Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول موزه‌های مازندران از فعالیت و آمادگی 18 موزه مازندران برای استقبال و ارائه خدمات نوروزی به گردشگران خبر داد و گفت: طی سال‌جاری، آمار بازدید از موزه‌های استان، 10 در درصد رشد داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، مریم الطافی در گفت‌وگو با خبرنگار ما از فعالیت و آمادگی 18 موزه مازندران برای استقبال و ارائه خدمات نوروزی به گردشگران خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: این موزه‌ها می‌توانند در حکم ویترین و نمادی باشند از تلاش‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که با توجه به رسالت ذاتی این مقوله‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

مسئول موزه‌های مازندران خاطرنشان کرد: بخشی از این موزه‌ها، موزه‌های فرهنگی تاریخی هستند که دولتی بوده و تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی هستند که تعدادشان در این حوزه، 8 موزه و اماکن فرهنگی تاریخی است.

الطافی در ادامه به اسامی موزه‌های فعال در استان اشاره کرد و گفت: موزه‌های عمارت کلبادی ساری، موزه تاریخ ساری، پایگاه میراث فرهنگی و خانه موزه نیما یوشیج، موزه تاریخ بابل، موزه تاریخ آمل، موزه شهدای آمل، موزه مردم شناسی منطقه دو هزار تنکابن، سایت موزه گوهر تپه، سایت موزه وستمین، پایگاه جهانی باغ تاریخی عباس‌آباد بهشهر، پایگاه مجموعه تاریخی فرح‌آباد ساری و چشمه عبارت بهشهر از جمله موزه‌های فعال استان هستند.

وی ادامه داد: ما در استان، 5 موزه خصوصی فعال نیز داریم که موزه مردم شناسی کندلوس، خانه موزه بانو مکرمه قنبری، موزه تاریخی فرهنگی شمال در رامسر، موزه مردم شناسی خانم تبریزی در نوشهر و موزه تاریخ طبیعی رامسر در این بخش قرار می‌گیرند.

مسئول موزه‌های مازندران متذکر شد: یک موزه جدید هم مجوز فعالیت خود را دریافت کرد و جواز تاسیس به آن داده شد که این موزه با نام خانه موزه رضایی کلانتری در کیاسر فعالیت خود را آغاز می‌کند که به لحاظ معرق کاری قرآنی در سراسر سقف این خانه، دارای جذابیت‌های گردشگری است.

الطافی ادامه داد: البته در استان تعدادی موزه‌های غیر وابسته داریم که بسیار پربازدید نیز هستند و جزو موزه‌هایی هستند که تحت پوشش، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیستند نظیر پارک موزه رامسر و موزه عاج رامسر که تحت پوشش بنیاد مستضعفین انقلاب اسلامی هستند و خوشبختانه مورد استقبال گردشگران نیز قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: آخرین موزه ما در استان، موزه مشارکتی است که موزه مردم شناسی آلاشت در سوادکوه است.

مسئول موزه‌های مازندران اعلام کرد: ساعت کاری موزه‌ها در ایام نوروز از 9 صبح الی 17 است که بسته به نظر مسئولان و مدیران این موزه‌ها، قابل افزایش ساعت کاری است.

الطافی از رشد 10 درصدی آمار بازدید کنندگان از موزه‌های استان طی سال‌جاری خبر داد و گفت: امسال علیرغم محدودیت‌های مالی، با ورود خود مسئولان استانی و مدیران موزه‌ها، اقدامات لازم برای هر چه بهتر مهیاشدن این مقاصد گردشگری طی ایام نوروز صورت گرفت.

وی تصریح کرد: 10 اثر شاخص استان حاصل از کاوش‌های باستان شناسی مازندران، هم اکنون در نمایشگاه چهار دهه باستان شناسی ایران در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده است.

مسئول موزه‌های مازندران بیان کرد: در ایام نوروز، جشنواره آیینی نوروز در خانه موزه نیما یوشیج، نمایشگاه نقاشی، نمایشگاه صنایع دستی و جشنواره آیینی نوروزی در خانه موزه بابل، نمایشگاه خوشنویسی در خانه موزه آمل و جشنواره آیینی نوروزی و نمایشگاه صنایع دستی در موزه دو هزار تنکابن برگزار می‌شود.

