Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@00:08:27 GMT

دره قلات، روستایی باستانی و ناشناخته در جنوب کشور

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۸۳۳۶۶

دره قلات، روستایی باستانی و ناشناخته در جنوب کشور

بست قلات قدیم یکی از روستاهای اسرار‌آمیز و ناشناخته جنوب کشور است که در تنگنای بی مهری و انزوای تاریخی قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به  نقل از هرمز؛بست قلات از روستاهای آباد منطقه گوده در بخش مرکزی شهرستان بستک است که میان دامنه ارتفاعات بست فلات قراردارد.

بر اساس سرشماری سال ١٣٩۵ جمعیت این روستا ۱۳۰۰ نفر می باشد که شغل ساکنان منطقه کشاورزی و  گله داری است؛اهالی بست قلات  پیروان اهل سنت و از شاخه شافعی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روستا در سی کیلومتری جاده بستک به گوده در قسمت جنوب به داخل کوه منحرف می‌شود ؛ مهم ترین ویژگی این روستا وجود ده قدیمی و متروکه بست قلات در منطقه ای کوهستانی و کنار دره‌ای بسیار عمیق است که «دره قلات» نامیده می شود.

روستای بست قلات قدیم یکی از روستاهای اسرار‌آمیز جنوب کشور است آثار به جای مانده تاریخی نشان از قدمت طولانی منطقه دارد.

خانه‌های قدیمی در دره قلات بطرز عجیبی ساخته شده اند که بخشی از خانه ها به کوه و  قسمتی از روستا نیز تَهِ این دره قرار دارد.

خانه‌های این دره از جنس سنگ بدون استفاده از هیچ گونه ملات، ساروج  ویا گِل ولای بنا شده و بقایای خانه‌ها  نشان می‌دهد که تنها مصالح آن  سنگ‌های جمع آوری شده از ته دره است.

ساکنان قدیمی روستا با مهارت خاص سنگ‌ها روی هم چیده‌اند و سقف خانه ها را با چوب درختان کوهی پوشانده‌اند.

در بخش دیگر روستا قسمتی از خانه‌ها که در پائین دره قلات است از  گِل و گچ ساخته شده اند که سبک معماری و ساختمان سازی عمر آن را به دوران پیش از اسلام  و  زرتشت می رساند.


وجود چندین اثر تاریخی جامانده از دوران زرتشتیان در دل کوه و روستای تاریخی دره قلات نشان از زرتشتی‌نشین بودن این منطقه باستانی دارد و به واسطه کشف سنگ‌نوشته‌ها قدمت روستا بین شش الی ۱۲ هزار سال تخمین زده شده است.

علی ای حال وجود چنین روستایی با تاریخ دور و دراز فرصتی بی نظیر برای محققان و باستان شناسان به شمار می رود و در دورانی که استعمار گران به دنبال غصب و تصرف بشینه خلیج فارس و شهرهای جنوبی کشور هستند سندی معتبر محسوب می شود.

رمز گشایی سنگ‌نوشته‌ و آثار به جامانده تاریخی در منطقه دره قلات کمک شایانی به آشنایی با میراث گذشتگان است تا از این گذر ادوار دور را از نظر تاریخ خط، هنر، زبان، محیط اقلیمی، اسطوره‌ها و سبک زندگی بشناسیم.

روستای تاریخی بست قلات با وجود ظرفیت بی نظیر تاریخی و باستانی که فرصتی برای جذب توریسم و علاقه مندان به تاریخ کهن این دیار است در اوج بی رحمی در تنگنای بی مهری و انزوا قرار دارد  این درحالی است که با توجه به جلوه های تاریخی روستا می توان تحولی شگرف در تاریخ منطقه ایجاد کرد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۳۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار رئیس بنیاد مسکن کشور با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،در این دیدار حجت السلام و‌المسلمین قریشی با اشاره به اهمیت توجه به احداث و مقاوم سازی مسکن روستایی گفت: مردن این استان قبل انقلاب دز زمان ۸ سال دفاع مقدس و بعد آن در تقابل با ضد انقلاب هزینه‌های زیادی پرداخت کردند و وضعیت امروز برازنده آنها نیست 

وی افزود: احداث و‌مقاوم سازی خانه‌های روستایی باید در اولویت قرار بگیرد و در این بخش از توان خیرین بخش خصوصی هم استفاده شود 

امام جمعه ارومیه از ساخت خانه طلاب و روحانیون در روستا‌ها به عنوان یک نیاز نام برد و گفت: اگر خانه عالم ساخته شود مشکل استقرار روحانیون در روستا‌ها هم رفع خواهد شد

صالحی رئیس بنیاد مسکن کشور هم در این دیدار از افزایش سهمیه استان در مقاوم سازی خانه‌های روستایی از ۱۷هزار ۵۰۰سال قبل به ۲۲ هزار ۵۰۰، افزایش سهمیه قیر برای بهسازی معابر روستایی، افزایش سهمیه واگذاری زمین روستایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن تا ۳۰ هزار قطعه و پایان احداث و تعمیر بیش از ۲۳ هزار مسکن آسیب دیده زلزله‌های سال گذشته خوی خبر داد

دیگر خبرها

  • بررسی واگذاری بناهای تاریخی مناطق روستایی به دهیاری‌ها/اختصاص تسهیلات کم بهره جهت بازسازی بناها
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • ماجرای سازه جدید در عمارت تاریخی که شهرداری قالیباف به انجمن مداحان واگذار کرده بود
  • دیدار رئیس بنیاد مسکن کشور با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت
  • رمزگشایی از ماجرای مرموز روستایی که یک شبه ناپدید شد!
  • درخواست شهروندان منطقه ۱۴ تهران برای بازسازی یک خانه قدیمی + فیلم و تصاویر
  • کمک به روستا با درآمدزایی دهیاری‌ها
  • اصفهک، روستایی کویری که در مسیر جهانی شدن است