Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@23:12:41 GMT

مددکاری اجتماعی؛ اقتدا به امام علی (ع)

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۸۳۴۹۵

مددکاری اجتماعی؛ اقتدا به امام علی (ع)

به گزارش ایرنا، کمک به نیازمندان، مشارکت فعال در تولید و اقتصاد، تربیت فرزندان، مشارکت مدنی در جامعه ای که حق او را غصب کرده بود، تولید علم، نشر دین ، ساده زیستی و تکریم حقوق شهروندی را می توان در ایفای نقش برجسته مسئولیت اجتماعی امام علی (ع) برشمرد.
شخصیت معنوی و عظیم حضرت علی(ع) از ابتدای تولد تاکنون بارها توسط دانشمندان دینی، سیاست مداران و جامعه شناسان مورد مطالعه قرار گرفته است و هرکس به قدر توانش از این اقیانوس معنوی بهره جسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تقارن میلاد این شخصیت برجسته و نامگذاری روز مدد کار موجب شد تا بعد مسئولیت پذیری اجتماعی حضرت علی(ع) و توجه به مردم با نگاهی کارشناسی بررسی شود.
طرح هایی همچون طرح اکرام ایتام، طرح محسنین و خدمات اجتماعی دیگری که امروزه در نهاد حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) اجرا می شود برگرفته از همان سیره و منش اجتماعی و حمایتی امام علی (ع) است که کودکان یتیم و بی سرپرست مرد حمایت قرار می گیرند.

** اکرام ایتام برگرفته از سیره علوی
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان لرستان مددکاری را برگرفته از سبک زندگی حضرت علی(ع) به عنوان یک مددکار کامل در رسیدگی به نیازمندان عنوان کرد و گفت: امروزه طرح اکرام ایتام ،محسنین و خدمات اجتماعی این نهاد برگرفته از سیره علی(ع) است
جاسم محمدی فارسانی همچنین با ذکر این مطلب که چند سالی است کمیته امداد مددکار محوری را به عنوان یک الگو برای خانواده های تحت حمایت مبنای خدمات قرار داده اظهار داشت: شیوه خدمت رسانی مبتنی بر رویکرد مددکار محوری به عبارتی پذیرش، نیازسنجی، سطح بندی خدمات با تشخیص و نظر مدد کار انجام می شود.
وی با اشاره به فعالیت 173 مددکار در این نهاد افزود: رسیدگی به مشکلات وپیگیری درخواست بیش از 93 هزار خانوار تحت حمایت به وسیله مددکاران انجام می شود.

**19 هزار حامی برای کودکان یتیم در لرستان
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان لرستان به طرح اکرام ایتام و محسنین با موضوع حمایت مادی از کودکان یتیم و نیازمند اشاره کرد و گفت: این طرح مبنای دینی و بر اساس آموزه های مددکاری مولی الموحدین در کمیته امداد اجرا شده و هم اکنون بیش 19 هزار حامی ، کمک های خود را مستقیم به حساب 9 هزار و 600 کودک یتیم و نیازمند می رسانند.

** امام علی و پایه گذاری عدالت اجتماعی
رمضان تیموری مدرس حوزه و دانشگاه در خصوص مدکاری دینی می گوید: عدالت اجتماعی به عنوان یک مفهوم جامع و همه جانبه در سیاست گذاری یک حکومت و یک نظام وسیع بین المللی، برای اولین بار در تاریخ، از طرف امام علی علیه السلام و پس از شکست امپراطوری های روم و ایران و فتوحات مسلمین در قاره های آسیا و افریقا پایه گذاری شد.
وی گفت: امام علی (ع) در جای جای نهج البلاغه هدف اصلی حکومت اسلامی را تحقق و گسترش عدالت اجتماعی می داند و حتی پذیرش خلافت اسلامی را برقراری عدالت قلمداد می کند.
این مولف و نویسنده مذهبی با اشاره به حکومت و خلافت از دیدگاه علی(ع)گفت: حکومت داری امام یکی از اهداف کلانش برای تحقق عدالت اجتماعی است،امری که در رأس همه امور قرار دارد.
وی افزود: امام علی (ع) حتی حاضر نشد به پیشنهاد برخی شیعیان درحفظ حکومت هم از سیاست های عدالت طلبانه عدول کند و فرمود برای رسیدن به یک هدف مقدس نباید از وسیله نا مقدس و گناه آلود استفاده کرد، که این کار با منطق اسلام سازگارنیست.
کوتاه‏ترین و باصرفه‏ترین راه برای دست‏یابی به عدالت اجتماعی، وجود انسان‏های عادل و با تقوایی است که نهاد آنان مزین به ملکه عدالت شده است و راه پر پیچ و خم نیل به عدالت جمعی را به دور از دغدغه شیوه‏های سازمانی و نهادمند پیچیده امروزی طی می‏ کنند.
عقیده به وجود عدالت در حاکم جامعه به عنوان مهم‏ترین رکن اندیشه‏های اجتماعی ، می‏تواند زمینه ساز یک اجتماع انسانی توسعه یافته و به کمال رسیده باشد و آنچه مهم است توجه به آموزه های دینی و سبک زندگی الگوی کامل عدالت اجتماعی حضرت علی (ع) است.
1920/6060
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام علی جامعه شیعیان کمیته امداد امام خمینی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی ره 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۳۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان

حزب التحریر که گفته می‌شود تفکر آنها نزدیک به داعش است در بیانیه‌ای از بازداشت سخنگوی خود توسط حکومت طالبان خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، حزب التحریر در افغانستان با انتشار بیانیه‌ای در شبکه ایکس اظهار داشت شماری از اعضای آنها از طی دو ماه گذشته توسط نیروهای امنیتی حکومت افغانستان به جرم دعوت و فعالیت و برپایی خلافت اسلامی بازداشت شده‌اند.

این بیانیه افزود «سیف الله مستنیر» سخنگوی حزب التحریر نیز توسط حکومت طالبان بازداشت شده است.

در این بیانیه با انتقاد از حکومت طالبان آمده است نظام حاکم سد راه دعوت به سوی خیر است و باید افراد بازداشت شده را رها کنند.

حکومت طالبان طی سال گذشته دهها نفر از اعضای حزب التحریر را در نقاط مختلف افغانستان به اتهام تبلیغ برای گروه تروریستی داعش بازداشت کرده است.

حزب التحریر که بسیاری از افراد این گروه را در افغانستان تروریستی می‌خوانند با شعار برقراری خلافت اسلامی در بیش از یک دهه اخیر از طریق فضای مجازی، پخش ماهنامه و هفته نامه، تریبون مساجد و حتی در دانشگاه‌های افغانستان فعال بوده است.

دادگاه طالبان 20 عضو «حزب التحریر» را به 3 سال زندان محکوم کردطالبان: فعالیت «حزب التحریر» و «جمعیت اصلاح» در دانشگاه‌ها ممنوع استبازداشت اعضای «حزب التحریر» به اتهام تبلیغ برای داعش در شمال افغانستان

مرکز تحقیقی «پیک» پیش از این گزارش داده بود کشورهایی که از گروه تروریستی داعش در افغانستان حمایت می‌کنند با هدف ایجاد پایگاه فکری برای جریان‌های تکفیری ساز، کار تبلیغاتی را از طریق «حزب‌التحریر» در این کشور راه اندازی کرده‌اند.

برخی سران سیاسی و شخصیت‌های افغانستان گفته بودند حزب التحریر با شعار خلافت جهانی اسلام، با ترویج عقاید وهابیت در بین مردم برای گروه‌های تروریستی داعش و النصره سربازگیری می‌کند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • نتایج تلخ حکومت ۵۰۰ ساله بنی عباس
  • امام جمعه تهران: حمله به اسرائیل، یک واکنش حداقلی بود
  • امام جمعه تهران: حمله به اسرائیل، یک واکنش حداقلی بود /عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود
  • بررسی مسائل و مشکلات کوی امام علی(ع) اراک
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • چه کسانی حق ارشاد ندارند؟ علی علیه السلام پاسخ می دهند
  • «قاطعیت و همسان انگاری همگان در اجرای قانون»؛ استاد علیدوست: امام علی (ع) «قاطعیت» در اجرای قانون دارند
  • آستانه امام مهربانی‌ها و مجال خدمتی به گستره ایران
  • علما نقش‌آفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی