Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@14:46:02 GMT

چرام عروس الوان طبیعت/نبض سبز زندگی در چشمه بلقیس

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۱۸۳۸۰۶

چرام عروس الوان طبیعت/نبض سبز زندگی در چشمه بلقیس

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- پژمان امیدی: شهرستان چرام سرزمین قصه‌های هزار و یک‌شب است، سرزمینی که رقص شالیزارها با موسیقی نسیم و هم‌نشینی درختان و چشمه‌های جوشیده از دل کوه پیوند خورده است.

این شهرستان آب و هوایی متفاوت در شمال و جنوب خود دارد و در فصل زمستان شمال این شهرستان یعنی مناطق سردسیر همچون امامزاده علی (ع)، طسوج و جویخانه، پوشیده از برف است در حالی که در قسمتهای جنوبی و مرکزی همچون شهرهای سرفاریاب و چرام هوا مطبوع بوده و بارش باران طراوت را به زمین ارزانی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان چرام در کهگیلویه و بویراحمد از شمال شرقی به شهرستان بویراحمد، از جنوب به شهرستانهای گچساران و باشت و از غرب به شهرستان کهگیلویه منتهی می‌شود و به دلیل تعدد مناطق گردشگری می‌توان آن را سرزمین زیباییهای هزار و یک‌شب نامید.

مناطق کوهستانی کم‌نظیر، آب‌وهوای بسیار مطبوع و چشمه‌ها و رودخانه‌های فراوان این شهرستان را به یکی از مهمترین ظرفیت‌ها و قطب‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بدل کرده است.

یکی از زیباییهای کم نظیر این شهرستان باغ چشمه بلقیس چرام است.

باغ چشمه بلقیس

باغ چشمه بلقیس در فاصله چهار کیلومتری از شهر چُرام مرکز شهرستان چرام قرار دارد و یکی از مناطق بسیار زیبا و دیدنی در این شهرستان است.

این باغ با مساحتی چهار هزار مترمربعی دگرگونی‌های فراوان را در گذر زمان به خود دیده و امروزه با چشم‌اندازی زیبا و دل‌نشین در سایه‌سار درختان کهن‌سالش آرامش خانه دارد و درختان میوه و درختان زینتی باغ دل هر بیننده‌ای را می‌رباید.

در این باغ طبیعت تابلویی بی نظیر از بیدهای مجنون و گلهای پیچک در هم تنیده به نمایش گذاشته است.

آنگونه که روایت می‌شود، اطلاعات دقیقی از تاریخ احداث اولیه باغ در دست نیست اما باغ فعلی در اوایل دوره پهلوی احداث‌شده و تا قبل از سال ۱۳۲۳ یک بیشه‌زار از درختان بید و زبان‌گنجشک بوده است.

در سال ۱۳۲۳ کار احداث باغ به شکل امروزی آغاز شده و در گذشته در وسط باغ گودالی وجود داشت که حین حفاری و ساخت حوض مرکزی در آن گودال بقایای حوض قدیمی پیدا شد که مربوط به معماری قدیمی آن است.

وجود آبشار مصنوعی، پل‌های شیشه‌ای و سکوهای مخصوص اسکان خانواده در این باغ همراه با آلاچیق‌هایی زیبا بر زیبایی باغ افزوده است.

سد و تنگه شراب گرو

"شراب گرو" یکی از روستاهای شهرستان چرام است که در بخش سرفاریاب و در فاصله پنج کیلومتری شهر سرفاریاب قرار دارد.

شراب گرو نام خود را از سدی وام گرفته که بر روی رودخانه‌ای که در پایین‌دست روستا احداث‌شده است قرار دارد و آب رودخانه نیز پس از عبور از این سد کشاورزی در تنگه بزرگی جریان پیداکرده و تا انتهای آن امتداد دارد و این تنگه زیبا را منطقه‌ای مناسب و زیبا برای استراحت گردشگران و مسافران ساخته است.

این تنگه دارای دره‌ای طولانی با درختان بسیار زیبا بوده و وجود درختان میوه متناسب با فصول مختلف بر زیبایی آن می‌افزاید.

آبشار الوان طسوج

یکی از زیباترین مکان‌های گردشگری چرام که در روستای طسوج قرار دارد آبشار الوان «طسوج» با مناظر زیبا و دیدنی و بکر است که در پیچ‌وخم کوه خود را به درختان و گل‌ها و سبزه‌ها می‌رساند.

هرساله مسافران و گردشگران زیادی در فصول گرم سال این آبشار را برای گردش و دمی زندگی با طبیعت انتخاب می‌کنند.

هم‌نشینی درختان این حوالی با چشمه‌های زلال حکایتی تاریخی از دوستی درختان چنار و چشمه‌ها دارد.

در این روستا قلعه‌ای تاریخی وجود دارد همراه با عمارت هشت و کتیبه سنگی که در ورودی آبشار الوان قرار داشته و از جاذبه‌های تاریخی این روستا است.

منطقه طسوج با داشتن آب‌وهوای بسیار مطبوع و همچنین آبی گوارا و شفاف در تمام طول سال پذیرای گردشگران بسیار زیادی از نقاط مختلف کشور است.

همچنین چشمه سرکوته طسوج، آبشار طسوج و امامزاده گل‌بهار ازجمله مناطق گردشگری طسوج است.

باغ عمران

از دیگر جاذبه‌های گردشگری چرام، باغ عمران است که در فاصله چهار کیلومتری جنوب شرقی چرام واقع‌شده است.

از ویژگی‌های کم نظیر این باغ، تنوع درختان سردسیری و گرمسیری در کنار چشمه‌های بسیار و پرآب است.

چشمه سیاه، چشمه برکه انارو رودخانه تغار نیز از دیگر مکان‌های زیبا برای دمی آسودن در دامن طبیعت و دل به موسیقی آب و نسیم سپردن است.

این روزها که بهار سایه‌اش را بر سر طبیعت گسترده، روشنی را بچشیم و صبح‌ها وقتی خورشید درمی آید متولد بشویم، و پر از نور شویم، پر از سایه برگی در آب.

کد خبر 4572650

منبع: مهر

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد یاسوج گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۳۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال۱۲ هزار مسافر نوروزی از تفرجگاه غربالبیز مهریز

ایسنا/یزد چشمه غربالبیز از مناظر کوهستانی جذاب شهرستان مهریز یزد به دلیل چشم اندازهای منحصر به فرد، هوای مناسب، امکان اسکان، دسترسی به شهر و امکانات رفاهی، مکان بسیار مناسبی برای گذراندن روزهای تعطیل نوروز است به طوری که این روزها نیز با استقبال مسافران نوروزی همراه شده است.

یاسر الله بخشی،مدیر عامل شرکت تعاونی وحدت دهیاران مهریز در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: شهرستان مهریز به علت باغ شهر بودن و وجود آثار تاریخی و موقعیت خاصی که کنار جاده ترانزیت تهران- بندرعباس قرار دارد، همه ساله میزبان مسافران زیادی در ایام نوروز است.

وی ادامه داد: مهریز از شهرهای تاریخی استان یزد است که علاوه بر قدمت تاریخی بسیار ارزشمند، از طبیعت بکر و بسیار زیبایی نیز برخوردار است و در سال‌های گذشته در ایام نوروز، بعد از مرکز استان بیشترین تعداد گردشگران نوروزی را به خود جذب کرده است.

مدیر عامل شرکت تعاونی وحدت دهیاران مهریز از چشمه غربالبیز به عنوان یکی از تفرجگاه‌های معروف مهریز نام برد و گفت: از ۲۹ اسفند تا به امروز بیش از ۱۲ هزار نفر از مسافران و گردشگران نوروزی از طبیعت این تفرجگاه زیبا لذت بردند و از آثار تاریخی این مجموعه دیدن کردند.

الله بخشی افزود: برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری و برپایی کافه شهدا از دیگر برنامه های اجرا شده در این مجموعه است.

چشمه غربالبیز که یکی از دو چشمه اصلی استان یزد است در روستای مدوار شهرستان مهریز واقع شده است؛ این چشمه از مناظر کوهستانی جذاب مهریز است که در دامنه کوهی به همین نام قرار گرفته است و به باور مردم، این منطقه از نخستین سکونتگاه های انسان به شمار می رود.

به گزارش ایسنا این چشمه به دلیل چشم اندازه‌های منحصر به فرد، هوای مناسب، امکان اسکان، دسترسی به شهر و امکانات رفاهی، مکان بسیار مناسبی برای گذراندن روزهای تعطیل نوروز است؛ ضمن اینکه از کنار این چشمه باستانی تا دیگر بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی و گردشگری شهرستان مهریز و برخی دیگر از شهرستانهای استان یزد فاصله ای نیست و به راحتی قابل دسترسی است. این چشمه در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استقبال ۱۲ هزار مسافر نوروزی از تفرجگاه غربالبیز مهریز
  • (عکس) دره‌ای حیرت انگیز با تصاویر رویایی؛ به صحنه هنرنمایی طبیعت برویم
  • خرمدره شهر تپه های تاریخی و کوچه باغ های زیبا
  • ۱۵۰ تن زباله روزانه در ایام پیک مسافری در آستارا تولید می شود
  • آبشار «اما» از منحصر به فردترین جاذبه های گردشگری ایلام
  • استقبال۱۲ هزار مسافر نوروزی از تفرجگاه غربالبیز مهریز
  • سفری به اسفندقه به عنوان رنگین کمانی از فرهنگ، تاریخ، تمدن و طبیعت
  • سمیرم شهر چشمه‌های جوشان و آبشارهای زیبا
  • دره‌ای حیرت انگیز با تصاویر رویایی/ به صحنه هنرنمایی طبیعت برویم
  • تلفیق روح‌نواز چشمه‌سارها و کوه‌ها در فریدون‌شهر