Web Analytics Made Easy - Statcounter

روستای گردشگری گلیان از توابع بخش مرکزی در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شیروان واقع شده است که به حق و بدون اغراق با توجه به مناظر زیبای خانه های مسکونی مطبق آن می توان آن را ماسوله خراسان شمالی نامید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شیروان روستای گردشگری گلیان یکی از قریه های بسیار قدیمی شیروان است که دره ژرف و پردرخت با دو رودخانه پرآب و خروشان، مقبره بابا توکل، مسجد جامع قدیم، تأسیسات پرورش ماهی قزل آلا، مقبره شمس الدین، برج و باروهای موسی خان و خداوردی سردار یکی از مناطق دیدنی شیروان محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

جلیان( گلیان) از اماکن مقبره مشهوره بوده که هم اکنون 500 خانوار مشتمل بر دو هزار و 300 نفر جمعیت در آن سکونت دارند. گلیان را به حق و بدون اغراق با توجه به مناظر زیبای خانه های مسکونی مطبق و دو رودخانه پرآب و خروشان، آن را می توان ماسوله خراسان شمالی نامید و از نظر هنری هم گلیان شیروان پایتخت موسیقی دوتار محسوب می شود.

 


در سمت جنوب این دره پرآب و جنگل گونه چهار برج قدیمی وجود دارد که معروف به قله موسی خان است. در حال حاضر گلیان با توجه به مناظر زیبای طبیعی و چشمه سارهای فراوان و باغات پر درخت و النگ زارهایش یکی از مناطق ییلاقی و هدف گردشگری است. از دیگر مناطق دیدنی گلیان می توان به مقبره بابا توکل گلیانی، غار کافر قلعه و گبرخانه که هر دو در سابق مسکونی و اشیای زیادی از آن ها کشف شده اشاره کرد.

 

 


بابا توکل گلیانی از فضلا و مشایخ و علما و ریاضی دانان قرن چهارم هجری قمری بود که از استادان مدرسه نظامیه بغداد تلمذ نموده و سال رحلت این عالم بزرگوار را 12 ربیع الثانی 368 هجری قمری ذکر کرده اند؛ هم اکنون مقبره این عالم و عارف بزرگوار و ریاضیدان در روستای گلیان شیروان مکانی برای راز و نیاز به درگاه خداوند منان و محل نذر و نیاز و نذورات مردم این منطقه است.

 

 

موسیقی دانان معروف استان خراسان شمالی خانواده های همراه بخشی، ولی نژادها به ویژه استاد مسلم کشور شادروان سلطان رضا بخشی و حسین بخشی ولی نژاد و ... از اهالی روستای گلیان بوده اند.



اقتصاد گلیان شیروان در مرحله اول بر کشاورزی و باغداری و در مرحله دوم بر دامداری متکی است که محصولات عمده آن گندم، جو، کشمش، پیاز و سیب زمینی و گردو است و اولین آبادی شهرستان می باشد که دارای چندین موسسه پرورش ماهی قزل آلا است که حتی صادرات خارج از شهرستان را هم دارد. از دیگر صادرات این آبادی زیبا و سحر آمیز صنایع دستی، قالیبافی و گلیم است.

 

 

با وجود اینکه گلیان به عنوان روستای هدف گردشگری است و سالانه مسافران زیادی از این روستا دیدن می کنند و در فصول مختلف سال اوقات فراغت خود را در آنجا سپری می کنند ولی از سوی مسئولان مربوطه هیچ گونه امکانات گردشگری در آن نیست.

 

 

این در صورتی است زمانی که مسافران برای پرکردن اوقات فراغت خود به این روستا سفر می روند در باغ های کشاورزان زحمت کشیده اتراق می کنند برخی اقدام به کارهای ناپسندانه( شکستن شاخه های درخت، روشن کردن آتش، ریختن زباله و ...) می کنند که این امر باعث خسارت و ناراحتی کشاورز می شود.

 

 

رییس شورای روستای گلیان گفت: روستای گردشگری گلیان با وجود منظره زیبا و کوهستانی و چشمه سارهای آب سرد دایمی در جاده جدید الاحداث شیروان به اسفراین قرار گرفته است.

 

"رجبعلی خبیری" با بیان اینکه این روستا از لحاظ جاذبه های گردشگری و زیبایی از روستاهای به ندرت در شیروان است اظهار کرد: قدمت این روستا بیش از هزار سال است که غارهای مختلف، مقبره بابا توکل گلیانی که از کلیدداران خانه کعبه بوده نشان از قدمت روستا است.

 

وی گفت: از سویی 25 سال گذشته این روستا توسط افراد ناآگاه با عنوان روستای بافت فرسوده اعلام شد و از سویی به عنوان روستای هدف گردشگری که اصلا سازگاری ندارد و هم اکنون دوماه است از بافت فرسوده خارج شده و قرار است طرح هادی در آن اجرا شود.

