Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آگاهی بخشی جامعه نسبت به مسائل حقوقی یکی از مهمترین راهکار‌ها در کاهش مراجعات مردم به دادگستری است.در این بسته خبری با بازخوانی سئوالات طرح شده از پرسش های حقوقی تلاش می‌کنیم در جهت افزایش آگاهی‌های حقوقی مخاطبان نقش موثری را ایفا کنیم. 

بیشتربخوانید: مجازات‌پرتاب مواد محترقه خطرناک در اماکن عمومی چیست؟

مرد حق دخالت در دارایی و درآمد همسرش را ندارد پرسش مخاطب درباره ادعای مرد نسبت به درآمد همسرش این است: با سلام آیا چنانچه شوهر شرط کند که زن در خانه شوهر شاغل شود و مزایا و حقوقش به اختیار شوهر باشد و بابت ان نیز تعهدی از زن بگیرد، آیا شوهر می‌تواند تصرفی داشته باشد بر حقوق زن و مدعی شود؟ 

پاسخ کارشناسان :  مطابق ماده ۱۱۱۸ قانون مدنی زن مستقلا می‌تواند در دارایی خود هر تصرفی را که می‌خواهد بکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 از جمله آثار این اصل نفی قیمومت و سلطه مرد بر دارایی زن می‌باشد.

مگر اینکه زوجین در این رابطه توافقی نموده باشند که تبعیت از توافق صورت گرفته بسیار بستگی به ماهیت حقوقی آن داشته؛ چه بسا مواردی که امکان برهم زدن توافق مزبور وجود داشته و زوجه از این حیث مسئولیتی نداشته باشد. در ضمن اشتغال زوجه منوط به إذن شوهر نبوده تا در ازای آن حقوق وی را طلب نماید؛ بلکه زن می‌تواند در خارج از خانه کار نماید و شوهر صرفا در مواردی می‌تواند زوجه را از اشتغال منع نماید که شغل مزبور منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد. اگر پدر برای مخالفت با ازدواج دختر تهدید به قتل وی کرد، تکلیف چیست؟ پرسش مخاطب وکیل‌آنلاین درباره مخالفت پدر با ازدواج دختر و تهدید به قتل وی در صورت ازدواج، به شرح زیر است: «دختری که مایلم با او ازدواج کنم سی ساله و پزشک است؛ اما پدری دارد که به بیماری شک و سوءظن مبتلاست و هنوز هیچ خواستگاری را به خانه راه نداده است.

می‌دانیم که چنانچه پدر به گونه‌ای بی مورد با ازدواج دختر مخالفت کند، دختر می‌تواند از دادگاه خانواده اذن ازدواج بگیرد؛ اما اشکال ماجرا اینجاست که پدر، این دختر را بار‌ها به مرگ تهدید کرده و چندین بار به گونه‌ای شدید او را کتک زده است. دختر می‌ترسد که به محض اینکه پدر از رفتن او به دادگاه مطلع شود، توسط پدر کشته یا معلول شود. بنابراین، از رفتن به دادگاه اجتناب می‌کند. بویژه اینکه بار‌ها پدر به دختر گفته است خونت را می‌ریزم و اگر زندانی یا دیه‌ای داشته باشد تقبل می‌کنم. چه راهکاری برای نجات این دختر از این خانه و ازدواج او وجود دارد؟

پاسخ کارشناسان :
«مطابق ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی نکاح دختر باکره اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه پدر یا جد پدر او است و هر گاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند اجازه او ساقط و در این صورت دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آن‌ها قرار داده شده است پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید.

از طرفی توهین و تهدید و ضرب و شتم افراد نیز اعمالی خلاف قانون و جرم می‌باشد، لکن مرتکب آن قابل مجازات خواهد بود ولو آنکه پدر فرد باشد.» چک در چه صورتی غیرکیفری می‌شود؟

پرسش مخاطب درباره چک‌های غیرکیفری این است: سلام چکی به مبلغ ۳۰ تومان از شخصی را به تاریخ همان روز برگشت زدهام طی دادخواستی به علت اینکه چک را قبلا به من داده است دادگاه منع تقیب صادر کرده؟ حال سوال این است دادگاه می‌تواند برای این چک با رای صادره چک رااز حالت کیفری به حقوقی تبدیل کند چرا؟ من چگونه می‌توانم به این پول برسم و طی چه مراحلی زودتر به پولم دست پیدا کنم. 

پاسخ کارشناسان : مطابق ماده ۱۳ قانونِ صدور چک در موارد زیر صادر کننده چک قابل تعقیب کیفری نیست.الف- در صورتی که ثابت شود چک سفید امضاء داده شده باشد.

ب- هر‌گاه در متن چک، وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی شده باشد.ج- چنانچه در متن چک قید شده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است.د- هر‌گاه بدون قید در متن چک ثابت شود که وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی بوده یا چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است.ه. - در صورتی که ثابت گردد چک بدون تاریخ صادر شده و یا تاریخ واقعی صدور چک مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک باشد؛ بنابراین صرف اینکه تاریخ چک روز باشد یعنی چک وعده دار نباشد به معنای امکان شکایت کیفری نمی‌باشد.لکن در صورتی که چک قابل تعقیب کیفری نباشد از طریق حقوقی یا اجرای ثبت قابل پیگیری خواهد بود. 

منبع:میزان

انتهای پیام/

پاسخ به پرسش های حقوقی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قوه قضاییه خواندنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۸۴۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه نکاتی قبل از خرید بلیط قطار باید بدانیم؟

این مقاله قصد دارد نکاتی را به شما ارائه دهد که سفر با قطار را برای شما آسان‌تر می‌کند. شاید پس از خواندن این مقاله، هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب شیوه حمل‌ونقل در سفر، سفر ریلی را انتخاب کنید تا علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر، از سفری خاطره‌انگیز لذت ببرید.

خرید اینترنتی بلیط قطار

در حال حاضر، بلیط قطار را می‌توان به راحتی به صورت آنلاین خریداری کرد. قبل از خرید بلیط قطار، پلتفرم‌های مختلف ارائه‌دهنده بلیط قطار را بررسی کنید. اگرچه خرید حضوری بلیط هنوز امکان‌پذیر است، اما روش آنلاین راحت‌تر است و باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود. بلیط قطار را از وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های معتبر خریداری کنید. مقایسه بلیط‌های قطار و خدمات آن به صورت آنلاین امکان‌پذیر است، اما در حالت عادی و حضوری امکان‌پذیر نیست مگر اینکه اپراتور فروش بلیط صبور باشد و همه چیز را توضیح دهد. شما می‌توانید بر اساس بودجه خود بلیط قطار بخرید. انواع قطار، از قطار سریع‌السیر پردیس تا قطار معمولی، از قطار اتوبوسی درجه سه تا قطار لوکس چهار طبقه نورالرضا، دارای امکانات متفاوت و هزینه‌های مختلفی هستند.

سفارش غذا و سایر خدمات

هنگامی که بلیط قطار خود را رزرو می‌کنید، می‌توانید وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها را رزرو کنید. البته این فرصت بیشتر در مسیرهای شلوغ و طولانی وجود دارد. با این حال، اگر به دلایلی برای خود غذا رزرو نکرده‌اید، لطفاً پس از حرکت قطار، این موضوع را با صاحب واگن در میان بگذارید، زیرا آنها معمولاً کمی غذای اضافی سفارش می‌دهند.

چاپ بلیط قطار و همراه داشتن کارت ملی

اگرچه این روزها همه چیز آنلاین شده است، اما برخی از قطارها هنوز به نسخه چاپی بلیط نیاز دارند. تنها به یک بلیط الکترونیکی بسنده نکنید و نسخه چاپی بلیط خود را به همراه داشته باشید. برای سوار شدن به قطار باید کارت ملی خود را به همراه داشته باشید. نداشتن کارت ملی ممکن است باعث شود قطار خود را از دست بدهید. توجه داشته باشید که بلیط شما در حین راه توسط رئیس قطار بررسی می‌شود، به همین دلیل لطفاً بلیط را پس از حرکت قطار در کیف دستی خود نگه دارید.

اقلام مورد نیاز برای سفر با قطار

اقلام ضروری برای سفر با قطار عبارت‌اند از: دستمال کاغذی، دستمال مرطوب، شارژر تلفن، هدفون یا هندزفری، تنقلات، دوربین، آب معدنی، پتوی مسافرتی و ملحفه تمیز. اکثر مردم این وسایل را در طول سفر خود حمل می‌کنند و بسیار مهم است که آنها را در یک کیف در دسترس داشته باشید. در برخی قطارها بسته به نوع، درجه و مسافت طی شده، غذا، پتو، بالش و حتی ملحفه تمیز در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. با این حال، اگر ترجیح می‌دهید از وسایل شخصی خود استفاده کنید، بهتر است آنها را به همراه داشته باشید.

ایستگاه‌های بین راهی

هنگام سوار شدن به قطار، مطمئن شوید که در مورد زمان رسیدن قطار به مقصد خود پرس‌وجو کرده و حداقل 30 دقیقه قبل از رسیدن قطار به ایستگاه برسید. به‌عنوان مثال، اگر قطاری از قم به مشهد رزرو کرده‌اید و قصد دارید از تهران سوار شوید، زمان حرکت قطار از قم برای حضور شما در ایستگاه مهم نیست. در عوض، زمان رسیدن قطار به ایستگاه تهران عامل تعیین‌کننده خواهد بود، زیرا شما به اصطلاح مسافر بین راهی هستید و باید به این جزئیات توجه کنید.

در تمامی ایستگاه‌های راه‌آهن اطلاعات جامعی از جمله شماره قطار، نام شرکت راه‌آهن، مبدأ و مقصد و وضعیت (حرکت به‌موقع، تأخیر، مسافرگیری، جابه‌جایی و...) روی تابلو نمایش داده می‌شود. این اطلاعات واضح و شفاف است. اگر نسبت به صحیح بودن اطلاعات، شک دارید از کارکنان اطلاعات راه‌آهن سؤال کنید.

هنگام سفر با قطار این نکات را در نظر داشته باشید

هنگام سفر با قطار، داشتن اطلاعات کافی ضروری است. درست مانند هر وسیله حمل‌ونقل دیگری، آشنایی با ویژگی‌ها و قوانین قطار می‌تواند سفر شما را رضایت‌بخش‌تر کند. در ادامه به چند نکته که در هنگام سفر با قطار باید در نظر بگیرید، اشاره خواهیم کرد.

1. مراقب چمدان خود باشید:

اگرچه سفر با قطار مانند سفر هوایی محدودیت بار ندارد، اما در نظر گرفتن فضای محدود موجود در کوپه بسیار مهم است. به خاطر داشته باشید که این فضا با سایر مسافران در کوپه به اشتراک گذاشته می‌شود، بنابراین فقط وسایل مورد نیاز خود را بسته‌بندی کنید و از شلوغ کردن بیش از حد کوپه خودداری کنید.

2. در طول سفرهای طولانی با قطار فعال بمانید:

سفر با قطار اغلب مستلزم طی کردن مسافت و مدت‌زمان طولانی است، بنابراین بسیار مهم است که خود را بر این سفر طولانی آماده کنید. برخی از سفرها ممکن است یک روز و شب کامل طول بکشد. برای اینکه تجربه راحت‌تری در سفر داشته باشید، سعی کنید در طول سفر تحرک داشته باشید. در راهرو قدم بزنید، از واگن غذاخوری قطار دیدن کنید و از انجام فعالیت‌هایی که باعث سرگرمی و آرامش شما می‌شوند، لذت ببرید.

3. در انتخاب تخت انعطاف داشته باشید:

در حالی که شماره صندلی در بلیط قطار شما مشخص شده است، می‌توانید یکی از تخت‌های دو طبقه بالا و پایین را انتخاب کنید. هنگام انتخاب تخت، سن و شرایط جسمانی خود و همراهانتان را در نظر بگیرید. بیشتر مسافران مسن برای دسترسی آسان‌تر به سرویس‌های بهداشتی، طبقه پایینی را ترجیح می‌دهند.

4. مدیریت زمان سفر با قطار:

سفر با قطار می‌تواند یک تجربه طولانی و خسته کننده باشد، اما همچنین آزادی و اختیار بیشتری را در مقایسه با سایر روش‌های حمل‌ونقل ارائه می‌دهد. برای استفاده بهینه از زمان سفر، فعالیت‌های زیر را می‌توانید انجام دهید:

خواندن کتاب یا مجله تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی کار با لپ‌تاپ یا تکمیل کارهای معلق نوشتن یا ویرایش سفرنامه شارژ وسایل الکترونیکی، مانند تلفن همراه یا دوربین دیجیتال 5. به خوبی از چمدان خود مراقبت کنید:

یکی از نکات مهم سفر با قطار، جابه‌جایی مناسب و حفاظت از وسایل شخصی، به ویژه اسناد و چمدان‌ها است. یکی از مشکلات رایج مسافران هنگام استفاده از قطار گم کردن یا جا گذاشتن وسایلشان است. یکی دیگر از اتفاقات مکرر در قطار جابه‌جایی وسایل در واگن‌ها یا کوپه‌ها است. برای جلوگیری از این مشکلات، توصیه می‌شود:

با همسفران خود آشنا شوید تا اعتماد بیشتری بین شما شکل بگیرد و مطمئن شوید که وسایلتان با وسایل آنها جابه‌جا نمی‌شود. وسایل و چمدان‌های خود را علامت‌گذاری کنید تا به‌راحتی از دیگران متمایز شوند. روش دیگر برای جلوگیری از جابه‌جایی یا گم شدن وسایلتان این است که هنگام تحویل به انبار قطار، آنها را با تسمه و زنجیر محکم کنید. این به طور قابل توجهی احتمال گم شدن اقلام و جابه‌جایی آنها را به حداقل می‌رساند.

کلام آخر

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با قطار سفر کنند. با افزایش آشنایی و درک شما از قطارها و روند سفر با قطار، تجربه سفر با قطار لذت‌بخش‌تر و جذاب‌تر می‌شود. در این مقاله با نکات ضروری سفر با قطار آشنا شدید، با رعایت این موارد، می‌توانید سفری راحت و دلپذیر را تجربه کنید. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

کد خبر 846017

دیگر خبرها

  • دادگاه های برخط گامی برای شفاف سازی است
  • ماجرای خودروی شراکتی دکتر معتمدی و دکتر مرندی و خرید بلیت قسطی هواپیما
  • جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!
  • فریب دختر ۱۸ ساله با وعده ازدواج و مهاجرت
  • نکاتی که باید در مورد کلسترول بدانید/ اینفوگرافیک
  • کنایه تند نماینده مجلس به مراسم ازدواج دختر یک مسئول در هتل اسپیناس پالاس
  • کنایه معین الدین سعیدی به مراسم ازدواج دختر یک مسئول در هتل اسپیناس پالاس /عده‌ای در ناراحت کردن مردم فوق تخصص دارند
  • توضیحات شرکت پلیمر آریاساسول در رابطه با مصوبات مجمع عمومی سال ۱۴۰۲
  • چه نکاتی قبل از خرید بلیط قطار باید بدانیم؟
  • نکاتی که در سفر با اتوبوس باید رعایت کنید