستی بودن این حادثه را رد کرد و بعد مشخص شد این فرد به دلیل اختلاف با شهرداری و برای انتقام‌گیری با یک اسحله ژ3 ساختمان شهرداری را به رگبار بسته و دو خشاب کامل به در و دیوار این ساختمان روانه کرده است، خوشبختانه در این حادثه کسی آسیب ندید و فرد مسلح هم بازداشت شد.

امیدی به پیدا شدن اموال غارت شده کاخ مروارید نیست !

30 بهمن 97 بود که ایسنا در گزارشی سرنوشت اموال ارزشمند کاخ مروارید را مورد بررسی قرار داد، در این گزارش مدیرکل میراث فرهنگی البرز اعلام کرد که بسیاری از اموال کاخ مروارید قبل از اینکه به میراث فرهنگی تحویل داده شود، به غارت رفته بود. با این اوصاف بازگرداندن مجدد این اموال به کاخ امری بعید به نظر می‌رسد و شدنی نیست. البته اگر به صورت اتفاقی بخشی از اموال این کاخ درجایی شناسایی شود، فرایند بازگرداندن آنها انجام می‌گیرد ولی نباید در این خصوص امیدوار بود.

چهارشنبه‌سوری در البرز با 162 مصدوم

در نهایت سال 97 با چهارشنبه سوری به پایان رسید، در چهارشنبه آخر سال 97 162 نفر مصدوم شدند که خوشبختانه بیشتر این موارد جزئی بود و هیچ موردی از فوت و یا تخلیه چشم و قطع عضو گزارش نشد.

گزارش از: وحید صالحی، خبرنگار ایسنا، منطقه البرز
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۲۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شدت گرفتن بارش‌ها در مناطق مستعد

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به اینکه طی روز شنبه در ارتفاعات زاگرس جنوبی واقع در کرمان، بارش شدت خواهد داشت، گفت: طی دو روز اخیر در مناطق کوهستانی رگبار تگرگ و در مناطقی از نوار شرقی کشور، وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک دور از انتظار نیست.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آخرین وضعیت جوی در کشور اظهار کرد: امروز در بعضی نقاط واقع در شمال غرب و غرب کشور، همچنین در ارتفاعات البرز مرکزی، غرب اصفهان، شمال فارس و چهارمحال و بختیاری، به ویژه در ساعات بعدازظهر افزایش ابر، رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: شنبه در اردبیل، شرق آذربایجان شرقی، زنجان و ارتفاعات البرز مرکزی، همچنین در دامنه‌های شرقی زاگرس مرکزی شامل استان‌های همدان، مرکزی، قم، شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، بعضی نقاط اصفهان، شمال و شرق فارس و در یزد، نیمه غربی کرمان و شمال هرمزگان، در ساعات بعدازظهر افزایش ابر و رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد و در ارتفاعات زاگرس جنوبی واقع در کرمان، بارش شدت خواهد داشت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: یکشنبه علاوه بر ادامه این وضعیت در ارتفاعات البرز مرکزی، ارتفاعات یزد، شمال شرق فارس و کرمان، به تدریج در ساعات بعدازظهر با نفوذ موج تراز میانی جو به غرب کشور، ابرناکی، بارش پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور پیش بینی می‌شود.

ضیائیان ادامه داد: دوشنبه این سامانه در کل نوار غربی، دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز، استان‌های اصفهان، یزد، شمال فارس و بوشهر و ارتفاعات کرمان فعال خواهد بود، همچنین سه‌شنبه از میزان ابرناکی و بارش در شمال غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز در قزوین، البرز و تهران کاسته می‌شود و گستره ابرناکی و بارندگی در استان‌های واقع در نیمه شرقی کشور در شهر لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و شمال فارس خواهد بود.

وی گفت: طی دو روز اخیر در مناطق کوهستانی رگبار تگرگ و در مناطقی از نوار شرقی کشور، وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک دور از انتظار نیست؛ دوشنبه شمال خلیج فارس و از سه‌شنبه خلیج فارس و تنگه هرمز، مواج و متلاطم پیش بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی آسمان اصفهان، صاف، از بعدازظهر افزایش ابر و گاهی وزش باد با بیشینه ۲۷ و کمینه ۹ درجه سانتی‌گراد است و روز شنبه، قسمتی ابری گاهی افزایش باد شدید و بارش باران با بیشینه ۲۵ و کمینه ۱۲ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.‌

کد خبر 745901

دیگر خبرها

  • توزیع ۲۰۳ تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت
  • شدت گرفتن بارش‌ها در مناطق مستعد
  • سالی که نکوست از بهارش پیداست/ لیگی که از شروع با تعویق عجین شد
  • حال خوب یک روز بهاری در البرز
  • چتر حمایت بر سر بیماران خاص و صعب‌العلاج
  • پیش بینی غبار محلی و افزایش دما در البرز
  • کانون علمی آرد و نان در البرز راه اندازی می‌شود
  • ثبت آئین پخت سمنوی سادات از البرز در فهرست میراث ملی
  • ویژه نامه جام جم البرز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی افزایش دما در البرز