 

خبیری با بیان اینکه مردم شیروان مکان های تفریحی مناسبی ندارند افزود: این روستا در خراسان شمالی انگشت شمار است و با وجود مسافرین فراوان به این روستا متاسفانه از سوی مسئولان میراث فرهنگی به عنوان روستای هدف گردشگری هیچ اقدام صورت نگرفته است.

 

رییس شورای روستای گلیان ادامه داد: اگر مسئولان مربوطه همت کنند و راهکار ارائه دهند علاوه بر تبدیل این روستا به عنوان یکی از قطب های گردشگری، رونق اقتصادی را برای شهرستان و روستا به همراه دارد.

 

خبیری با اشاره به بارندگی های اخیر و ریزش هفت خانه مسکونی در این روستا افزود: چنانچه این روستا به عنوان روستای گردشگری معرفی شده اگر توجه ویژه به آن صورت گیرد 50 سال عقب ماندگی آن جبران شده است.

 

وی با انتقاد از عدم نصب آلاچیق، سرویس های بهداشتی، سایه بان  و ... توسط میراث فرهنگی گفت: با توجه به قرار گرفتن این روستا در جوار جاده و عبور و مرور مسافران باید این روستا هدفمند شود و با این اقدام علاوه بر رونق اقتصادی، حضور مسافران در باغ های کشاورزان مزاحمتی ایجاد نمی کند.

 

این مسئول افزود: برای اقدامات مزبور گردشگری نامه ای به میراث فرهنگی نوشته شده که تاکنون جوابی دریافت نکرده ایم چرا که در نظر داریم برنامه و زمینه های گردشگری و خدمت رسانی به گردشگران را فراهم کنیم که انتظار می رود میراث فرهنگی در این امر کمک کند.

 

وی با توجه به عدم مکان مناسب برای استراحت مسافران و گردشگران گفت: برخی از مسافران با روشن کردن آتش و چیدن میوه موجب رنجش کشاورز و فراهم کردن مشکلاتی در این زمینه می شوند که با هدفمند کردن روستا علاوه بر رونق اقتصادی این مشکلات هم به وجود نمی آید.

 

خبیری افزود: مدیر کل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای این روستا قول مساعدت دادند ولی تاکنون عملا هیچ کاری صوت نگرفته است.

 

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان گفت: ۶ سال گذشته که این روستا به عنوان روستای هدف گردشگری مشخص شد که یک مجموعه سرویس بهداشتی و نمازخانه برای مسافران در آنجا است.

 

فرنوش راهدار با بیان اینکه هم اکنون سرمایه گذار نیست که این مجموع را تحویل بدهیم اظهار کرد: مطالعات گردشگری در این روستا انجام شده است ولی چون اعتبار نداریم قادر به انجام هیچ گونه خدماتی نیستیم.

 

وی گفت: در صورت تمایل سرمایه گذار و استقبال وی از این روستا، اگر قصد ساخت هتل و خانه های سنتی را برای مسافران داشته باشد تسهیلات و وام فقط به روستاهای هدف گردشگری پرداخت می شود.

 

راهدار افزود: با توجه به قدمت روستا و جاذبه های گردشگری و شرایط آب و هوایی قطعا با سرمایه گذاری در آنجا و ساخت امکانات لازم برای مسافرانف علاوه بر جذب گردشگر رونق اقتصادی شهرستان را به دنبال دارد.







 

 

 

پایان پیام/641

منبع: شبستان

کلیدواژه: مراسم اعتکاف اعتکاف خبرگزاری شبستان ایام نوروز چهارشنبه سوری شبستان اعتکاف ماه رجب نوروز محمد جواد ظریف امام جواد شیروان گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۳۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، به دلیل سرریز شدن سد خاکی قدیمی این روستا و احتمال شکستگی آن، و با بررسی مدیریت بحران، هلال احمر و دیگر دستگاه ها، دستور تخلیه روستا از سوی مدیریت بحران صادر شد.

۶۰ خانوار ساکن روستای نوده زیرکوه هم اکنون در حال تخلیه و اسکان در شهر آبیز هستند.

مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی: به دلیل ادامه بارش‌ها تا صبح فردا، نیرو‌های امدادی و خدمات رسان در بیشتر نقاط استان به ویژه زیرکوه، خوسف، نهبندان و طبس آماده باش کامل هستند.

دیگر خبرها

  • دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد
  • برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • اختصاص ۸۰۰۰ مترمربع پارکینگ به روستای ابیانه
  • افزایش ۳۰ درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان
  • یک فوتی بر اثر واژگونی خودروی پراید در محور شیروان به بجنورد
  • نود متقاضی خانواده دارای سه فرزند در شیروان، زمین دریافت می‌کنند
  • تحویل ماشین آلات جدید به شهرداری‌های آذربایجان شرقی
  • اصفهک، روستایی کویری که در مسیر جهانی شدن است
  • اصفهک؛ سفری به عمق زیبایی در دل کویر/ روستایی مطرح در سطح جهانی