به گفته الطافی، 8 موزه دولتی تحت پوشش سازمان گردشگری، 6 موزه خصوصی، دو موزه غیر وابسته، یک موزه مشارکتی و یک موزه آموزشی سیار خصوصی با نام کودکان ما در استان مازندران مشغوا فعالیت هستند که در مجموع، آمار موزه‌های استان را به عدد 18 رسانده است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۳۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی در پاسخ به قدس آنلاین بیان کرد: تکذیب خروج ایران از ایکوم و ایکوموس

به گزارش قدس آنلاین، عزت‌الله ضرغامی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت  در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره انتشار تصویر لایحه‌ای که حکایت از خروج ایران از این دو شورا دارد، با تکذیب این موضوع گفت: اتفاقاً در دولت مردمی فعالیت‌های مرتبط با میراث فرهنگی به‌مراتب گسترده‌تر از گذشته جریان داشته است.

وی با اشاره به اینکه این دو شورا ماهیت غیردولتی دارند و از سال‌ها قبل به همین دلیل پرداخت حق عضویت آن‌ها توسط افراد حقیقی انجام می‌شود، افزود: بنابراین تنقیح جدیدی که در مورد قوانین انجام شد و این اتفاقی که سال‌ها انجام‌شده بود و این حق عضویت که درواقع بخش حقیقی و خصوصی پرداخت می‌کرد، بنابراین تنقیح جدیدی که در قوانین صورت گرفت، هیچ ربطی به ادامه یا عدم همکاری ما با این دو مجموعه وجود ندارد و فعالیت ما بیشتر از گذشته با این دو مجموع ادامه خواهد یافت.

وی با طعنه به منتقدان دولت به‌واسطه این اخبار گفت: برخی‌ها اصلاً نمی‌دانند ایکوم و ایکوموس چیست اما می‌گویند ایران از ایکوموس خارج شده است و بعد که به آن‌ها پاسخ می‌دهیم می‌گویند خوب خیالمان راحت شد.

وزیر میراث فرهنگی گفت: خواهش من این از رسانه‌ها این است که به این اخبار دقت کنند و در دولت مردمی فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه میراث فرهنگی گسترده‌تر از قبل ادامه دارد.

ضرغامی سپس به ارائه گزارشی از سفرهای نوروزی پرداخت و با تأکید بر اینکه سیاست دولت هدایت مسافران و مردم به سمت اقامتگاه‌های رسمی است، اظهار داشت: خراسان رضوی، مازندران، هرمزگان، گیلان، اصفهان، فارس و تهران به ترتیب بیشترین اقامت رسمی را در سال گذشته داشته‌اند.

به گفته وی اما در حوزه اقامتگاه‌های غیررسمی ترتیب رتبه‌بندی استان‌ها  مازندران، گیلان، خراسان رضوی، هرمزگان و بوشهر بوده است.

وی همچنین بابیان اینکه برخی رسانه‌ها اعلام کردند که میزان گردشگران خارجی امسال کاهش‌یافته است، یادآور شد: اساساً هنوز ورود گردشگران خارجی آغاز نشده است که چنین ادعای شود این در حالی است که در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ میزان گردشگران خارجی به ۶ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر یعنی بیش از ۵۰.۸ درصد افزایش یافت و اگر مسئله برخی تنش‌ها با جمهوری آذربایجان که سبب شده یک میلیون و هشتصد هزار گردشگر زمینی از این کشور به ایران نیایند پیش نیامده بود ما به آمارهای قبل از کرونا بازگشته بودیم.

ضرغامی اضافه کرد: در حوزه سفرهای نوروزی هم باوجوداینکه تصور ما این بود که به دلیل تقارن ماه رمضان سفرها کاهش یابد اما بر اساس آخرین آمار که ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۴ فروردین را در برمی‌گیرد ۶۳ میلیون و ۶۴۷ هزار نفر اقامت شب در سفرهای نوروزی ثبت‌شده است که نسبت به سال گذشته بیش از ۵.۱۹ درصد رشد داشته است.

منبع: قدس آنلاین آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها
  • افزایش ۲۰ درصدی میزان بازدید گردشگران از آثار تاریخی سلطانیه
  • موزه خوشنویسی در سعدالسلطنه راه‌اندازی شود
  • ضرورت راه‌اندازی خانه هنرمندان در مازندران
  • تحویل ۳ شیء تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • تحویل سه شی تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • ضرغامی در پاسخ به قدس آنلاین بیان کرد: تکذیب خروج ایران از ایکوم و ایکوموس
  • ضرغامی: از شورای بین‌المللی «کمیته ملی موزه‌ها» و «محوطه‌ها و بناهای تاریخی» خارج نشدیم
  • هنرمندان؛ مشکلات خود را با استاندار در میان گذاشتند